Elönt minket a kínai acél

Fél évvel ezelőtt a kínai acélipari alapanyagok még logisztikai költségek nélkül is drágábbak voltak, mint a nyugat-európaiak, azonban most a kínai belső kereslet visszaesése miatt a - sokszor államilag támogatott – kínai gyártók nyomott áron Európában próbálják értékesíteni termékeiket, állítja a Carboferr Zrt. A cég szerint számos teherhajó úgy indul acélipari nyersanyagokkal megrakodva Kínából Európába, hogy még nincs konkrét vevő a termékekre.

Kép: Pixabay

Az idei első negyedévben még hatalmas mennyiségű acélterméket szívott fel a belső kereslet Kínában, elsősorban az autópályák, hidak, magasépületek és lakóépületek területén. Azonban a nagyméretű állami projektek túlnyomórésze az első félév végére kifutott, így a kereslet is érezhetően visszaesett.

„A korábbi, nagyobb mennyiségű termék előállítására tervezett kapacitások kihasználatlanná váltak, de egyfelől a már lekötött nyersanyagok mennyisége, illetve az acélkohók újraindítási nehézségei és költségei miatt a gyárak nem állhattak le. A gyártóknak mindenképpen új vevőket kellett keresniük, hogy lekössék erőforrásaikat, Európa pedig ideális terepnek tűnik a magas bérköltségekkel és az általában jó esetben is csak önköltségi áron termelő, sokszor csupán politikai okokból megtartott kohóival” - magyarázta Fazekas Roland, az acél- és műanyagipari termékek nagykereskedelmével foglalkozó Carboferr Zrt. vezérigazgatója.

A cégnél azt tapasztalták, hogy a kínai acélbuga (feldolgozás előtti acéltermékek) ára mintegy 25-30%-kal zuhant az elmúlt félévben, egyes hengerelt áruk ára pedig a 2006-os szintekre esett vissza. Ez többek között azért történt, mert ugyan az európai felhasználás nem nőtt jelentősen, de a kínai tengerentúli export az év első 9 hónapjában rekordot döntött: a 81,1 millió tonnás mennyiség 27%-os növekedést takar 2014 ugyanezen időszakához képest, ami az év végére elérhet a 110 millió tonnát is. (Augusztus és szeptember között 15,6%-kal nőtt az export, éves szinten nézve pedig 32%-os ugrást mutatnak a szeptemberi adatok.)

Emellett a - többségében államilag támogatott - kínai gyártók sokszor rendkívül rossz alkupozíciót teremtenek azzal, hogy még el nem adott árukészlettel megrakott hajókat indítanak európai kikötőkbe. Az itteni kereskedők (leginkább olasz, német, holland) pedig számukra jobb feltételekkel tárgyalhatnak, hiszen a hajóknak minél előbb meg kell szabadulniuk az árukészletüktől, a kikötői díjak és a szállító eszközök bérleti díja miatt. Egyelőre a kínaiak állnak nyerésre a helyi gyártókkal szemben: Olaszországban a tekercsimport a felhasználás 16%-át fedi le, a Benelux államokban 31%-át, míg Délkelet-Európában már 45-át.

A vezérigazgató szerint mivel a Kínából beérkező hatalmas mennyiségű acél letörte az európai árakat, ezért újabb jelentős problémákat okoz az amúgy is vergődő helyi acéliparnak; például az Egyesült Királyságban 1200 munkahely felszámolását jelentette be a Tata. Így nem csoda, hogy több, jelentős acéltermelő európai ország is dömpingvám bevezetését követeli, az Európai Bizottság pedig már szeptemberben antidömping vizsgálatokat indított a kínai acélipari alapanyagok tekintetében.

Elönt minket az iráni műanyag?
Az Irán elleni embargó részleges feloldása miatt hamarosan akár hatalmas mennyiségű műanyag-alapanyag érkezhet Európába, hiszen a közel-keleti országban alacsony az adóterhelése a petrolkémiai nyersanyagoknak, és gyorsan bővülnek a gyártókapacitások. Az iráni gyártók tartós piacnyerése esetén az európai gyártási mennyiség valószínűsíthető csökkenésével megnőhet régiónk alapanyag-függősége és ezzel kiszolgáltatottsága is.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo