Digitális tinta és láthatatlan kép szűri ki a hamisítványokat

Felhő alapú alkalmazások, digitális tinták, terméken elrejtett képek alapján azonosítják a valódi, márkás árut, és szűrik ki a hamis termékeket. Nagy biznisz lesz ez, hiszen sok-sok milliárd terméknél követeli meg a vevő, hogy tudja, az igazit kapja-e. Az újrafelhasználás megszervezésében is hasznosak ezek az új appok.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A fogyasztók egyre többet várnak el a márkáktól abban a tekintetben is, hogy minél transzparensebben működjenek, és a lehető legtöbbet engedjék megtudni magukról. Ma már nem elég annyit közölni a fogyasztóval, hogy „zöld márka vagyunk”. Az igazán „okos” márkák elmesélik a fogyasztónak az adott termék keletkezésének sztoriját és azt, hogyan lehet felelősségteljesen megválni tőle – vagyis újrahasználni, illetve gyűjtőhelyre leadni, ahol újrafeldolgozzák.

A digitális eszközök és programok olyan kiegészítő szolgáltatásokat tesznek lehetővé, amik pár éve még legfeljebb a sci-fi regények és filmek realitásába tartoztak. Ilyen például az a szoftvertérkép, amely megmutatja egy cég ellátási láncát, s kiszűri azt a kockázatot is, hogy esetleg hamis terméket vásároljunk. A következő három évben közel 10 milliárd ruhát és cipőt látnak el olyan címkékkel, amelyek lehetővé teszik az ilyen jellegű digitális beazonosítást. A címke arról is szolgál információval, hogyan lehet újrafeldolgozni vagy e célra leadni a terméket.

Kép: Flickr

Az évi 6,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolító csomagolócég, az Avery Dennison és az EVRYTHNG nevű szoftvercég a dolgok internetét veszi igénybe az effajta adatközléshez. A cég célja az említett 10 milliárd darabos készlet lefedése háttérinfókkal, de az IBM is dolgozik egy olyan felhő alapú megoldáson, mely a blockchain technológia alkalmazásával azonosítja, hogy a kezünkbe vett ruhadarab eredeti-e, vagy hamis rajta a márkajelzés. Ez egyelőre béta-verzióban fut, korlátozott számú felhasználó számára.

Annyi a gagyi, mint Ausztria komplett termelése
A világkereskedelmi forgalom 2,5 százalékát, az Európai Unió importjának pedig 5 sázalékát tette ki a hamisított termékek aránya. Az Európai Unióba érkező áru jelentős részét a Távol-Keletről származó hamisítványok jelentik, hangsúlyozza az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közös tanulmánya. Itt olvashat a részletekről.
A gyártóknak nem kell megváltoztatni termelésüket, az azonosítási technológiával foglalkozó cégek, startupok szolgáltatási díjért cserébe ellátják a szükséges jelzésekkel a termékeket. Az effajta szolgáltatás nyújtásában egyre több cég látja meg a lehetőséget. Az Etology nevű startup képes egy terméket az összetevőire lebontva ismertetni, hogy melyik hozzávaló honnan ered, honnan szállították be és mikor. A vállalkozás összeállt az Ellen MacArthur Foundationnel, mely mostanában a körkörös gazdaság, tehát újrafelhasználáson alapuló gyártás és fogyasztás éllovasa. A VerifyMe az HP-vel szövetkezett májusban, az YPG Group pedig önállóan tesztel hasonló megoldást.

A londoni Everledger a gyémántipart hálózza be, s az IBM blockchain szolgáltatásával teszteli, hogy melyik briliáns honnan jött. (Így kiderül, hogy amit a vásárló megvenne, nem „konfliktusásvány” vagy „véres gyémánt”-e, vagyis olyan bányából származik, melyet illegális milíciák, lázadó csoportok birtokolnak, melyek a briliánsokból származó bevételt fegyverkezésre és a civil lakosság megfélemlítésére, legyilkolására használják).

Kép: Flickr

Az Eastman Kodak, mely néhány éve csődvédelmet kért (de túlélte a krízist), szintén kísérletezik az új rendszerrel, hogy beazonosítható legyen, honnan származik az előhívásra beérkezett celluloidnegatív. A módszer „digitális tinta”-technológián alapul, amit eredetileg a Kodak fejlesztett ki. A termékre egy képet helyeznek, ami szabad szemmel nem látható, de olyan egyedi „aláírásként” funkcionál, melyet a megfelelő okostelefonos applikáció felismer.

A blockchain technológia forradalmasíthatja az anyagbeszerzést, a logisztikát és a luxuscikkek piacát, ahol fontos a gazdag vevőnek, hogy ne verjék át kétes származású vagy egyenesen hamisított termékkel, miközben az eredetivel egyező árat kérnek tőle. Szakértők úgy látják, hogy a „digitális tinták” elsőként az alapanyag-kereskedelem, a gyógyszeripar, a dohányipar, valamint az ékszer- és divatipar berkeibe vonulhatnak be.

Forrás: greenbiz.com

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo