Felelős vállalat cikkek
„Nem a nyavalyás hozamon gondolkodom”
Az Apple azt tervezi, hogy hamarosan teljes energiaszükségletét megújuló energiákból elégíti ki. Ez azonban nem tetszik egyes részvényeseknek. Az udvariasságáról híres vezérigazgató, Tim Cook jól lehurrogta őket.
Hány biztos CSR-láb van vállalati kultúránkban?
Bátran kimondható: a kötélnyúzó túlélőtáborok mámoros izzadtságszagába csomagolt csapat(le)építő tréningek kora lassacskán lejár. Helyébe a csapatépítést ösztönző, értékadó, lézerpontossággal és hidegséggel megtervezett vállalati önkéntesség lépett. Az önkéntesség kérdésének és gyakorlatának újraszőtt hálójában vergődve, mi magyarok vadul igyekezzük befoltozni azt a több évtizedes űrt, ami a történelmi idősávban valahol a hajdanvolt cserkészbecsület és a kapitalizálódással importált vállalati multikultúra között keletkezett. Máté József, a Közösségi Kemence Mozgalom alapítójának írása.
Gyorsító támogatás a jobb világért dolgozóknak
Sok ezer eurós támogatást és az üzleti tervezésben segítséget is kapnak a fenntarthatóság iránt elkötelezett, innovatív mikrovállalkozások a Klimate-KIC programban.
A megtakarítások bajnokait keresik
Az Ön szervezeténél valósult meg az elmúlt 5 évben olyan környezetvédelmi intézkedés, amely egyben gazdasági hasznot is hozott? Csatlakozzon programunkhoz, mutassa be fejlesztését és nyerje el a 2014-es díjak egyikét!
A válság ártott a CSR-nek is
A cégek által - itthon egyelőre még nem kötelezően - elkészített fenntarthatósági jelentések elemzése alapján a válság ezen a területen is érezteti hatását.
Davos: mikor lesz etikus a kapitalizmus?
Egy magára valamit is adó vállalatnak már nem elég átutalnia tekintélyes éves összegeket non-profit, társadalomjobbító szervezetek számára. Az etikus magatartásnak a cég alaptevékenységét is át kell hatnia. És nem árt, ha a polgármesterrel is szóba áll a menedzsment, ez derült ki a davosi Világgazdasági Fórumon, ahol a gazdagok félnek a szegényektől.
A jövő gazdaságának reménye?
Múlt hét végén csaknem 2000 társadalmi vállalkozás képviselője és támogatója gyűlt össze Strasbourgban. A közösségi gazdaság széles spektrumát lefedő sokaság megerősítette azon nézetét, hogy a társadalmi vállalkozásoknak nagyobb szerepet kell kapniuk Európa jövőjének alakításában.
Nehezebb a zöld működés a kkv-knak
Az Európai Bizottság immár másodszor készítette el azt a felmérését, melynek célja, hogy jobban megismerje és feltérképezze a kis- és középvállalkozások hozzáállását három rendkívül lényeges környezeti témakörhöz: a zöld munkahelyek, az erőforráshatékonyság és a zöld piacok kérdéseihez.
3 kulcsszó az őszinte társadalmi felelősségvállaláshoz
Egyre több az olyan felelősségteljesen működő vállalat, amely nemcsak szlogenek szintjén, hanem valóban odafigyel működésének tágan és szűken vett érintettjeire.
40.000 fogyasztó a szupermarketek ellen
Negyvenezer fogyasztó írta alá a világ minden tájáról azt a petíciót, amely a kereskedelmi láncok tisztességtelen forgalmazói magatartásának szigorúbb szabályozását követeli.
A MagNet Bankkal meleget adhat
Nem szokatlan, hogy a MagNet Bank, a magát teljes joggal közösségi banknak nevező pénzintézet ismét olyan kezdeményezést indít útjára, amely nem a pénzügyekről, hanem elsősorban a társadalmi szolidaritásról szól.
Itt a ”víztelen” farmernadrág
Átlagosan 42 liter víz felhasználása kell ahhoz, hogy egy farmernadrág elkészüljön. E vízmennyiség nagy részével a ”viseltes” állag létrehozása okolható, ugyanis rengeteg mosás kell ahhoz a ruhagyárban, hogy az a fajta rongyos külső létrejöjjön, ami manapság oly divatos. Vajon mennyire tudják a vízigényes termékek gyártói csökkenteni a vízlábnyomukat?
13 millió forintnyi építőanyag a Várépítő pályázaton
255 pályázó, 48 nyertes és nettó 28 millió forintnyi kiosztott építőanyag. Ez az újjáélesztett Várépítő pályázat első két évének mérlege. A harmadik alkalommal nettó 13 milliónyi értékben pályázható termékek köre világítástechnikai eszközökkel, beltéri festékekkel és nyílászárókkal, valamint szolgáltatásokkal bővült. Az idei pályázatra 2014. február 28-ig lehet nevezni.
Elismerés az etikus üzletért
Az eddigi ötven díjazott mellett újabb öt magyarországi bejegyzésű cég kapta meg az Üzleti Etikai Díjat. A Piac & Profit által november 20-án este rendezett ünnepélyes díjátadó gálára idén is a Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia zárását követően került sor, ezzel is erősítve az üzleti etikus magatartás és a fenntartható fejlődés egymáshoz tartozását.
Még van szakadék az elvek és a tettek között
A vállalatok bevallásuk szerint átlátják, hogy a fenntarthatósági témák hogyan hatnak rájuk és a társadalomra egyaránt. Azonban még igen hosszú út áll a cégek előtt, hogy a felelős gyakorlatokat teljes mértékben beépítsék a vállalatukba és az ellátói láncukba. A kis- és középvállalkozások számára úgy tűnik, nehezebb átlépni ezt a szakadékot.
Új környezettudatos épülettel tiszteleg múltja előtt az Elmű
A fennállásának 120. évfordulóját ünneplő Budapesti Elektromos Művek új, a kor igényeinek megfelelő, modern és egyben környezettudatos beruházást adott át a mai napon. Az új irodaépület – amelybe az ELMŰ leányvállalata, az ELMŰ Hálózati Kft. költözik – a tömb utoljára felújított darabja. A századfordulón itt még széntüzelésű erőmű működött.
Ahol az alkalmazott a legfontosabb
A Legjobb Munkahelyek vallják, hogy az emberi erőforrás a szervezet legnagyobb értéke – válságos időkben még inkább, és tudatosan tesznek annak érdekében, hogy ezt az értéket meg is tartsák.
Részvényesi demokrácia vagy részvételi demokrácia?
A gazdasági válság csak kiélezte azt az ellentétet, amely évtizedek óta jellemzi számos nagyvállalat menedzsmentjének és részvényeseinek kapcsolatát. És akkor még szó sincs egy tágabb felelősségvállalásról, a cég által érintett polgárok és közösségek, vagyis a „stakeholderek” szempontjairól, amely ugyancsak sokszor ütközik a részvényesek céljaival.
Szemét nélkül termel a Nestlé
„2020-ig összes európai gyárában nullára csökkenti a lerakóba küldött termelési hulladék mennyiségét a Nestlé” – jelentette be Laurent Freixe, a Nestlé európai regionális igazgatója a brüsszeli European Policy Center élelmiszer-fenntarthatósági konferenciáján.
Újra elindul az Adománykonvoj
A világon még mindig minden nyolcadik ember éhezik, és ez a probléma Magyarországon is fennáll. A Magyar Élelmiszerbank Egyesület ezért nyolcadik alkalommal is elindítja az Adománykonvojt.
60 ezer eurós társadalmi célú pályázatot indítanak
Társadalmi célú pályázatot indít el Magyarországon az UniCredit Alapítvány „Szociális innováció: gazdasági lehetőségek hátrányos helyzetű helyi közösségek számára” elnevezéssel.
Többet is hajlandók fizetni a fogyasztók a felelős cégek termékeiért
Egyre több magyar fogyasztó hajlandó többet fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért, ha tudja, hogy az érintett vállalat saját programja keretében közvetlenül támogat társadalmi célokat.
Új megoldás a villanyaszámla adósok segítésére
Hagyományt kíván teremteni az Európai Bizottság a legkiemelkedőbb CSR-projektek évenkénti díjazásával. Ünnepélyes keretek között adták át Brüsszelben az Európai CSR díjakat. Huszonnyolc országból nagyvállalati és kkv kategóriában tüntettek ki egy-egy projektet. A magyar társszervezet, a KÖVET Egyesület által szervezett CSR Piac kiállítás nyertesei közül kerültek ki a hazai befutók.
Zöldebbek a céges járművek, mint a magánautók
Egy luxemburgi gépkocsi lízingelő cég évek óta dolgozik azon, hogy minél több ügyfelét rábírja arra, fizessenek plusz pénzt járműveik emissziójának ellentételezésére. A céges beszerzők hajlandóbbak erre, mint a magánautósok.
A szénsav miatt nem lehet 100 százalékban lebomló a kóláspalack
A Coca-Cola norvég leányvállalata bio- és újraplasztikból készült műanyag palackokba tölti italait. A cég saját fejlesztésű találmányáért díjat vehetett át az 1. Európai CSR-gálán Brüsszelben.
Fogyatékkal élőket foglalkoztató étterem nyerte a tízezer dollárt
A szekszárdi Ízlelő éttermet működtető Kék Madár Alapítvány kapta idén a NESsT és a Citi Magyarország Társadalmi Vállalkozások Versenye nyertesének járó tízezer dolláros díjat.
Itt az első pécsi közösségi vállalkozás
A Retextil Alapítvány már tíz éve dolgozik formabontó társadalom- és környezettudatos módszere elterjesztésén, s most bővíti tevékenységi körét. Társadalmi és ökológiai recycling programjukat, amely a háztartási és ipari textilhulladék újrahasznosításának speciális, egyedi módszerén alapul, európai uniós pályázati támogatással hat további fenntartható és reformértékű termékkel, valamint szolgáltatással bővítik.
Pályázat felelős cégeknek!
A Magyar Adományozói Fórum (MAF) 2013-ban is meghirdeti hagyományos MAF Társadalmi Befektetések Díj pályázatát, amely a legkiemelkedőbb hazai vállalati támogatási programokat értékeli az innováció, a partnerség, valamint az elért eredmények és hatás szempontjai alapján.
Hogyan segít a nyakkendő a klímaváltozás ellen?
A környezettudatos gondolkodás jegyében június 17-től ismét nyakkendő és zakó nélkül jár(hat)nak munkahelyükre az Eni és így a Tigáz dolgozói is. Az utóbbi években az Eni kezdeményezése nagyban hozzájárult a villamosenergia-megtakarításhoz és a CO2-kibocsátás csökkentéséhez azáltal, hogy az irodákban 1 °C-kal növelte a hőmérsékletet.
„Ne könyörületből adjanak pénzt!”
Még nem tudni, hosszú távon milyen hatása lesz Jakab Áron projektjének, de az biztos, hogy tevékenysége fontos társadalmi igényt elégít ki – nem véletlenül emelte tagjai közé a társadalmi innovátorokat kereső Ashoka.
A felelősségvállalás teszi etikussá az üzletet
Üzleti etikával foglalkozó tudósok, üzletemberek, gondolkodók gyűltek össze csütörtök délután, hogy megvitassák az üzleti etika iránt elkötelezettek felelősségét az idén először összehívott Üzleti Etikus Cégek Fórumán, ahol a korábbi Üzleti Etikai Díjat nyert cégek közül többen is bemutatták programjaikat. A jó példák révén is igazolást nyert, hogy etika és profit nem egymást kizáró fogalmak.
Minden vállalkozó gonosz kizsákmányoló?
A magyar társadalom többsége ma úgy tekint a vállalkozóra, mint egy tolvajra, aki mocskos kapitalistaként kizsákmányolja a szegény alkalmazottakat. Sokan irigylik ezt tőlük. A felelősséget, munkát viszont nem látják emögött.
Magyar helyzetkép a sokszínűségi és családbarát intézkedésekről
A mindkét nem és minden generáció számára családbarátnak mondható foglalkoztatási gyakorlatok bemutatása volt a célja az mtd Tanácsadói Közösség konferenciájának aminek fókuszában idén a családbarát munkahelyek kialakítása és a konkrét munka-magánélet egyensúlyát támogató intézkedések voltak. Ez alkalommal mutatták be a szervezet benchmark kutatásának eredményeit is.
A felelősségvállalás nem jótékonykodás – szemlélet. De üzlet is!
A fenntarthatóság, a vállalat társadalmi felelősségvállalása nem póz, nem kipipálandó feladat, hanem – túl azon, hogy a cég valóban hozzájárul a társadalom egészének jobbá tételéhez – a vállalkozás jól felfogott gazdasági érdeke is, hiszen minden lépés, amely a hosszú távú fenntarthatóságot szolgálja, növeli a profitot is.
Gyereknapi kirándulás a kékbálna szívébe
Minden gyerek szeret állatkertbe menni. Pontosabban szeretne, ha tehetné. Éppen ezért 2013. május 30-án a Szívlapát Alapítvány szervezésében és a Microsoft YouthSpark Programjának jóvoltából hetven olyan, a Mezőcsáti kistérségben élő gyereket lát vendégül a Fővárosi Állat- és Növénykert, akinek más módon nem lenne lehetősége nemhogy Ashával megismerkedni, de még Budapestre látogatni sem.
Répával a zöldebb vendéglátásért
Szavazz a pénzeddel! Erre buzdított egy május 4-i rendezvény, melyen körülbelül 400 fiatal egy buli keretében szólította fel a vendéglátóhelyeket kézzel fogható környezetvédelmi fejlesztések bevezetésére.
Támogatás klímainnovációs startupoknak
17 klímainnovációval foglalkozó ötletgazda mutatkozott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) éghajlatváltozással foglalkozó tudományos és innovációs társulása (Climate-KIC) magyarországi képviseletének szervezésében egy kétnapos workshopon. A szakmai zsűri előtt prezentáló innovátorok környezetvédelmi, anyagtechnikai és szoftveres ötletüket piaci körülmények között is meg szeretnék majd megméretni.
Pályázat felelősen működő vállalkozásoknak
Történt-e az Ön vállalatánál, vállalkozásánál az elmúlt évek során káros környezeti hatásokat kiváltó intézkedés vagy beruházás? Használnak-e például alternatív energiaforrást? Foglalkoztatnak-e hátrányos helyzetű munkavállalót, vagy nyújtanak-e különleges segítséget munkavállalóik egészségi egyenlőtlenségének kezeléséhez? Kezdeményeztek-e a fenntarthatóság irányába mutató szemléletformáló programokat a vállalaton belül?
Amennyiben a kérdések bármelyikére „igen” a válasz, éljen a pályázati lehetőséggel vállalkozása nevében!
Egészségügyre és oktatásra adományoznak a legtöbbet a hazai cégek
Leggyakrabban az oktatási és egészségügyi közintézményeket segítik a hazai vállalatok eseti támogatásaik során. A legtöbbet különleges alkalmakkor, környezeti katasztrófák idején adományoznak.
A marketing is lehet zöld
Egyedülálló kezdeményezést indít útjára a Magyar Marketing Szövetség. A "Zöld Tagozat" néven induló szakmai közösség létrehozásának célja, hogy platformot és tudásbázist teremtsen, illetve programokon keresztül járuljon hozzá a fenntarthatósághoz, felelősségvállaláshoz kapcsolódó kommunikációs megoldások sikeréhez.
Két Velencei-tavat is megtakaríthatnánk
Egy kis odafigyeléssel, vízhasználatunk jelentős részét, a velencei-tó duplájának megfelelő 76 millió köbmétert takaríthatna meg a magyar lakosság évente. Öt regionális közműszolgáltató ezért kampányt indít a lakosság szemléletformálására.
Nehezebb lehet megfelelni a fenntarthatóság szabványainak
Változik a világ legelterjedtebb fenntarthatóságijelentés-keretrendszere. A szakértők szerint ez a jó szándék ellenére akár ronthat is a helyzeten, ha a vállalatokra fenntarthatatlan terheket rónak.
A legtöbb vállalat nem foglalkozik a vízhasználatával
A cégek nem tartják fontosnak, hogy a CSR jelentéseikben beszámoljanak a vízhasználattal kapcsolatos stratégiájukról ami rosszabb esetben arra utal, hogy nem ismerik fel a vízhiány potenciális hatását a vállalatukra.
Legyen lehetőség a kockázatból - alacsonyabb károsanyag-kibocsátással
A nagyvállalatok jelentős része már méri saját károsanyag-kibocsátását. Egyértelműen látják, hogy megéri. A jó hírnév mellett a kockázatok csökkentése és a takarékosság miatt is.
Van-e a vállalatnak is karmája?
A vállalatoknak többet kell tenniük a köz érdekében, mint eddig, hogy győzzenek a szorosabb versenyben és a csökkent vásárlóerő elcsábításában.
Lehet jövedelmező a tiszta kapitalizmus
Shiro Kondo, a Ricoh Company Ltd. ügyvezetője bejelentette, hogy a Ricoh-t idén kilencedik alkalommal választották be a “Világ 100 legfenntarthatóbb vállalata” közé. A 2013-as Global 100-at a Davos-ban, Svájcban tartott éves World Economic Forum keretein belül hirdették ki.
Lehet valami a profitnál is fontosabb?
Nem mindegy, hogy a profit miből származik. Az úgynevezett társadalmilag felelős befektetések (Socially Responsible Investments – SRI) a hagyományos pénzügyi célok mellett társadalmi, környezeti, etikai megfontolásokat is figyelembe vesznek a pénz elhelyezésekor. S az intézmény működik: az SRI befektetési alapok bővülésének dinamikája az elmúlt években jóval meghaladta a piac egészének fejlődési ütemét.
Hogyan váljunk fenntarthatóvá lépésről lépésre?
A szemléletváltás nem kerül pénzbe. Számos lépést megtehet egy vállalkozás anélkül, hogy célzottan a fenntartható fejlődésre hatalmas összegeket fordítana. Összegyűjtöttünk néhány tippet, amelyek segítenek elindulni. Ha pénzbe nem is, de időbe mindenképpen kerül a fenntartható fejlődés előmozdítása. Nem is kevésbe.