Kereskedelem cikkek
Vásárolni máskor is lehet : nem enged a vasárnapból a KDNP
A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) mindenképpen reális kompromisszumot szeretne a szabad vasárnap ügyében. Stágel Bence, a kisebbik kormánypárt országgyűlési képviselője a vasárnapi zárva tartással érintett kereskedelmi üzletek pontos körének meghatározásában, illetve a családi vállalkozások előnyben részesítésénél látott elsősorban lehetőséget.
Egyszerűbb lesz a határon átnyúló pénzbehajtás
Egy Európai Uniós tanulmány megállapította, hogy sok kis- és középvállalkozás nem szívesen vesz részt a határokon átnyúló kereskedelemben, mert a külföldi tartozások behajtása még a hazaiakénál is nehezebb. Ezen próbál meg változtatni Viviane Reding biztos azzal, hogy lehetővé tenné a hosszú ideje nem fizető adósok bankszámlájának zárolását az egész EU területén.
Tud segíteni a kormány a magyar kereskedőknek
Erős hazai gazdaság elképzelhetetlen anélkül, hogy a kereskedelem jelentős része magyar kézben lenne, ezért a kormány fontosnak tartja, hogy csökkentse a hazai kereskedők, illetve beszállítók versenyhátrányát - mondta Szatmáry Kristóf belgazdasági államtitkár a Magyar Nemzet hétfői számában megjelent interjúban.
10 ezer munkahelyet köszönhetünk a kínaiaknak
A múlt évben a kínai-magyar áruforgalom 7,9 milliárd dollárt tett ki, ebből 2 milliárd volt a magyar export, a kínai tőkebefektetések nyomán pedig mintegy tízezer munkahely keletkezett Magyarországon - mondta az "Ázsia Európa felé tart" című konferencián Kao Csien (Gao Jian) nagykövet szerdán Budapesten.
Ritkaföldfém-függőség: Kína markában vagyunk!
A mágnesek gyártásához használt ritkaföldfémek szinte minden hi tech eszköz, irodai, sőt hadiipari gép elengedhetetlen alkotóelemei. De a zöld gazdaság motorjai, a szolárpanelek, a szélturbinák, a hibrid gépjárművek akkumulátorai is alig képzelhetők el nélkülük.
A sushi és a zsírsav is veszélyezteti az óceán élővilágát
A megnövekedett fogyasztói igények miatt a kipusztulás szélén áll a sushi-éttermek menüjének fontos hozzávalója, a kék tonhal. Japánban és Kínában erősödik a leggyorsabban a kereslet iránta. Japán lobbizással elérte, hogy az ENSZ illetékes szervezeténél, a CITES-nél leszavazzák az atlanti óceáni kék tonhal kereskedelmének tilalmára tett javaslatot.
Se jobb, se rosszabb nem volt az idei karácsony
Az előző év csökkenése után nem romlott tovább, de nem is növekedett a kkv-k karácsonyi forgalma - derül ki a Marketing Commando 2010. január első hetében 2500 fő megkérdezésével végzett online kutatásból.
KDNP: Csak a kisboltok legyenek vasárnap nyitva!
A KDNP még ebben az évben benyújtja azokat a munka törvénykönyvéhez és a kereskedelmi törvényhez kapcsolódó módosító indítványokat, amelyek szigorú keretek közé szorítanák a vasárnapi munkavégzést - mondta Harrach Péter, a párt frakcióvezetője a pénteki Népszabadságban.
Nagy siker az öko-expo!
A kereskedővárosi múltját meg nem hazudtoló Hongkong a zöld fronton is a legfrisebb öko-termékek, környezetbarát megoldások, piaci trendek és innovációk találkozóhelye. A hatalmas kínai piac kapujaként szolgáló metropolisz minden ősszel Öko-expónak ad otthont, mely környezetudatosság-növelő esemény is egyben.
Ritkaföldfémek megvonásával zsarol Kína
Az ipari nyersanyagok világkereskedelmében Kína olyan monopóliummal rendelkezik, amely tulajdonképpen minden számítógépbe és hi-tech ketyerébe szükséges: ezek az úgynevezett ritkaföldfémek. Bányászatuk 1,3 milliárd dolláros iparág. És a pekingi vezetés nem restelli időnként saját külpolitikájának vagy kereskedelmi érdekeinek érvényesítésére megvonni e fémeket egyes országoktól, hogy kikövetelje magának, amit másként nem tudna elérni.
Varázsgömb helyett: milyen lesz a jövő kereskedelme?
Gazdasági válság, világméretű átrendeződés, globális klímaváltozás, szokatlan demográfiai trendek, megállíthatatlan technológiai fejlődés - olyan kihívások ezek, melyek alapjaiban új gondolkozásmódot követelnek.
Online kereskedelem: újításon gondolkodik az EU
Az Európai Parlament támogatja azt a képviselői javaslatot, hogy speciális logóval jelezzék az EU-ban a megbízható internetes boltok honlapját. A logótól azt várják, hogy fellendíti a biztonságos, minőségi áruk kereskedelmét, és ezzel segíti a digitális belső piac kiépülését.
Zöldipar: Kína az élre tör?
A megújuló energiák infrastruktúrájának gyártását segítő állami támogatások ma kritikus pontjai annak a versenynek, melyben a különböző országok igyekeznek zöld szektorukat nemzetközileg is vezető helyzetbe pozícionálni. Az eddig javarészt Európába exportáló Kína az Egyesült Államok piacán készül teríteni szélturbináit. Az egyik amerikai szakszervezet azonban bekeményített: bepanaszolta a kommunista államot, amiért illegálisan szubvencionálja a zöld szektort és a WTO elé akarja vinni az ügyet. A Fehér Házé a döntés, hogy megteszik-e.
Három éve vártunk erre
A kiskereskedelmi forgalom volumene júliusban 2007 márciusa óta először nőtt: a naptárhatástól megtisztított adatok alapján 1,7%-kal az előző év azonos hónapjához képest. 2010 első hét hónapjának összesített adatai azonban továbbra is csökkenést mutatnak, ennek mértéke 3,8% volt. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a júliusi értékesítés volumene 1,0%-kal meghaladta az előző hónap szintjét.
Újabb törvény védené a kicsiket a nagyoktól
A Napi Gazdaság értesülési szerint a kormány a januárban életbe lépett, tisztességtelen forgalmazói magatartásról szóló jogszabály újabb szigorítását tervezi.
Kereskedelem: a diszkontok és a szupermarketek erősítenek
A hipermarket csatorna piacrésze 2011-ben várhatóan a 23 százalékos 2010-es szinten marad, 2020-ban pedig stabil, 24 százalékos piacrésszel rendelkezik majd. A szupermarketek piacán szintén növekedés prognosztizálható, hiszen ebben a csatornában több kereskedőlánc is expanziós politikát folytat, így ennek a csatornának a piacrésze 2020-ra eléri majd a 25 százalékot - derül ki a GfK Hungária legfrissebb, a kereskedelem várható rövid-, közép- és hosszútávú trendjeit vizsgáló felméréséből. Jelentősebb piacrész növekedésre számíthat a diszkont csatorna is, 2020-ra akár a 27 százalékos piaci részesedést is elérheti. A kisboltok és az egyéb csatornák (piacok, mozgó árusok, benzinkutak stb.) jelentősége viszont fokozatosan csökken.
Tanulnak a politikusok és gyáriparosok: zöldnek lenni trendi
Érdekes glosszát közölt a Washington Times Tim Wilson tollából. Írásában arra hívta fel a figyelmet, hogy környezetvédelmi okokra hivatkozva egyes washingtoni politikusok, a szakszervezetek és a gyáriparos szektorok hirtelen egy nótát kezdtek fújni a zöldekkel.
Erdőtüzek és agrárium a globális felmelegedés korában
Megérkezett az őszies idő, de alig egy-két hete még rekkenő hőség uralta Európát, az oroszországi erdőtüzek pedig a híreket. A tűzbe veszett termések miatt Vlagyimir Putyin leállította az orosz gabona-exportot. Milyen hatással van egy ilyen döntés a globális agráriparra és a társadalom élelmezésére? A kérdés már csak azért is fontos, mert a globális felmelegedés miatt a jövőben is kell számolni hasonló természeti katasztrófákkal.
Még tart a kiskereskedelem megtisztulása
Több mint 13 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi vállalkozások ellen indított felszámolási eljárások száma az első félévben, de többen kérték végelszámolást a cégükre - derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adatbázisából.
Fogyasztás: csak a 100%-os gyümölcslé tartja magát
2010 első harmadévében visszaestek a magyar háztartások alkoholmentes hidegital vásárlásai. Mind gyümölcsléből, mind pedig szénsavas üdítőitalokból kevesebbet vásároltunk - állapítható meg a GfK Hungária Háztartáspanel 2010-ben mért eredményeiből. Ez alól a 100 százalékos gyümölcslevek szegmense jelent kivételt, mivel a szegmens mennyiségi piacrésze 2008 óta folyamatosan nő. Hazánkban a szénsavas üdítőitalok közel 40 százalékát az 5 000 főnél kisebb lélekszámú településeken vásárolja meg a magyar lakosság.
Továbbra sincs pénzünk vásárolni
A naptárhatástól megtisztított adatok alapján 4,7 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom az év első öt hónapjában és májusban egyaránt - közölte a KSH. Legtöbbet élelmiszerre költünk, míg az üzemanyagra egyre kevesebb jut.
Előtérbe került a tudatosság a vásárlói döntésekben
2009-ben a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek teljes forgalma nominálértékben 2008-hoz viszonyítva stabil maradt, viszont a mennyisége szűkült. A kereskedelmi csatornák közül tavaly a legnagyobb növekedést a szupermarket csatorna érte el, a hipermarketek növekedése viszont megtorpant.
Visszaesés az EU-ban is
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 1,2 százalékkal maradt el az egy hónappal korábbitól az euróövezetben, és az Európai Unió egészében is - közölte csütörtökön az Eurostat.
A napelemes hajóké a jövő?
Kinézetre kissé futurisztikusak, és olyan látványt keltenek, mintha a Star Trek-filmekből teleportálódtak volna ide. De a távol-keleten egyre terjedő napelemes hajók és golfpályán használatos kisautók tágítják a zöld közlekedés fogalmát. Nemcsak a személygépkocsik kiváltsága a napelemes technológia. A konténerek használata hatékonyabbá és pergőbbé tette a vízi szállítmányozást, amely továbbra is nagy részét adja a világkereskedelemnek. Ez is zöldülni fog? Kiváltják az uszályokon is az olajat?
Helyi termékek vásárlására tanít a légtérzár?
A vulkáni hamu által okozott káosz a légiközlekedésben ráirányította a figyelmet a gazdaság globális összekapcsoltságára és a távoli régiók egymástól való függésére. De nem mindenki járt rosszul az európai légtér lezárásával. A megbénult nemzetközi légiközlekedés miatt felélénkült a helyi kereskedelem és új kereskedelmi csatornák, export-import-kapcsolatok aktivizálódtak.
Csökkenő forgalom a kiskereskedelemben
A kiskereskedelmi forgalom volumene - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2010 első két hónapjában 4,9, februárban 4,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a februári értékesítés volumene az előző hónaphoz mérten nem változott.
Kevesebb sört iszunk, 4,4 milliárdot bánhat az állam
A folytatódó gazdasági válság jelentős hatással volt a magyar söriparra is 2009-ben: a sörgyárak a magyar piacon történt értékesítése 9%-kal csökkent a 2008-as évi értékesítéshez képest - mutatott rá a Magyar Sörgyártók Szövetsége a mai online sajtótájékoztató keretében.
Legyünk vasárnap is nyitva? Nyomós érvek mindkét oldalon
A kereskedelmi alkalmazottak szabad vasárnapot szorgalmazó kezdeményezése kapcsán mindkét oldalon nyomós érvek vannak - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
Kelendőbb a szupermarket, mint az irodaház
Míg korábban a városközpontok irodaházai uralták a vállalati ingatlan-eladási piacot, az elmúlt években ez jelentősen megváltozott. 2009-ben első alkalommal a kiskereskedelmi szektor dominálta a piacot, a teljes európai ingatlaneladások 44 százalékával. - derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb kutatásából.
Új Belváros: mire számíthatunk?
A Belváros főutcája nevű felújítási program befejeződésével a környékbeli kiskereskedelmi ingatlanok üresedése csökkenni, a bérleti díja pedig növekedni fog - prognosztizálja az Ecorys Magyarország elemzésében.
Külföldre helyezik az üvegházgáz-emissziót: új outsourcing
A fejlődő országok kedvezőbb költségszintjét tartja a szakirodalom az outsourcing elsődleges okának, ám a földrajzi elhelyezkedés ugyancsak szerepet játszik benne. A fogyasztás és a gyártás helyének szándékos elválasztását ritkábban tárgyalja a szakirodalom. Napjainkban az üvegházgáz-kibocsátást próbálják ily módon minél messzebbre helyezni.
Őserdőket irtanak ki a testápolószereink kedvéért?
A világ egyik legnagyobb vegyi és kozmetikai vállalata, a Unilever a BBC leleplező dokumentumfilmje után megváltoztatta részvételét Indonézia erdőgazdálkodásában: a döntés oka, hogy az országban az őshonos fafajtákat hatalmas területeken vágják ki és helyettesítik be frissen ültetett olajpálmákkal, melynek húsos gyümölcshéja szolgáltatja a kozmetikai termékek szinte minden fajtájához a növényi olajat. Az őserdők drasztikus kiirtása azonban hatalmas károkat jelent a bioszféra sokszínűségére nézve és a kivágott fákból rengeteg CO2-t szabadít fel, szennyezve a légkört.
Amikor Istenben bíznak a kommunisták
Miután az orosz-ukrán vita és a földgázvezeték elzárása sokkolta Európát, Amerika pedig a közel-keleti olajba mártódott bele könyékig az iraki háborúval, a nemzetállamok mára világszerte rádöbbentek az energia-autonómia fontosságára: az egyben a nemzeti szuverenitás megőrzésének eszköze. Átrendeződik az energia-beszerzési politika, átalakulóban a világ fosszilis energia-térképe. Nem kivétel ez alól Dél-Amerika sem. Erősödik a földgázverseny a latin-amerikai országok között.
Megmenthetőek-e még tengerben élő halfajok?
A kéktonhal az emberi gasztronómia legnépszerűbb, legkedveltebb halfaja: hatalmas az igény rá a sushi-éttermekben. De közel kerültünk ahhoz, hogy betiltsák halászatukat a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon. A szabályozást a kéktonhalak számának drasztikus csökkenése indokolja: ha az eddigi mértékben folyik tovább a halászata, kipusztul e faj. Környezetvédő szervezetek már évek óta kampányoltak amellett, hogy szüntessék meg a kereskedelmi célú kifogását. De nemcsak a kéktonhalak vannak veszélyben: a halászat gépesítése miatt úgy felgyorsultak a folyamatok, hogy ha így haladunk, 40 év múlva nem lesz hal a tengerekben!
Ilyen a válság: a magyarok inkább csinálják, mint fizetnek
A globális válság hatására a háztartások kezdetben a ruházkodáson és az utazáson igyekeztek spórolni, 2009-ben viszont már az élelmiszer és a háztartási vegyi áruk mennyiségi vásárlásai is csökkentek - derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. A háztartások több mint fele ma már ritkábban jár „nagybevásárolni", alkalmanként pedig kevesebb terméket vásárol. Egyre inkább előtérbe kerülnek az akciók, 2009-ben a promóciók keretében megvásárolt termékek aránya növekedett a hazai napi fogyasztási cikk piacon. A vásárlók megváltozott viselkedésének következménye az is, hogy egyre több időt töltünk otthon, és nem fizetünk olyan szolgáltatásokért, amelyeket magunk is el tudunk végezni.
300 millió darabbal kevesebb szatyor a Tescónál
A Tesco arra ösztönzi vásárlóit, hogy az eldobható bevásárlótáskák helyett más, környezettudatos megoldást válasszanak. Az áruházlánc újrahasznosítható "örökzöld" táskákat kínál, amelyeket csak egyszer kell megvásárolni, utána szükség esetén mindig térítésmentesen újra cserélhetők. Az eldobható táskák felhasználásának visszaszorítására péntektől minden áruházban fizetőssé teszik a nejlonszatyrokat.
EU: lassan nő a fogyasztás
Stagnált decemberben az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom novemberhez képest: a szerdán közzétett adatok is azt igazolják, hogy az eurózóna belső fogyasztásának élénkülése továbbra is csak lassan érlelődik.
Véget ért a banánháború
Hogyan törpülnek el a tegnap konliktusai a gazdaságban? Vagy úgy, hogy megoldják azokat, vagy egyszerűen elnyomja őket más égető problémák zaja. Jó példa erre a "banánháború" jelensége, amelyre decemberben tett pontot az Európai Unió azzal, hogy elrendelte a Latin-Amerikából érkező banánok vámjának csökkentését és megszüntetését hét éves ütemezésben. Ki emlékszik ma már arra, hogy évekkel ezelőtt a kereskedelmi tárgyalások egyik legforróbb vitapontja volt a banánvám?
Változik az USA: autó nélkül is lehet boldogulni?
A világháború óta első alkalommal érkezett hír arról az Egyesült Államokból, hogy zsugorodik az ország gépjárműparkja. Nem csupán az autótermelés, hiszen az a detroiti autógyárak mélyrepülése miatt közhelyszerű tény, hanem az autók száma csökken Amerikában. Kínában eközben tombol az autóvásárlási láz. Az elektromos autók tömeges elterjedésére azonban még várni kell.
Fair Trade-címkét kap a Kit Kat
Változáson megy át a Kit Kat csokoládé. Nem összetételében, hanem az előállításából eredő gazdasági implikációk terén. Ha az íze nem is lesz más, az etikája igen: a svájci szlékhelyű Nestlé a jövőben többet fizet a szegény kakaótermesztőknek a megvásárolt kakaóbabért, jelentette be a világ legnagyobb élelmiszereket gyártó vállalata. Legtöbb forgalmat biztosító termékét juttatja ezzel Fair Trade-címkéhez.
Sokaknak volt nagy bukás az idei karácsony
A pesszimista várakozások teljesülhetnek a decemberi kiskereskedelmi forgalomban, a Napi Gazdaságnak nyilatkozó kereskedelmi láncok szerint a most lecsengett szezonban nem lehetett annyira alultervezni a forgalmat, hogy a valós eredmények várakozáson felül alakuljanak.
Válság Magyarországon: Porschét azért vettünk
Az elmúlt évben jelentős mértékben esett Magyarországon az új autók értékesítése, azonban a kereskedők szerint már túl van a mélyponton az ágazat és jövőre már emelkedhet az új autók eladása.
A cégek jobban visszafogták magukat, mint a lakosság
A 2008 őszén csúcsosodó pénzügyi krízis és az ezt követő gazdasági összeroppanás a magyar PC-piacra is rányomta a bélyegét. Az árfolyamok kilengései és az év egészére jellemző bizonytalanság azonban csak a vállalatok kedvét vette el a PC-vásárlástól, a lakosságét kevésbé - számol be a HWSW.
Húsból és energiaitalból jóval többet vásároltunk
Az élelmiszerek éves bolti forgalma mennyiségben 1,5 százalékkal csökkent, ugyanakkor értékben kifejezve 2 százalékkal emelkedett a decembert megelőző 12 hónapban Magyarországon - közölte az ACNielsen Piackutató Kft.
Nem kell félteni a kiskereskedelmet?
Bár az első félévben még úgy tűnt, hogy a kiskereskedelmi vállalkozások tömeges bedőléséről szól majd az idei év, a második félévben világossá vált, hogy az ágazat a vártnál stabilabb lábakon áll - derül ki az Opten céginformációs szolgáltató jelentéséből. Az első félévben még 41 százalékkal több kiskereskedelmi céget számoltak föl, mint egy évvel korábban, a másodikban viszont már kevesebbet, mint 2008 hasonló időszakában.
Kiskereskedelem: immár harmadik éve a lejtőn
Októberben folytatódott a kiskereskedelmi eladások harmadik éve tartó csökkenése, a forgalom volumene a naptárhatástól megtisztított adatok alapján 2009 első tíz hónapjában 4,7, októberben 7,5%-kal maradt el az előző év azonos időszakitól, havi szinten 0,6%-kal csökkent - közölte a Központi Statisztika Hivatal.
Kártyahasználat: indokolatlanul drága
Egyetért az úgynevezett kibocsátói bankközi jutalék (interchange-díj) mértékének törvény általi korlátozásával az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).
Enyhén nőtt azok száma, akik 30 ezret költenek a "Jézuskára"
A Kirakat-Ipsos karácsonyi kutatása harmadik alkalommal vizsgálta a felnőtt magyar lakosság ünnepi vásárlási szokásait. A felmérés eredményei szerint idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 000 forintot szánnak a „Jézuskára". A változó ajándékvásárlási szokásokat mutatja, hogy megnőtt az Interneten tájékozódók, valamint a webáruházakban vásárlók aránya.