Újabb sarcot vetne ki a kormány a kereskedelemre

Újabb, a külföldi tulajdonú élelmiszerláncok életét megnehezítő javaslatcsomag került a kormány el az Index információi szerint. Az élelmiszerbotrányra hivatkozva húszmilliárdos parkolódíjat, korlátozott reklámozási lehetőséget és kötelező munkaerő felvételt írnának elő.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Úgy tűnik, a kormány tovább folytatná az elsősorban külföldi tulajdonú kiskereskedelmi láncok elleni harcát, ugyanis több olyan javaslatról is tárgyal, amelyek ilyen-olyan indokkal megsarcolnák az áruházláncokat. Az előterjesztést a kormány a szerdai ülésén már tárgyalhatja - írja az Index.

A törvényjavaslat indoklása az elmúlt hetek botrányára hivatkozik, amely szerint állítólag nem ugyanazt a terméket hozzák ugyanazon márkanév alatt Magyarországra, Szlovákiába és Ausztriába az élelmiszeripari multik. Annak ellenére ez az indoklás a tervezett büntetősarcok mögött, hogy ez nem az áruházláncok saját márkás termékeire vonatkozott.

Kép:Pixabay

Sok minden más mellett a javaslat a kormány vagy a környezet használatáról, vagy a kereskedelemről szóló törvény alapján (ezt még nem döntötték el) megadóztatná az élelmiszerláncok parkolóit. Úgy állapítanák meg a díj mértékét, hogy éves szinten mintegy 20 milliárd forintot kellene ezért fizetni a cégeknek. Ez alól csak a 2000 fősnél kisebb településeken lévő boltok kapnának felmentést.

Durván beavatkoznának a cégek hirdetéspolitikájába is. Úgy módosítanák a reklámtörvényt, hogy a napi fogyasztási cikkeket áruló üzletek a bevételüknek maximum 0,5 százalékát költhetnék reklámra. Reklámnak minősülne, ha egy lánc ingyenes buszjáratot üzemeltet. (A reklámköltés csökkenése viszont a reklámadóból jelenhetne kiesést.)

Kötelező munkaerő felvételre is készülhetnek a cégek. A kormány véleménye szerint ugyanis a nagy áruházláncok nem foglalkoztatnak elég embert, ezért "a fogyasztók sok esetben nem kapják meg időben a megalapozott döntéshez szükséges, a megfelelő minőségű információkat". Úgyhogy törvénybe írnák, hogy mennyi embert kell az áruházaknak alkalmazni. Ebben némi gondot okozhat a kereskedelem területén állandóan jelenlévő, komoly munkaerőhiány - igaz, a szakszervezet szerint ezen leginkább béremeléssel lehetne segíteni.

Elővennék a vasárnapi zárva tartás visszavonása után előkerült, amúgy a szakszervezetek által is támogatott ötletet, hogy vasárnapi munkavégzés után 100 százalékos bérpótlékot kapjanak a dolgozók és havonta minimum két szabadnapjuk kötelezően hétvégére essen.

Megtiltanák továbbá, hogy 400 négyzetméternél nagyobb boltban gyűjtőcsomagban áruljanak termékeket, kivéve gyümölcsöt-zöldséget és italokat, mert a kormány szerint ezek a csomagolások balesetveszélyesek és megnehezítik a fogyasztók tudatos választását.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo