Fuvarozók: azonnali díjemelés, a hatások megjósolhatatlanok

Azonnali, húsz százalékot is elérő díjemelést szorgalmaznak a fuvarozói érdekképviseletek, az alágazat cégeinek jövedelmezősége ugyanis az elmúlt években annyira lecsökkent, hogy az már az ellátási lánc biztonságát fenyegeti. A Piac & Profitnak nyilatkozó szakértő szerint az emelésnek elhúzódó hatása lesz a fogyasztói árakra, de a drágulás mértéke ma még megjósolhatatlan.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Soha nem látott fuvarozói összefogást és egységes fuvardíjemelést kényszerítenek ki az elmúlt időszak gazdasági és európai uniós jogalkotási folyamatai. A szektor általános megítélése szerint a romló piaci környezetben kizárólag a fuvardíjak azonnali, a kalkulációk szerint mintegy 15-20 százalékos emelése nyújt megoldást, s teremti meg az ellátás biztonságát, valamint az ágazatban dolgozó kis-, közép- és nagyvállalatok költséghatékony, gazdaságos működését” – jelentette be Szabó György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, illetve Füle László, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) elnöke a két szervezet közös sajtótájékoztatóján.

Indoklásuk szerint az elmúlt időszakban jelentősen romlott a közúti fuvarozási és szállítmányozási szektor tevékenységét meghatározó piaci és jogi környezet. Az érdekképviseletek a megoldást az egységes szemléletmódban, a felelős vállalkozói attitűdben és a fuvardíjak szektorális emelésében látják. „Az alágazat gerincét adó kis- és középvállalkozások, családi vállalkozások közül sokan önköltségi áron működnek, de a jobb esetekben is olyan alacsony a jövedelmezőségük, ami lehetetlenné teszi a beruházásokat, például a járműpark modernizációját” – mondta Szabó György.

Kép: PP

Az elmúlt időszakban az áru- és személyszállító vállalkozások működési költségei folyamatosan emelkedtek, köszönhetően az üzemanyagárak, az útdíjak, a jármű- és alkatrészárak növekedésének, illetve a haszonjárművek drasztikusan megemelt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjainak, továbbá a munkaerőhiányból fakadó folyamatos bérnövekedésnek. Ezeket a szektor ezidáig nem építette be a fuvardíjba. „Ráadásul sok olyan költségtétel is emelkedik, amelyeket sokszor figyelembe sem vesznek a vállalkozások, mint például az amortizációs költség” – hangsúlyozta Füle László.

Ettől drágul a kötelező
Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezetője szerint a közúti fuvarozást végző vállalkozások döntő többsége kis- és középvállalkozás, amelyek a pénzügyi nehézségek miatt kénytelenek csökkenteni kapacitásukat, de már a nagyobb vállalkozások sem képesek a megrendeléseket az eddigi díjszinten kielégíteni. A teljesítmény-visszaesés az őszi fuvarozási csúcsidőszak közeledtével az ellátási lánc működőképességét és biztonságát veszélyezteti. Elkerülendő, hogy a boltokban áruhiány lépjen fel és a szolgáltatások akadozva működjenek, a kalkulációk alapján a kis- és középvállalkozások talpon maradása és az ágazatban foglalkoztatott több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen a díjemelés.

Az ügyvezető szerint a költségek emelkedésére az egyik legjobb példa a kötelező biztosítások díjtételeinek meredek emelkedése. Egy nyerges szerelvény esetén a vontatóra és a pótkocsira együttesen most már az egymillió forintos díj nem szokatlan. "Háromszáz százalékkal emelkedett ez a tétel három év alatt. Ezeket a költségeket nem tudják kigazdálkodni a cégek" - hangsúlyozta.

Szállítmányozás: új utakon
Sokakat megriaszthatott az a tavalyi bejelentés a Magyar Postától, hogy aki októberben nem intézte el unión kívüli rendeléseit, az már karácsonyig ne is számítson arra, hogy megérkezik a várva várt ajándék. Tavaly azonban nemcsak a posta csúszott meg: csaknem egymillió megrendelőnél még az időben megvásárolt csomagok sem érkeztek meg. Miközben tehát dühöng a digitalizáció, és újabbnál újabb csúcsokat dönt az online kereskedelem, a fuvarozás, a logisztika és végső soron a futárszolgálatok terén még van helye a fejlődésnek.
A Piac & Profit kérdésére mindkét szervezet vezetői megerősítették, hogy az árufuvarozói szektor mellett a személyszállításban (elsősorban a különcélú járatoknál) is elkerülhetetlen egy hasonló mértékű díjemelés, a témában azonban még folyik az információk gyűjtése.

Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert az fedezte a költségek emelkedését, de az üzemanyagárak már tavaly óta emelkednek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is az emelés bevezetésére biztatta, mivel szerinte az végrehajtható.

Kérdés, hogy a lépésnek milyen hatása lesz a fogyasztói árakra. Az augusztusi legfrissebb adat szerint az áremelkedés mértéke a várakozásokkal ellentétben nem esett vissza, a KSH mai közlése értelmében átlagosan 3,4 százalékon mozgott. „A fuvarozók mai bejelentése mindenképpen látszódni fog a fogyasztói oldalon, de megjósolhatatlan, hogy milyen mértékben” – mondta a Piac & profitnak Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. A szakember szerint természetesen, a magánszemélyek, akik személyesen vesznek igénybe teherszolgáltatást, legyen az költöztetés, vagy bármilyen más szolgáltatás, természetesen viszonylag gyorsan szembesülnek az emelkedéssel. „A boltok polcain azonban nem fogunk kiugró drágulással szembesülni, mert a szállítási költségek viszonylag kis részét teszik ki az árnak” – indokolta Virovácz Péter, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a hatás egyes területeken eltérő lehet.

„Mindenképpen lesz azonban egy elhúzódó hatása, sok fuvarozó cég fix szerződésekkel dolgozik, ezeket nem lehet egyik pillanatról a másikra módosítani és az sem biztos, hogy midnenki árat emel majd. Ez a helyzet ugyanis jó lehetőséget adhat egy induló vállalkozásnak a piacszerzésre, akik ennek érdekében vállalják a jelenlegi árakon történő teljesítést” figyelmeztetett a szakértő. Virovácz Péter azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a fuvarozói díjemelések újabb árfelhajtó tényezőként jelennek meg a vállalkozásoknál. „A forint árfolyamváltozásai az importált áruknál, az emelkedő munkaerőköltségek és ezek mellé most a szállítási költségek emelkedése miatt, arra kényszerülhetnek a cégek, hogy változtassanak a jelenlegi árazáson. Így előfordulhat, hogy több területen is jövőre meglódulhat a drágulás” – hangsúlyozta.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo