E.ON Hungária: Közös ügyünk

Az uniós tagországokban működő nagy és közepes vállalatnak a kötelező éves üzleti beszámoló elkészítése mellett számot kell adnia társadalmi felelősségvállalásáról (Corporate Social Responsibility, CSR), különös tekintettel működése környezeti hatásaira és a foglalkoztatással kapcsolatos tevékenységére. A frissen csatlakozott tagállamok vállalkozásainak valószínűleg nehezebb lesz teljesíteni ezt az előírást, hiszen a társadalmi felelősség nem oly régen került be a köztudatba, és egyelőre nem is szerves része a vállalati kultúrának. A multinacionális vállalatok némi előnnyel indulnak, hiszen anyacégük már évek óta kiemelt területként kezeli a felelős vállalati magatartást. Magyarország egyik vezető energiaszolgáltatója, az E.ON Hungária Zrt. sem kivétel: hosszú távra tervez programokat, és fontosnak tartja munkatársait is bevonni.

A társadalmi felelősség manapság már nem pusztán egy cég belső ügye: a New York-i tőzsdén jelen lévő vállalatoknak nemcsak a gazdasági eredményeit mérik, hanem - különböző módszerekkel és indexekkel - társadalmi felelősségvállalásukat is. Ma az ilyen típusú tevékenységek is értéket képviselnek, amelynek fontosságát már nemcsak az érintettek, hanem maga a piac is elismeri.

- Az E.ON Hungária Zrt. mint Magyarország meghatározó energetikai szolgáltatója különleges helyzetben van, hiszen olyan iparágat képvisel hazánkban, amelynek szolgáltatása mindenkinek az életében jelen van - mutat rá a helyzet komolyságára Kovács Ildikó, az E.ON Hungária Zrt. kommunikációs vezetője. Az a fajta felelősség és feladat, amivel a gazdasági társaság bír, azaz az energiaellátás biztonsága és a szolgáltatások fejlesztése, önmagában is nagy, aminek ugyanakkor - egy az energetika területén sajnos ma még hiányzó transzparens szabályozás, valamint kiszámítható jogi és gazdasági környezet fennállása esetén - egyértelműen meg lehet felelni.

A társadalmi felelősségvállalás azonban nem csak a cégek részéről kíván erőfeszítéseket. A közösségek, az egyén és az állam egyaránt aktív szereplője kell, hogy legyen az együttműködésnek.

- A cégek társadalmi felelősségvállalását az állam jelenleg még kevéssé ösztönzi, a meglévő támogatási tevékenységeket pedig kevésbé értékeli - mondja Kovács Ildikó.

Partneri viszony a társadalommal

Egy vállalat következetesen alkalmazott felelősségvállalása az adott társadalom célcsoportjaihoz, közösségeihez, helyzetéhez kell, hogy igazodjon. "Mire van szükség?" - ezt a kérdést kell feltennie a cég vezetésének.

- Az E.ON Hungária Zrt. arra törekszik, hogy ott segítsen elsősorban, ahol mint szolgáltató közvetlenül is jelen van. Az elmúlt évek során számos kisebb, a társadalmi felelősséghez sorolható tevékenységet végeztek regionális gáz- és áramszolgáltatóink, de e téren korántsem vagyunk elégedettek tevékenységünkkel - vezet be az E.ON gyakorlatába a kommunikációs vezető.

Ám Kovács Ildikó hangsúlyozza: egyáltalán biztos, hogy egy kisebb közösségnek szóló vagy egy kisebb segítségnek az értéke kisebb, mint egy bőkezű támogatásé, hiszen mindennek megvan a helye. Az E.ON Hungária Zrt. célja az, hogy összehangolja, országos szinten összekapcsolja, és egymásra építse tevékenységeit ott, ahol ezt az adott CSR-program tartalma majd lehetővé teszi. A pénzbeli támogatáson kívül a munkavállalók bevonása is fontos. A civil szerep és az egyén felelőssége a társadalom iránt a CSR-terület nem elhanyagolható része, és - bár Magyarországon ez a szerepvállalás is még gyerekcipőben jár - a vezető szerepe lehet az is, hogy magát és munkatársait is ebbe az irányba mozdítsa, illetve lehetőséget kínáljon arra, hogy a cég által támogatott CSR-tevékenységeket a munkatársak is aktívan megélhessék.

Európa nyugati felén ez nem ismeretlen, sőt Nagy-Britanniában például komplett rendszerek léteznek cégeknél munkatársaik CSR-jellegű tevékenységének motiválására, amely a vállalat céljaival is összhangban van.

- Vannak olyan cégek, ahol ha a dolgozó egy órát foglalkozik egy CSR-program keretében gyerekekkel, például tanítja őket, akkor ezt az órát ledolgozott munkaidőnek tekintik - szemlélteti a CSR egyik Angliában elterjedt alkalmazását Kovács Ildikó. Magyarországon erre ugyan még alig lehet példát találni, de a jövőben vélhetően kevésbé lesz hatékony az a CSR-gyakorlat, hogy egy vállalat CSR - avagy jótékony - jellegű támogatásának útja befejeződjön a pénz átutalásával.

- Egyfelől fontos a ,,Cselekedj jót és beszélj róla" elv, azaz a vállalat társadalmi szerepvállalásának kifejezése és kifejtése a külvilág felé, de ugyanolyan fontos, hogy a munkatársaink is megértsék, miért támogat a cégük valamilyen programot, célt. Ezt pedig sokszor azzal lehet a legjobban elérni, ha lehetőséget adunk azoknak a munkatársainknak, akik ezt szeretnék, hogy maguk is részt vállalhassanak egyes CSR-programokban, illetve közvetlenül megismerhessék azokat. Ez nem kényszer, hanem lehetőség mindenki számára.

Bátorság az élethez

Az E.ON Hungária Zrt. fontosnak tartja programjai kialakításába és megszervezésébe bevonni a helyi közösségeket, régiós és országos intézményeket és a civil szférát is, hiszen ezek ismerik legjobban az ország és az adott régió lehetőségeit és helyzetét. Velük együtt lehet olyan programokat elindítani, amelyek igazán jól szolgálják a társadalom érdekeit. Ezt a felfogást példázza az E.ON hosszú távú együttműködése a Bátor Táborral. Az energiaszolgáltató 2005 végén 10 millió forintot adományozott a Bátor Tábor Alapítványnak, amely nem a hagyományos módon próbál segíteni krónikus betegségekben szenvedő gyermekeknek és szüleiknek. Az alapítvány, amely országosan számos onkológiai centrummal, kórházzal és egyéb egészségügyi központtal áll kapcsolatban, nem közvetlenül a gyermekek fizikai gyógyítását támogatja, hanem az életüket szeretné teljesebbé tenni egyfajta terápiával. A krónikusan beteg, diabéteszes, asztmás vagy például leukémiás gyermekek és családjaik sokszor szinte képtelenek nyaralni, nem csupán csak anyagi okból, hanem mert ezeknek a gyerekeknek speciális környezetre van szükségük, aminek megszervezése igen körülményes.

Az alapítvány élményterápiája először is nyári táborokat jelent, ahol ezek a gyermekek biztonságos környezetben éppolyan nyári élményeket szereznek, mint egészséges társaik. A programnak hatalmas ereje van: az élethez való örömét adja vissza a gyermekeknek és a szülőknek egyaránt.

- Az E.ON éppen azért látott fantáziát az alapítványban, mert az élethez való hozzáállásban segít, és megmutatja az egészséges társadalomnak, hogy az emberi segítség milyen csodákra képes - mutat rá egy következő, felelősséget hordozó tevékenységre Kovács Ildikó.

A több száz önkéntessel is dolgozó alapítványnak átutalt pénzadomány mellett - amely egy új közösségi ház felépítését teszi lehetővé - a cég felajánlotta hőlégballonját is a táborozók számára, remélve, hogy ezzel izgalmas időtöltést tesz lehetővé a gyerekeknek. Az E.ON Hungária Zrt. most azon dolgozik együtt az alapítvánnyal, hogy szolgáltatási körzeteiből és a környező országokból minél több gyermek vehessen részt a Bátor Táborokban.

Energia a zenének és a sportnak

Az E.ON Hungária Zrt. 2005 decemberében a Zeneakadémiával közösen hagyományteremtő Mikulás-napi koncertet szervezett a Bátor Tábor családjainak, önkénteseinek, a cég ügyfeleinek és munkatársainak, ahol a Bátor Tábor támogatásának és a Zeneakadémiával való együttműködésnek a bejelentésére egyaránt sor került.

- A koncert célja - a klasszikus zenei élményen és a gyerekek számára szervezett Mikulás-napon kívül - az volt, hogy a legkülönbözőbb közösségeket összehozzunk, és egy az E.ON által fontosnak tartott üzenetet és kezdeményezést mutassunk be nekik, remélve, hogy másokat is inspirálhatunk hasonló cselekedetekre - fejtette ki a Kovács Ildikó.

A cég koncerteken és a zenei tehetségek támogatásán, csereprogramok szervezésén túl a Zeneakadémiával közösen szeretne olyan programokat is indítani, amelyek - némi zenepedagógiai és művészi segédlettel - a fiatalok és a gyermekek zeneszeretetét növeli: cél a magaskultúra és a kortárs művészetek hétköznapokhoz való közelítése.

Az E.ON Hungária Zrt. amellett, hogy az olimpiai csapat gyémántfokozatú fő támogatója, és számos hazai sportcsapatot szponzorál, igyekszik a sportszeretetet és az egészséges életmódot a fiatalokban, elsősorban is az iskoláskorú gyerekekben erősíteni. Tavaly ennek jegyében az Oktatási Minisztériummal közösen iskolaszer-támogatási programot indított, amely során általános iskolák pályázhattak különböző sportszercsomagokra. A 10 millió forint értékű program ötletét az adta, hogy a magyar általános iskolák szintjén kis segítség is sokat számíthat.

- A tapasztalat az, hogy az alapfokú intézmények sokszor szűkölködnek még az egyszerűbb sporteszközökben is, és így a pedagógusok nincsenek könnyű helyzetbe, hogy a gyakorlatban is megszerettessék az mozgást és a sportot - érzékelteti az oktatás mindennapi nehézségeit az E.ON szakembere. - Egy független, minisztériumi szakemberekből és sportolókból álló bizottság döntött a pályázatokról, amelyekből nagy meglepetésünkre nagyjából nyolcszáz érkezett, bizonyítva, hogy milyen nagy szükség van kisebb hasznos programokra is. Ezen felbátorodva az E.ON idén is folytatni kívánja ezeket a programokat - avatott be a sikeres kezdeményezés részleteibe Kovács Ildikó.

Támogatás, ami nem szponzoráció

A szponzorációt és a társadalmi felelősségvállalást sokan keverik, pedig jelentésük korántsem azonos. A szponzoráció egy (pénzügyi) befektetésért kapott márkamegjelenés, így a szponzorok neve vagy logója - gondoljunk csak a sportra - szerepel a szponzorált fél felületein. Ez nagyon elterjedt kommunikációs eszköz, nagyon sok vállalat él vele a hagyományos reklám, a PR és a promóciós kampány mellett, ám a társadalmi felelősségvállalás (CSR) mást jelent. Nem mecenatúrát, illetve nem elsősorban egyszerű és egyszeri karitatív támogatást takar, hanem olyan programok felkarolását vagy olyan aktivitás elindítását, amelyek a társadalom és a közösségek számára hosszú távon is hasznosak, s fenntartható eredményeket produkálnak. A CSR hatékony működtetésének érdekében és a CSR szó értelmében is e tevékenységet mindig egy adott ország társadalmában kell értelmezni. A multinacionális cégek globális CSR-stratégiáinak alkalmazása esetén is célszerű ezt figyelembe venni.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo