A márkakereskedő az alapításakor szerencsés helyzetben volt, hiszen a magyarországi járműpark - a már csak elvétve látható - környezetszennyező, elavult IFA-kból és Roburokból állt, amelyekkel árban ugyan nem, de minden egyéb tulajdonságban könnyű volt versenyezni. Az azóta eltelt 15 év alatt a jármű-kereskedelmi piac megváltozott.
Hosszú távon
A kereskedők és szervizek infrastruktúrájában és felkészültségében nincs kiugró különbség, a márkák minősége és tulajdonságai egyformán jók, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat a nagy európai gyárak mind betartják. Ami megkülönböztetheti a versenytársakat, az a humánerőforrás minősége és a vállalati kultúra. Ha a partnerek hosszú távú társat találnak a kereskedő személyében, akkor nem kell például az árakban versenyezni.
A 2004-es csatlakozás utáni piacszűküléssel a teherautó-iparnak, így a Levantexnek is szembe kellett néznie. A 3,5 tonnás össztömegű járművek piaca 2005-ben például 14 százalékkal esett vissza Magyarországon.
- A Levantex viszont hatszázalékos eladásnövekedést ért el, ami egyértelműen jó hírünk, az itthon még nem számszerűsíthető goodwill, azaz a vállalat szakmai hírnév javára volt írható - fejti ki álláspontját Láng Éva, a Levantex ügyvezetője.
A céget felkereste az IVECO régiós igazgatója, és megkérdezte, hogy hogyan érték el ezt az eredményt.
- Azt válaszoltam neki, hogy nem tudom. Nem adtunk jelentős árkedvezményeket, nem indítottunk erőteljes kampányt, nem tettünk semmi kézzelfoghatót. Összesen megtérült a vállalati kultúrára fordított energia. A goodwill az, ami számít."
Természetesen egy sok szennyező anyaggal dolgozó, forgalmas cég nem hagyhatja figyelmen kívül a környezetét ért hatásokat. A Levantex telephelyeit ezért úgy választotta ki, hogy a környéken lakókat ezért semmiféle hátrány, zaj vagy egyéb ártalom ne érje. A fáradtolajat egy külön csővezeték juttatja el a föld alatti tárolóba, amelynek az állapotát az olajat szállító partner rendszeresen ellenőrzi. A járművek mosása során keletkezett szennyezett vizet pedig külön rendszer tisztítja, elkerülve a káros anyagok bejutását a csatornarendszerbe.
Lelkiismeret
A világon a legtöbb teherautó-baleset azért történik, mert elalszik a sofőr. Az egyre szigorodó szabályok szerint ma minden negyedik, a volán mögött eltöltött idő után kötelező pihenőt kell tartani. Az előírást egy, a teherautóba épített tahográf segítségével lehet ellenőrizni, amely rögzíti a megtett út hosszát és idejét. Korábban a szerkezet egy papírra rögzítette az adatokat, ami könnyen befolyásolható volt, hiszen mind a megrendelőnek, mind a fuvarozónak, de még a sofőrnek is a lehető leggyorsabb szállítás volt az érdeke. A Levantex még az előírások megváltozása előtt áttért a digitális tahográfra, amelynek az adatai már megváltoztathatatlanok. A márkakereskedőnek és a szerviznek is felelőssége van egy balesetnél, így nem teheti meg, hogy elnéző például egy vizsgáztatás során.
- Kényelmes lehet bizonyos dolgok felett szemet hunyni, hiszen így az ügyfél azt érezheti, hogy túl szigorúak vagyunk, de miután a hibák akár több ember halálát is okozhatják, nem is lehet más választásunk - mondja a Levantex igazgatója.
A cég munkatársai a műszaki vizsgán semmiféle "kompromisszumra" nem hajlandóak, és így van ez a szervizben is. Ha szerelésre érkezik egy teherautó, akkor például a megrendelt kuplungjavítás mellett biztonságtechnikai ellenőrzés is történik, és ha bármilyen meghibásodást gyanít a szerviz, akkor erről azonnal tájékoztatja az ügyfelet, és felajánlja a hiba kijavítását.
- Kezdetben sokan azt gyanították, hogy csak azért történik mindez, mert pluszszolgáltatásokra szeretnénk rávenni az ügyfelet, de ma már elfogadják, hogy mi csupán körültekintőek vagyunk, és szeretnénk minden meghibásodást előre kizárni. Ha pedig tanácsunk ellenére nem kívánja elhárítani a hibát, akkor ezt aláírásával kell igazolnia - mutat rá a helyzet komolyságára Láng Éva.
Humánerőforrás
A munkatársak megbecsülése mind a két félnek fontos és szükségszerű. A vállalat vezetése felelős a dolgozókért. A Levantexnél nem fordulhat elő, hogy nem fizeti ki őket pontosan, hiszen nemcsak a munkatársnak fizetnek, hanem áttételesen a családjuknak is. A sikeres vállalat nemcsak kívülről kell, hogy annak látszódjon: a stabil erkölcsi alap a cég mindennapjaira is jellemző. Fontos, hogy olyan légkör alakuljon ki, hogy az emberek jól érezzék magukat a munkahelyükön, ez a lojalitás egyik jelentős tényezője. A Levantex most egy olyan uniós pályázatot szeretne elnyerni, amely segítségével mind a nyolcvan munkavállaló tovább képezheti magát. A szélesebb képzettséget adó, kétéves oktatási program végére olyan tudással bírnak majd, amit akár máshol is kamatoztathatnak, ám Láng Éva nem tart attól, hogy az új ismeretek birtokában elhagyják a céget:
- Maradni fognak, hiszen kötődésük erős a Levantexhez.
Józan ésszel
A társadalmi felelősségvállalás nem tudatosan épült be a Levantex működésébe, csupán a "józan paraszti ész" segítette hozzá a menedzsmentet Láng Éva szerint.
- Úgy dolgozunk, hogy az nekünk, a kollégáknak, az ügyfeleinknek és az IVECO-nak is jó legyen. Látszólag idealizmusnak tűnhet, de az elmúlt tizenöt év azt bizonyította, hogy ez így működik. Ennek a hozzáállásnak, és nem túlzás, az etikának és az empátiának is köszönheti a cég, hogy a recessziót is kiállta. Teherautót jól eladni egész könnyű, jó szervizt létrehozni és működtetni viszont éppen ellenkezőleg. Egy márkakereskedő eredménye nyolcvan százalékban az eladáson múlik, és csak húsz százalékban a szervizen, a ráfordított munka szemszögéből nézve épp fordított az arány. Mégis, az ügyfél nálunk hajlandó akár többet is fizetni a vásárláskor, ha tudja, hogy az elkövetkező időben törődni fogunk vele.
Vannak olyan cégek, amelyek órák alatt indulnak csak menteni a lerobbant teherautókért, a Levantexnél az utasítás szerint fél órán belül el kell indulni.
- Nincs annál rosszabb, mint az út mentén állni, egyedül. Számos olyan eset volt, hogy amikor kollégáim kiértek, a sofőr már kijavította a hibát. Akkor is inkább néha feleslegesen menjünk ki, mint hogy órákat várjanak ránk - mutat rá a felelősségre Láng Éva. - A törődés pedig meghozza gyümölcsét, van olyan ügyfelünk, aki hazafelé tartva este beugrik hozzánk egy kávéra - ez pedig az egyik legnagyobb dicséret.
A Levantex azonban nemcsak az ügyfelek elismerését váltja ki, hanem az IVECO-ét is, amelynek 15 éve márkakereskedője. Amellett, hogy az olasz gyártó Közép-Kelet-Európa legjobb szervizének tartja a céget, vezetőjét és többségi tulajdonosát életműdíjjal jutalmazta, ami már csak azért is komoly kitüntetés, mert mindeddig ezt a díjat csak egyszer ítélték oda.