Friss cikkeink
Mindenféle madarak a dróton
December 23-tól elvileg liberalizált lenne a magyar távközlési piac. A hosszú évtizedes meglévő monopóliumot azonban nem lehet egyik napról a másikra láthatatlanná tenni. A jogalkotók hiába írják elő a domináns szolgáltatónak, hogy nyissa meg piacait a versenytársak előtt, hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy valóban kézzelfogható (és megszámlálható) eredménye legyen a változásnak.
Mobile messaging
Az egyik oldalon adott a vállalat, a maga informatikai rendszereivel, az azokban meglévő információkkal. A másik oldalon adottak a vállalatnak a helyhez kötött informatikai eszközöktől távol lévő dolgozói vagy partnerei, akiknek azonban folyamatosan szükségük van adatokra, információkra. Hogyan kerülhet a kettő egymással folyamatos kapcsolatba? A mobil messaging segítségével.
A mobilélmény
A mobiltelefon minden idők legsikeresebb kommunikációs eszköze, és mind a telefonhoz, mind a számítógéphez képest újat jelent. Kicsi, hordozható, közben működik, és akár folyamatos kapcsolattartást is lehetővé tesz, használata pedig csupán néhány funkcióra korlátozódik. Ez a „néhány funkció” azonban mind a szolgáltatónak, mind a felhasználónak egyre nagyobb mozgásteret enged.
Átvitel és jelfelfogás
Az új generációs internetnek valójában nincs konkrétan meghatározott jelentése, tartalma viszont igen. A kifejezés mostanában épül be a köztudatba, és elsősorban technológiai ugrást jelent. Az új technológiák bevezetése terén világszerte a kutatási és felsőoktatási szféra jár az élen.
Tavaszi MMS
Kereskedelmi formában még sehol nem működik a világon a Multimedia Messaging Service (MMS), ám a szakemberek egyre többet beszélnek róla, és május környékére várják a szolgáltatás megjelenését. Ehhez képest csak néhány hét, és Magyarországon is bemutatják majd a mobiltávközlési cégek a saját MMS-ajánlataikat. A terjedést várhatóan lassítja, hogy egyelőre egyetlen, már kapható mobiltelefon képes MMS-t küldeni és fogadni, de van ilyen, és ez önmagában is az innovatív élmezőnybe helyezi az országot.
Tűzfalat és felelősséget!
Az interneten százszázalékos biztonságot lehetetlen elérni. Ám egy optimális védelmi szintet a külső és belső támadásoktól igen, ha a technikai feltételek megteremtése mellett a vállalat kellő figyelmet szentel a munkatársak ilyen irányú képzésére is.
A harmadik generáció
Két és fél vagy harmadik generáció? Bevezetni a meglévő legújabbat, vagy várni az annál is tökéletesebbre? Ez a nagy kérdés napjainkban a világban a mobilszolgáltatók fejlesztési döntéseiben, azaz hogy milyen tudású készülékekhez igazodjanak a saját kínálatukkal.
Az első multimédiás
A Piac és Profit az elsők között tesztelhette az eddig egyetlen, hazai forgalomba került, MMS szolgáltatást is támogató készüléket, a Sony Ericsson T68i-t, a hozzá kapcsolódó digitális kamerával, az úgynevezett Sony Ericsson Communicammel együtt.
Tűzfalat és felelősséget!
Az interneten százszázalékos biztonságot lehetetlen elérni. Ám egy optimális védelmi szintet a külső és belső támadásoktól igen, ha a technikai feltételek megteremtése mellett a vállalat kellő figyelmet szentel a munkatársak ilyen irányú képzésére is.
A megkerülhetetlen CRM
Mi a CRM, vagyis az ügyfélkapcsolat-menedzsment? Elsősorban stratégia, viselkedési forma, ügyfélközpontú vállalati működés, és csak másodsorban az informatikai rendszer modulja vagy alkalmazása.
Call centerek Magyarországon
Call centert bizonyos vállalatméret fölött már érdemes létrehozni, leginkább azért, hogy a tömeges ügyfélszolgálati munkát ne a személyes ügyfélfogadást végző irodák munkatársai végezzék. S azért is, hogy adott feladatok – például a rendelésfelvétel vagy mondjuk bankoknál a számlával kapcsolatos ügyek – egy helyre koncentrálódjanak.
Digitális szabadságjogok a világhálón
A világhálón folyó kommunikáció lehallgatása, illetve az ellene való védekezés párharca várhatóan az elkövetkezendő idők egyik kulcskérdésévé válik majd. Míg egyfelől a demokrácia egyik alappillére az alapvető emberi jogok biztosítása és a személyes adatok védelme, másfelől a társadalmi biztonság érdekében ez az eszköz is szükségszerűvé válhat. Az Amerikai Egyesült Államokat ért tavalyi terrortámadás évfordulóján leszögezhetjük: a világhálót, akárcsak sok egyéb technológiát, békés és háborús célokra egyaránt fel lehet használni, de az orwelli világ képéről az emberiség nem feledkezhet meg.
Mobilon vagy vezetéken?
Tényleg lehet ilyen olcsón, mobilról internetezni, vagy hülyének néznek? – kérdezem magamtól a legújabb reklámok láttán. Majd a szakembertől is megkérdezem, s bár igent mond, mintha lennének kétségei, legalábbis a szolgáltatás minőségét illetően.
Bekábelezett háztartások
Két évvel ezelőtt kábelboomról számoltunk be, most pedig a folyamat végéről, illetve pangásról beszélhetünk. Azért a piacvezető szolgáltatók nem panaszkodnak, várnak, és közben nem feltétlenül a szolgáltatásaikat bővítik, sokkal inkább az ügyfélszolgálatot, a számlázási rendszerek minőségét javítják. A háztartások multimédiás bekebelezése pedig még mindig csak technológiai lehetőség, és nem valóság.
Mobilcsúcsok
Kevesebbet beszélünk, de több üzenetet küldünk. S bár még folyamatosan nő a mobil-előfizetők száma, a piac hamarosan telítődik. A jövő azon múlik, hogy a szolgáltatók milyen további újdonságokat találnak ki.
Többszörös sebesség, öveket bekötni!
A GPRS, szaknyelven csak 2,5 generációs megoldás, az eddigi adatátviteli lehetőségekkel elérhető sebesség többszörösére képes. Fizetnünk sem az eltelt percek, hanem a letöltött bájtok után kell, ha ezt használjuk. Immár mindhárom hazai mobilszolgáltató kínálatában szerepel, de vajon eltérő áraik minőségi különbséget is mutatnak?
Informatikusok a cégnél
Az informatikus szerepe sokszor kiváltságos a cégnél. De nem mindig. Van, hogy vezető beosztásban is elsősorban technikai témák kötik le az idejét. Rengeteg tényezőn múlik, hogy milyen a viszonya az üzleti területekhez: partneri, támogató vagy alárendelt. Ha az arány eltolódik a menedzseri feladatokat ellátása felé, már fejlődő informatikaivezető-kultúráról beszélhetünk.
Emelt fővel Európába
Egy ország informatikai fejlettségi mutatója ma már éppen olyan beszédes, mint a GDP, a foglalkoztatottak száma vagy a gazdaság teljesítőképessége. Magyarország uniós csatlakozása kapcsán is az ország informatikai fejlettsége az egyik legtöbbet emlegetett problémakör. Erről és a kormányzat e téren tervezett lépéseiről Mohácsi Bélát, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium információs társadalom programokért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.
A GPRS és ami mögötte van
Magyarország Európában – az ipari GSM technológiák fejlesztésében legerősebb Olaszország és Németország mellett – az elsők között van a hálózaton alapuló csomagkapcsolt adatátvitel, a GPRS üzleti és ipari felhasználásában. A gyors és olcsó technológia szinte bárhol, bármilyen felületen és felületre alkalmazható, nincsenek korlátok.
Platformok háborúja
A mobil operációs rendszerek piacát két lehetséges forgatókönyv határozhatja meg. Az egyik semmiképp nem egy-két szereplő hegemóniájáról szól. A másik azonban igen, mert eszerint az infokommunikációs szektor szabványosítási törekvései, amelyek különféle digitális eszközök egységes hálózatba intergálódását célozzák, a Microsoftnak kedveznek. Tény: a platformok háborúja az egyre intelligensebb kézieszközök piacára is betört, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy közel állnánk a területen a megbékéléshez.
Mobil életstílus
Vannak, akik okos, mindentudó telefont szeretnének, másoknak az a fontos, hogy a szemük színéhez illő legyen. A készülékgyártók marketingesei pedig tetszetős életstílust sugalló kampányokkal ösztönzik egyre az embereket az impulzusvásárlásra.
Hallj és láss!
Az IP telefónia a hangot és az adatot egyetlen csatornába, az adathálózatra tereli. Legnagyobb előnye, hogy a vállalatnak nem kell két hálózatot kiépítenie, üzemeltetnie és karbantartania, így leegyszerűsíti, illetve olcsóbbá teszi a telephelyek közti kommunikációt. A tapasztalatok szerint egy IP telefonrendszer beruházásának költsége átlagosan 9–16 hónap alatt megtérül.
A polihisztor
A világpiacon tavaly októberben mutatták be napjaink legösszetettebb, legsokrétűbb mobil-PDA készülékét, a Windows Mobile Pocket PC 2003-as operációs rendszerű i-mate modellt. Az újonc a személyi digitális titkár funkciók mellett mobiltelefonálásra, GPRS internetezésre, fotózásra, videoklipek rögzítésére és akár filmnézésre is alkalmas. És ez még nem minden.
Nokia 6600
A finn gyártó két éve mutatta be első Series 60-as platformon működő, Symbian operációs rendszerű okos telefonját, a Nokia 7650-est. A szériát előbb a fiatalabb korosztályt megcélzó 3650-es, majd a tavaly év végén hazánkban is debütáló 6600-as csúcsmodell követte.
A kreativitásé a jövő
A digitális televíziózásra való átállás számos kihívás elé állítja a médiaipart és a médiapiac szereplőit, és hat a reklámiparra is. A legtöbb kérdést azonban ma még nem az új technológia megjelenése hozza felszínre, hanem az ettől függetlenül is lejátszódó fogyasztói szokásváltozások. Magyarországon ugyanis a digitális televíziózásban rejlő lehetőségekről még inkább csak beszélni lehet, semmint élvezni azok előnyeit.
Luxuscikkből tömegtermék
A laptopok másfélszer drágábbak ugyan az asztali PC-knél, de ma már ugyanolyan gyorsak. Így sokak szerint megfizethetetlen előnyük a hordozhatóság. Az eladási statisztikák szerint világszerte ez a piaci szegmens az informatikai szakma legdinamikusabban növekvő területe.
Papírhalmaztól a gombnyomásig
Év elején nem árt rendet tenni a cég asztalain, irodáiban, raktáraiban, dossziéiban és szerződései, számlái között. Az iratgyűjtők kora azonban lejárt. Ma már a kisvállalkozásoknak ugyanúgy a versenyképességük múlik azon, hogy használnak-e elektronikus dokumentumkezelő rendszert, mint a nagyoknak.
A külső erő - Profiltisztítás outsourcinggal
Már nem az a kérdés Amerikában, hogy miért hatékonyabb egy külső szolgáltatóra bízni valamely tevékenységet. Ma egy cég vezetőinek elsősorban azt kell megindokolniuk, hogy miért végzik azt házon belül. A magyar vállalatszervezési kultúrától egyelőre idegen ez a tevékenységkihelyezés, az outsourcing, bár a kapun belüli káeftésítéssel már évekkel ezelőtt megjelent valami hasonló a költségek csökkentése érdekében. A valódi outsourcing célja azonban nem is ez, hanem a magasabb színvonalú munka feltételeinek a megteremtése.
Önkiszolgáló tudás
A vállalatok menedzsmentje az őt nap mint nap foglalkoztató kérdésekre – történt-e rendkívüli esemény, hirtelen növekedés, vagy csökkenés a versenytársaknál, s ha igen, miért? – szeretne minél egyszerűbb, minél olcsóbban és főképpen minél gyorsabban elérthető választ kapni. Ezért például az újságoknál hatékonyabbak az úgynevezett üzletiintelligencia-megoldások.
On-line tallózó - Adatok, hírek, elemzések
Kattintson ránk! – ajánljuk a hagyományos, nyomtatott újságokhoz szokott olvasóinknak is, hiszen a napi üzleti döntésekhez vagy akár a stratégiai programok kidolgozásához frissebb, bővebb információt tudunk nyújtani internetes szolgáltatásunk révén, mint önállóan a magazinban. Most www.piac-profit.hu on-line rovatainkból tallózunk, off-line újságunk lapzártájakor.
A tartalom tisztelete - Az internetszolgáltatók felelőssége
Az internet világában minden lépésnek, alkalmazásnak, az első látásra kisebb jelentőségűeknek is, jogi következményei lehetnek: még a hiperlinkek használata is körültekintést igényel. A jogsértő tartalomért pedig nemcsak a tartalom-, hanem az internetszolgáltató is felel, méghozzá a tartalomhoz fűződő kapcsolatának erőssége szerint.
Nyitások és szigorítások
A vállalkozások számára a stabilitás, a jogbiztonság igen fontos, ám az elkövetkező egy-két évben ez még mindig nehezen érhető el. A tegnap még hatályos törvény holnapután már nem az, hiszen az uniós csatlakozásig hátralévő időszakban még nagyon sok törvénymódosítással kell szembesülni.
Új társasági formák
Akar európai gazdasági egyesülést, európai részvénytársaságot, netán európai szövetkezetet létrehozni? Az első intézmény esetében májustól, a másodikéban októbertől állnak nyitva az ajtók; a szövetkezeti formánál pontos időpont egyelőre nincs. Az új társasági formák célja a tagállami határokon átívelő együttműködés elősegítése, a cégek, különösen a kis- és középvállalkozások mozgásának megkönnyítése.
Hogyan és hol kell majd áfát fizetni? Közösségi adószám kell az uniós áfamentes kereskedéshez
Annak ellenére, hogy a tagállamok az Európai Unióban is önállóan, saját maguk alakítják az adótörvényeiket és azok végrehajtási szabályait, a csatlakozás számos olyan, a közvetett adózással kapcsolatos és adminisztrációs kötelezettséget hoz magával, amelyekre a vállalatoknak létkérdés időben felkészülniük. Ilyen például az uniós általános forgalmi adó és a jövedéki adó.