Egészségügyre és oktatásra adományoznak a legtöbbet a hazai cégek

Leggyakrabban az oktatási és egészségügyi közintézményeket segítik a hazai vállalatok eseti támogatásaik során. A legtöbbet különleges alkalmakkor, környezeti katasztrófák idején adományoznak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Adományozói Fórum (MAF) legfrissebb kutatásának eredményei alapján a hazai nagyvállalatok által nyújtott eseti támogatásokban legjellemzőbben az oktatási és egészségügyi közintézmények részesülnek. Általában különleges alkalmakkor vagy katasztrófahelyzetekben hallhatunk a legtöbbet a vállalatok eseti támogatásairól, ugyanakkor ez a klasszikus filantrópiához, adományozáshoz legközelebb álló támogatási forma máig fontos szerepet játszik a vállalatok társadalmi befektetési tevékenységei között. Szerencsére a hazai cégeket adókedvezmények is ösztönzik az alkalomszerű és a tartós adományozásra , mégsem állnak rendelkezésre ennek alapján olyan hivatalos statisztikák, amelyek segítségével ezt a fontos vállalati támogatási területet jobban megismerhetnénk.

Környezeti katasztrófák idején vagy különleges alkalmakkor nyúlnak a legtöbben a zsebükbe – Kép: SXC

A hosszú távú vállalati társadalmi befektetési programok mellett eseti támogatásokat is végző cégek több mint fele (57 százalék) évente 1–10 alkalommal nyújt valamilyen támogatást a kiválasztott szervezeteknek, intézményeknek. A klasszikus pénzbeli vagy természetbeni támogatások mellett számos újszerű forma is megjelent már, ezek közül az alkalmazottaktól történő adománygyűjtés, egy adott település vagy önkormányzati, állami intézmény kezdeményezésének támogatása, a civil szervezetektől érkező kérelmek, valamint a karácsonyi ajándékozáshoz köthető akciók a legjellemzőbb megoldások.

A hazai vállalati támogatási kultúra fejlődését jól tükrözi, hogy a nagyvállalatokat elsősorban az befolyásolja a támogatottak kiválasztásakor, hogy azok milyen mértékben vannak összhangban a vállalati stratégiával, illetve a támogatott ügy, mekkora jelentőséggel bír a cég földrajzi működési területén.

Az ad-hoc támogatások esetében a legnagyobb hangsúlyt az oktatás és a fiatalok támogatására helyezik a vállalatok a fókuszterületek közül, ezt követi az egészségügy, majd a szociális ügyek és a katasztrófahelyzetek. Ezzel összhangban a válaszadók többsége (36 cég) a hazai közintézményhez kapcsolódó szervezeteknek nyújt segítséget, második helyen pedig a közvetlen szolgáltatásokat nyújtó alapítványokat és egyesületeket találjuk (29 cég).

A bolt is lehet jótékonysági intézmény
A jótékonyság új dimenzióját ígéri az első nyilvános bemutatkozását tartó társadalmi vállalkozás, a Cseriti. Amit kínál, az innovatív jótékonysági brand és közösségi szolgáltatás egyben. Durva általánosítás ugyan, mégis azt mondhatjuk: a nemzetközi kereskedelmi gyakorlat túlnyomó részben pillanatnyilag egy cseppet sem méltányos, hiszen a szegény országok termelőinek kizsákmányolásán alapul, és hatalmas környezetterheléssel jár. Csak a példa kedvéért, a mindennap fogyasztott kávé több mint százszor cserél gazdát, amíg a termelőtől a bolt polcára kerül – ami minden eladásnál további haszonkulcsok beépítését jelenti anélkül, hogy a terméket előállító haszna ettől bármennyit növekedne.
A vállalatoknál többnyire (61 százalék) a legmagasabb, tulajdonosi vagy felsővezetői szint felel az eseti támogatások odaítéléséért, és határozza meg azok nagyságát. Ugyanakkor a döntési folyamatok egyre tudatosabb és szakmai kezelését bizonyítja, hogy számos vállalatnál (41 százalék) már egy kifejezetten a támogatásokért, CSR tevékenységekért felelős részleg dönt a támogatottakról. Emellett egyre több cégnél figyelhető meg a több vállalati szintet, részleget is bevonó struktúra az eseti támogatások odaítélésekor.

Szintén a stratégiai gondolkodásról árulkodik, hogy a válaszadók 58 százaléka évente előre meghatározza az eseti támogatásokra fordítható költségvetés nagyságát, amely leggyakrabban a CSR büdzsé részét (40,4 százalék) képezi, de a kommunikációs (29,8 százalék) vagy marketing (21,3 százalék)-büdzsén belül is megtalálhatók az erre fordítható források.

A vállalatok tudatosságát bizonyítja az is, hogy az eseti támogatási tevékenységeknél is nagy figyelmet szentelnek a megfelelő kommunikációra, a tevékenységek bemutatására, így a cégek 25 százaléka használ belső kommunikációs eszközöket, 65 százalékuk pedig együttesen alkalmazza a belső és külső kommunikációt ad-hoc tevékenységeihez kapcsolódóan.

Adományok helyett piaci lehetőséget!
Az összefogás erejét és az egyenlő esélyek megteremtésének fontosságát tűzi zászlajára a fair trade mozgalom. A méltányos kereskedelem hívei adományok helyett piaci alapon próbálnak segíteni a harmadik világ nyomorgó lakosain. A méltányos felvásárlási ár, a gyermekmunka elleni harc és a mozgalom többi alapelve pedig megnyugtatja kissé a háborgó lelkiismeretű nyugatiakat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo