Még harmincéves sem volt Bonyhádi Gábor, amikor a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnökségi tagjává választották. Indított saját ügynökséget, de dolgozott szabadúszóként és a Szamos marketingigazgatójaként is, most pedig a Codecool CMO-ja. A szakma jelenéről és jövőjéről kérdeztük.
Hogyan kezdted a szakmát?
A főiskola után először média sales-esként helyezkedtem el, majd két társsal közösen csináltunk egy reklámügynökséget. Innovatív szemlélettel, új dolgokat hoztunk a magyar piacra, mi csináltunk itthon először gerillamarketinget, vírusvideókat vagy fejlesztettünk először kereskedelmi célú alkalmazást hazai közösségi médiában. Ezekkel az újdonságokkal nem volt nehéz bemenni a nagy multicégekhez, és meggyőzni őket, hogy velünk folytassanak le egy kampányt. Öt év után szálltam ki az ügynökségből, mert új kihívásra volt szükségem. Elkezdtem saját ötletekből startupokat létrehozni.
Milyen eredménnyel?
Két saját alapítású startupból exitáltam, egy médiaprojektből és egy vendéglátóipari fejlesztésből, egy startupot pedig máig megtartottam. Ez a Markmyprofessor.com, ami felsőoktatásban dolgozó tanárok értékelésére szolgál, és a tanulók nyolcvan százaléka használja.
Erre a projektedre vagy a legbüszkébb?
A legbüszkébb a Codecool-ra vagyok, bár itt nem vagyok tulajdonos, de első alkalmazottként kezdtem el építeni, és már két országban négy városban vagyunk jelen, és további terjeszkedésen dolgozunk jelenleg is. Jóleső érzéssel tölt el az a tudat, hogy pozitív irányba mozdítjuk el sok ember életét, mert jövőbiztos szakmát adunk a kezükbe, ugyanakkor mégis rendes üzleti alapon működünk.
Itt is innovatív marketingeszközöket alkalmazol?
Részben. Az innováció mindig is érdekelt, a szabadidőmben sokat olvasok és próbálgatom az új technológiákat. Két évvel ezelőtt pusztán kíváncsiságból építettem egy saját chatbotot, és az elsők között voltam, akik beszéltek róla, mert érdekelt, hogyan, és mire lehet hasznosítani. Az innováció iránti fogékonyság erősen megvan bennem a mai napig, és itt a Codecoolnál jók a társaim is ebben. A vezetés is szorgalmazza, hogy folyamatosan innováljunk, a marketingben velem dolgozó kollégák is partnerek ebben. Ugyanakkor nagyot változott a véleményem az évek alatt. Amíg az ügynökséget csináltuk, egy-egy kampánnyal nagyot durrantottunk.
A startupok menedzselése közben azonban rá kellett jönnöm, hogy nem mindig ez hozza az áttörést, illetve hogy egy startup esetén nincsenek meg a források egy-egy nagy kampány futtatására. Inkább apró lépésekkel kell haladni egy jól meghatározott irányba. Ez pedig döntő fontosságú, jól meg kell határozni az irányt, az üzenetet, amit a cégedről közvetíteni akarsz. Ha ez megvan, és tisztában vagy a célcsoportoddal, akkor több különböző csatornán érdemes próbálkozni kisebb összegekkel, és végül megtartani azokat a csatornákat és üzeneteket, amelyek a célcsoport adott fogyasztási szakaszában sikeresebben működnek. Ez, úgy vélem, jelenleg minden cégnél egy életképes stratégia. Ehhez azonban alaposan mérni is kell az egyes csatornák eredményeit. Hosszú távú szemlélet és adatalapú megközelítés, ez a jövő.
További részletek a Piac & profit szeptemberben megjelenő számában! Keresse az újságárusoknál!