Astra Zeneca: "Cél az egészség"

Az AstraZeneca angol-svéd tulajdonú gyógyszergyártó cég életében kiemelkedő szerepet játszik a CR (Corporate Responsibility), vagy ahogyan magyarul elterjedt, a vállalati felelősségvállalás. Bár az Európai Unió csak a 2005-ös pénzügyi évtől tette kötelezővé, az AstraZeneca 2003 óta évről évre elkészíti CR-jelentését, tehát túl a pénzügyi teljesítményén, számot ad működésének tágabban vett gazdasági, környezeti és társadalmi hatásáról is. Nem szponzorációról beszélünk, hanem az üzleti stratégiába integrált felelősségteljes pénzügyi, szakmai és társadalmi magatartásról.

A vállalati felelősségvállalás az üzleti magatartás része, és komoly normarendszerre épül. Egy gyógyszergyártó cég életében kiemelkedően fontos, hogy megfeleljen a jogszabályi és etikai elvárásoknak, és az is, hogy erről tájékoztassa a társadalom széles rétegeit. Néhány évvel ezelőtt világszerte sok kritika érte ezt az ágazatot, miszerint bizonyos tevékenységeket nem kellő etikai körültekintéssel, illetve túlzott üzleti szemlélettel végez. Mára a gyógyszergyártók működése a nemzetközi gyógyszeripari szövetségek által kiadott szigorú, a gyógyszerpromóciót, kutatás-fejlesztést, üzleti marketingtevékenységet szabályozó etikai kódex szerint történik. Ennek megfelelően dolgoznak a hazai leányvállalatok is.

Mindent átható etika

Miután egy nemzetközi vállalat szoros szimbiózisban él környezetével, tevékenységével akár árthat, akár javíthat számos társadalmi csoport életminőségén. Üzleti tevékenysége befolyásolja munkatársainak és közvetve azok családjának életét, hat a kisebb és nagyobb pénzügyi befektetőkre és mindazokra a társadalmakra, ahol a vállalat megjelenik. Egy gyógyszergyártó cég működése pedig befolyásolja az orvosok és a betegek mindennapjait is.

- Az AstraZeneca több mint száz országban foglalkozik gyógyszerek forgalmazásával, a gyártás húsz országban történik, hét fő kutatási központtal rendelkezik, és a foglalkoztatottak száma világszerte meghaladja a hatvanezer főt. Tudjuk, hogy felelősségteljes üzleti magatartás nélkül nem lehet kivívni a társadalom széles rétegének elismerését, sem fenntartani a különböző érdekcsoportok bizalmát. Olyan környezetet igyekszünk kialakítani, amelyet kollégáink is büszkén vallanak munkahelyüknek - hangsúlyozza dr. Majorosi Emese, az AstraZeneca Kft. PR-menedzsere.

A világ egyik vezető innovatív gyógyszereket gyártó vállalatának CR-hitvallása az AstraZeneca vállalati célkitűzésével megegyezik: ahol a gyógyszergyár bármilyen formában jelen van, ott közvetíti azt az értékrendet és etikus viselkedési normát, amely fémjelzi a vállalat működésének minden szegmensét.

Kutatás + fejlesztés (K+F)

A fenntartható fejlődés alapja, hogy a társadalom iránti felelősség az egyes cégek működésének, valamint az üzleti világ egészének szerves részévé váljon. Az AstraZeneca minden tevékenységét áthatja a gazdasági, környezeti és társadalmi felelősségtudat, a CR a vállalat működésének bármely szegmensét érintő stratégiában megjelenik mint integrált elem.

Az innovatív gyógyszerkutatás nem csak a betegek számára jelent előnyöket; összességében javítja a társadalom egészségi állapotát, az életminőséget, valamint a gazdasági növekedésben is jelentős a szerepe. Egy originális gyógyszer kifejlesztése ugyanakkor hosszadalmas és drága folyamat. Gyakran több mint tíz évig is eltart egy kutatási projekt, és csak minden tizedik program végződik forgalomba hozott gyógyszerrel. Tehát a bevételt nemegyszer az egymilliárd dollárt is meghaladó költségű K+F előzi meg. A felesleges invesztíció elkerülése érdekében az AstraZeneca programjai pontosan meghatározott céllal indulnak, és igazolhatóan a betegek gyógyulását szolgálják.

- Sokszor éri kritika a gyógyszergyártókat, hogy kizárólag fizetőképes kereslettel rendelkező fejlett országok társadalmait érintő betegségekre koncentrálnak fejlesztéseik során. Ezzel szemben az AstraZeneca 2003 júniusában az indiai Bangalorban nyitott egy új kutatóközpontot, ahol a TBC kezelésére fejlesztenek ki új gyógyszert. A tuberkulózis a harmadik világ egyre égetőbb problémája, tekintetbe véve, hogy az AIDS-szel fertőzött betegek jó része TBC-ben is szenved azon a területen.

- Azon igyekszünk, hogy megtaláljuk azt az újfajta TBC-gyógymódot, amellyel a kezelés ideje lerövidíthető, és hatékony lehet az eddigi gyógyszerekre nem reagáló betegeknél is - mondja Majorosi Emese.

Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan

A gyakorlatban a globális vállalat célkitűzéseinek helyi szinten kell megvalósulniuk. Az elmúlt időszakban ezen a téren komoly erőfeszítéseket tett a vállalat. A foglalkoztatottak több mint hatvan százalékát alkalmazó egyesült államokbeli, angliai és svéd leányvállalatoknál helyi CR-szervezetek alakultak 2004-ben azzal a feladattal, hogy dolgozzák ki a nemzeti CR-akcióterveket, amelyek helyi prioritásokra és célkitűzésekre épülnek.

A százötven főt foglalkoztató magyarországi AstraZeneca, bár itt nincs hasonló szervezet, a társadalom és a gazdasági fejlődés iránt elkötelezett cégként van jelen. Hazánkban klinikai kutatás és gyógyszerforgalmazás folyik, gyártás nem. A vállalati filozófiához - "Cél az egészség" - híven a támogatások az egészségkoncepció köré csoportosulnak. Kiemelten a tömegsport és élsport áll a középpontban, valamint a TESZ (Tegyünk Egészségünk Színvonaláért) Alapítványon keresztül segítik a gyerekek sportolási lehetőséghez jutását is.

A betegszervezetek segítségével a betegoktatásban is szerepet vállal az AstraZeneca Kft. Idén február végén indult egy orvos-szakma által felügyelt internetes oldal, a www.asthma.hu, amely tartalmával kiegészíti a pótolhatatlan, személyes betegtájékoztatást, időt és energiát takarít meg az orvosok számára, és többlettudást nyújt a betegeknek. Az asztma-betegnaplót és asztmatesztet is megjelenítő oldal többféle új és egyedülálló interaktív oktatóprogramot tartalmaz. Animációk segítségével közérthető képi, hang- és szöveges tájékoztatást nyújt a tüdő működéséről, az asztma kialakulásának lényegéről, a betegség megállapításához szükséges vizsgálatokról és a különböző kezelési lehetőségekről.

- Egy etikus gyógyszergyártó cég a gyógyítás mellett a prevencióra is megfelelő hangsúlyt kell, hogy helyezzen. A "Cél az egészség" szűrőbuszunk már több ezer magyar lakoshoz eljutott és végzett többféle szűrővizsgálatot, többek között COPD betegségszűrést. Erre nagyon nagy szükség van, hiszen a betegségeket időben felfedezni nagyon költségigényes feladat. A buszt gyakran működik az ANTSZ által szervezett városi vagy kerületi rendezvényeken is, ahol minden technikai segítség fontos lépés az egészségesebb társadalomhoz vezető úton - hangsúlyozza a szakember.

Felelősen a gazdaságért

Egy felelős vállalat értékrendje a mindennapi üzleti tevékenységében is kifejezésre jut. Az átlátható gazdálkodás és pénzügyi működés mellett a növekedés által kiváltott környezeti hatásokat is szem előtt kell tartania. 2003-ban az AstraZeneca komoly célkitűzéseket fogalmazott meg: 2005 végéig 10 százalékkal csökkenti a globális felmelegedést okozó gázok kibocsátásának mértékét, és 30 százalékkal az ózonréteget felemésztő anyagokét. A célokat már 2004-ben sikerült elérni, derül ki a 2005. januárban közzétett CSR-jelentésből.

Egy tőkebefektetés révén az Egyesült Királyságban létesített energiahatékony üzem segítségével 13 ezer tonnával csökkent a CO2-kibocsátás. Persze a meglévő létesítmények energiahatékony működtetése legalább ilyen fontos. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mindenhol része a helyi stratégiának, és így összességében 29 ezer tonna csökkenést tudott a vállalat realizálni 2004-ben. A CO2-kibocsátás szintjének redukálásában fontos, hogy a vállalat évről évre növeli az arányát a megújuló forrásokból származó energia felhasználásának.

- A felelősségteljes környezeti és gazdasági magatartás hat egy ország gazdaságára. A hazai kereskedelmi tevékenységünk nem pusztán törvényes, hanem minden elemében etikus is. De nem csak akkor viselkedünk pénzügyileg, jogilag etikusan, ha mi vagyunk a szállítók. Ugyanilyen hozzáállást várunk el akkor is, ha mi vagyunk a vevők. Ily módon tudjuk pozitívan befolyásolni az iparágban és szélesebb értelemben az egész országra jellemző üzleti magatartást - teszi hozzá Majorosi Emese.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo