A felelősségvállalás teszi etikussá az üzletet

Üzleti etikával foglalkozó tudósok, üzletemberek, gondolkodók gyűltek össze csütörtök délután, hogy megvitassák az üzleti etika iránt elkötelezettek felelősségét az idén először összehívott Üzleti Etikus Cégek Fórumán, ahol a korábbi Üzleti Etikai Díjat nyert cégek közül többen is bemutatták programjaikat. A jó példák révén is igazolást nyert, hogy etika és profit nem egymást kizáró fogalmak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

– Az eltelt évek során számtalan változás ment végbe a világban, és a cégek felelősségtudatában is. Ez a fórum azért jött létre, hogy arról beszéljünk, hogy hol tartunk ma – nyitotta meg a tanácskozást a Demcsák Mária, a Piac&Profit alapító főszerkesztője, a 2000-ben létrehozott Üzleti Etikai Díj társalapítója.

Az üzleti etika az üzleti szféra felelőssége abban, ahogyan részt vesz az üzleti világban. És miután ma már a vállalkozás működése nem csupán az üzlettársakra és a munkatársakra hat, hanem az egész országra, sőt az egész világra, a kis- és nagyvállalkozások tevékenysége befolyásolja mindenki más életminőségét is, hangsúlyozta az Üzelti Etikai Díj másik alapítója, László Ervinprofesszor, a Budapest Klub elnöke beszédében. A felelősség kiszélesedésével nőtt az üzleti etika szerepe: a kritikus helyzetben lévő világunkban az egyes ember és vállalat viselkedése döntő, ettől függ, hogy képesek leszünk-e fenntarthatóvá tenni a világot.

Átalakulás kell, nem csupán változás

– Hétmilliárd ember él az űrhajó fedélzetén, amellyel ma úgy bánunk, hogy az űrhajó nem tudja megadni mindenkinek a megfelelő életfeltételt – mutatott rá a professzor, aki szerint mindannyiunk közös felelőssége az élethez szükséges folyamatok integritásának megőrzése. László Ervin azt is hangsúlyozta: van esély a mindenki jól-létét biztosító világ megteremtésére összefogással. Az új helyzetben egyre több ember látja és tudja, hogy nem kis változtatásra, hanem transzformációra van szükség. Át kell alakítani az emberiség viszonyát az élethez, a természethez. A periférián már jelentkeznek az új, a felelősségteljes kultúrák, amelyek a hétmilliárd ember létezését biztosító világ megteremtését célozzák.

Demcsák Mária Kép:PP/FényesGábor

A politikusok dolga a szabályozás, az üzleti világnak azonban nagyobb hatalma van, mutatott rá László Ervin. A biznisz szféra tudja kiaknázni a lehetőségeket. Vagyis, vont mérleget az értékrend-váltás követe az első Üzleti Etikus Cégek Fórumán, az etikus üzleti magatartás az, amikor a vállalat viselkedésével hozzájárul ahhoz, hogy a Föld élhető maradjon a jövő nemzedékei számára, méghozzá mind a hétmilliárd embernek. A jelenlegi rossz folyamatokat akkor tudjuk megfordítani, ha mindenki elfogadja azt a tényt, hogy felelős a fogyasztása, a cselekedetei, a kommunikációja útján. Ez az etika. Az üzleti világ felelőssége pedig különösen nagy, hiszen a leggyorsabban képes a változásra.

Az etikus cég felelős a mindennapjaiban is

Demcsák Mária a professzor szavai után az Üzleti Etikai Díj 13 éve alatt felhalmozódott tudás, tapasztalat alapján beszélt a 21. századi üzleti etika fogalmáról. Sok kifejezést – CSR-társadalmi felelősségvállalás, környezettudatosság, zöldgazdaság, fenntartható fejlődés, adományozás, transzparencia, üzleti tisztesség, korrupciómentesség – használunk a fogalom megközelítésére, mondta, de valójában egyik sem fedi le az üzleti etika jelentését.

Az érintetti párbeszéd üzleti érdek

Radácsi László Kép:PP/FényesGábor

Az érintettek bevonása végtelenül egyszerű gondolaton alapszik: a felelős vállalati működési modellben nem csak erkölcsi kötelezettség odafigyelni az érintettek elvárásaira, hanem üzleti érdek is. Radácsi László, az E.ON Hungária Csoport CR-tanácsadója szerint a felelős üzleti gyakorlathoz számtalan érvrendszerből kiindulva – a globális környezeti katasztrófáktól a pozitív pszichológián át a morál filozófiáig – el lehet jutni, de mindezek mellett nagyon fontos látni, hogy etikusnak lenni gazdasági szempontból is megéri. Az érintetti párbeszéd például egyértelműen üzleti problémát old meg. Olyan gyakorlat, amely nem ritka alkalomra szóló dísz, hanem része a normál üzletmenetnek. Az energiaszektorban sok érintetti elvárás nem összeegyeztethető, ráadásul az E.On csoport olyan környezetben valósítja meg ezt, amelyben a gazdasági fenntarthatóság alappillérei inognak.

Az érintetti párbeszéd lényege, hogy a cég működési szempontjából fontos városokban a helyi érintettekkel – lakossággal, önkormányzatokkal, civil szférával, szabályozó hatóságokkal, üzleti szférával – találkozzon a vállalat csúcsvezetése, és közvetlen visszajelzést kapjon a működésére nézve. A program nem öncélú taktikai PR fogás, hanem eredménnyel záruló párbeszédsorozat. A fórumok után minden egyes érintetti felvetésre, kérdésre írásban, az összes meghívott érintett számára elérhető módon válaszolnak. Sőt, a felmerült ügyekben folyamat és rendszerfejlesztéseket hajt végre a vállalat, amelyről a vezetőség meg van győződve, hogy használ az üzletnek. A módszertan fogadtatása nagyon jó. Az eddigi tapasztalatok alapján a fórumra meghívottak örülnek, hogy végre valaki egyenrangúan, partnerként kíváncsi a véleményükre. Sőt, az érintettek egymással is elkezdenek beszélni, hiszen egymással is van dolguk.
Az etika mégis szorosan összefügg a fenntartható fejlődéssel. A fenntartható fejlődés fogalma Gro Harlem Brundtland gondolatát idézve „olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedék esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.” Az etikus gazdasági tevékenység pedig az, amely „nem káros az egyénre, a társadalomra és a természeti környezetre”, utalt Demcsák Mária a Budapesti Corvinus Egyetem etikai professzorainak definíciójára. Vagyis mindhárom területen a jól-lét növekedéséhez járul hozzá. Az üzleti etikával foglalkozó tudósok megállapítása szerint az etikus cég jelzőjével az a gazdasági egység illethető, amelyben megvan a fenntartható fejlődésért érzett felelősség, s az a mindennapi cselekvésében megmutatkozik.

Az Üzleti Etikai Díj alapítói már 2000-ben megfogalmazták azokat a szempontrendszereket, amelyek alapján egy 21. századi vállalat etikus. Egyrészt, hogy felelős gondolkodásmódról tesz cselekedetein keresztül tanúbizonyságot, tehát felelősséget vállal a munkatársaiért, a szűkebb és tágabb környezetének jólétéért, a társadalom fejlődéséért, a klímaváltozás negatív folyamatainak visszafordításáért, az esélyegyenlőség javulásáért. Másrészt tetteit nem elsősorban a mindenáron haszonszerzés irányítja, hanem a másokról gondoskodás, a más érdekeinek, jól-létének figyelembe vétele is. A szempontrendszer harmadik pontjában pedig a környezet – szűkebb és tágabb, emberi, természeti és üzleti – érdekeinek figyelembe vétele került: a cég emiatt képes átértékelni a várható üzleti hasznát, illetve át tudja változtatni cselekedetinek célrendszerét magasabb rendű célok érdekében. Ezek a szempontok azonban a díj indulásakor még nem voltak számon kérhetőek, mutatott rá Demcsák Mária előadásában.

A 2000-ben alapított Üzleti Etikai Díj szempontrendszere:
  • A cég etikai magatartása alkalmazottai felé
  • A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben
  • Ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • A környezettel szembeni felelős magatartás szempontjai
2000-től napjainkig

– Számos ponton még elnézőnek kellett lennünk, elvétve találtunk példát a tökéletesen etikus cégre. 2000-ben a minőségi tanúsítványok és a környezeti szempontok voltak előtérben, és nem lehetett arról beszélni, hogy a világ fennmaradásának szempontjai hol érvényesülnek a cégek működésében. Az üzlet és etika szó még nem szerepelt egymás mellett. A fejlődés azonban elindult.

A harmadik évben már tetten érhető volt a tudatosodás, hangsúlyváltások, az etika szó tartalmának gazdagodása. 2002-ben már azok a cégek voltak esélyesek a díj elnyerésére, amelyek üzleti filozófiáját a minden áron való piaci versenyelőny megszerzése helyett az optimális haszonra törekvés jellemezte. Ebben az évben jelentek meg először a jelöltek között a kisvállalatok, de még mindig jellemző volt a nyilvánosságtól való félelem. 2003-ban és 2004-ben az alapítók már azt kérték az üzleti élet döntéshozóit, hogy döntéseikben tudatosítsák: minden tettük, cselekedetük hatással van a földgolyó állapotára, környezetünk, életünk jövőjére. Szemmel láthatóan egyre nagyobb presztízzsé vált a nagyvállalatok körében, hogy elnyerjék a díjat. A következő két évben jutott el a fejlődés arra a szintre, amikor már a klímaváltozás ijesztő ténye egyre több cégben tudatosult. Belülről fakadó kényszerré, a társadalom, a másik ember, a környezetünk iránti kötelességtudássá vált az etika.

Kovács Eszter Kép:PP/FényesGábor

Elterjedt és divatossá vált a CSR, megjelent a fenntartható fejlődés fogalma és hirtelen hatalmas mértékben megnőtt a pályázók létszáma. A zsűrinek is kibővült a feladata: meg kellett találni azokat a vállalatokat, amelyeknél nem a divat, hanem a szívből jövő elhatározás befolyásolta a cselekedeteiket. 2005-2006-ban már külön kategóriába kerültek a kis- és középvállalatok, hiszen a pályázók között egyre nagyobb számban jelentek meg a kisebb hazai cégek. A termék és szolgáltatás etikusságát azonban még ekkor sem lehetett számon kérni. A nyolcadik díjátadó gálán már megjelent a klímaváltozás alapján az alternatív energia, a visszafordítható folyamatok elemzése, az ökoszisztéma védelme és a zsűri szempontrendszere tovább bővülhetett: a 2000-ben megfogalmazott szempontrendszereket már teljes egészében figyelembe vették a mérlegelésnél. A kilencedik díjátadón pedig egyértelmű lett, beérett a felelős gondolkodásmód és a klímatudatosság a vállalati gondolkodás részévé vált. 2010 óta azt a vállalatot illeti meg az etikus üzlet cím, amelyiket áthatja a tudatosság és a felelősség. Az utolsó három évben a standard programokon túl a zsűri a plusz elköteleződést is keresi, amit főleg a középvállalati körben találtak meg.

– Magyarországon úgy tűnik, a középvállalatokra jellemző a legerőteljesebben, hogy egymásért és a környezetükért van a vezető és a munkatárs, szívükkel tudják, hogy mi a dolguk. A kicsik pedig természetesen teszik, anélkül sokszor, hogy kimondanák, hogy amit tesznek, az felelősségvállalás, vagy etikus magatartás – mutatott rá Demcsák Mária, aki szerint ha a vállalatok vezetői és a munkatársaik az emberi mivoltukat viszik az üzletbe, máris nagyot léptünk a fenntartható világ felé.

„Építs és bővíts”
Korábban a pszichológia úgy vélte, hogy a negatív érzések a túlélés alapvető eszközei, míg az örömnek, a büszkeségnek, a hálának nem tulajdonítottak evolúciós funkciót. Barbara Fredrickson kezdett el a pozitív érzésekkel foglalkozni. Ő azt állította, hogy két alapvető idegrendszeri funkcióval működünk. Az egyik az „üss és fuss”, amely a rövid ideig fenntartható stresszt jelenti, a másik pedig a „építs és bővíts”. Az utóbbi idegrendszeri állapothoz tartoznak a pozitív érzelmek: a hála, az egymás iránti tisztelet, a magamra és a másokra való büszkeség, az inspiráció. Ezek azok a tényezők, amelyek ahhoz kellenek, hogy megoldjuk a feladatunkat, kreatívak legyünk, felelősséget tudjunk vállalni és alkotó módon együttműködni csapatban. – A hosszú távú funkció az építs és bővíts. Ebbe az üzemmódba kell kerülnünk ahhoz, hogy a fenntartható működéshez eljussunk. Parancsszóra azonban nem jönnek a pozitív érzések. De ha megértjük, hogy ez az idegrendszeri mintázat szükséges ahhoz, hogy a fenntartható fejlődéshez eljussunk, talán meg tudjuk teremteni a munkatársaink számára azt a környezetet, amelyben ezek az érzések válnak uralkodóvá – hangsúlyozta Kovács Eszter.
Egyéni gondolkodásmód-váltás is kell a fenntartható fejlődéshez

Dr. Kovács Eszter, a Profil Tréning Kft. ügyvezetője is az emberi tényezőket hangsúlyozta, amikor arról beszélt, hogy milyen lesz a világ. Miközben az évek alatt egyre többen fordultak a fenntartható fejlődés felé, a pszichológia a személyes jól-létünkkel kezdett foglalkozni. A két fogalom szorosan összefügg: csak akkor tudunk másokról gondoskodni, ha mi magunk jól vagyunk. A FLOW fogalmát meghatározó Csíkszentmihályi Mihály azt a kérdést tette fel, hogy vajon mit tudnak azok az emberek, akik képesek beleveszni az általuk végzett tevékenységbe és teremtenek. Martin Seligman pedig azt vizsgálta, hogy mitől válunk elkerülővé, és miért nem tudunk teremtő módon közreműködni a fenntartható fejlődésben. – A világ is olyan, mint a testünk, amelyet a sok millió sejt harmonikus együttműködése tesz működőképessé. A Földet pedig a hétmilliárd ember közössége működteti – utalt Kovács Eszter László Ervin együttműködést sürgető gondolataira.

Az egyik legfontosabb tényező, ahogyan magunkról gondolkodunk. Ha azt érezzük, hogy veszélyes világban élünk, jobbára az „üss és fuss” üzemmódba kerülünk, míg ha érdekesnek és barátságosnak látjuk a minket körülvevő környezetet, gyakran leszünk a teremtő „építs és bővíts” üzemmódban. Ekkor tudunk felelősséget vállalni magunkért és a környezetünkért. Az etikusság szempontjából Kovács Eszter a bátorságot emelte ki: akkor kell igazán fenntartható fejlődés üzemmódba kapcsolni, amikor válság van, amikor a források szűkülnek, amikor nehéz. Bátorság viszont csak akkor terem, ha képességes vagyok, ha úgy tudok gondolkozni, hogy a hiba kijavítható és sok olyan tapasztalatom van, amikor jól működtem. A mi kultúránkban azonban nem könnyű eljutni ebbe az állapotba, hisz a problémafókuszú, kritizáló közegben nehéz magunkat értéknek tekinteni. Ha viszont nem vagyok érték, miért lennék fontos, és ha nem vagyok fontos, miért lennék felelős. A fontosságtudat nélkül tehát nincs felelősségvállalás se. A Profil Tréning által kifejlesztett MQ test az egyik módszer, amellyel mérni lehet, hogy ki mennyire érzi magát fontosnak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo