Elismerés az etikus üzletért

Az eddigi ötven díjazott mellett újabb öt magyarországi bejegyzésű cég kapta meg az Üzleti Etikai Díjat. A Piac & Profit által november 20-án este rendezett ünnepélyes díjátadó gálára idén is a Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia zárását követően került sor, ezzel is erősítve az üzleti etikus magatartás és a fenntartható fejlődés egymáshoz tartozását.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén 14. alkalommal osztották ki szerda este a 2000-ben alapított Üzleti Etikai Díjat. Az üzleti élet egyik rangos elismerésévé vált díjat László Ervin professzor, a Budapest Klub elnöke és Demcsák Mária, a Piac&Profit üzleti magazin alapító főszerkesztője azzal a szándékkal hozták létre, hogy azok a vállalkozások, amelyek tevékenységükkel, magatartásukkal példát mutatnak a felelős, etikus gazdálkodásban, üzleti jelenlétben és erősítik a bizalmat a társadalom és az üzleti szféra között, minden évben a magyar társadalom figyelmének középpontjába kerüljenek. Az elmúlt tizenhárom évben a díj presztízse folyamatosan nőtt, ami egyúttal azt is jelzi, hogy a vállalatok körében egyre nő a tudatosság, a társadalmi elkötelezettség és az élhető, fenntartható világ fennmaradása iránti felelősség.

Díjazottak és díjátadók Kép:PP/FényesGábor

László Ervin akadémikus, világhírű rendszerelméleti tudós, a paradigmaváltás hirdetője és az üzleti etika fogalmának értelmezői szerint is az üzleti etikus magatartás, viselkedés összeér a fenntartható fejlődés érdekében történő megoldással. Etikus az a gazdaság, amely nem káros az egyénre, a társadalomra és a természeti környezetre. László Ervin köszöntőbeszédében azt hangsúlyozta, a cégeknek nagy befolyása van arra, hogy hogyan alakul a világ sorsa. Fontos, hogy a társadalom bízzék a vállalatokban, hogy az emberek megtudják, léteznek etikus és bizalomra méltó cégek. Erre kiváló fórum az Üzleti Etikai Díj, amely alkalmat teremt, hogy kimutassuk megbecsülésünket az etikusan működő cégek iránt, akik megérdemlik ezt a bizalmat.

Évről- évre több cég jelentkezik a jelölési felhívásra, de nem csak számuk, hanem az általuk beadott pályázatok minősége, tartalma is évről-évre emelkedik, így élmény olvasni a pályázatokat - tette hozzá Demcsák Mária. Mint mondta öröm, hogy egyre több a felelős cég és az is, hogy valójában minden pályázó megérdemelte volna a díjat.

Fontos, hogy legyen mérce, amit tudjuk, hogy át kell ugrani. Az üzleti etikus cégek épp ezt a szerepet töltik be - fejtette ki Szivi László a díjat támogató Lapker Zrt. stratégiai vezetője. Hozzátette, a díj kapcsán az ember elgondolkodik, hogy vajon ő maga és saját cége méltó lenne-e hasonló elismerésre, így másokat is cselekvésre késztet.

Idén a gazdasági szervezetek, kamarák és egyéni jelölések eredményeképpen 33 cég adott be pályázatot: 11 kisvállalat, kilenc középvállalat, négy nagyvállalat és kilenc multinacionális vállalat. A középvállalati kategóriában két, a kisvállalat, nagyvállalat és multinacionális vállalat kategóriájában 1-1 díjazottnak ítélte oda a zsűri az elismerést.

Az Üzleti Etikai Díj nyertesei 2013-ban

Kisvállalat: AlphaSonic Kft. Az 1993-ban két magánszemély által alapított, ma több mint 870 millió forintos forgalmú cég számítástechnikai és biztonságtechnikai rendszerek nagykereskedelmével foglalkozik. A társaság etikai hozzáállása, magatartása a céget vezető alapítók gondolkodásmódját adja vissza. A tulajdonos bolgár házaspár a cég fejlődését kereskedelmi és magatartásbeli stratégiájuknak tulajdonítják. A magas erkölcsi színvonalat tanúsítja, hogy inkább visszamondanak jó üzleti lehetőségeket, ha azok rontanák cégük megítélését, sértené etikai normájukat. A partnerekre, üzletfelekre figyelő, azok érdekeit maximálisan kiszolgáló, segítő szemlélet uralkodik a cégben. Még a válságban is arra törekedtek, hogy partnereiknek segítsenek, s velük együttműködve segítsék a válságból kilábalásukat. Bajba jutott üzleti partnereiknek fizetési átütemezést adnak, s mindent megtesznek annak érdekében, hogy felálljon. Irodaépületük barátságos, ergonomikus, a környezet nagyon magas színvonalú, a munkatársak és az üzleti partnerek minden igényét kielégítő. Dolgozóik jólétét, tanulását, továbbképzését erősen támogatják, emellett vissza nem térítendő juttatásokat is adnak lakásvásárlásra, kedvező feltételű munkáltatói kölcsönöket nyújtanak. Rugalmas munkavégzési körülmények megteremtésével, egészségügyi szolgáltatásokkal segítik az azt igénylőket. Minden ilyen juttatást anyagilag is. fedeznek Létrehozták az országos Minősített Informatikusok és Rendszergazdák Klaszterét (OMIR), hogy szakmai tanácsokkal segítsék az informatikai rendszereket építeni szándékozó vállalatokat. Gyakorlatilag rendszergazdai tanácsokkal látják el őket. Emellett a rendszergazdai szakma érdekképviseletét, a szakma becsületének, elismertségének szolgálatát is ellátja a szervezet. Önkiszolgáló üzletük legendás, ügyfélbarát. Szervizükben is minden az ügyfélért van. Társadalomjobbító tevékenységeket támogatnak, adománygyűjtésekben vesznek részt, gyermekrajz-díjakat ajánlanak fel. Hiszik, hogy társadalmi felelősségvállalásukkal egyben jó példát is mutatnak a többi cégnek és partnereiknek, s nem utolsósorban kollégáiknak. Szakmai szerepvállalásukban jelentős állomás az első Országos Rendszergazda Konferencia megszervezése. Idén rendezik a másodikat. A cég új telephelye a környezettudatos beruházás mintapéldája: geotermikus energia, napkollektorok. Igyekeznek olyan gyártók termékeit forgalmazni, amelyek a környezet megóvása érdekében termelnek, fejlesztenek. Saját újságjukban is próbálják előmozdítani a környezettudatos vásárlói magatartást. Az AlphaSonic Kft-t. példamutató, tudatosan felelősségvállaló, szívből, igazi emberi értékekből építkező kisvállalat.

Középvállalat: BI-KA Logisztikai Kft. Az egy magánszemély tulajdonában lévő, 1991-ben alapított, szolnoki székhelyű, 82 főt foglalkoztató, 3,9 milliárd forint árbevételű társaság a hagyományos belföldi és nemzetközi szállítmányozási feladatokon túl számos további szolgáltatást nyújt. A társaság kiemelkedő figyelmet fordít munkavállalóira. Az esélyegyenlőség megvalósulását referens felügyeli. Különösen fontosnak tartják a nők, a fiatalok, a 40 év felettiek és a fogyatékosok helyzetét. Számos kedvezményt, rugalmas munkaidő-beosztást biztosítanak a kisgyermekes munkavállalóknak, a férfiakat is beleértve, például a munkaidőt a gyermekgondozási és oktatási intézmények nyitva tartásához igazítják. Több megváltozott munkaképességű kollégát alkalmaznak, számukra részmunkaidős foglalkoztatásra is van lehetőség. A dolgozók gyermekeinek nyári munkalehetőséget, a felsőoktatásban részt vevőknek szakmai gyakorlati, diplomamunka-konzultációs lehetőséget is biztosítanak. A pályakezdő munkavállalók mentorok segítségével kiemelt képzési folyamatban vesznek részt. A tulajdonos-ügyvezető és a menedzsment közös feladata a szabálykövető, példamutató magatartás. A munkáltatói nyomásgyakorlás nem megengedett. A bizalom, a kölcsönös szakmai és emberi tisztelet, a jóhiszeműség és az együttműködésre hajlandóság mindkét irányból elvárt a cégnél. A vevői követelmények kielégítését és a kölcsönös partneri együttműködések kialakítását folyamatosan fejlesztett minőségbiztosítási rendszerek segítik. A vevői visszajelzések alapján, a megbízói partnerekkel együttgondolkodva fejlesztik tevékenységüket, szolgáltatásaikat, esetenként a vállalati stratégiaalkotásba is bevonják őket. A vállalati etikai kódexben külön fejezet foglalkozik a partnereinkkel való kapcsolattartással, amelyet a bizalom, a tisztesség és döntések függetlensége jellemez. A társadalom iránti felelősségüket is kifejezi, hogy a cég bázis gyakorlóhelyként működik a Szolnok Főiskola hallgatói számára. A cég támogatási tevékenysége során adománnyal segített több alapítványt, szakmai eseményeket támogat, és saját rendezvényeivel is segíti a szakmai tájékozódást. A környezet iránti felelősségüket fokozza szakmai tevékenységük környezetre gyakorolt hatása. Alapvető céljuk szolgáltatásaik folyamatos, a környezetszennyezést megelőző módon történő fejlesztése. A környezet védelme érdekében alvállalkozóikkal és beszállítóikkal megismertetik és elfogadtatják ezzel kapcsolatos elvárásaikat. A cégnél minden szinten erősítik ezt a felelősségérzetet, például szelektív hulladékgyűjtéssel, a kerékpárral történő munkába járást segítő kerékpártároló kialakításával. A beruházások, beszerzések, fejlesztések során is figyelnek ezekre a szempontokra. A BI-KA Logisztika Kft. a mindennapokban is felelősségteljes szemléletet felmutató cég, mérete és árbevétele ellenére is családias, odafigyel a munkatársakra és a környezetére is.

Középvállalat: Kulcs-Soft Számítástechnikai Nyrt. A közel negyed század alatt garázscégből tőzsdén jegyzett társasággá növekedett, több mint 947 milliárd forint árbevételű budapesti székhelyű cég jelenleg 105 főt foglalkoztat, legfőbb tevékenységi köre ügyviteli szoftverek fejlesztése és azok értékesítése. Főtulajdonosa 96,3%-kal az elnök-vezérigazgatói pozíciót is betöltő alapító. A főtulajdonos elnök-vezérigazgató által képviselt etikai és morális hozzáállás megkérdőjelezhetetlen és iránymutató minden munkatárs számára. A cég belső működésének alapelve a tiszta lapok és a nyílt kommunikáció. Minden munkavállaló számára igyekeznek lehetőséget adni arra, hogy feljebb kerüljenek a cég belső struktúrájában. Az új vagy esetlegesen megüresedett pozíciókra a belső munkatársak is pályázathatnak. A társaság egyik legfontosabb alapelve az ügyfelek maximális és teljes kiszolgálása. A panaszos esetek kezelésére külön csoportot hoztak létre, amely meghatározott reagálási idővel azonnal igyekszik a jogilag is megfelelő lépést meghozni. Büszkék az Iskolaprogramjukra, ennek révén eddig 91 millió forintos támogatást nyújtottak oktatási célokra. A társaság 2008-ban, Kulcs-Esély elnevezéssel indult támogatási programját 2013-ban átalakították: bejegyezték a Kulcs-Esély Alapítványt, amelynek célja, hogy a cég etikai és filozófiai törekvéseit cselekedet formájában a leginkább rászorulók részére tegye ténylegessé. A támogatás mértéke évről évre nőtt, 2013-ra elérte a 15 millió forintot. Fokozottan ügyelnek arra, hogy támogatások konkrét emberek konkrét ügyét szolgálják. 2008 óta a cég a rászoruló gyermekek mellett a jövőt is támogatja: a kört kibővítették a tehetségek segítésével. A társaság a környezetvédelem terén is tett és tesz lépéseke, például irodaházuk minden emeletén szelektív hulladékgyűjtők vannak, a veszélyeshulladék-kezelés is kiemelt feladat, a digitális aláírás bevezetésével csökkentették a papírhasználatot, a gépkocsiflotta energiatakarékos. Az ügyfelek számára is környezetkímélő megoldásokat dolgoznak ki. A Kulcs-Soft Számítástechnika Nyrt. működését, vezetésének szemléletét áthatja az etikus gondolkodás, amely a munkatársakkal, az ügyfeleikkel, a tágabb környezettel való viszonyában is megvalósul. A Kulcs-Esély Alapítvány létrehozásával és tevékenységével pedig a társadalmi felelősségvállalás magas szintje mutatkozik meg.

Nagyvállalat: Alcufer Kft. A győri székhelyű, 1990-ben alapított cég 100%-ban magyar magánszemélyek tulajdona, Magyarország legnagyobb hulladékkezelő, elsősorban fémhulladékkal foglalkozó cégcsoportja. A cégcsoport névadója, a 350 fő t foglalkoztató Alcufer Kft. évi forgalma meghaladja a 45 milliárd forintot. 17 telephelye van, mintegy 38 városban működtet begyűjtő hálózatot. A tulajdonosok, akik az édesapjuktól vették át a céget, büszkék arra, hogy a válság idején, ellentétben a többi hulladékgazdálkodóval, nem építették le a létszámot, törzsgárdájukat egyben tartották. Morális értékrendjük a válságból kilábalás után nagyon nagy piaci előnynek bizonyult. Premizálnak, támogatják az egészséges életmódot, labdarúgó-szakosztályt működtetnek, munkavállalóik gyerekeit ingyenesen sportoltatják, roma munkavállalókat alkalmaznak. Szintézisben vannak a kormány foglalkoztatáspolitikai törekvéseivel ami a fiatalok, leszakadók foglalkoztatását illeti. Hordták a homokzsákokat a dunai árvíz idején. A cégben a munkavállalók, a törzsgárda megbecsülése az egyik legfontosabb érték. A két fiútestvér tulajdonos is édesapjuk elvét követi, hogy a következő nemzedéknek a lehető legjobb paraméterekkel adják át a céget, élhető körülményeket teremtve a jövő nemzedék számára. Ezért csak olyan fejlesztések jöhetnek szóba, amelyek a környezet állapotának javítását szolgálják. A tulajdonosok mindenkit személyesen ismernek, a közvetlen viszony erősíti a vállalaton belüli együvé tartozás érzését, a vállalati lojalitást. Az üzleti partnerekkel szemben a partnerség, az önzetlen segítés az alapvető hozzáállás. A jövő generációinak környezettudatos oktatására, nevelésére nagy erőket összpontosítanak. Sok diákot szerveznek üzemlátogatásra, megismertetve velük a hulladékkezelés fontosságát. A szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése érdekében számos gyermekrendezvényük van. Határozottan kiállnak a hulladékkereskedelemmel összefüggő bűncselekményekkel szemben. A cég érdek-képviseleti tagságán keresztül részt vesz az ezzel kapcsolatos törvényalkotási, végrehajtási munkákban is. Saját üzleti érdekeivel szembemenve is harcolt a tömeges lopások megakadályozásáért. A cég főprofiljával kapcsolatosan is számos extratevékenységet végez, például hatalmas erőforrásokat áldozott azért, hogy a roncsautók tömegének mintegy 85%-nyi anyagát újrahasznosítsák. Jelenleg a prototípusok ipari termelésre történő átállítása zajlik. E fejlesztésnek köszönhetően a jövőben a csak évezredek alatt lebomló, a környezetet súlyosan károsító anyagok hasznosítására nyílik lehetőség. Az Alcufer Kft.  felelősségvállalása egyedi, nem sematikus, a cég a főtevékenységet jelentősen túlszárnyaló elköteleződésről  tett tanúbizonyságot.

Multinacionális vállalat: Magyar Suzuki Zrt. Az 1991 óta Esztergomban működő cég évi 160 ezer autót gyárt 3100 fővel, jelentős beszállítói háttérrel, több mint 90%-os exporttal, túlnyomó többségben japán tulajdonosi háttérrel – főtulajdonos a Suzuki Motor Corporation –, 1,4 milliárd eurónyi befektetett tőkével. A cég a magyar járműipar hagyományait folytatja, meghonosítva a japán munkakultúrát. A megtermelt profitot soha nem vitték ki az országból, mindig fejlesztésekre költötték. Mint mondják, a „Mi autónk” nem üres szlogen. A társaságnál üzemi tanács működik, szerepének jelentősége az etikai kódexben is szerepel. Nem a mindenáron profitra törekvés jellemzi őket, céljuk a hosszú távú és stabil növekedés. A beszállítókat részrehajlástól mentesen, kizárólag a termékeik, szolgáltatásaik ára, minősége és az elvárásoknak való megfelelőség alapján választják ki. A megbízhatónak bizonyult partnerek hosszú távú együttműködésre számíthatnak. Társadalmi felelősségvállalásuk filozófiája szerint nemcsak a termelés és az értékesítés optimális feltételeinek megteremtése a cél, hanem a vállalat környezetében élők szükségleteinek figyelembevételével felelős vállalati politika kialakítása is. Ezen belül a hangsúlyos területek: az oktatás, a kultúra, a társadalmi esélyegyenlőség, az egészséges életre nevelés, a jövő generáció sporttevékenysége. Kéttucatnyi oktatási intézményt támogatnak, céljuk a szakember-utánpótlás elősegítése. Esztergom kulturális életének fellendítésében is aktív szerepet vállalnak. Több száz csökkent munkaképességű embert juttattak hozzá gépkocsihoz nagyon jutányosan. Sok sérült embereket támogató szervezetet segítenek anyagi eszközökkel. Zöld elkötelezettségüket mutatja, hogy a termelési folyamatokban kiemelten figyelnek a környezetvédelmi szempontokra és biztonságra az üzemanyag-takarékos, környezetbarát autók gyártása mellett. Új modelljük már ma eleget tesz a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos, 2 év múlva életbe lépő követelményrendszernek és a 2016-tól érvényes európai uniós előírásnak is, miszerint egy új autónak 95%-ban újrahasznosítható anyagokból kell készülnie. Az anyavállalat Suzuki Globális Környezetvédelmi Chartája nemzetközileg is elismert, a magyar cég is az ebben foglalt elköteleződések mentén működik, a normák betartásán messze túlmutató beruházásokkal és elkötelezettséggel szolgálják a fenntarthatóság érdekeit. Dolgozóiktól a tudatos, felelős jelenlétet nem csak megkövetelik, de el is érték, hogy ők maguk is így gondolkodjanak. A Magyar Suzuki Zrt. pályázata kiváló felelős vállalatot mutat be. Az anyacég tulajdonosának globálisan megmutatkozó elkötelezettségét sikerült teljes mértékben nálunk is meghonosítani, amit a hazai környezet színvonalának, élhetőségének előmozdítása érdekében tett cselekedeteivel, jelenlétével bizonyít.

Az Üzleti Etikai díj alapítói idén adták át először a  „Fenntarthatóság Szakmai Követe” díjat. A díjat az alapítók minden évben annak a szakembernek ítélik oda, aki mindennapi munkájában elkötelezetten törekszik arra, hogy vállalati ügyfelei körében elterjedjék és erősödjék a fenntartható fejlődés  iránti felelősségvállalás. A Fenntarthatóság Szakmai Követe díjat első alkalommal Lakatos Zsófia, a Hill and Knowlton Hungary Kft. ügyvezető igazgatója kapta.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo