A legtöbb vállalat nem foglalkozik a vízhasználatával

A cégek nem tartják fontosnak, hogy a CSR jelentéseikben beszámoljanak a vízhasználattal kapcsolatos stratégiájukról ami rosszabb esetben arra utal, hogy nem ismerik fel a vízhiány potenciális hatását a vállalatukra.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A KMPG nagyvállalatok CSR (corporate social responsibility, vagyis vállalati felelősségvállalás) jelentéseinek elemzései alapján megállapította, hogy e globális cégek nagy részének - 60%-ának – nincs hosszú távú stratégiája a vízhasználatot illetően.

Kép:PP/FényesGábor

Mindez azt is jelentheti, hogy a vállalatok nem tartják fontosnak, hogy a CSR jelentéseikben beszámoljanak a vízhasználattal kapcsolatos stratégiájukról rosszabb esetben azonban arra utal, hogy a cégek nem ismerik fel a vízhiány potenciális hatását a vállalatukra.

Vízháborúk évszázada?
Az éghajlatváltozás egyik legdrámaibb hatása az időjárási szélsőségek, az aszályok és árvizek miatt fellépő ivóvízhiány. A világ számos területén súlyos gondot jelent az édesvízkészletek csökkenése, társadalmi feszültségeket kelt, és népvándorláshoz vezet, ami szűkebb régiónkra is kihathat. A vízért folyó küzdelem túlnőhet az olajért folyó versenyen. A vízhez való hozzáférés egyre inkább hatalmi eszköz lesz.
A 34 ország vállalatait elemző jelentés rámutatott, hogy bár a világ nagyvállalatainak 76%-a tesz említést a vízzel kapcsolatos problémákról a fenntarthatósági jelentésékben, csupán egyharmaduk teszi közzé a teljes vízlábnyomát. Öt cégből egy jelent részlegesen a vízlábnyomáról.

Mindezek mellett, tízből csupán egy cég számol be arról a jelentésében, hogy változásokat eszközöl a vállalati működésben a rendelkezésére álló víz mennyisége alapján, vagy, hogy lépéseket tenne a vízhiány enyhítésére.

A KPMG szerint a vízlábnyom kiszámítása bizonyos iparágakban elterjedtebb, mint máshol: a bányászati társaságok 100%-a, a gyógyszeripari cégek 98%-a jelent a vízhasználatáról.

A 250 legnagyobb vállalat közül azonban csupán három tesz említést értéklánca egyes részeinek vízlábnyomáról. Egy vállalat sem számol be a teljes értékláncának vízlábnyomáról.

Az eredmények emellett országonként is változnak. A CR jelentést készítő vállalatok közül, az indiai cégek 95%-a, a spanyol vállalatok 69%-a, és brit vállalkozások 66%-a tesz említést konkrét tervekről a vízhasználatuk csökkentésére. Ezzel ellentétben azonban a kínai és a japán vállalatok csupán 24% illetve 27%-a teszi ugyanezt.

A KPMG szerint a 250 globális nagyvállalat 44%-a számol be konkrét tervekről a vízhasználat csökkentésére a CR jelentésében, míg 27 említi meg, hogy kezeli a szennyvizet vagy a szennyezett vizet.

A Ceres júniusi jelentése szerint az Anheuser-Busch InBev, a Coca-Cola Company, a PepsiCo, a KB Home, az Alcoa és az Intel is abban a 27%-ban található, amelyek felismerték a kapcsolatot a klímaváltozás és a vízhiány között 2011-re. 2009-ben a vállalatok 10%-a volt ide sorolható.

Varga Judit Denkstatt Hungary Kft.

A fordítás az Environmental Leader oldalán 2012. október 19-én meg jelent cikk alapján készült.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo