A jövő gazdaságának reménye?

Múlt hét végén csaknem 2000 társadalmi vállalkozás képviselője és támogatója gyűlt össze Strasbourgban. A közösségi gazdaság széles spektrumát lefedő sokaság megerősítette azon nézetét, hogy a társadalmi vállalkozásoknak nagyobb szerepet kell kapniuk Európa jövőjének alakításában.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Retextil Alapítvány

A gyűlés megállapításai szerint az európai gazdasági és szociális modellnek megújulásra van szüksége. A növekedésnek méltányosabban, zöldebben kell végbemennie, sokkal jobban támaszkodva a helyi közösségekre. Egy olyan modellben, amely a társadalmi kohéziót sokkal inkább elismeri a közös vagyon valódi forrásaként.

A társadalmi vállalkozásokat Európa-szerte a társadalmi és gazdasági kohézió motorjaiként kezdik elismerni, mivel szándékuk szerint egy plurális és rugalmas szociális piacgazdaságot igyekeznek építeni. A szociális gazdaság hagyományainak erősségeire építő társadalmi vállalkozások ráadásul élen járnak az innovációban is, hiszen megoldásaikkal válaszokat próbálnak találni a mai gazdasági helyzet kihívásaira. Tevékenységük a szolidaritás és a felelősségvállalás értékein alapszik, éppen ezért lehetőségeket és reményt kínálnak a jövő gazdasága számára – fogalmaztak a résztvevők a konferencián.

Itt olvashatja részletesen egy sikeres, magyar társadalmi vállalkozás történetét!

A társadalmi vállalkozások olyan sikeresek lettek mára, hogy az Európai Bizottság külön kezdeményezést hozott létre számukra Social Business Initiative (SBI) néven. A program többek közt a következő jellemzőit írta le a társadalmi vállalkozásoknak:

  • A bevétel kereskedelemből származik;
  • A társaságok gazdasági tevékenysége mögött szociális cél is meghúzódik, gyakran társadalmi innováció formájában;
  • A profit nagy részét újra invesztálják, gyakran a szociális cél elérése érdekében;
  • A szervezeti felépítés és a tulajdonosi rendszer gyakran tükrözi a cég küldetését, amennyiben demokratikus kormányzás folyik, vagy részvételi szabályokat állítanak fel, vagy a társadalmi igazságosság szabályait tartják szem előtt.
Mára már nem az a kérdés, hogy ezek a szociális alapon szerveződő vállalkozások működőképesek-e. Azok. Működnek, fejlődnek, hatékonyak. Egyre több (ön)kormányzat fedezi fel a lehetőségeket ezekben a vállalkozásokban: ezt tükrözi az SBI is, amely elismeri és támogatja a tevékenységüket. A kezdeményezés remek lendületet adhat a cégek által támogatott ökomodelleknek, ám nem szabad, hogy lendületet veszítsen a mozgalom. A résztvevők ezért külön kinyilatkoztatták, hogy
  • az EU-nak végig kell követnie a folyamatot az SBI akcióin keresztül. Létre kellene hoznia az SBI második szakaszát, ahol kiszélesíti a kezdeményezés kereteit, szorosabbra fonja a szálakat a tagállamok kormányzataival, regionális és helyi önkormányzataival, a civil szférával és a gazdasági rendszer kulcsszereplőivel;
  • az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság, a következő megválasztott Európai Bizottság és Parlament teljes mellszélességgel támogassa a programot és a Strasbourgban javasolt akciótervet;
  • szorosabb együttműködésre van szükség az EU-ban, nemzeti, regionális és helyi szinten is a társadalmi vállalkozásokkal, hogy új szabályzás jöhessen létre az utóbbiak támogatására;
6 üzleti modell, amely a fenntartható gondolkodás szülötte
A fenntarthatóság az üzleti életben sokszor még mindig valamiféle kiegészítésként, lehetséges „extraként” jelenik meg. Pedig akár üzleti modell is lehet.
  • a bizottságnak ki kell nyilvánítania, hogy a politikájában elsőrendű fontosságú a társadalmi vállalkozások által létrejövő ökorendszer támogatása;
  • A társadalmi vállalkozások szektorával karöltve a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szinten is teljes erejükkel kellene, hogy támogassák a társadalmi vállalkozások növekedését és a kapacitásaik bővítését;
  • az európai intézményrendszernek meg kellene erősíteni a társadalmi vállalkozások szerepét a strukturális reformok területén, hogy felgyorsítsa a válságból való kilábalást;
  • a bizottságnak, az államoknak és a régióknak egyaránt törekedniük kell a társadalmi vállalkozások határon túlmutató együttműködésének elősegítésére, az elméleti és gyakorlati tudás megosztására. A közszféra szereplőinek pedig az egymással való együttműködést kellene előmozdítaniuk a társadalmi vállalkozások növekedésének az elősegítésére;
  • a köz- és magánszféra szereplőinek a pénzügyi lehetőségek teljes skáláját kell kidolgozniuk, hogy támogatni tudják a társadalmi vállalkozásokat munkájukban;
  • a társadalmi vállalkozásoknak további kutatásokat és statisztikai adatelemzést kell végezniük, hogy jobban megértsék és elismertessék a szektort mind a törvényalkotók, mind a lakosság szemében;
  • az új Európában minden szereplőnek szélesebb kontextusban kell értelmeznie a növekedést és az értékteremtést, szociális mutatókkal és a pozitív társadalmi hatások bemutatásával alátámasztva a beszámolóikat.

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo