Kevesen mennek fuvarosnak, pedig rengeteget kereshetnének

2018. május 09. szerda - 20:00 / piacesprofit.hu
  •    

Bár sokak számára nehezen elfogadható életforma, de napjainkban nagyon keresettek a fuvarozók, kamionosok. Magas jövedelem, biztos foglalkoztatottság és gyors előrelépés hívogatja a munkavállalókat.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője szerint az utóbbi években jelentősen megnőtt a munkaerőhiány a fuvarozói szektorban. Ennek egyik oka, hogy magas a nyugdíjas korba lépő sofőrök száma, és nem biztosított a folyamatos utánpótlás. Ugyancsak elmondható, hogy jóval kevesebben választják a gépjárművezetést szakmájuknak, mint például a 70-80-as években, amikor a kötelező katonai szolgálat alatt ezrek szerezték meg a hivatásos jogosítványt.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT) szerint a kamionos szakma nem mondható, hogy egyértelműen vonzó lenne a fiatalok körében. A kalandvágy még ma is sok fiatalt motivál, illetve a modern, már digitális fókuszú kamionok is vonzóak, de messze nem választja ezt a pályát hivatásként annyi fiatal, mint amennyire szükség lenne.

Modern kori útonállók – megemelkedtek a kamionos támadások
Útonállók, kocsisokat fosztogatók – tévedés lenne azt gondolni, ők csak a múltban jelentettek veszélyt az értékes árukat szállító járművezetőkre: régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevő jármű ellen követtek el bűncselekményt. A magyar utakon a rendőrség 2016-ban 50 olyan bűncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt. A fuvarcégek esetében a GPS alapú járműkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegű bűncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb IT megoldásokkal is.

Sokan és sokat dolgoznak azon, hogy ezt megváltoztassák. A 2017-es év egyik kiemelkedő sikerének könyvelhető el például, hogy a gépkocsivezetés önálló szakmává vált. „Jelenleg is zajlik hazánkban az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzés (a 2015-ben indított OFA-program), amelynek keretein belül tavaly év végéig több mint 2500-an szereztek hivatásos jogosítványt térítésmentesen” – emeli ki Somogyi Gábor, MKFE-főtitkár.

Hivatásos jogosítványt – teherjárműre vagy autóbuszra – ma tanfolyami és OKJ-s keretek között szerezhetnek a jelentkezők. A megszerzéséhez elegendő a nyolc osztályos, általános iskolai végzettség. A jelenleg élő szabályozás szerint a „C+E” kategóriás jogosítvány már 18 éves kortól megszerezhető, azonban 21 éves korig csak belföldön vezethet vele kamiont a fiatal sofőr – hívja fel a figyelmet Iklódi András a Révész Automotive Trans Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiemelkedő jövedelem

A kamionosok keresetei kiemelkedőek a magyar átlagjövedelmek vonatkozásában. Természetesen vannak különbségek, de általánosságban elmondható, hogy egy nemzetközi fuvarokat teljesítő kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint egy belföldi viszonylatban dolgozó kollégája. Előbbi akár 450-600 ezer forintot is megkeres a napidíjakkal együtt, viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezek a sofőrök akár 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól. Általában a belföldön dolgozók, vagy azok, akik nemzetközi viszonylatban rövidebb, 2 nap alatt megjárható, oda-vissza fuvarokat visznek, azt emelik ki pozitívumként, hogy a hétvégéken, illetve egy héten több este a családjukkal lehetnek.

„Az utóbbi években, a pályakezdő fiataloknak extrém módon megnövekedtek az anyagi igényei (mobil, internet, autó, szórakozás, ruházkodás stb.), ezért a minden más pályánál létező ranglétra alsóbb fokain kezdeni az életet már nem opció számukra. Ezzel párhuzamosan itt a 0 km-es pályakezdő is már igen komoly, versenyképes fizetéssel indul. Tehát, aki az iskolapadból kikerülve máris a szülei jövedelmének többszörösét várja el az élettől, minimális befektetéssel, annak abszolút vonzó ez a pálya.” – vélekedik Iklódi András.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek