Az EDS 15 éve a hazai piac meghatározó szereplője. A társadalmi felelősségvállalás helyi szinten mindig is fontos része volt a vállalati stratégiának, 1993 óta pedig globális koncepcióvá vált.
- Minden nagyvállalat kötelessége, hogy hozzájáruljon a társadalom fejlődéséhez, értékeket közvetítsen, és ezáltal visszajuttasson valamit az őt befogadó és több formában is támogató környezetnek. Az EDS Magyarországnál ez a hagyomány közel a cég alapításához nyúlik vissza, bár akkor még nem ismertük a CSR, GVD és hasonló fogalmakat. Az EDS 70 országban 130 ezer munkatárssal dolgozik, bizton állíthatjuk, hogy valamennyi kultúra képviselteti magát szervezetünkben. A tevékenységünkből adódóan további kultúrákkal: vállalati kultúrákkal találkozunk, dolgozunk együtt. Mindennek összehangolása és az üzleti stratégia támogatása egy globális társadalmi szerepvállalási stratégiát hívott életre 1993-ban - mondja Kalocsai Kinga, az EDS Magyarország kommunikációs igazgatója.
A vállalat társadalmi tevékenységének középpontjában az önkéntes munka, az oktatás támogatása és az adománygyűjtés áll. Ezek hangsúlyának aránya országról országra változik.
Nemzetközi Önkéntes Nap (Global Volunteer Day)
Az EDS munkatársai minden év októberét az önkéntes munkának szentelik az Egyesült Államokban már 1986 óta, 1993 óta pedig egy egységes vállalati program részeként mindenhol a világon. Hogy ez a munka a hónap mely napjára - de mindig szabadnapra - esik, az országonként változik. Az elmúlt tizenhárom évben 4200 projekt keretében, a vállalat dolgozói összesen 540 ezer munkaórát tevékenykedtek milliók életét és közösségek ezreinek fejlődését elősegítve. Van, ahol az idősek gondozására, máshol a közterületek parkosítására, szemétszedésre vagy éppen épületek renoválására van szükség.
- Az aktuális tevékenységet természetesen a vállalat stratégiájával, üzleti céljaival hangoljuk össze. Hiszen a társadalmi szerepvállalás is, mint egy vállalat valamennyi tevékenysége, az üzletet kell, hogy támogassa. 2003-ban például a Budai várban a falakat, padokat, játszótereket elcsúfító firkákat próbáltuk eltávolítani, míg a 2004-es akciót az Amerikai Kereskedelmi Kamara Alapítványával közösen szervezte az EDS. Megtisztítottuk a fóti Károlyi István Gyermekközpont területén található Károlyi-kastélyt, illetve a miskolci gyermekközpont kerítésének lefestésére is vállalkoztunk. A fóti kastélyt - amelyet az ott élő gyermekek ünnepségek alkalmával használnak - olyan gyorsan sikerült rendbe tenni, hogy maradt idő a könyvtár ablakainak megtisztítására, sőt a park egy részén még a lehullott falevelek összegereblyézésére is. Tavaly pedig a Feneketlen-tó körül több mint száz dolgozónk fákat ültetett, kandelábert tisztított, avart gereblyézett, a parkban végeztünk őszi nagytakarítást. Az eseményen részt vett a XI. kerület polgármestere, Molnár Gyula is. Mivel 2005-ben költöztünk a Bartók Béla úti új székházba, ezúton is szerettük volna érzékeltetni, hogy fontos számunkra a kerülettel, illetve az önkormányzattal való együttműködés. Az önkormányzat munkatársai mellett a helyi lakosoktól is sok pozitív visszajelzést kaptunk, arra is volt példa, hogy csatlakoztak hozzánk, és beálltak dolgozni. Jelenleg Budapesten dolgozik az 1300 munkatársunk közel háromnegyede, de persze a vasvári, rábahídvégi, miskolci és szentgotthárdi kollégáink sem maradnak ki soha az önkéntes napból. Helyben igyekeznek szebbé és jobbá varázsolni saját közösségüket, környezetüket, de arra is volt példa, hogy együtt dolgoztunk Budapesten - mondja a vállalat kommunikációs igazgatója, és hozzáteszi: a GVD-program keretében elsősorban a munkatársak részvételén van a hangsúly, nem az anyagi támogatáson.
2005-ben a vállalat globálisan 20,1 milliárd dollár értékben kötött új szerződést, több száz új munkatárs csatlakozott a vállalathoz a világban outsourcing keretében. Egy outsourcing szolgáltató üzleti sikerének viszont kulcsfontosságú tényezője, hogy a különböző vállalatoktól átvett munkatársakat minél gyorsabban integrálja.
- Magyarországon az elmúlt években a régiós szerepünk erősödésének köszönhetően növekedtünk, az elmúlt 3-4 évben megtripláztuk létszámunkat, így nagyon fontos számunkra a csapatépítés. A munka általában közös ebéddel, ha van rá lehetőség, ebédfőzéssel zárul - hangsúlyozza Kalocsai Kinga.
Az oktatásban való részvétel helyi szinten is kiemelt terület, melyre a jövőben saját program indulMiközben a világon összesen több mint ötvenezer dolgozó vett részt vállalati képzésben - közel 2 millió oktatási órában szerezhettek naprakész, a munkájukat segítő tudást -, az EDS közösségért végzett tevékenységének egyik fő területe a fiatal generáció oktatásának javítása és a kutatás-fejlesztés kiszélesítése áll. A vállalatvezetés azt vallja, a kutatások, az új technológiák és felfedezések eredményeit minél korábban a gyerekek kezébe kell adni ahhoz, hogy a jövő nagy tudósai válhassanak belőlük. Hiszen minden újítás és tudás hat az emberi gondolkodásmódra. Ez a filozófiája a neves óceánkutató, a Titanic felfedezője, dr. Robert Ballard 1989-ben létrehozott programjának is. És éppen ezért állt már születésekor a ma már a National Geographic Society nonprofit leányvállalataként létező JASON Projekt mögé az EDS.
A JASON interaktív programokon keresztül hozza közelebb a gyerekek tanulmányait a valós problémákhoz, és keretében diákok ezrei fedezhetik fel az élővilágot. Összesen 41 különböző helyről érkező, egymillió középiskolai diák és 20 ezer tanár számára az EDS biztosítja az infrastrukturális hátteret az erre a célra kifejlesztett speciális szoftverek révén. A hálózat segítségével, az expedícióban részt vevő hallgatók ezrei olyan élményben részesülnek, mintha egy valódi utazás részesei lennének.
Az EDS nem csak létrejöttében és az infrastruktúra biztosításával állt az alapítvány mögé. A JASON ma már a vállalati kultúra részévé vált: a munkatársak gyakran szabadidejüket feláldozva járják az iskolákat, és népszerűsítik a programot, gyakorta a vállalat biztosít helyet az összejöveteleikhez, illetve a honlap működtetésével is támogatja létét.
- Bár Magyarországon ez a program nincs jelen, az oktatás támogatása számunkra is kulcskérdés Az elmúlt két évben közel 600 új munkatársat vettünk fel, és jelenleg is közel 150 új pozícióra keresünk pályakezdőket, illetve szakembereket. Elsősorban több nyelvet beszélő, informatikai vagy pénzügyi végzettséggel rendelkező fiatalokat keresünk. A felsőfokú végzettség nem minden pozícióhoz elvárás, de a magyarországi oktatási struktúra jelenleg csak a felsőoktatási intézményekből bocsát ki megfelelő nyelvi tudással rendelkező munkaerőt. Jelenleg keressük az együttműködés lehetőségét és formáját a nyelvoktatás erősítésére középiskolai szinten is. Ez középtávon Magyarország versenyképességét is jelentősen befolyásoló tényező, így kormányzati intézkedésre is szükség van. Munkatársaink részt vettek a Humán Erőforrás Alapítvány által indított középiskolai szintű ügyfélkapcsolati munkatárs képző program tantervének és tananyagának kidolgozásában, a szükséges könyvek megírásában, és magában az oktatásban is szerepet vállalnak. A diákok számára nyílt napokat szervezünk, és fogadjuk a szakmai gyakorlatra jelentkező hallgatókat - mondja Kalocsai Kinga.
EDS a legkreatívabb adományozóA társadalmi felelősségvállalásban nemcsak a "mit", hanem a "hogyan" is fontos kérdés. Legalábbis ezt vallja az EDS Magyarország kommunikációs igazgatója, aki a vállalat nevében 2004-ben átvehette a 2003-as év "Legkreatívabb Adományozójá"-nak járó oklevelet a United Way Magyarország Alapítványtól.
- Az EDS évek óta dolgozik együtt a United Way alapítvánnyal vállalati szinten. Évente egyszer adománygyűjtést szervezünk az általuk támogatott szervezetek javára. Ehhez a programhoz akartunk itthon is csatlakozni. A direkt pénzgyűjtés helyett annak egy kreatív formáját választottuk. A pénzgyűjtés mint támogatási forma alkalmazásának és sikerének több feltétele van: befolyásolja a vállalati kultúra és a társadalmi szokás és hagyomány, ahol a vállalat működik. A koncepció az önkéntes napra és a karácsonyi üdvözlőlapokra épült. 2003-ban úgy döntöttünk, hogy a piacon elérhető képeslapok vásárlása helyett a korábbi önkéntes napok fotóit tartalmazó, önköltségi áron készített üdvözlőlappal köszöntjük ügyfeleinket és munkatársainkat. Ezzel hangsúlyt adtunk társadalmi szerepvállalásunknak, és az így megspórolt több százezer forintot pedig felajánlottuk a United Way Magyarország támogatására - meséli Kalocsai Kinga, az ötlet gazdája. Így a karácsonyi jókívánságokra szánt összeggel három cél teljesült: köszöntöttük ügyfeleinket és munkatársainkat, erősítettük a CSR tevékenységünket és támogattuk az alapítványt.