Itt a ”víztelen” farmernadrág

Átlagosan 42 liter víz felhasználása kell ahhoz, hogy egy farmernadrág elkészüljön. E vízmennyiség nagy részével a ”viseltes” állag létrehozása okolható, ugyanis rengeteg mosás kell ahhoz a ruhagyárban, hogy az a fajta rongyos külső létrejöjjön, ami manapság oly divatos. Vajon mennyire tudják a vízigényes termékek gyártói csökkenteni a vízlábnyomukat?

Nem egészen víztelen (waterless), hanem ”water less” (kevesebb vizet használó) portékák a Levi’s farmerei. Erik Joule, a vállalat gyártásért és tervezésért felelős alelnöke fontosnak tartja, hogy a mai vállalatok egy nagy ciklus részeként lássák a gyártási folyamatot, amely a bioszférából táplálkozik, de terheli is az ökológiai rendszereket.

A Levi’s gyártási szakemberei az embernagyságú kőmosó gépeket már nem vízzel működtetik, hanem száraz kövekkel mossák benne a farmereket. ”Kiderült, hogy az eredmény nagyon hasonló”, mondta Joule, aki szerint a farmerruhák ”szépsége”, hogy szabadon gyűrhetőek, nyúzhatóak (különösen manapság, a kifejezetten viseltesre dizájnolt farmerek korában) és nem kell állandóan kimosnunk, kivasalnunk őket.

A farmerek készítésének utolsó fázisát a az ”ózongépek” jelentik, melyek szintén csökkentik a korábbi vízhasználatot. A cég 96 %-kal kevesebb vizet fogyaszt új generációs termékeihez (a ”Waterless” kollekció egyes darabjainál ez arány kevesebb, 28 %), amivel összesen 172 millió liternyi víz felhasználásának vette elejét. A Levi’s 2011-ig 13 millió darab vízszegény farmerruhát gyártott le. ”És ez csak a kezdet”, hangsúlyozza Joule.

Mely márkák vezették be a víztudatos gyártást?

Víz és termőföld: a Kárpát-medence sorskérdései
Úgy tűnik, hogy van elég ivóvizünk, hiszen mindenki azt hiszi, hogy víznagyhatalom vagyunk, azonban a valóságban előbb-utóbb szembe kell néznünk azzal, hogy bizonyos területeken már most vízhiánnyal kell szembenéznünk – mondta Hetesi Zsolt fizikus a Piac&Profit által szervezett 3. Fenntarthatósági Csúcson.
Gyapottermesztés: a ruhaipari termelés talán leginkább vízigényes fázisa. A Better Cotton nevezetű kezdeményezés keretében a ruhaipari márkák nemcsak vízfogyasztásukat csökkentik, hanem a festékanyagokat is, melyek évtizedeken át ipari szennyvízként ugyancsak a természetben kötöttek ki. Tagok: Nike, Marks & Spencer, Levi Strauss & Co., Tesco, Inditex, Sainsbury’s, Walmart, Tchibo, Tommy Hilfiger, Adidas, H&M, Ikea. Érdkes módon a luxusmárkák nem léptek be a koalícióba.

Szövés: az NRDC Responsible Sourcing (Felelős Beszerzés) nevű kezdeményezésében résztvevő márkák csak bizonyos textilgyárakkal dolgoztathatnak, melyekben a vegyi anyag- és az energia-fogyasztást is kordában tartják. A NDCR pereskedni is kész: 2012-ben bírósági úton támadta meg az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) döntését, miszerint bizonyos feltételekkel és regisztrációhoz kötve engedélyezett a ruhákban a nanotechnológiák használata.

Kelmegyártás: a Levi’s volt az első vállalat, mely arra kötelezte ellátási láncában a textilgyárakat, tegyenek lépéseket a környezetükben lévő (talaj)vízminőség javítására és kevesebb kemikáliát használjanak a gyártás során, ”vagyis a víz tisztábban hagyja el a gyárat, mint ahogy az oda bejött”.

Szállítás, forgalmazás: optimalizálják a szállítást, amivel csökkentik az üvegházgáz-kibocsátást, s gondosan kalkulálják az emissziót.

A fogyasztók mosógépei: egy farmernadrág vízlábnyomának nagy részét az otthoni mosás alkotja. Akár 50 %-kal is csökkenthetjük a vízhasználatot, ha hideg vízzel mossuk ki és felakasztva szárítjuk őket. Ha nem minden héten, hanem kéthetente mossuk ki a farmereket, az évente 500 liter víz megspórolásával egyenlő. Ha az összes vásárló, aki Levi’s ”water less” farmert vásárolt így tesz, 858 400 000 liternyi víz felhasználását spórolhatja meg.

A legdrágább kincsünket pazaroljuk
Egymilliárd ember nem jut tiszta ivóvízhez. Az értékes természeti erőforrást pazarlóan használják a fejlett országok, miközben egyes régiókban már a vízkészletekért folytatott fegyveres harc veszélye is fennáll.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo