Tonk Emil: az lesz sikeres, aki a többek előtt jár

Ha alacsonyra tesszük a lécet, többen átugorják, de ez egyben azt is jelenti, hogy több lesz a gyenge a szakmában – véli Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség egyik alapítója, akivel a szervezet által indított minősítő rendszer kapcsán beszélgettünk.

Tonk Emil

A marketing nem a blöffölés szakmája, csak az őszinteség vezet sikerre, nem szabad félrevezetni az ügyfeleket – hangsúlyozza Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnök, egyik alapítója. A szakemberrel a Szövetség által létrehozott minősítési rendszer kapcsán beszélgetünk a szakma múltjáról és jelenéről.

Az elsők között mondhatta szakmájának Magyarországon a marketinget. Hogyan került közel ehhez a hivatáshoz?

- Veszprémben végeztem és frissen végzettként felcsábított egy építőipari cég Budapestre. Engem már akkor izgatott az, hogy kik gyártják, kik veszik, és mire használják a terméket és rendesen beleástam magam ebbe, végül az akkori igazgató kinevezett a marketingosztály élére. Ez akkor hallatlanul nagy szó volt – már a marketingosztály léte is, hiszen hiánygazdaságban éltünk, jó, ha egyféle termék volt. Azonban már akkor és ott az volt a szemlélet, hogy gondolkodjunk és tegyünk úgy, mintha már versenytársaink lennének. Az a szerencsém volt, hogy sok külföldi szakkiállításra jutottam el, így azt is láthattam, hogy máshol másképpen végzik a dolgokat. Külön jó volt, hogy olyan csapattal dolgozhattam, akik ezt a szemléletmódot elsajátították. Akkor hihetetlen jó eredményeket produkált a cég. Amikor 1980-ban átirányítottak a Budalakk vállalathoz, ott így lettem kereskedelmi igazgató majd idővel marketing vezérigazgató igazgatóhelyettes. Amikor megalakult a Marketing Szövetség (1990) akkor már nem mérnökként (eredeti végzettsége vegyészmérnök) hanem marketingesként gondoltam a közreműködésemre.

1991-ben már rendszeresen tartottam előadásokat marketing témában, és az akkori Külkereskedelmi Főiskolán (ma Budapesti Gazdasági Egyetem) tréningeket is szerveztek a végzős hallgatóknak, hogy tanulják meg az üzleti kommunikációt a gyakorlatban, tanuljanak meg a vevők fejével gondolkodni. Most, több mint negyedszázaddal később büszke vagyok arra, hogy nagyon sok jó szakember került ki a főiskoláról és a szakma elitjét képviselik. Örülök annak, hogy  ma már a gazdaság minden területét és szakmai tevékenységet támogatja a marketing és pozitív értelemben befolyásolja. Nincs olyan sikeres cég Magyarországon, amely marketig szemléletmód nélkül növekedne és a szakma presztízse is emelkedett.

Hosszú út vezetett addig, míg a marketing nélkülözhetetlenné vált a vállalkozások életében?

- Egy darabig sajnos a marketinget úgy tekintették, mint egy „alibiszakmát”, azok, akik semmire sem voltak jók, lettek a marketingesek. Klasszikus ejtőernyős állás volt még az előző rendszerben. Azután fű-fa-virág marketinges akart lenni, tömegével indultak a nagyon jó, rossz és még rosszabb képzések. Ám ahogy a verseny egyre erősebb lett, úgy jött rá mind több és több magyar cégvezető, hogy anélkül nem boldogul, ha nem tudja jól pozícionálni a cégét vagy termékét a versenyben. Így egyre magasabb szintre került a marketing a cégek életében és ma már egyszerűen nem tudok olyan magyar vállalkozást elképzelni, amelynek a vezetője ne lenne marketing vénájú, vagy a menedzsment nem ebben a szellemben gondolkodna. Eljutottunk oda, hogy a marketing az nem egy tevékenység, hanem szemlélet és gondolkodásmód lett. Természetesen a fejlődés hibáival és gondjaival együtt. Anélkül pont olyan egy vállalkozás, mint az étel fűszer nélkül.

Az elmúlt csaknem három évtizedben tehát közvetlen közelről szemlélte a szakmát. Mit emelne ki a legfontosabb változásként?

- Azt, hogy megjelentek ennek a szakmának az igazán értő szakemberei, akik képesek már magas szinten, nemzetközi tapasztalatokkal is alátámasztva népszerűsíteni, mondhatnám marketingül tanítani a cégvezetőket. Nyilván bővült a marketing eszköztára is, ma már léteznek olyan technikai eszközök, amelyek a korábban megszokotthoz képest eszméletlenül meggyorsítják a folyamatokat, a kommunikációt az ügyfelekkel, a kapcsolatépítést- és fenntartást. A felgyorsult világ ellenére még mindig az ember áll a marketing középpontjában és ez soha nem is fog változni, ezt senkinek sem szabad elfelednie. Az eszköztár, még a legmodernebb technológia is csak támogatja az embert, nem kiváltja, ez a szakma nem személytelen, nem is lehet az.

Az interjú teljes terjedelemben a Piac & Profit szeptemberi számában olvasható!

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo