A társadalmi felelősség manapság már nem pusztán egy cég belső ügye: a New York-i tőzsdén jelen lévő vállalatoknak nemcsak a gazdasági eredményeit mérik, hanem - különböző módszerekkel és indexekkel - társadalmi felelősségvállalásukat is. Ma az ilyen típusú tevékenységek is értéket képviselnek, amelynek fontosságát már nemcsak az érintettek, hanem maga a piac is elismeri.
- Az E.ON Hungária Zrt. mint Magyarország meghatározó energetikai szolgáltatója különleges helyzetben van, hiszen olyan iparágat képvisel hazánkban, amelynek szolgáltatása mindenkinek az életében jelen van - mutat rá a helyzet komolyságára Kovács Ildikó, az E.ON Hungária Zrt. kommunikációs vezetője. Az a fajta felelősség és feladat, amivel a gazdasági társaság bír, azaz az energiaellátás biztonsága és a szolgáltatások fejlesztése, önmagában is nagy, aminek ugyanakkor - egy az energetika területén sajnos ma még hiányzó transzparens szabályozás, valamint kiszámítható jogi és gazdasági környezet fennállása esetén - egyértelműen meg lehet felelni.
A társadalmi felelősségvállalás azonban nem csak a cégek részéről kíván erőfeszítéseket. A közösségek, az egyén és az állam egyaránt aktív szereplője kell, hogy legyen az együttműködésnek.
- A cégek társadalmi felelősségvállalását az állam jelenleg még kevéssé ösztönzi, a meglévő támogatási tevékenységeket pedig kevésbé értékeli - mondja Kovács Ildikó.
Partneri viszony a társadalommal
Egy vállalat következetesen alkalmazott felelősségvállalása az adott társadalom célcsoportjaihoz, közösségeihez, helyzetéhez kell, hogy igazodjon. "Mire van szükség?" - ezt a kérdést kell feltennie a cég vezetésének.
- Az E.ON Hungária Zrt. arra törekszik, hogy ott segítsen elsősorban, ahol mint szolgáltató közvetlenül is jelen van. Az elmúlt évek során számos kisebb, a társadalmi felelősséghez sorolható tevékenységet végeztek regionális gáz- és áramszolgáltatóink, de e téren korántsem vagyunk elégedettek tevékenységünkkel - vezet be az E.ON gyakorlatába a kommunikációs vezető.
Ám Kovács Ildikó hangsúlyozza: egyáltalán biztos, hogy egy kisebb közösségnek szóló vagy egy kisebb segítségnek az értéke kisebb, mint egy bőkezű támogatásé, hiszen mindennek megvan a helye. Az E.ON Hungária Zrt. célja az, hogy összehangolja, országos szinten összekapcsolja, és egymásra építse tevékenységeit ott, ahol ezt az adott CSR-program tartalma majd lehetővé teszi. A pénzbeli támogatáson kívül a munkavállalók bevonása is fontos. A civil szerep és az egyén felelőssége a társadalom iránt a CSR-terület nem elhanyagolható része, és - bár Magyarországon ez a szerepvállalás is még gyerekcipőben jár - a vezető szerepe lehet az is, hogy magát és munkatársait is ebbe az irányba mozdítsa, illetve lehetőséget kínáljon arra, hogy a cég által támogatott CSR-tevékenységeket a munkatársak is aktívan megélhessék.
Európa nyugati felén ez nem ismeretlen, sőt Nagy-Britanniában például komplett rendszerek léteznek cégeknél munkatársaik CSR-jellegű tevékenységének motiválására, amely a vállalat céljaival is összhangban van.
- Vannak olyan cégek, ahol ha a dolgozó egy órát foglalkozik egy CSR-program keretében gyerekekkel, például tanítja őket, akkor ezt az órát ledolgozott munkaidőnek tekintik - szemlélteti a CSR egyik Angliában elterjedt alkalmazását Kovács Ildikó. Magyarországon erre ugyan még alig lehet példát találni, de a jövőben vélhetően kevésbé lesz hatékony az a CSR-gyakorlat, hogy egy vállalat CSR - avagy jótékony - jellegű támogatásának útja befejeződjön a pénz átutalásával.
- Egyfelől fontos a ,,Cselekedj jót és beszélj róla" elv, azaz a vállalat társadalmi szerepvállalásának kifejezése és kifejtése a külvilág felé, de ugyanolyan fontos, hogy a munkatársaink is megértsék, miért támogat a cégük valamilyen programot, célt. Ezt pedig sokszor azzal lehet a legjobban elérni, ha lehetőséget adunk azoknak a munkatársainknak, akik ezt szeretnék, hogy maguk is részt vállalhassanak egyes CSR-programokban, illetve közvetlenül megismerhessék azokat. Ez nem kényszer, hanem lehetőség mindenki számára.
Bátorság az élethez
Az E.ON Hungária Zrt. fontosnak tartja programjai kialakításába és megszervezésébe bevonni a helyi közösségeket, régiós és országos intézményeket és a civil szférát is, hiszen ezek ismerik legjobban az ország és az adott régió lehetőségeit és helyzetét. Velük együtt lehet olyan programokat elindítani, amelyek igazán jól szolgálják a társadalom érdekeit. Ezt a felfogást példázza az E.ON hosszú távú együttműködése a Bátor Táborral. Az energiaszolgáltató 2005 végén 10 millió forintot adományozott a Bátor Tábor Alapítványnak, amely nem a hagyományos módon próbál segíteni krónikus betegségekben szenvedő gyermekeknek és szüleiknek. Az alapítvány, amely országosan számos onkológiai centrummal, kórházzal és egyéb egészségügyi központtal áll kapcsolatban, nem közvetlenül a gyermekek fizikai gyógyítását támogatja, hanem az életüket szeretné teljesebbé tenni egyfajta terápiával. A krónikusan beteg, diabéteszes, asztmás vagy például leukémiás gyermekek és családjaik sokszor szinte képtelenek nyaralni, nem csupán csak anyagi okból, hanem mert ezeknek a gyerekeknek speciális környezetre van szükségük, aminek megszervezése igen körülményes.
Az alapítvány élményterápiája először is nyári táborokat jelent, ahol ezek a gyermekek biztonságos környezetben éppolyan nyári élményeket szereznek, mint egészséges társaik. A programnak hatalmas ereje van: az élethez való örömét adja vissza a gyermekeknek és a szülőknek egyaránt.
- Az E.ON éppen azért látott fantáziát az alapítványban, mert az élethez való hozzáállásban segít, és megmutatja az egészséges társadalomnak, hogy az emberi segítség milyen csodákra képes - mutat rá egy következő, felelősséget hordozó tevékenységre Kovács Ildikó.
A több száz önkéntessel is dolgozó alapítványnak átutalt pénzadomány mellett - amely egy új közösségi ház felépítését teszi lehetővé - a cég felajánlotta hőlégballonját is a táborozók számára, remélve, hogy ezzel izgalmas időtöltést tesz lehetővé a gyerekeknek. Az E.ON Hungária Zrt. most azon dolgozik együtt az alapítvánnyal, hogy szolgáltatási körzeteiből és a környező országokból minél több gyermek vehessen részt a Bátor Táborokban.
Energia a zenének és a sportnak
Az E.ON Hungária Zrt. 2005 decemberében a Zeneakadémiával közösen hagyományteremtő Mikulás-napi koncertet szervezett a Bátor Tábor családjainak, önkénteseinek, a cég ügyfeleinek és munkatársainak, ahol a Bátor Tábor támogatásának és a Zeneakadémiával való együttműködésnek a bejelentésére egyaránt sor került.
- A koncert célja - a klasszikus zenei élményen és a gyerekek számára szervezett Mikulás-napon kívül - az volt, hogy a legkülönbözőbb közösségeket összehozzunk, és egy az E.ON által fontosnak tartott üzenetet és kezdeményezést mutassunk be nekik, remélve, hogy másokat is inspirálhatunk hasonló cselekedetekre - fejtette ki a Kovács Ildikó.
A cég koncerteken és a zenei tehetségek támogatásán, csereprogramok szervezésén túl a Zeneakadémiával közösen szeretne olyan programokat is indítani, amelyek - némi zenepedagógiai és művészi segédlettel - a fiatalok és a gyermekek zeneszeretetét növeli: cél a magaskultúra és a kortárs művészetek hétköznapokhoz való közelítése.
Az E.ON Hungária Zrt. amellett, hogy az olimpiai csapat gyémántfokozatú fő támogatója, és számos hazai sportcsapatot szponzorál, igyekszik a sportszeretetet és az egészséges életmódot a fiatalokban, elsősorban is az iskoláskorú gyerekekben erősíteni. Tavaly ennek jegyében az Oktatási Minisztériummal közösen iskolaszer-támogatási programot indított, amely során általános iskolák pályázhattak különböző sportszercsomagokra. A 10 millió forint értékű program ötletét az adta, hogy a magyar általános iskolák szintjén kis segítség is sokat számíthat.
- A tapasztalat az, hogy az alapfokú intézmények sokszor szűkölködnek még az egyszerűbb sporteszközökben is, és így a pedagógusok nincsenek könnyű helyzetbe, hogy a gyakorlatban is megszerettessék az mozgást és a sportot - érzékelteti az oktatás mindennapi nehézségeit az E.ON szakembere. - Egy független, minisztériumi szakemberekből és sportolókból álló bizottság döntött a pályázatokról, amelyekből nagy meglepetésünkre nagyjából nyolcszáz érkezett, bizonyítva, hogy milyen nagy szükség van kisebb hasznos programokra is. Ezen felbátorodva az E.ON idén is folytatni kívánja ezeket a programokat - avatott be a sikeres kezdeményezés részleteibe Kovács Ildikó.
Támogatás, ami nem szponzoráció
A szponzorációt és a társadalmi felelősségvállalást sokan keverik, pedig jelentésük korántsem azonos. A szponzoráció egy (pénzügyi) befektetésért kapott márkamegjelenés, így a szponzorok neve vagy logója - gondoljunk csak a sportra - szerepel a szponzorált fél felületein. Ez nagyon elterjedt kommunikációs eszköz, nagyon sok vállalat él vele a hagyományos reklám, a PR és a promóciós kampány mellett, ám a társadalmi felelősségvállalás (CSR) mást jelent. Nem mecenatúrát, illetve nem elsősorban egyszerű és egyszeri karitatív támogatást takar, hanem olyan programok felkarolását vagy olyan aktivitás elindítását, amelyek a társadalom és a közösségek számára hosszú távon is hasznosak, s fenntartható eredményeket produkálnak. A CSR hatékony működtetésének érdekében és a CSR szó értelmében is e tevékenységet mindig egy adott ország társadalmában kell értelmezni. A multinacionális cégek globális CSR-stratégiáinak alkalmazása esetén is célszerű ezt figyelembe venni.