Részvényesi demokrácia vagy részvételi demokrácia?

A gazdasági válság csak kiélezte azt az ellentétet, amely évtizedek óta jellemzi számos nagyvállalat menedzsmentjének és részvényeseinek kapcsolatát. És akkor még szó sincs egy tágabb felelősségvállalásról, a cég által érintett polgárok és közösségek, vagyis a „stakeholderek” szempontjairól, amely ugyancsak sokszor ütközik a részvényesek céljaival.

Ahogy Jack Welch, a General Electric guruja szerint a részvényes elsőbbsége és mindenhatósága „a világ legostobább ötlete” volt. Pedig évtizedeken át ő is ezt a mantrát hitte és gyakorolta. A nyugati világban a 70-es években tolódott el az erőegyensúly a menedzsmenttől a részvényesek felé, miután évtizedeken át a cégvezetők, menedzserek teljhatalmat élveztek.

A válság, mely újra a figyelem középpontjába állította a cégvezetők őrületes bónuszait és extra juttatásait (céges magángép, céges költségen fizetett lakás stb.), ismét felvetette a dilemmát: ki is ül valójában a volánnál? Hírhedt példa, hogy az AIG felső vezetői még a cég összeomlásának heteiben is luxus-üdülőparadicsomban mulatoztak céges tréning és munkaértekezlet címszóval.

A részvényesek antipátiával nézték ezeket a túlkapásokat, melyeket az ő éves nyereségosztalékaik rovására követtek el. A két oldal nehezteléseiben és panaszainak áradatában, a két térfél között helyezkedik el az igazgatótanács, melynek elvileg a menedzsment túlkapásainak megállítása, leszavazása is a feladata lenne.

Kié a cég?

Negyedéves távlat: intézményesített rövidlátás
A ”részvényesi érdek” szűk látókörűen, kizárólagosan történő alkalmazása, a ”részvényesi érték” maximalizálása fordítva sül el:
  • a negyedéves eredményt preferálja a hosszú távú értékteremtés helyett
  • ezzel visszafogja a hosszú távú befektetéseket -a rövid távú profitérdek alá rendelődnek az alkalmazottak, sőt gyakran a termék nívója is
  • mindettől sérül az ökoszisztéma -a dogmatikus profitérdek szociopata viselkedést és felelőtlenség döntéseket vált ki a vállalatokból
  • a 2008-as válságot megalapozó etikátlan üzleti gyakorlathoz vezet
A Harvard Business Review egyik témához kapcsolódó esszéje megjegyezte, hogy a részvényesek jogi értelemben nem birtokolják a céget, csak az általa kibocsátott értékpapírokat, ami mindössze „nem eléggé jól megfogalmazott igényt” ad nekik arra, hogy bezsebeljék az éves hozamot.

A taktikai, stratégiai és gyakorlati döntéseket a menedzsment hozza, s ezek végső jóváhagyásának joga sem a részvényeseké, hanem a felügyelőbizottság/igazgatótanács tagjaié. Megrendezésre kerülnek ugyan nagy létszámú részvényesi közgyűlések, ahol az aktivista befektetők (akik legtöbbször nem mások, mint a céget tovább áramvonalasító, abból még több pénzt kipréselő karvalytőkések, s csak ritkán lelkiismeretes, társadalomtudatos aktivisták) beterjeszthetik mindenféle javaslatokat, de kétségtelen, hogy ez a fórum sem mindig hatékony.

Kik a részvényesek?

Többfajta létezik és ahány féle, annyiféle az érdeke. Vannak intézményes befektetők (pl. nyugdíjalapok), aktivista befektetők, civil részvényesek, a vállalatban résztulajdonos alkalmazottak. Ha van profit, és ha a fejesek az osztalékfizetés mellett döntenek, a megtermelt vállalati nyereség -elvileg- folyton a részvényes felé vándorol.

A cégnek az lenne az érdeke, hogy állandóan újabb tőkéhez jusson, de azt a részvényestől nem kapja meg, az ugyanis az esetek többségében csak egyszer fizet, amikor megveszi a részvényt az aktuális árfolyamon. A vállalatoknak ezért szükségük van tőkebefektetőkre is, akik hajlandók olyan kockázatokat vállalni, amiket mások nem. Például vállalati kötvényeket vesznek, amik a céges könyvelésben általában az adósságállomány részeként vannak feltüntetve, a kötvénytulajdonos szempontjából pedig magasabb hozamot nyújtanak, de nagyobb az esély rá, hogy bebukja ezeket a cég és nem tudja fizetni.

Ezek a kockázati tőkések és „angyal” befektetők rendszerint nagyobb beleszólást kapnak a cégvezetés ügyeibe, az invesztált pénz mennyiségével arányosan, legfőképp azzal, hogy jár nekik egy vagy két szék a felügyelőbizottságban.

De elemzők rámutatnak, hogy a legtöbb tőzsdén jegyzett részvénytársaságnak nincs szerencséje ilyen tőkésekhez, helyettük mindössze a hagyományos részvényesre kell hagyatkoznia és neki kell megfelelnie.

Érdekkörök

A piac-központú ideológia úgy tartja, hogy a kapitalizmus jobban működne, ha a részvényesek lennének az urak. Lynn Stout, a Cornell University professzora 2009-ben megjelent „The Shareholder Value Myth” című könyvében kifejtette, hogy tulajdonképpen vajmi kevés jogi alapja vannak annak a dogmának, hogy a részvényes a legfőbb résztvevő.  Jay W. Lorsch és Justin Fox néhány éve a Harvard Business Review-ban is azt írták, hogy a részvényesi demokráciára növelésére vonatkozó felszólítások félrevezető ideológiát sugallnak, mert a részvényesek túlságosan rövid távokban gondolkodnak, főleg most, hogy minden vállalatot -legyen főtevékenysége bármennyire is fizikai- a derivatívákkal való kaszinózás jellemez (high frequency trading), nemcsak a brókereket.

A cégek társadalmi felelősségvállalását hirdető nézetek szerint tágabb körökben kell keresni a vállalat kedvezményezettjeit és szem előtt kell tartani ezek érdekeit is: a cég tevékenysége ugyanis kihat a közösségre, társadalomra, sőt az ökoszisztémára, melyben üzletel és működik.

Van, aki a bioszférát is stakeholdernek tartja, mint élő eleven létezőt, aminek érdekeit éppúgy védeni kell, mint a füstölgő gyár mellett lakó polgárokét. Az ENSZ Környezetvédelmi Alapja szó szerint azt a retorikát alkalmazza, hogy a természetnek is széket kellene juttatni a multik igazgatótanácsaiban.

Az ellentétes érdekeknek ebben a látszólagos(?) káoszában hol találjuk meg az egyensúlyt, illetve az érdekharmóniát? A kérdés talán költői, holott nem szabadna annak lennie. Lorsch azt írta, a ”vállalkozás társadalmi funkciója nem csupán annyi, hogy osztalékot termel a befektetőknek, hanem termékeket és szolgáltatásokat produkál, foglalkoztatást biztosít, adót fizet és így tovább”. És ez még nem is igazán foglalja magában a nyíltan altruisztikusabb (humanitárius, emberbaráti) céges kezdeményezéseket.

Egyes nagy kaliberű mogulok, mint például a néhai Anita Roddick, a Body Shop alapítója, Ben Cohen és Jerry Greenfield, a Ben & Jerry’s jégkrémcég alapítói, vagy Howard Schultz, a Starbucks feje, karriert csináltak (és világhírt kovácsoltak maguknak) abból, hogy úton-útfélen hirdetik/hirdették stakeholder-szempontú vállalati filozófiájukat, vagyis hogy egy vállalatnak jóval több a küldetése, minthogy pusztán a részvényárfolyamát növelje – és céges programok, karitatív kezdeményezések tucatjait hozták létre, melyeknek a vállalat tágabb környezete látta előnyét.

Az alternatív kapitalizmus irányzatai
  • Tudatos fogyasztás mozgalma, minőségi termékek
  • A zöld mozgalom kezdetei, mint az amerikai ellenkultúra (counterculture, hippi-mozgalom, virággyerekek, 1968-as diáklázadások) kivetülése (pl. 1970-es évek, Margaret Mead, Stewart Brand, Whole Earth Catalogue, Sierra Club, Greenpeace)
  • Fenntartható fejlődés (holisztikus makroszemlélet, Római Klub, később Budapest Klub, László Ervin könyvei)
  • Ökotudatos vállalatvezetés (ISO, ökológiai lábnyom csökkentése, károsanyag kibocsátás ellentételezése zöld projektekkel, pl. REDD, CDM, ÜHG-kvótavásárlás)
  • Vállalati társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility, corporate social citizenship), shareholder + stakeholder szemlélet, adományosztás és helyi közösséget segítő programok, önkéntes programok stb.
  • Zöld gazdaság (megújuló energiák, energiahatékony készülékek, szelektív hulladékgyűjtés, stb.)
  • Felelős befektetések, etikus tőzsdeindexek (FTSE4Good vagy a Dow Jones Sustainability Index, véres gyémántok és konfliktus ásványok kerülése)
  • Értékvezérelt vállalat, értékközpontú gazdaság
  • Kék gazdaság (Günter Pauli)
  • Természeti tőke és externáliák (ökológiai károk) kiszámítása, karbonkönyvelés (Pavel Szukdev, Nicholas Stern, ENSZ Környezetvédelmi Alapja/UNEP) -GDP helyett vagy mellett „soft” mutatók, ember- és környezet-centrikus indexek (gross domestic happiness, természeti tőke)
 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo