A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az e-pénztárgépek engedélyezésekor típusvizsgálatot végez, vagyis ellenőrzi, hogy az adott eszköz megfelel-e a jogszabályi feltételeknek és a fejlesztői dokumentációnak.
A most publikált tesztelési forgatókönyv azt a konkrét bizonylatlistát tartalmazza, amit a típusvizsgálat alkalmával az engedélyezés alatt álló e-pénztárgépnek ki kell állítania. A forgatókönyv tartalma időről időre bővül, változik, a folyamatban lévő engedélyezési eljárásokban mindig a legfrissebb verziót kell használni. Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy a NAV a típusvizsgálaton nem kizárólag a forgatókönyvben rögzített eseteket vizsgálhatja – hívja fel a figyelmet az adóhatóság.
A forgatókönyv célja, hogy az e-pénztárgépek bizonylatolási és működési követelményeit az engedélyező hatóság egy egységes, transzparens feladatsor és szempontrendszer alapján vizsgálja, amely valamennyi forgalmazó számára elérhető, megismerhető.
E-pénztárgépet, hasonlóan az online számlázóprogramokhoz, bárki fejleszthet, aki megfelel a rendszer fejlesztői dokumentációjában meghatározott követelménynek, és benyújtja a forgalmazási engedélyre vonatkozó kérelmet a NAV-hoz. Az adóhatóság szigorúan ellenőrzi az e-nyugta kiállításának és nyugtatárba küldésének folyamatát, ha a feltételek teljesülnek, kiadja az engedélyt a forgalmazásra.
Megéri váltani
A jelenleg papírnyugtázó kisvállalkozásoknak ugyan nem kötelező, de érdemes áttérni az új típusú – a NAV által engedélyezett – pénztárgépre történő átállást. Azon túl, hogy a nyugtatömb elhagyásával komolyabb összeg spórolható meg, az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat.