kfarkas cikkei
kfarkas cikkei
Egy algoritmusnak nincsenek megérzései
A mesterséges intelligenciát tekintik az elkövetkező évek egyik legfontosabb technológiai változást kiváltó forradalmi újításának. Azt azonban kevesen tudnák elmagyarázni, hogy mit is nevezünk mesterséges intelligenciának és még kevesebben tudják, hogy az ezzel kapcsolatos kutatások már csaknem hat évtizede zajlanak. Akkor miért most válik fontossá ez a kérdéskör, hogy világszerte komoly összegeket fektetnek bele a cégek a kutatásba? Gulyás László mesterséges intelligencia szakértővel beszélgettünk az MI múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Alig maradt idő a világ megmentésére
Négy évvel a legutóbbi jelentés után, újra megkongatta a vészharangot az ENSZ Kormányközi Klímavédelmi Testülete (IPCC), a kutatók most arra hívták fel a figyelmet, hogy gyorsan fogy az idő a klímaváltozás mérséklésére.
Jobban kell figyelnünk egymásra
Csaknem harminc évvel ezelőtt indult a nagy vállalkozás-indítási láz Magyarországon, amelyet a vasfüggönyön túli Európa első fejvadászaként Tóth Tamás, testközelből élt meg. A tanácsadó-vállalkozó a mai napig vallja, a fellépés, a karizma és a kisugárzás a siker egyik legfontosabb tényezői, és a közhiedelemmel ellentétben ezek tanulható, fejleszthető készségek, és semmi sem alapozza meg jobban a kapcsolatokat, mint a történetek megosztása, a storytelling.
Mennyi erőforrást pazarolunk egy termékre, ami megbetegít és öl?
A dohányzás káros az egészségre, de nem csak a szervezetünket, hanem a környezetünket is tönkreteszi. Mennyi erőforrás elpazarolásába kerül egy termék, ami megbetegít és öl –a WHO legfrissebb jelentéséből megdöbbentő adatok derültek ki.
Ami tegnap prémium volt, az ma már alap
Exponenciális sebességgel zajlik körülöttünk a digitális evolúció és éppúgy megjósolhatatlan, hogy milyen irányba tartunk, mint ahogy húsz évvel ezelőtt a mai mindennapos eszközeinket is elképzelhetetlennek tartottuk. A magyar vállalatok lehetőségeiről a digitális forradalom, az Ipar 4.0 fontosságáról, beszélgettünk Vityi Péterrel, az "IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért" alelnökével.
Mi jövünk, Ti még maradtok? Mi lesz ebből a generációváltásból?
Folytatjuk a Piac & Profit formabontó sorozatát, amelyben egy eco-reality keretében testközelből mutatjuk be a generációváltást egy családi vállalkozásnál. Az előző részben a távozó ügyvezetőt és gazdasági irányítót mutattuk be, most egy rendhagyó kettős interjúban az a két ember szólal meg akik nyomdokaikba lépnek.
A startupok a befektetők kedvencei?
2018 első negyedévében a kockázatitőke-iparág újra az erősödés jeleit mutatta, az év második felében pedig az új állami és magánalapok indulása hozhat további fellendülést 2017-hez képest. Két, viszonylag friss trend is megjelent a befektetési piacon: erősödik az alapok regionális aktivitása, és több nagyvállalat is létrehozta a saját kockázati tőkealapját.
"Mentes" vásár a Duna Palotában
Magyarországon és a világban is egyre több ember táplálkozik “mentesen” – sokan valamilyen ételintolerancia miatt, de egyre többen vannak azok is, akik csupán egészségtudatos életmódjuk következményeként. A Csak a Mentes őket (is) várja a jövő hétvégén.
A magyar gyerekek negyedét éri online zaklatás
Megdöbbentő adatokra derült fény a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság reprezentatív kutatásából. A magyar gyerekek – különösen a lányok – negyedét éri online zaklatás. Ennek fényében elgondolkodtató, hogy a szülők egy jelentős részét különösebben nem izgatja, mibe fut a gyerek a neten.
Fuvarozók: azonnali díjemelés, a hatások megjósolhatatlanok
Azonnali, húsz százalékot is elérő díjemelést szorgalmaznak a fuvarozói érdekképviseletek, az alágazat cégeinek jövedelmezősége ugyanis az elmúlt években annyira lecsökkent, hogy az már az ellátási lánc biztonságát fenyegeti. A Piac & Profitnak nyilatkozó szakértő szerint az emelésnek elhúzódó hatása lesz a fogyasztói árakra, de a drágulás mértéke ma még megjósolhatatlan.
Tonk Emil: az lesz sikeres, aki a többek előtt jár
Ha alacsonyra tesszük a lécet, többen átugorják, de ez egyben azt is jelenti, hogy több lesz a gyenge a szakmában – véli Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség egyik alapítója, akivel a szervezet által indított minősítő rendszer kapcsán beszélgettünk.
Nagy baj készül: újabb válság jöhet?
A Lehmann Brothers csődjét követő 2008-as pénzügyi válságnál is nagyobb krízistől tartanak a közgazdászok, mint William White, aki már 2007-ben is figyelmeztetett a kockázatokra. A gond, hogy az állami mentőcsomagok csak a tüneteket kezelték, a válságot okozó problémák megmaradtak.
Miért kell a Costa a Coca-Colának?
Az eddigi hűsítő italai mellett a forró italok piacára is belépne a Coca-Cola amerikai üdítőitalgyártó, a cég bejelentette, hogy 5,1 milliárd dollárért felvásárolja a brit Costa Caffe-t, ezzel szélesítve eddigi termékkörét.
Már megint a vasárnapi boltzár
Újra előugrott a kiskereskedelmi érdekvédelem berkeiből a vasárnapi boltzár ötlete. Az előterjesztő szakszervezet szerint a jelenlegi helyzetben mindenki jól járna a vasárnapi zárvatartással, de a korábbi tapasztalatok alapján ez nem jelenthető ki száz százalékos biztonsággal.
András vagyok és cégfüggő: testközelben a generációváltás
Egyedülálló sorozatot indítunk, amelyben havi rendszerességgel követjük végig egy magyarországi családi vállalkozás vezetőváltását. Sok magyar cégvezető előtt áll most hasonló kihívás, az első részben arra keressük a választ, mi motiválja a tulajdonosokat arra, hogy fiatalabbaknak adják át az irányítást.
Péterfalvi Attila: 129 incidens három hónap alatt
Eddig 129 adatvédelmi incidenst jelentettek be a magyarországi cégek az Adatvédelmi Hatósághoz – mondta el a Piac & Profit kérdésére Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke. Az incidensek többsége ügyfélkapcsolati területről érkezett, de már folyik az első nagyobb nemzetközi vizsgálat is.
Kitől kérjen engedélyt a hűtő a hideghíváshoz?
Változik a fogyasztók és a vállalkozások hozzáállása is: mind fontosabb az élmény szerepe a marketingben. Azonban itt is mindent felülírhat a technológia fejlődése, amely olyan új kérdéseket vet fel, amelyekre nincsenek megfelelői válaszaink.
Bonyhádi Gábor: nem a nagy durranások hozzák meg az áttörést
Elsőként hozták be a gerillamarketinget, alkalmazták a vírusvideókat és cloud alkalmazásokat a céges kommunikációban, az innovatív eszközök után Bonyhádi Gábor a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja mégis inkább abban hisz, hogy bár fontos az innovatív szemlélet, nem a nagy durranások, hanem a folyamatos jó munka hozza meg az áttörést a céges kommunikációban.
Elfeledett sportágak: amikor még emberre is lehetett horgászni
Azt gondolnánk, hogy a látványos extrém sportok és kihívások kora egyidős a modern technológiával, pedig nem ez a helyzet, elődeink is kitaláltak – sőt a közelmúltig űztek is – olyan sportágakat, amelyek mai szemmel furcsának vagy éppen kegyetlennek tűnnek. Ezekből válogattunk néhányat Edward Brooke-Hitching brit publicista gyűjteményének segítségével.
A kiégés mintapéldája: Elon Musknál lemerült az aksi
Az elmúlt években kevés olyan látványos mintapéldáját láthatjuk a kiégésnek, mint Elon Musk esetében. A Tesla-vezér nagy bajban van, a befektetők lecserélnék, a cég részvényei szabadesésben vannak.
Bőhm Kornél: egyszer beüt a gikszer...
Hihetetlen vihart keltett egy vemhes szurikáta pusztulásának a híre, miközben amikor egy gyorsétteremben a biztonsági őr megvert egy ismert újságírót, viszonylag hamar lecsendesedett a közhangulat. A két eset – bár súlyban nehezen mérhető egymáshoz – elsősorban a kríziskommunikáció profizmusában különbözik – vélekedik Bőhm Kornél kríziskommunikációs tanácsadó.
Mérő László: a mázlit nem lehet tanítani
Az átütő üzleti siker egyik legfontosabb receptjét, ahogy Mérő László fogalmaz, a mázlit, nem lehet tanítani. A nagy ötleteknek és innovációknak megvan a helyük és idejük, de hogy mikor, azt nem lehet megjósolni. Ezért a legzseniálisabb ötlet is észrevétlen maradhat, ha túl korán vagy, ami még rosszabb, túl későn érkezik a piacra. Mérő Lászlóval, az ELTE Pszichológiai Intézete és a Babeş–Bolyai Tudományegyetem professzorával beszélgettünk.
40 éves, lusta és világhírű: mi a titkod cicus?
Alig egy hónapja ünnepelte negyvenedik születésnapját a világtörténelem leghíresebb macskája, a narancsszínű kandúr, az amerikai származású Garfield. A cinikus humorú, lusta macska immáron négy évtizede sikert sikerre halmoz. De mi a titka?
Három pont, ahol az USA gazdasága sebezhető
Habár az amerikai elnök szívesen állítja be úgy magát, mint a világ első számú vezetőjét, az Egyesült Államok gazdaságának vannak olyan pontjai, amelyekre az európaiak és Kína nagyon érzékeny ütéseket tud bevinni.
Megjött a hőség, mire kell ügyelned a munkahelyen?
A hőség mindenkit megvisel, de talán a legnehezebb helyzetben azok vannak, akik kénytelenek a hőhullámot a munkahelyükön végigszenvedni. A nagy melegben különösen ügyelni kell néhány óvintézkedés betartására, és bevetni néhány praktikát.
Ha így megy tovább, vízum kell egy londoni hétvégére
Miközben az Egyesült Királyságban a napi belpolitikai izmozás folyik a Brexit körül, a tárgyalások nem haladnak London és Brüsszel között. Most már maga a miniszterelnök vezeti majd az egyeztetéseket, miközben egyre fogy az idő és mind valószínűbb egy horror forgatókönyv a britek kilépése után.
Adózás 2019: ellehetetlenülhet a cafeteriarendszer
Az elmúlt években a sorozatos törvényváltozások ellenére is felértékelődött a cafeteria szerepe a munkáltatók szemében: a szorító munkaerőpiaci helyzet következtében mind fontosabb eszköznek tekintik a béren kívüli juttatásokat a dolgozók megtartásában.
Teherszállítás: vissza a vitorlásokhoz?
Új reneszánsz következhet az áruszállításban, ahogy egyre több cég csökkentené környezeti lábnyomát, a legmodernebb technológiák mellett újra előtérbe kerülhetnek a régi, évszázadokig használt, de környezetbarát megoldások is.
Felfegyverzett nemzetek
Minden egyes amerikaira, nőre, férfire és gyermekre több mint fejenként egy kézifegyver jut. Egyetlen más nemzet, még a polgárháborús övezetnek számító Jemen sem ennyire felfegyverzett.
Vége az ufóláznak?
Ha a földönkívüliek valóban köztünk vannak, hol van a bizonyíték? Érdekes módon a fényképezésre, videofelvételre képes okostelefonok robbanásszerű elterjedésével együtt az UFO-észlelések száma is visszaesett.
Óraátállítás: most megmondhatja a magáét
Az Európai Unió online konzultációt indított a nyári-téli időszámítás óraátállítással járó rendszerének eltörléséről. Az elmúlt években ugyanis rendre előkerült az intézkedés megszűntetése.
Amerikába mentek
Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni, vagyis ha igazi barbecue-t akarsz csinálni, akkor azt a déli államokban fogod megtanulni, a valódi deep dish pizzáért pedig irány Chicago – vallják a Kiss testvérek, Dávid és Péter. A harmadik amerikai ételek ihlette éttermet nyitják Budapesten: a befektetői tőkével indított Beer & Burger és a Budapest Barbecue Company után ezúttal saját tőkéből fejlesztenek.
A nehézségből is van kiút – az innováció nagy hajtóerő
Hiába a jó termék, ami után kapkod a piac, a sorra nyert díjak és minősítések, a megfelelő szakmai háttér, ha csak egyetlen hibát vét egy cég, akár a létezése is veszélybe kerülhet. Azonban a csapdából is van kiút. Erről beszélgettünk Nagy Antallal, a Dispormedicor Zrt. elnök-vezérigazgatójával, aki nagy reményeket fűz a vállalat által gyártott biztonsági tű sikeréhez.
Pont a Harley
A Donald Trump által viselt kereskedelmi háború a világ többi része ellen fájó ponton ütött vissza az amerikai elnöknek. Pontosan az a cég mutatott fügét neki, amely az elnök által oly vehemensen képviselt amerikai álmot testesítené meg. Persze az igazság az, hogy a motorgyártó már amúgy is bajban volt, és az elnök döntése tulajdonképpen kapóra jött a legendás márkának.
Trumpot célozta meg Brüsszel
Ma léptek életbe az Európai Unió védővámjai válaszként a Donald Trump által az acél-, illetve alumíniumtermékekre kivetett sarcára. Az uniós védővámok érzékeny ponton találhatják el az amerikai elnököt, a szavazóbázisa mindenképpen megérzi Brüsszel válaszát, de az árat az óceán mindkét oldalán élő fogyasztók fogják megfizetni.
Könnyes búcsú a szabadkereskedelemtől?
Újabb, összességében 200 milliárd dollárnyi importot érintő védővámot lengetett be Kínával szemben az amerikai elnök, mire Peking hasonló viszontválaszt helyezett kilátásba. Meddig durvulhat a kereskedelmi háború?
Bőhm Kornél: egyszer beüt a gikszer
Hihetetlen vihart keltett egy vemhes szurikáta pusztulásának a híre, miközben amikor egy gyorsétteremben a biztonsági őr megvert egy ismert újságírót, viszonylag hamar lecsendesedett a közhangulat. A két eset – bár súlyban nehezen mérhető egymáshoz – elsősorban a kríziskommunikáció profizmusában különbözik – vélekedik Bőhm Kornél kríziskommunikációs tanácsadó.
Nagyon rossz hírt kapott több ezer Tesla-dolgozó
Dolgozóinak kilenc százalékát elbocsátja a Tesla – ezt maga Elon Musk jelentette be egy Twitter üzenetben. A lépés oka, hogy csökkenteni kell a költségeket, hogy a cég bírja a gyors terjeszkedés költségeit.
„Semmiért nem cserélnék”
Két-három óra alvás, pici baba, két vállalkozás – sűrű a programja, de semmiért nem cserélné el a vállalkozói létet Patonai Ágnes a p2m alapítója, aki huszonhárom évesen kezdett saját vállalkozásba, és már példakép a fiatal vállalkozók számára.
Mérő László: időnként ostobának kell lenni
Az átütő üzleti siker egyik legfontosabb receptjét, ahogy Mérő László fogalmaz, a mázlit, nem lehet tanítani. A nagy ötleteknek és innovációknak megvan a helyük és idejük, de hogy mikor, azt nem lehet megjósolni. Ezért a legzseniálisabb ötlet is észrevétlen maradhat, ha túl korán vagy, ami még rosszabb, túl későn érkezik a piacra. Mérő Lászlóval, az ELTE Pszichológiai Intézete és a Babeş–Bolyai Tudományegyetem professzorával beszélgettünk.
Palócz Éva: „Ilyen lehetőségünk többet nem lesz”
Hatalmas mennyiségű uniós pénz áramlott a magyar gazdaságba az elmúlt években. Kérdés, hogyan hasznosulnak ezek a források, mely ágazatok profitálhatnak valójában a pályázati konstrukciókból, és hol ütötte fel fejét a korrupció. Palócz Évával, a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet vezérigazgatójával beszélgettünk a témáról.
Péterfalvi Attila: itt az idő
Eljött a dátum, amiről idestova két éve beszélünk, mától élesben kell alkalmazni az uniós adatvédelmi rendelet, közismertebb nevén a GDPR szabályait. Az uniós szabályozás készen áll, a magyar jogalkotás azonban lemaradt a dátumról, ami okozhat némi zavart a hazai cégek körében. Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke azonban óva int attól, hogy bárki erre hivatkozva megszegje adatkezelői kötelezettségeit.
GDPR: szakítani kell a szabad-tilos szemlélettel
Május 25-e, az új uniós adatvédelmi szabályozás hatálybalépésének napja közel van, de azért utána is fel fog kelni a nap, ezért még most sem késő elkezdeni a felkészülést a megfelelésre, főleg azért, mert előbb utóbb úgyis mindenkinek meg kell felelnie az új előírásoknak – figyelmeztetett Halász Bálint, a Bird & Bird nemzetközi ügyvédi iroda partnere. Már csak azért is érdemes foglalkozni a megfeleléssel, mert a GDPR a kötelezettségek mellett számos lehetőséget is tartogat a cégek számára.
Amit kitalálunk, abból itt legyen üzlet
Európában minden évben hatalmas összeget fordítanak a kormányok és a vállalatok kutatás-fejlesztésre, az ötletekből sokszor mégis a Szilícium-völgyben vagy a Távol-Keleten létesülnek milliárdos üzletek. Mit tehet az Európai Unió annak érdekében, hogy az innovációink helyben hasznosuljanak? Erről kérdeztük Gulyás Lászlót, az EIT Digital budapesti irodájának igazgatóját.
„Semmiért nem cserélnék”
Két-három óra alvás, pici baba, két vállalkozás – sűrű a programja, de semmiért nem cserélné el a vállalkozói létet Patonai Ágnes a p2m alapítója, aki huszonhárom évesen kezdett saját vállalkozásba, és már példakép a fiatal vállalkozók számára.
Palócz Éva: ilyen lehetőségünk többet nem lesz
Hatalmas mennyiségű uniós pénz áramlott a magyar gazdaságba az elmúlt években. Kérdés, hogyan hasznosulnak ezek a források és milyen ágazatok azok, amelyek valóban profitálhatnak a pályázati konstrukciókból – és hol ütötte fel fejét a korrupció. Palócz Évával, a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet vezérigazgatójával beszélgettünk a témáról.
Nem lesz kisebb az uniós torta
Nagy-Britannia kiválásával az egyik legnagyobb nettó befizető hullik ki az uniós költségvetésből, az Európai Bizottság ennek ellenére nemhogy kisebb, hanem nagyobb büdzsével készül a 2021 utáni időszakra.
Szántó Péter: „Underdog vagyok”
Startupból sikeres vállalkozás: kevés példát látunk erre, különösen egy olyan turbulens piacon, mint az online marketing. Mi vezet arra egy fiatalembert, hogy ezen a területen érvényesüljön, merre tart a céges kommunikáció a digitális térben, és megmarad-e negyedik hatalmi ágnak a média? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Szántó Péterrel, a SpringTab alapítójával.