Legyen lehetőség a kockázatból - alacsonyabb károsanyag-kibocsátással

A nagyvállalatok jelentős része már méri saját károsanyag-kibocsátását. Egyértelműen látják, hogy megéri. A jó hírnév mellett a kockázatok csökkentése és a takarékosság miatt is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

A Szén-dioxid Kibocsátás Közzétételi Projekt (Carbon Disclosure Project, CDP) éves kutatása a Fortune Global 500-as listáján szereplő vállalatok körében fényt derített rá, hogy 10-ből 7 válaszadó már valamiképpen mérte az értékláncbeli kibocsátását 2011-ben.

Miben hasonlít egymásra a vegyipari, autóipari és a szoftver iparágak három vezető vállalata? Mindhárom – a Honda, a BASF, és az SAP – arra törekszik, hogy visszaszorítsa az értékláncában rejlő kockázatokat, és kihasználja az itt megbújó lehetőségeket. Mindezt pedig a kibocsátott üvegházhatású gázok mérésével teszik – ám nem csak a vállalat saját működéséből adódó kibocsátásokat vizsgálják, hanem a beszerzési és értékesítési láncukban keletkezőeket is.

Sok más multinacionális vállalat halad ugyanebbe az irányba. A Szén-dioxid Kibocsátás Közzétételi Projekt (CDP) kutatása szerint, amelyet a Fortune Global 500-as listába tartozó vállalatok körében végeznek el évről évre azt mutatta, hogy 2011-ben a 405 válaszadó cég 70%-a már mérte valamilyen módon a értékesítési láncából származó kibocsátásokat. Ez pedig jelentős növekedés a 2010-ben mért 50%-hoz képest.

Három vállalat leckéi
1. A SAP a Scope 3-as szabvány bevezetése után egy három lépcsős tervet követve igyekszik lecsökkenteni az az után származó kibocsátásokat, hogy termékeit eladja a vevőknek. A vállalat olyan szoftvert fejleszt, amely kevesebb szerveren fut, és kevesebb energiát igényel; illetve arra ösztönzi a vásárlóit, hogy hatékonyabban használják az adattároló központjaikat. A SAP új termékei 60%-al hatékonyabbak, mint a régebbi verziók.
2. A BASF egy másik utat választott: a vegyipari óriás az értékláncának felmérésekor a vásárolt nyersanyagokat találta felelősnek az ÜHG gázok kibocsátásának nagy részéért. Ezek a BASF egész működésének több mint kétszeresét tették ki. A cég együttműködést kezdeményezett a legfontosabb nyersanyag beszállítóival, hogy együtt azonosítsák a kibocsátás csökkentő megoldásokat.
3. Mindeközben a Honda augusztusban bejelentette, hogy kiszámította a vállalat működésének és termékeinek életciklusa során keletkezett kibocsátásokat, amely 225 millió tonna szén-dioxidot jelentett 2012-ben. A vállalat ennek során megtudta, hogy a kibocsátásának 87%-a akkor keletkezik, mikor a vásárlói használják a motorokat, autókat és elektorinai cikkeiket. Ez pedig sokat segít a megfelelő ÜHG kibocsátás csökkentési kezdeményezések kidolgozásában.
Mi hajtja a világ legnagyobb vállalatait ezen az úton? Röviden: a hírnév, a kockázatok, és a lehetőségek.

A vállalatvezetők egymás után ismerik fel, hogy mind a vásárlók és a média, mind pedig a befektetők egyre inkább odafigyelnek a cégek globális értékláncára. Egy kellemetlen példa erre az a nem éppen kedvező figyelem, amelyben nemrég az Apple részesült kínai beszállítójával, a Foxconn-nal kapcsolatban. Mindemellett pedig a kiskereskedők és a vállalati partnerek is szintén egyre többször kérdezik, hogy a vállalat hogyan alkalmazza a fenntarthatósági alapelveket a termékek gyártása során. Azok a vállalatok tehát, amelyek nem ismerik fel a beszállítói láncukban rejlő rizikókat, komoly veszélynek teszik ki magukat.

Emellett a vállalatok egyre inkább kezdik felismerni, hogy a beszállítóikon keresztül mennyire vannak kitéve az olyan környezeti veszélyeknek, mint például a klímaváltozás és a vízhiány. A nemrégiben tapasztalt extrém időjárási jelenségek sok vállalatnak szolgáltak figyelmeztető jelzésként. A tavalyi év szárazságának az Egyesült Államokban a mezőgazdaságnál jóval tovább gyűrűző hatása volt, amelyet az élelmiszer- és italgyártó cégek is megéreztek. Ehhez hasonlóan a 2011-es thaiföldi áradások, amelyek az elektromos ellátást is megszakították, több Fortune 500-as céget is érintettek.

Ezekkel összhangban a CDP kutatásában részt vevő vállalatok 81%-a válaszolta azt, hogy fizikai veszélyek fenyegetik őket a klímaváltozás miatt. 37%-uk olyannyira messzire ment, hogy globális felmelegedést „valós és aktuális veszélynek” írták le.

Kockázatból jutalom

Az érem másik oldalán viszont az szerepel, hogy a vállalatok a beszerzési és értékesítési lánc kibocsátásait mérve rejtett kincsekre bukkanhatnak a hatékonyság és költségmegtakarítás szempontjából. Az értékláncban azonosítható üvegházhatású gáz kibocsátási „forró pontok” megismerése és megértése segítségükre lehet abban, hogy a termékfejlesztés során a megfelelő irányokra fókuszáljanak, mindamellett, hogy új lehetőségeket tárhatnak fel az innovációra.

Egy vállalat szén-dioxid lábnyomának gyakran teszi ki nagy részét a nyersanyag beszállítói lánc, amely különösen igaz az élelmiszert vagy italt gyártó cégekre és a kiskereskedelmi szektorra. A Kraft Foods például a felfedezte, hogy ÜHG kibocsátásának 70%-a az alapanyagokból származik. A vállalatoknak hasznos lehet tehát a kibocsátás leltár elkészítése. Ennek segítségével azok a lépések is azonosíthatóak, amelyekkel a beszállítók csökkenthetik az energia- és gázhasználatukat, amely pénzügyi megtakarításokhoz is vezethet.

Pont ez a célja az olyan úttörő szemléletű vállalatoknak, mint a BASF, a SAP és a Honda. Illetve ez az, ahol az értéklánc vizsgálatát segítő Greenhouse Gas Protocol Corporate Value Chain (Scope 3) Standard bejön a képbe. Az egy évvel ezelőtt közzétett szabvány, amelyet a World Resources Institute és a World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) készített, egy olyan úttörő dokumentum, amely lépésről lépésre magyarázza el, hogy hogyan számoljunk be az értékláncunkban keletkező kibocsátásokról.

Úttörők és lemaradók

Bár a fentiekhez hasonló kezdeményezések bátorítóak, sajnos egyelőre csak igen kevés vállalat tesz ilyen irányú lépéseket. A CDP kutatásából kiderül, hogy a 405-ből csupán 8 vállalat volt, amely az indirekt szén-dioxid kibocsátások nagy részét is mérte, vagyis a nyersanyagok vásárlása, a termék használata és a használat után kibocsátott szén-dioxidot. Ezzel szemben a legtöbbször mért mutató az üzleti utazás, amely azonban általában csak igen csekély százalékát adja egy vállalat karbon lábnyomának.

Annak a szakadéknak az áthidalása, amely a fent említett iránymutató cégek és a többi Global 500-as vállalat között tátong, elkerülhetetlen ahhoz, hogy a klímaváltozást súlyosbító, üzleti működésből eredő kibocsátások csökkenjenek. Reméljük és várjuk, hogy a következő hónapokban egyre több cég kezdi el felmérni a teljes kibocsátási térképét – és ezáltal le is szakítja a zöldebb és  hatékonyabb értéklánc menedzsment gyümölcsét.

Varga Judit Denkstatt Hungary Kft.

A fordítás a Forbes.com-on megjelent 3 Lessons For A Greener and More Profitable Supply Chain című írás alapján készült.

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo