Még van szakadék az elvek és a tettek között

A vállalatok bevallásuk szerint átlátják, hogy a fenntarthatósági témák hogyan hatnak rájuk és a társadalomra egyaránt. Azonban még igen hosszú út áll a cégek előtt, hogy a felelős gyakorlatokat teljes mértékben beépítsék a vállalatukba és az ellátói láncukba. A kis- és középvállalkozások számára úgy tűnik, nehezebb átlépni ezt a szakadékot.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ENSZ Global Compact – röviden UNGC - szeptember 5-én közzétette Global Corporate Sustainability Report 2013 (Globális Vállalati Fenntarthatósági Jelentés) című tanulmányát. 113 országból közel 2000 megkeresett vállalat válaszai alapján a jelentés egy pillanatképet mutat azokról a tevékenységekről, amelyek segítségével a vállalkozások felelős gyakorlatokat építenek a stratégiájukba, a működésükbe és a kultúrájukba. Az UNGC éves kutatása átfogó rálátást kínál arra, hogy a különböző méretű cégek világszerte hogyan alakítják működési politikájukat és gyakorlataikat a fenntarthatósági elvekhez.

Kép:PP archív

A nemrég közzétett kutatás célja, hogy felmérje a vállalatok tevékenységeit az UNGC Menedzsment Modell szerint, ebből is kiemelten azokra a témákra fókuszálva, amelyek kritikusak az átfogó fenntarthatósági megközelítéshez: azok a menedzsment gyakorlatok, amelyek elősegítik a fenntarthatóság beépítését a vállalati működésbe és a vállalati értékláncba, illetve a Global Compact irányelveit támogató intézkedések.

Az ENSZ Global Compact alapelvei
Emberi Jogok
  • A nemzetközileg kihirdetett emberi jogok támogatása és tisztelete.
  • Annak biztosítása, hogy a vállalat ne legyen bűnrészes az emberi jogok megsértésében.
Munkaügy
  • Az egyesülés szabadságának és a kollektív szerződéshez való jog elismerése.
  • A kényszer- és a kötelező munka minden formájának megszüntetése.
  • A gyermekmunka hatékony megszüntetése.
  • A munkavállalással és a foglalkozással kapcsolatos diszkrimináció megszüntetése.
Környezet
  • A környezeti kihívásokhoz való elővigyázatos hozzáállás támogatása.
  • Kezdeményezések indítása a szélesebb környezeti felelősségvállalás elősegítése érdekében.
  • A környezetbarát technológiák fejlesztésének és elterjedésének támogatása.
Korrupció-ellenesség
  • A korrupció minden formája elleni küzdelem, beleértve a zsarolást és a megvesztegetést.
Az eredmények azt mutatják, hogy azok a vállalatok, amelyek csatlakoztak az ENSZ Global Compact-hoz – amely a világ legnagyobb környezetvédelmi kezdeményezése – az egyszerű jó szándéktól a konkrét lépések felé haladnak. A vállalatok bevallásuk szerint átlátják, hogy a fenntarthatósági témák – az emberi jogok, munkaügyi kérdések, korrupcióellenesség, illetve a szélesebb társadalmi célok, mint az oktatás, szegénység felszámolása és egészségügy – hogyan hatnak rájuk és a társadalomra egyaránt. Az eddig elért eredmények mellett azonban még igen hosszú út áll a cégek előtt, hogy a felelős gyakorlatokat teljes mértékben beépítsék a vállalatukba és az ellátói láncukba.

A kutatás legfőbb eredményei a következőek:

1) Tisztán látható szakadék van aközött, amit a cégek mondanak és tesznek. Bár számtalan vállalat tűz ki célokat, fogalmaz meg irányelveket és kötelezettségvállalásokat, a konkrét intézkedések terén igen sok munkájuk van még hátha. A válaszadók 65%-a például vállalatvezetői szinten fogalmazza meg a fenntarthatósági elveit, de csupán 35%-uk képzi ki menedzsereit arra, hogy ezeket beépítsék a stratégiába és a működésbe.

A kutatás eredményei következetesen azt mutatják, hogy a cégek a Menedzsment Modell első lépcsőfokaira koncentrálnak (Elhatározás és Célkitűzés), amelyek során a elhivatottság és a fenntarthatósági célok megfogalmazásra kerülnek, és az irányadó dokumentumok elkészülnek. Ugyanilyen fontos azonban annak a biztosítása, hogy a megfelelő intézkedésekkel mindezek valóban beépítésre kerüljenek a vállalati működésbe. Több vállalatnak kell a következő szintekre lépnie és az eddigieknél jelentősebb lépéseket tennie a megvalósítás, a mérés és a kommunikáció területén.

2) A méret a fenntarthatósági teljesítmény leginkább meghatározó faktora. Bár kisebb és nagyobb vállalatok körülbelül ugyanolyan arányban csatlakoznak az UNGC-hez, a nagyvállalatok nagyobb arányban valószínű, hogy az elhatározáson túl kézzel fogható intézkedéseket is tegyenek, mert ez a kis- és középvállalatok számára nagyobb kihívást jelent. Ez a szakadék szinte minden témakörben megfigyelhető. Mindemellett a kutatás arra a bíztató jelenségre is rávilágított, hogy a kisebb cégek egyre inkább nagyobb társaik nyomdokaiba lépnek ebből a szempontból.

Az UNGC-ben jelenleg résztvevő vállalatok 56%-a kkv (kevesebb, mint 250 alkalmazottal), amely nagy változás az előző évekhez képest. Az UNGC indulásakor, 2000-ben, az 5000-nél több munkavállalót foglalkoztató vállalatok tették ki a kezdeményezést támogató cégek nagy részét. Mióta a vállalati felelősségvállalás egyre elterjedtebb üzleti koncepció lett – és nem csupán egy etikai szempont –, a fenntarthatósággal foglalkozó kkv-k száma egyre növekszik.

A Global Compact menedzsment modell lépései
  1. Elhatározás (Commit)
  2. Felmérés (Assess)
  3. Célkitűzés (Define)
  4. Megvalósítás (Implement)
  5. Mérés (Measure)
  6. Kommunikáció (Communicate)
Az első UNGC kutatás óta következetesen kimutatásra kerül, hogy a vállalatok – méretüktől függetlenül – többet foglalkoznak a környezetvédelemmel és munkaüggyel, mint például az emberi jogok és a korrupció-ellenesség témaköreivel. A cégek legnagyobb része rendelkezik környezetei menedzsment rendszerrel, alkalmazza a 3R (reduce, reuse, recycle) irányelveket, illetve szervez környezetvédelmi tréningeket és tudatformáló programokat. A munkaügyi terület vizsgálva kiderül, hogy a cégek nagy százaléka rendelkezik diszkrimináció-ellenes és egyenlő esélyeket biztosító irányelvekkel, és elismeri, hogy a munkavállalóknak joguk van a szakszervezeti tagsághoz. Mindemellett azonban csupán a legnagyobb vállalatok – amelyek több mint 50.000 munkavállalót foglalkoztatnak – biztosítják a megfelelő párbeszédet az érintettekkel, bármelyik témakörről legyen is szó.

Mérettől függetlenül jelentenek kihívást a vállalatok számára a beszállítókkal kapcsolatos fenntarthatósági tevékenységek, például a beszállítók ösztönzése vagy a fejlesztési terveik felülvizsgálata és ellenőrzése; illetve az emberi jogok és a munkakörülmények kérdéseit vizsgáló hatástanulmányok elkészítése.

Az UNGC számtalan eszközt és segédanyagot fejlesztett ki a vállalatok számára a 10 prioritás eléréséhez, kiemelt figyelmet fordítva az emberi jogok és a korrupció-ellenesség témaköreire.

3) Az értéklánc a jobb teljesítmény útjában áll. A nagyvállalatok a beszállítók fenntarthatóságát nevezték meg a legnagyobb akadályként, amely gátolja őket a fenntarthatósági teljesítményük javításában. Míg a legtöbb vállalat már kifejlesztett fenntarthatósági szempontokat a beszállítóival szemben, annak ellenőrzése, a partnerek ezeknek folyamatosan megfeleljenek továbbra is kihívást jelent a cégeknek. A vállalatok 83%-a várja el a beszállítóitól, hogy támogassák a Global Compact alapelveit, ám csupán 18%-uk nyújt segítséget számukra a céljaik kitűzéséhez és felülvizsgálatához, illetve csupán 9%-uk tesz lépéseket arra, hogy megbizonyosodjon a hiányosságok kezeléséről.

Fenntarthatósági Csúcs 2013
2013 november 20-án negyedik alkalommal gyűlnek össze a felelősen gondolkodó emberek Magyarországon, hogy megvitassák, hol tartunk mi, magyarok a fenntartható fejlődés, vagyis élhető világunk fennmaradása érdekében. A Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2013 konferencia fókuszában az értékváltás szükségessége áll. Esélyünk az élhető világ visszaállítására és megtartására ugyanis valószínűleg csak akkor lesz, ha minél többen változtatjuk meg az életünkben eddig követett értékrendünket, gondolkodásunkat.
Az értéklánc fenntarthatósági teljesítménye – legyen szó akár a nyersanyagot biztosító cégről, a kész terméket elszállító partnerekről vagy a vállalat kockázatelemzését elkészítő cégről – mind hozzájárulnak a cég valódi fenntarthatósági státuszához. 2008 óta azoknak a cégeknek a száma, amelyek elvárják a partnereiktől az UNGC elveinek támogatását közel kétszeresére (13%-ra) nőtt. A továbbra is alacsony arány azonban azt jelzi, hogy az értékláncra vonatkozó fenntarthatósági tevékenységek kihívást jelentenek a cégeknek, és e célok továbbra is alacsony prioritást kapnak. Ahogy azonban az UNGC-ben résztvevő cégek egyre több fejlesztést hajtanak végre házon belül – és ismerik fel ennek hasznát -, a vállalkozások egyre inkább fognak kifelé fordulni, ahol lehetőség és jutalom egyaránt várja őket. Mindemellett pedig, ahogy egyre több vállalat választja az kiszervezett munka lehetőségét, egyre gyorsabban ismerik fel, hogy a beszállítói lánc társadalmi, környezeti és irányítási kockázatokat és kihívásokat rejt.

A befektetői és a vásárlói elvárások egyre inkább hajtják a vállalatokat a felelősebb értéklánc megteremtése felé. Mindez pedig segíthet a cégeknek a reputációs kockázatok kezelésében is.

4) Mindenki profitál egy jobb világból. A Global Compact aláíróinak 70%-a támogatja az ENSZ globális fejlesztési céljait, amelyhez több részből álló stratégiát választanak: az alapvető üzleti stratégia összehangolását a prioritásokkal, a cselekvés szükségességének kihangsúlyozását, illetve a társadalmi befektetések és a partnerkapcsolatok kialakítását.

A vállalatok beépített motivációval rendelkeznek a problémák kezelésére: ők maguk is sikeresebbek, ha a világ sikeresebb.
Amikor a globális fenntarthatósági kihívások rangsorolását kerték a vállalatoktól, azok az oktatást (63%), a szegénység megszüntetését (52%), a klímaváltozást (52%), illetve a növekedést és munkahelyteremtést (49%) választották. Arra a kérdésre pedig, hogy a cégeknek mely területeken tud a legnagyobb pozitív hatása lenni, a válaszok igencsak összecsengtek: növekedés és munkahelyteremtés (83%), oktatás (59%), klímaváltozás (51%).

A vállalatok ráadásul beépített motivációval rendelkeznek a problémák kezelésére: ők maguk is sikeresebbek, ha a világ sikeresebb. Hiszen a cégek jobban boldogulnak egy olyan világban, amelyet nem húznak vissza a járványok, a harcok, a gazdasági összeomlás, az írástudatlanság, az emberi jogok megsértése és a szegénység.

Ez a mély érdekeltség pedig összecseng a vállalatok erősödő szerepével a globális prioritások kialakításában. A Millenniumi Fejlesztési Célok határidejének közeledte miatt az ENSZ szervezetei jelenleg a 2015 utáni fejlesztési célok kidolgozásán dolgoznak. Az elkövetkező időszak egy történelmi jelentőségű lehetőséget jelent a nemzetközi üzleti közösségnek arra, hogy még jobban hozzájáruljon a globális fenntarthatósághoz, és hogy egy olyan új paradigma felé mozdítsa el a globális fejlesztésről való gondolkodást, amely elismeri a vállalatok központi szerepét.

„Bár a vállalatvezetők felismerik a globális fenntarthatóság fontosságát, továbbra is számos kihívást kell leküzdeniük” – mondta Georg Kell, az ENSZ Global Compact ügyvezető igazgatója. „A vállalatoknak a szavakat tettekké kell formálniuk, az elvek bevezetésével, a hatékonyságuk mérésével és a teljesítményükről való jelentésekkel. A Global Corporate Sustainability Report 2013 forrásként szolgálhat az igazgatótanácsnak, a vállalatvezetőknek, és a fenntarthatósági menedzsereknek egyaránt a fenntarthatóság felé vezető útjukhoz.”

A 2013-as jelentés a szeptember 19-20 között New Yorkban megrendezésre kerülő ENSZ Global Compact Leaders Summit konferencia hátteréül is szolgált.  A tanulmány az alábbi linkről letölthető: http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/global_corporate_sustainability_report.html

Az összefoglalót készítette:

Varga Judit Denkstatt Hungary Kft.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo