Fuvarozók: azonnali díjemelés, a hatások megjósolhatatlanok

Azonnali, húsz százalékot is elérő díjemelést szorgalmaznak a fuvarozói érdekképviseletek, az alágazat cégeinek jövedelmezősége ugyanis az elmúlt években annyira lecsökkent, hogy az már az ellátási lánc biztonságát fenyegeti. A Piac & Profitnak nyilatkozó szakértő szerint az emelésnek elhúzódó hatása lesz a fogyasztói árakra, de a drágulás mértéke ma még megjósolhatatlan.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„Soha nem látott fuvarozói összefogást és egységes fuvardíjemelést kényszerítenek ki az elmúlt időszak gazdasági és európai uniós jogalkotási folyamatai. A szektor általános megítélése szerint a romló piaci környezetben kizárólag a fuvardíjak azonnali, a kalkulációk szerint mintegy 15-20 százalékos emelése nyújt megoldást, s teremti meg az ellátás biztonságát, valamint az ágazatban dolgozó kis-, közép- és nagyvállalatok költséghatékony, gazdaságos működését” – jelentette be Szabó György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, illetve Füle László, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) elnöke a két szervezet közös sajtótájékoztatóján.

Indoklásuk szerint az elmúlt időszakban jelentősen romlott a közúti fuvarozási és szállítmányozási szektor tevékenységét meghatározó piaci és jogi környezet. Az érdekképviseletek a megoldást az egységes szemléletmódban, a felelős vállalkozói attitűdben és a fuvardíjak szektorális emelésében látják. „Az alágazat gerincét adó kis- és középvállalkozások, családi vállalkozások közül sokan önköltségi áron működnek, de a jobb esetekben is olyan alacsony a jövedelmezőségük, ami lehetetlenné teszi a beruházásokat, például a járműpark modernizációját” – mondta Szabó György.

Kép: PP

Az elmúlt időszakban az áru- és személyszállító vállalkozások működési költségei folyamatosan emelkedtek, köszönhetően az üzemanyagárak, az útdíjak, a jármű- és alkatrészárak növekedésének, illetve a haszonjárművek drasztikusan megemelt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjainak, továbbá a munkaerőhiányból fakadó folyamatos bérnövekedésnek. Ezeket a szektor ezidáig nem építette be a fuvardíjba. „Ráadásul sok olyan költségtétel is emelkedik, amelyeket sokszor figyelembe sem vesznek a vállalkozások, mint például az amortizációs költség” – hangsúlyozta Füle László.

Ettől drágul a kötelező
Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezetője szerint a közúti fuvarozást végző vállalkozások döntő többsége kis- és középvállalkozás, amelyek a pénzügyi nehézségek miatt kénytelenek csökkenteni kapacitásukat, de már a nagyobb vállalkozások sem képesek a megrendeléseket az eddigi díjszinten kielégíteni. A teljesítmény-visszaesés az őszi fuvarozási csúcsidőszak közeledtével az ellátási lánc működőképességét és biztonságát veszélyezteti. Elkerülendő, hogy a boltokban áruhiány lépjen fel és a szolgáltatások akadozva működjenek, a kalkulációk alapján a kis- és középvállalkozások talpon maradása és az ágazatban foglalkoztatott több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen a díjemelés.

Az ügyvezető szerint a költségek emelkedésére az egyik legjobb példa a kötelező biztosítások díjtételeinek meredek emelkedése. Egy nyerges szerelvény esetén a vontatóra és a pótkocsira együttesen most már az egymillió forintos díj nem szokatlan. "Háromszáz százalékkal emelkedett ez a tétel három év alatt. Ezeket a költségeket nem tudják kigazdálkodni a cégek" - hangsúlyozta.

Szállítmányozás: új utakon
Sokakat megriaszthatott az a tavalyi bejelentés a Magyar Postától, hogy aki októberben nem intézte el unión kívüli rendeléseit, az már karácsonyig ne is számítson arra, hogy megérkezik a várva várt ajándék. Tavaly azonban nemcsak a posta csúszott meg: csaknem egymillió megrendelőnél még az időben megvásárolt csomagok sem érkeztek meg. Miközben tehát dühöng a digitalizáció, és újabbnál újabb csúcsokat dönt az online kereskedelem, a fuvarozás, a logisztika és végső soron a futárszolgálatok terén még van helye a fejlődésnek.
A Piac & Profit kérdésére mindkét szervezet vezetői megerősítették, hogy az árufuvarozói szektor mellett a személyszállításban (elsősorban a különcélú járatoknál) is elkerülhetetlen egy hasonló mértékű díjemelés, a témában azonban még folyik az információk gyűjtése.

Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert az fedezte a költségek emelkedését, de az üzemanyagárak már tavaly óta emelkednek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is az emelés bevezetésére biztatta, mivel szerinte az végrehajtható.

Kérdés, hogy a lépésnek milyen hatása lesz a fogyasztói árakra. Az augusztusi legfrissebb adat szerint az áremelkedés mértéke a várakozásokkal ellentétben nem esett vissza, a KSH mai közlése értelmében átlagosan 3,4 százalékon mozgott. „A fuvarozók mai bejelentése mindenképpen látszódni fog a fogyasztói oldalon, de megjósolhatatlan, hogy milyen mértékben” – mondta a Piac & profitnak Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. A szakember szerint természetesen, a magánszemélyek, akik személyesen vesznek igénybe teherszolgáltatást, legyen az költöztetés, vagy bármilyen más szolgáltatás, természetesen viszonylag gyorsan szembesülnek az emelkedéssel. „A boltok polcain azonban nem fogunk kiugró drágulással szembesülni, mert a szállítási költségek viszonylag kis részét teszik ki az árnak” – indokolta Virovácz Péter, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a hatás egyes területeken eltérő lehet.

„Mindenképpen lesz azonban egy elhúzódó hatása, sok fuvarozó cég fix szerződésekkel dolgozik, ezeket nem lehet egyik pillanatról a másikra módosítani és az sem biztos, hogy midnenki árat emel majd. Ez a helyzet ugyanis jó lehetőséget adhat egy induló vállalkozásnak a piacszerzésre, akik ennek érdekében vállalják a jelenlegi árakon történő teljesítést” figyelmeztetett a szakértő. Virovácz Péter azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a fuvarozói díjemelések újabb árfelhajtó tényezőként jelennek meg a vállalkozásoknál. „A forint árfolyamváltozásai az importált áruknál, az emelkedő munkaerőköltségek és ezek mellé most a szállítási költségek emelkedése miatt, arra kényszerülhetnek a cégek, hogy változtassanak a jelenlegi árazáson. Így előfordulhat, hogy több területen is jövőre meglódulhat a drágulás” – hangsúlyozta.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo