A szénsav miatt nem lehet 100 százalékban lebomló a kóláspalack

A Coca-Cola norvég leányvállalata bio- és újraplasztikból készült műanyag palackokba tölti italait. A cég saját fejlesztésű találmányáért díjat vehetett át az 1. Európai CSR-gálán Brüsszelben.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A norvég palackok összetétele 21,5 %-ban bioplasztik, 25 %-ban újrahasznosított műanyag. A fennmaradó hányad hagyományos műanyag. Utóbbit „azért nem lehet nélkülözni, mert a szénsavas ital nem bírja a teljes mértékben bioplasztikot – tudtuk meg Vinje Ronnaugtól, a vállalat CSR menedzserétől a brüsszeli díjátadó gálán. – Természetesen világszerte folynak kísérletek a száz százalékig biológiailag lebomló palack kifejlesztésére, és tulajdonképpen lehetséges, hogy ilyen kivitelben hozzanak forgalomba italokat. Ígéretes fejlesztés a brazil cukornád alapú bioműanyag létrehozása.”

Kép: SXC

Plasztikvilág
– Az Egyesült Államokban óránként(!) 2,5 millió műanyag palackot dobnak ki a szemétbe a fogyasztók, melyekben italt vagy kozmetikumokat tároltak.
– Európában a családok nagy része évente 40 kilogramm műanyagot dob a kukába.
– Évente 10 millió tonna szemét – javarészt műanyag – köt ki a Föld tengereiben.
– 2008-ban 245 millió tonna volt a műanyag-gyártás globális volumene.
A norvég Coca-Cola – a Zero Emission Resource Organisation nevezetű szervezettel együttműködve – évente 3 millió darabot dob piacra ebből a palackból, és ezzel az első ország, ahol a helyben gyártott termékeknél a vállalat teljesen áttért e csomagolásra (a fémdobozos italokra értelemszerűen ez nem vonatkozik).

Ronnaug úgy tudja, 1 milliárd tonnányi fosszilis alapanyagot építenek bele a (kőolajból készülő) plasztikba, ami megfelel a légi ipar éves globális kibocsátásának!

Az új palackok gyártása 9%-os megtakarítást vont maga után a gyártásból eredő szén-dioxid-emisszióban, vagyis 130 ezer tonna üvegházgáz kibocsátásának vették így elejét. A Coca-Cola következő lépésként a többi csomagolás (kartondobozok stb.) környezetbaráttá tételét tervezi. A skandináv leányvállalat ezen felül évente 100 ezer eurót juttat a karbonsemlegesítést végző MyClimateLuxnak.

A norvég Coca-Cola eredetileg a szállítmányozás üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésében szövetkezett a Zero Emission Resource-szal 2010-ben, majd együttműködésüket kiterjesztették a „növényi palack” (a levédetett nevű „PlantBottle”) környezeti hatásainak (pontosabban a megtakarított ÜHG-emisszió) mérésére. Először a Bonaqua vizet palackozták benne.

(A brüsszeli tudósítás létrejöttében nyújtott segítségért köszönet illeti a Követ Egyesületet.)

5 italos palack = 1 poliésztering
  • Egy kanadai kisvállalkozás, a Switchable Solutions, Inc. a kávéspoharakban használt polisztirént hasznosítja újraplasztik tányérok és csomagolóanyagok gyártásában. Kanadai üzemükben évente mintegy 2000 tonna polisztirént tudnak a termékekbe beépíteni, ami azért is „nagy szám,” mert ez az anyag sokáig kimaradt az újrahasznosítás láncolatából. Ehhez ugyanis az szükséges, hogy az oldószert felhevítsék, ami energiaintenzív lépés, vagyis megemeli a költségeket, és az üzemnek bizonyos tűzvédelmi feltételeknek is meg kell felelnie. A Toronto közelében működő cég szobahőmérsékleten képes az eljárást véghez vinni, jelentette a Reuters.
  • Az amerikai Cintas Corp. kaszinóiban olyan ruhákat viselnek az alkalmazottak, melyek (részben) újrahasznosított italospalackokból készültek. A palackok alapanyagát szálakká alakítják, amiket aztán beleszőnek a kelmékbe. Legalább 5 darab italospalack kell ahhoz, hogy egy poliésztering kijöjjön belőle. A csíkos ingeket hat árnyalatban gyártják, köztük „curry” és „paprika”(!) színben is.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo