A szénsav miatt nem lehet 100 százalékban lebomló a kóláspalack

A Coca-Cola norvég leányvállalata bio- és újraplasztikból készült műanyag palackokba tölti italait. A cég saját fejlesztésű találmányáért díjat vehetett át az 1. Európai CSR-gálán Brüsszelben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A norvég palackok összetétele 21,5 %-ban bioplasztik, 25 %-ban újrahasznosított műanyag. A fennmaradó hányad hagyományos műanyag. Utóbbit „azért nem lehet nélkülözni, mert a szénsavas ital nem bírja a teljes mértékben bioplasztikot – tudtuk meg Vinje Ronnaugtól, a vállalat CSR menedzserétől a brüsszeli díjátadó gálán. – Természetesen világszerte folynak kísérletek a száz százalékig biológiailag lebomló palack kifejlesztésére, és tulajdonképpen lehetséges, hogy ilyen kivitelben hozzanak forgalomba italokat. Ígéretes fejlesztés a brazil cukornád alapú bioműanyag létrehozása.”

Kép: SXC

Plasztikvilág
– Az Egyesült Államokban óránként(!) 2,5 millió műanyag palackot dobnak ki a szemétbe a fogyasztók, melyekben italt vagy kozmetikumokat tároltak.
– Európában a családok nagy része évente 40 kilogramm műanyagot dob a kukába.
– Évente 10 millió tonna szemét – javarészt műanyag – köt ki a Föld tengereiben.
– 2008-ban 245 millió tonna volt a műanyag-gyártás globális volumene.
A norvég Coca-Cola – a Zero Emission Resource Organisation nevezetű szervezettel együttműködve – évente 3 millió darabot dob piacra ebből a palackból, és ezzel az első ország, ahol a helyben gyártott termékeknél a vállalat teljesen áttért e csomagolásra (a fémdobozos italokra értelemszerűen ez nem vonatkozik).

Ronnaug úgy tudja, 1 milliárd tonnányi fosszilis alapanyagot építenek bele a (kőolajból készülő) plasztikba, ami megfelel a légi ipar éves globális kibocsátásának!

Az új palackok gyártása 9%-os megtakarítást vont maga után a gyártásból eredő szén-dioxid-emisszióban, vagyis 130 ezer tonna üvegházgáz kibocsátásának vették így elejét. A Coca-Cola következő lépésként a többi csomagolás (kartondobozok stb.) környezetbaráttá tételét tervezi. A skandináv leányvállalat ezen felül évente 100 ezer eurót juttat a karbonsemlegesítést végző MyClimateLuxnak.

A norvég Coca-Cola eredetileg a szállítmányozás üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésében szövetkezett a Zero Emission Resource-szal 2010-ben, majd együttműködésüket kiterjesztették a „növényi palack” (a levédetett nevű „PlantBottle”) környezeti hatásainak (pontosabban a megtakarított ÜHG-emisszió) mérésére. Először a Bonaqua vizet palackozták benne.

(A brüsszeli tudósítás létrejöttében nyújtott segítségért köszönet illeti a Követ Egyesületet.)

5 italos palack = 1 poliésztering
  • Egy kanadai kisvállalkozás, a Switchable Solutions, Inc. a kávéspoharakban használt polisztirént hasznosítja újraplasztik tányérok és csomagolóanyagok gyártásában. Kanadai üzemükben évente mintegy 2000 tonna polisztirént tudnak a termékekbe beépíteni, ami azért is „nagy szám,” mert ez az anyag sokáig kimaradt az újrahasznosítás láncolatából. Ehhez ugyanis az szükséges, hogy az oldószert felhevítsék, ami energiaintenzív lépés, vagyis megemeli a költségeket, és az üzemnek bizonyos tűzvédelmi feltételeknek is meg kell felelnie. A Toronto közelében működő cég szobahőmérsékleten képes az eljárást véghez vinni, jelentette a Reuters.
  • Az amerikai Cintas Corp. kaszinóiban olyan ruhákat viselnek az alkalmazottak, melyek (részben) újrahasznosított italospalackokból készültek. A palackok alapanyagát szálakká alakítják, amiket aztán beleszőnek a kelmékbe. Legalább 5 darab italospalack kell ahhoz, hogy egy poliésztering kijöjjön belőle. A csíkos ingeket hat árnyalatban gyártják, köztük „curry” és „paprika”(!) színben is.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo