Elönt minket a kínai acél

Fél évvel ezelőtt a kínai acélipari alapanyagok még logisztikai költségek nélkül is drágábbak voltak, mint a nyugat-európaiak, azonban most a kínai belső kereslet visszaesése miatt a - sokszor államilag támogatott – kínai gyártók nyomott áron Európában próbálják értékesíteni termékeiket, állítja a Carboferr Zrt. A cég szerint számos teherhajó úgy indul acélipari nyersanyagokkal megrakodva Kínából Európába, hogy még nincs konkrét vevő a termékekre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az idei első negyedévben még hatalmas mennyiségű acélterméket szívott fel a belső kereslet Kínában, elsősorban az autópályák, hidak, magasépületek és lakóépületek területén. Azonban a nagyméretű állami projektek túlnyomórésze az első félév végére kifutott, így a kereslet is érezhetően visszaesett.

„A korábbi, nagyobb mennyiségű termék előállítására tervezett kapacitások kihasználatlanná váltak, de egyfelől a már lekötött nyersanyagok mennyisége, illetve az acélkohók újraindítási nehézségei és költségei miatt a gyárak nem állhattak le. A gyártóknak mindenképpen új vevőket kellett keresniük, hogy lekössék erőforrásaikat, Európa pedig ideális terepnek tűnik a magas bérköltségekkel és az általában jó esetben is csak önköltségi áron termelő, sokszor csupán politikai okokból megtartott kohóival” - magyarázta Fazekas Roland, az acél- és műanyagipari termékek nagykereskedelmével foglalkozó Carboferr Zrt. vezérigazgatója.

A cégnél azt tapasztalták, hogy a kínai acélbuga (feldolgozás előtti acéltermékek) ára mintegy 25-30%-kal zuhant az elmúlt félévben, egyes hengerelt áruk ára pedig a 2006-os szintekre esett vissza. Ez többek között azért történt, mert ugyan az európai felhasználás nem nőtt jelentősen, de a kínai tengerentúli export az év első 9 hónapjában rekordot döntött: a 81,1 millió tonnás mennyiség 27%-os növekedést takar 2014 ugyanezen időszakához képest, ami az év végére elérhet a 110 millió tonnát is. (Augusztus és szeptember között 15,6%-kal nőtt az export, éves szinten nézve pedig 32%-os ugrást mutatnak a szeptemberi adatok.)

Emellett a - többségében államilag támogatott - kínai gyártók sokszor rendkívül rossz alkupozíciót teremtenek azzal, hogy még el nem adott árukészlettel megrakott hajókat indítanak európai kikötőkbe. Az itteni kereskedők (leginkább olasz, német, holland) pedig számukra jobb feltételekkel tárgyalhatnak, hiszen a hajóknak minél előbb meg kell szabadulniuk az árukészletüktől, a kikötői díjak és a szállító eszközök bérleti díja miatt. Egyelőre a kínaiak állnak nyerésre a helyi gyártókkal szemben: Olaszországban a tekercsimport a felhasználás 16%-át fedi le, a Benelux államokban 31%-át, míg Délkelet-Európában már 45-át.

A vezérigazgató szerint mivel a Kínából beérkező hatalmas mennyiségű acél letörte az európai árakat, ezért újabb jelentős problémákat okoz az amúgy is vergődő helyi acéliparnak; például az Egyesült Királyságban 1200 munkahely felszámolását jelentette be a Tata. Így nem csoda, hogy több, jelentős acéltermelő európai ország is dömpingvám bevezetését követeli, az Európai Bizottság pedig már szeptemberben antidömping vizsgálatokat indított a kínai acélipari alapanyagok tekintetében.

Elönt minket az iráni műanyag?
Az Irán elleni embargó részleges feloldása miatt hamarosan akár hatalmas mennyiségű műanyag-alapanyag érkezhet Európába, hiszen a közel-keleti országban alacsony az adóterhelése a petrolkémiai nyersanyagoknak, és gyorsan bővülnek a gyártókapacitások. Az iráni gyártók tartós piacnyerése esetén az európai gyártási mennyiség valószínűsíthető csökkenésével megnőhet régiónk alapanyag-függősége és ezzel kiszolgáltatottsága is.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo