Nehezebb a zöld működés a kkv-knak

Az Európai Bizottság immár másodszor készítette el azt a felmérését, melynek célja, hogy jobban megismerje és feltérképezze a kis- és középvállalkozások hozzáállását három rendkívül lényeges környezeti témakörhöz: a zöld munkahelyek, az erőforráshatékonyság és a zöld piacok kérdéseihez.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:PP archív

Az Eurobarometer által készített felmérés szerint 2013-ban az európai kkv-k számos zöld munkahelyet teremtettek, jelentős előrelépéseket tettek az erőforráshatékonyságban és komolyan hozzájárultak az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaság felé való elmozduláshoz.

A becslések szerint 2012-ben 20,3 millió kkv működött az Európai Unió területén. az összes vállalat mintegy 98 százaléka ide tartozott. A vállalkozások összesen 90 millió munkahelyet hoztak létre. Ugyanakkor a kkv-szektor a jelek szerint nehezebben birkózott meg a környezetvédelmi előírásokkal, mint a nagyvállalatok. A valódi tudás hiánya, a hosszadalmas engedélyeztetési procedúrák és a vásárlói kereslet hiánya okozza, hogy a kis- és középvállalatok csak nagyon nehezen vetik meg a lábukat a zöld termékek piacain. A felmérés egyik célja éppen az volt, hogy kiderítse, hogy haladnak a kkv-k a fentebb felsorolt három területen a korábbi vizsgálat eredményeivel összevetve. A kutatás több mint 11 ezer vállalkozás megkérdezésével készült, a 28 tagállamon túl bevonva Albánia, Izland, Lichtenstein, Macedónia, Montenegro, Norvégia, Szerbia, Törökország, Izrael és az Egyesült Államok egyes cégeit is.

A zöld termékek és szolgáltatások komoly funkciót töltenek be a környezeti ártalmak csökkentésében, a légszennyezés mérséklésében és az erőforrások visszafogottabb felhasználásában. A kutatás eredményei szerint a vállalkozások 42 százaléka foglalkoztat "zöld alkalmazottat", vagyis olyat, akinek vagy a munkája kapcsolatos a zöld területtel vagy környezetbarát elvek alapján foglalkoztatják. Ez öt százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Ezen állások fele zöld termékeket és szolgáltatásokat kínáló cégeknél található, ugyanakkor az előző évhez képest mért növekmény túlnyomó hányada olyan cégekben keletkezett, amely nem ezeken a területeken fejti ki áldásos hatását.

Szeretjük a zöldet, de még jobban az olcsót
A magyarok többsége előnyben részesítené azokat az élelmiszer-csomagolóanyagokat, amelyekről tudja, hogy kevésbé terhelik a környezetet, s 15,2 százalékunk anyagilag is hajlandó áldozni erre vásárlás során, ugyanakkor 17,8 százalék válaszolt úgy, hogy akkor sem döntene környezetvédelmi szempont alapján, ha semmilyen különbség nem jelentkezne a termék árában - egy friss felmérés szerint.
A felmérés tanúsága szerint a kkv-k 93%-a legalább egyféle módon igyekszik az erőforrásait optimálisabban kihasználni, így csökkenteni a szemetét (67%), spórolni az energiával (67%), illetve az alapanyagokkal (59%). Legalább a felük újrahasznosítja a cégen belül keletkezett felesleg valamekkora részét. A vállalkozások 80%-a további környezetvédő lépéseket tervez a következő két évben, különösen az energiafogyasztás és a kibocsátott felesleg mérséklése területén.

A zöld piacokkal kapcsolatos részvétel, illetve szándék viszont nem igazán változott 2012-höz képest: a vállalkozások alig több, mint negyede kínál zöld termékeket és szolgáltatásokat, és további mindössze 7% tervez ilyen irányú fejlesztést a következő két évben. A kkv-k 59%-a se nem szolgáltat, se nem tervez ilyesmit a közeljövőben. A zöld területeken aktív cégek több mint egynegyede az építőiparban tevékenykedik, másik egynegyede pedig élelmiszereket kínál. 22% elektronikai és mechanikus eszközök piacán működik, egyötödük pedig bútort, fa- illetve papírtermékeket kínál.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo