Egészségügyre és oktatásra adományoznak a legtöbbet a hazai cégek

Leggyakrabban az oktatási és egészségügyi közintézményeket segítik a hazai vállalatok eseti támogatásaik során. A legtöbbet különleges alkalmakkor, környezeti katasztrófák idején adományoznak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Magyar Adományozói Fórum (MAF) legfrissebb kutatásának eredményei alapján a hazai nagyvállalatok által nyújtott eseti támogatásokban legjellemzőbben az oktatási és egészségügyi közintézmények részesülnek. Általában különleges alkalmakkor vagy katasztrófahelyzetekben hallhatunk a legtöbbet a vállalatok eseti támogatásairól, ugyanakkor ez a klasszikus filantrópiához, adományozáshoz legközelebb álló támogatási forma máig fontos szerepet játszik a vállalatok társadalmi befektetési tevékenységei között. Szerencsére a hazai cégeket adókedvezmények is ösztönzik az alkalomszerű és a tartós adományozásra , mégsem állnak rendelkezésre ennek alapján olyan hivatalos statisztikák, amelyek segítségével ezt a fontos vállalati támogatási területet jobban megismerhetnénk.

Környezeti katasztrófák idején vagy különleges alkalmakkor nyúlnak a legtöbben a zsebükbe – Kép: SXC

A hosszú távú vállalati társadalmi befektetési programok mellett eseti támogatásokat is végző cégek több mint fele (57 százalék) évente 1–10 alkalommal nyújt valamilyen támogatást a kiválasztott szervezeteknek, intézményeknek. A klasszikus pénzbeli vagy természetbeni támogatások mellett számos újszerű forma is megjelent már, ezek közül az alkalmazottaktól történő adománygyűjtés, egy adott település vagy önkormányzati, állami intézmény kezdeményezésének támogatása, a civil szervezetektől érkező kérelmek, valamint a karácsonyi ajándékozáshoz köthető akciók a legjellemzőbb megoldások.

A hazai vállalati támogatási kultúra fejlődését jól tükrözi, hogy a nagyvállalatokat elsősorban az befolyásolja a támogatottak kiválasztásakor, hogy azok milyen mértékben vannak összhangban a vállalati stratégiával, illetve a támogatott ügy, mekkora jelentőséggel bír a cég földrajzi működési területén.

Az ad-hoc támogatások esetében a legnagyobb hangsúlyt az oktatás és a fiatalok támogatására helyezik a vállalatok a fókuszterületek közül, ezt követi az egészségügy, majd a szociális ügyek és a katasztrófahelyzetek. Ezzel összhangban a válaszadók többsége (36 cég) a hazai közintézményhez kapcsolódó szervezeteknek nyújt segítséget, második helyen pedig a közvetlen szolgáltatásokat nyújtó alapítványokat és egyesületeket találjuk (29 cég).

A bolt is lehet jótékonysági intézmény
A jótékonyság új dimenzióját ígéri az első nyilvános bemutatkozását tartó társadalmi vállalkozás, a Cseriti. Amit kínál, az innovatív jótékonysági brand és közösségi szolgáltatás egyben. Durva általánosítás ugyan, mégis azt mondhatjuk: a nemzetközi kereskedelmi gyakorlat túlnyomó részben pillanatnyilag egy cseppet sem méltányos, hiszen a szegény országok termelőinek kizsákmányolásán alapul, és hatalmas környezetterheléssel jár. Csak a példa kedvéért, a mindennap fogyasztott kávé több mint százszor cserél gazdát, amíg a termelőtől a bolt polcára kerül – ami minden eladásnál további haszonkulcsok beépítését jelenti anélkül, hogy a terméket előállító haszna ettől bármennyit növekedne.
A vállalatoknál többnyire (61 százalék) a legmagasabb, tulajdonosi vagy felsővezetői szint felel az eseti támogatások odaítéléséért, és határozza meg azok nagyságát. Ugyanakkor a döntési folyamatok egyre tudatosabb és szakmai kezelését bizonyítja, hogy számos vállalatnál (41 százalék) már egy kifejezetten a támogatásokért, CSR tevékenységekért felelős részleg dönt a támogatottakról. Emellett egyre több cégnél figyelhető meg a több vállalati szintet, részleget is bevonó struktúra az eseti támogatások odaítélésekor.

Szintén a stratégiai gondolkodásról árulkodik, hogy a válaszadók 58 százaléka évente előre meghatározza az eseti támogatásokra fordítható költségvetés nagyságát, amely leggyakrabban a CSR büdzsé részét (40,4 százalék) képezi, de a kommunikációs (29,8 százalék) vagy marketing (21,3 százalék)-büdzsén belül is megtalálhatók az erre fordítható források.

A vállalatok tudatosságát bizonyítja az is, hogy az eseti támogatási tevékenységeknél is nagy figyelmet szentelnek a megfelelő kommunikációra, a tevékenységek bemutatására, így a cégek 25 százaléka használ belső kommunikációs eszközöket, 65 százalékuk pedig együttesen alkalmazza a belső és külső kommunikációt ad-hoc tevékenységeihez kapcsolódóan.

Adományok helyett piaci lehetőséget!
Az összefogás erejét és az egyenlő esélyek megteremtésének fontosságát tűzi zászlajára a fair trade mozgalom. A méltányos kereskedelem hívei adományok helyett piaci alapon próbálnak segíteni a harmadik világ nyomorgó lakosain. A méltányos felvásárlási ár, a gyermekmunka elleni harc és a mozgalom többi alapelve pedig megnyugtatja kissé a háborgó lelkiismeretű nyugatiakat.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo