Van-e a vállalatnak is karmája?

A vállalatoknak többet kell tenniük a köz érdekében, mint eddig, hogy győzzenek a szorosabb versenyben és a csökkent vásárlóerő elcsábításában.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A buddhista hagyomány szerint karma a negatív és pozitív cselekedeteink hatása, ahogyan visszaszáll ránk. De vajon az univerzumnak ez az egyensúlya emberi közösségekre, így például vállalatokra (azaz munkavállalók csoportjára) is vonatkoztatható?

A vállalati karma propagálói úgy látják, hogy a recesszió korában hosszú távú versenyelőnyre csak az a márka tehet szert, mely a vásárlói hűséget úgy alakítja ki, hogy közben hozzájárul a társadalom és a bioszféra egészének jobbításához. Vagyis pozitív karmát termel.

A cinikusok értelmezhetik a vállalati karmát egy jól hangzó, pszeudo-New Age kifejezésnek a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR: corporate social responsibility) már meghonosodott koncepciójára. A dán Christian Stadil, a Company Karma című könyv szerzője és a több mint száz céget tömörítő Thornico Group tulajdonosa szerint, a vállalati karma „CSR 3.0 felszteroidozva. Ki kell találnunk azt a modellt, mely egyesíti a hosszútávú üzleti problémákat a világéval. Minden cselekedetünknek következménye van,” mondta Stadil  a CCN-nek.

Lehet valami a profitnál is fontosabb?
Nem mindegy, hogy a profit miből származik. Az úgynevezett társadalmilag felelős befektetések (Socially Responsible Investments – SRI) a hagyományos pénzügyi célok mellett társadalmi, környezeti, etikai megfontolásokat is figyelembe vesznek a pénz elhelyezésekor. S az intézmény működik: az SRI befektetési alapok bővülésének dinamikája az elmúlt években jóval meghaladta a piac egészének fejlődési ütemét.
Stadil és csapata híres példaként tudja felmutatni a Hummel sportszergyártót, mely éppen leszálló ágban volt, amikor egy okos kampánnyal olyan globális márkává alakították, melynek arcai közé Jennifer Lopezt, Jon Bon Jovit, Pinket és Paris Hiltont szerződtették. A „Változtasd meg a világot sporttal” nevezetű kampány olyan focicsapatokat és meccseket támogatott Sierra Leonéban, melyeket korábbi gyerekkatonák játszották, és mérkőzéseket nőkkel olyan kabuli stadionban, mely korábban (női) kivégzések színhelye volt.

Stadil szerint négy kritériumoknak kell megfelelni: a vállalat, az alkalmazottak, a partnerek és a fogyasztók elvárásainak, ugyanakkor a világ javára is tenni kell.  Pozitív példaként a Patagonia és a Levi's divatmárkákat vagy a Walmart áruházláncot említette. A Patagónia több mint 20 millió termékét gyűjtötte be és hasznosította újra.

Stadil a CNN-nek hozzátette, a hagyományos értékek (család, egyház stb.) eltűnése, fellazulása nagyobb súlyt ró a vállalatokra, melyeknek pótolniuk kell ezeket különféle szokásokkal, rituálékkal de főleg, értékrendek közvetítésével. „Az Y generáció már olyan helyeken akar dolgozni, ahova büszkén tud bejárni, és azonosul a társaság küldetéstudatával - tette hozzá Stadi.

Hogyan tartsuk meg az Y-generációt?
Az elmúlt fél évben a HR-vezetők rendre a korábban sikeres ösztönzési módszerek hatástalanságáról számolnak be; a cégvezetők ezek költséghatékonyságának határozott romlását érzékelik. Az elhúzódó recesszió kiélezi a munkaadók és a munkavállalók viszonyát. A legértékesebb munkatársakért fokozott verseny zajlik, éppen ezért megtartásuk és a céghez való kötődésük erősítése felértékelődött.
 

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo