Van-e a vállalatnak is karmája?

A vállalatoknak többet kell tenniük a köz érdekében, mint eddig, hogy győzzenek a szorosabb versenyben és a csökkent vásárlóerő elcsábításában.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A buddhista hagyomány szerint karma a negatív és pozitív cselekedeteink hatása, ahogyan visszaszáll ránk. De vajon az univerzumnak ez az egyensúlya emberi közösségekre, így például vállalatokra (azaz munkavállalók csoportjára) is vonatkoztatható?

A vállalati karma propagálói úgy látják, hogy a recesszió korában hosszú távú versenyelőnyre csak az a márka tehet szert, mely a vásárlói hűséget úgy alakítja ki, hogy közben hozzájárul a társadalom és a bioszféra egészének jobbításához. Vagyis pozitív karmát termel.

A cinikusok értelmezhetik a vállalati karmát egy jól hangzó, pszeudo-New Age kifejezésnek a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR: corporate social responsibility) már meghonosodott koncepciójára. A dán Christian Stadil, a Company Karma című könyv szerzője és a több mint száz céget tömörítő Thornico Group tulajdonosa szerint, a vállalati karma „CSR 3.0 felszteroidozva. Ki kell találnunk azt a modellt, mely egyesíti a hosszútávú üzleti problémákat a világéval. Minden cselekedetünknek következménye van,” mondta Stadil  a CCN-nek.

Lehet valami a profitnál is fontosabb?
Nem mindegy, hogy a profit miből származik. Az úgynevezett társadalmilag felelős befektetések (Socially Responsible Investments – SRI) a hagyományos pénzügyi célok mellett társadalmi, környezeti, etikai megfontolásokat is figyelembe vesznek a pénz elhelyezésekor. S az intézmény működik: az SRI befektetési alapok bővülésének dinamikája az elmúlt években jóval meghaladta a piac egészének fejlődési ütemét.
Stadil és csapata híres példaként tudja felmutatni a Hummel sportszergyártót, mely éppen leszálló ágban volt, amikor egy okos kampánnyal olyan globális márkává alakították, melynek arcai közé Jennifer Lopezt, Jon Bon Jovit, Pinket és Paris Hiltont szerződtették. A „Változtasd meg a világot sporttal” nevezetű kampány olyan focicsapatokat és meccseket támogatott Sierra Leonéban, melyeket korábbi gyerekkatonák játszották, és mérkőzéseket nőkkel olyan kabuli stadionban, mely korábban (női) kivégzések színhelye volt.

Stadil szerint négy kritériumoknak kell megfelelni: a vállalat, az alkalmazottak, a partnerek és a fogyasztók elvárásainak, ugyanakkor a világ javára is tenni kell.  Pozitív példaként a Patagonia és a Levi's divatmárkákat vagy a Walmart áruházláncot említette. A Patagónia több mint 20 millió termékét gyűjtötte be és hasznosította újra.

Stadil a CNN-nek hozzátette, a hagyományos értékek (család, egyház stb.) eltűnése, fellazulása nagyobb súlyt ró a vállalatokra, melyeknek pótolniuk kell ezeket különféle szokásokkal, rituálékkal de főleg, értékrendek közvetítésével. „Az Y generáció már olyan helyeken akar dolgozni, ahova büszkén tud bejárni, és azonosul a társaság küldetéstudatával - tette hozzá Stadi.

Hogyan tartsuk meg az Y-generációt?
Az elmúlt fél évben a HR-vezetők rendre a korábban sikeres ösztönzési módszerek hatástalanságáról számolnak be; a cégvezetők ezek költséghatékonyságának határozott romlását érzékelik. Az elhúzódó recesszió kiélezi a munkaadók és a munkavállalók viszonyát. A legértékesebb munkatársakért fokozott verseny zajlik, éppen ezért megtartásuk és a céghez való kötődésük erősítése felértékelődött.
 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo