Generációváltás cikkek


Ha van hozzá net, a traktor is vonzóbb

Ha van hozzá net, a traktor is vonzóbb 

Sok vállalkozás számára komoly gond az utánpótlás biztosítása, az agráriumban azonban fokozottan jelentkezik a probléma. A fiatalok megszólítása olyan sürgető kérdés, amelyre mielőbb választ kell találni, hiszen évtizedekre meghatározhatja a hazai mezőgazdaság sorsát. A modern technológia itt is segít?
Indulhat a roham a magyar cégekért

Indulhat a roham a magyar cégekért 

Továbbra is kivárás jellemzi a cégfelvásárlásokat a közép-kelet európai régióban. 2016 harmadik negyedévében mindössze 45 üzlet köttetett, 2,3 Mrd USD értékben az 500 millió dollár alatti, úgynevezett közepes méretű tranzakciók területén. Ez 43%-os visszaesést jelent az előző év hasonló időszakához képest; ezzel az elmúlt 8 év legalacsonyabb teljesítményét nyújtva. Az országokon belüli akvizíciók domináltak, de csökkent a magántőke befektetések volumene – hívta fel a figyelmet a BDO Magyarország.
A királyfi csak a mesében jó vezető

A királyfi csak a mesében jó vezető 

„Csak a mesében igaz, hogy a királyfi a legjobb választás az ország vezetésére – mondja Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter cégutódlás-specialistája. – A valóságban a generációváltás problémáját csak az a vállalat tudja sérülés nélkül megúszni, amelyik időben felkészül, és fokozatosan valósítja meg a szükséges változtatásokat.”
A pápa sem maga választja az utódját, a cégvezetőnek sem kéne

A pápa sem maga választja az utódját, a cégvezetőnek sem kéne 

A családi vállalatok többsége belebukik a generációváltásba, szakértők szerint sok esetben az érzelmi telítettség miatt. Muszáj a lelki kérdéseket is kezelni a sikeres továbbéléshez, de a gondolkodást ott kell kezdeni, hogy miért az alapító választana egyáltalán utódot?
A cégek harmada bezárhat: több vállalkozó kell

A cégek harmada bezárhat: több vállalkozó kell 

Sokkal több vállalkozó fiatalra lenne szükség Magyarországon a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) elnöke szerint. Kovács Patrik az M1 aktuális csatornán hétfőn elmondta, hogy a kis- és középvállalkozások több mint harmada megszűnhet a következő 6 évben.
Máshol veszik, nálunk eladják a cégeket

Máshol veszik, nálunk eladják a cégeket 

Világszerte élénkülés tapasztalható a fúziós és cégfelvásárlási piacon. Ismét aktívak a regionális (CEE) felvásárlási piacon a lengyelek és a német nyelvterületek országainak cégei. A magas hozzáadott értékű szektorok, mint a szoftverfejlesztés, alkalmazott technológiák és biotech/medtech iránt pedig a világ minden részéről, így Indiából, Kínából, sőt Kanadából is van érdeklődés. A magyar piac kicsinek számít, nálunk inkább az eladási tendencia erősödik – összegezte elemzésében a Grant Thornton Corporate Finance Kft.
A tulajdonos is árthat

A tulajdonos is árthat 

Adat volt, van, lesz. Ezt dr. Kürti Sándor, a KÜRT Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. alapítója, az igazgatótanács elnöke már 1989-ben is sejtette, bár akkor még számtalan más kompetencia is szerepelt a cégleírásban. Miután egy kanadai tanácsadó lehülyézte, kiválasztott egyet, így lett az adatmentés a cég brandje. A kemény dorgálás forintmilliárdokat hozott a KÜRT-nek.
Ki lesz az utód? Égető a gond a családi cégeknél

Ki lesz az utód? Égető a gond a családi cégeknél 

A jelentős gazdasági szerepű családi tulajdonú vállalkozásoknak speciális problémákkal kell szembenézniük az elkövetkező években. A generációváltás égető probléma számukra, ám mindezek ellenére a cégek közel felénél nincsen erre kidolgozott utódlási terv - mondta el Ékes Ákos a GazdaságTV-nek.
Félelmetes idők elé néznek a magyar cégvezetők

Félelmetes idők elé néznek a magyar cégvezetők 

Elkerülhetetlen problémával kénytelenek szembenézni a hazai kkv szektor képviselői. A rendszerváltás környékén alapított cégek vezetői hamarosan a nyugdíjkorhatárhoz érkeznek, ami komoly dilemma elé állíthatja őket.
Be kell látni, nem vagyunk tévedhetetlenek

Be kell látni, nem vagyunk tévedhetetlenek 

Óriási kihívás előtt állnak a magyar családi vállalatok az elkövetkező években: nyugdíjba készülődik az a generáció, amely a rendszerváltás alatt és után elindította a sikeres családi cégek többségét. Azonban szakértők felhívták a figyelmet, hogy erre a kihívásra egyelőre felkészületlen a vállalatok és vezetőik többsége, így kétséges hogy túlélik-e a váltást. Pedig tudatos tervezéssel, felkészüléssel megelőzhető lenne, hogy belebukjon a váltásba az évek munkájával felépített cég.

Újabb magyar a százévesek klubjában! 

A világon is kevés cég éli meg a 100 évet, hazánkban még kevesebb. A Győri Keksz, a Dreher és a Pick mellé most a bútoriparból zárkózott fel a Cardo. Érdekes lehet áttekinteni, hogy a 100 éves cégek klubjába került új magyar cégnek miként sikerült a túlélés.

Önnél mennyire erős a cserepad? 

A magyar vállalkozások jelentős részénél mára aktuális kérdéssé vált a vezetői generációváltás, de a problémával nem ilyenkor kell foglalkozni, hanem akkor, amikor még évek vannak hátra a személycseréig.

Milliárdokat hozott a dorgálás 

Adat volt, van, lesz. Ezt dr. Kürti Sándor, a KÜRT Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. alapítója, az igazgatótanács elnöke már 1989-ben is sejtette, bár akkor még számtalan más kompetencia is szerepelt a cégleírásban. Miután egy kanadai tanácsadó lehülyézte, kiválasztott egyet, így lett az adatmentés a cég brandje. A kemény dorgálás forintmilliárdokat hozott a KÜRT-nek.

Évekbe telhet összeomlás nélkül kiszállni 

A magyar családi vállalkozások többsége a rendszerváltást követően jött létre, azóta pedig a hazai kkv-szektor meghatározó részévé váltak. Az elmúlt több mint húsz évet követően egyre többüknél vált aktuálissá, illetve szükségessé a tulajdonosváltás. A vezetői generációváltás azonban – ahogy azt a nemzetközi tapasztalatok is mutatják – számos kihívást és csapdát rejt magában, amely akár a teljes szektorra is komoly negatív hatással lehet, ezért valamennyi érintett családi vállalkozásnak érdemes még időben felkészülni a váltásra – írja a Széchenyi Tőkealap blogja.

Kapkodnak a versenytársak a magyar cégek után 

A Jeremie-alapok kifutásával illetve a magyar cégvezetői réteg elöregedésével mind több eladó cég jelenik majd meg az elkövetkező időszakban a piacon és a vevők is egyre aktívabbak, ugyanakkor fontos látni, hogy az eddigi felvásárlások jelentős részét éppen a konkurencia hajtotta végre

Hiába Ön a legjobb, nem lehet klónozni 

A családi vállalkozások első generációs vezetői gyakran azt várják el a leendő utódtól, hogy egy fajta klónként minden pontosan úgy folytassanak, ahogyan ők elkezdték. A szakértő szerint ez egyrészt lehetetlen, de egyébként sem lenne kívánatos.

Komoly veszélyben a családi cégek 

A hazai kkv-szektort meghatározó családi vállalkozások többségét közel egy időben, a rendszerváltást követően alapították, emiatt a vezetőket érintő generációváltás problémája is egy hullámban, a következő öt év során éri el őket. Márpedig a nemzetközi tapasztalatok szerint a családi vállalkozások kétharmada nem él túl egy ilyen váltást, egy ekkora mértékű, az egész szektorra kiterjedő bedőlés pedig komoly gazdasági és társadalmi kockázatot rejt.

Befuccsolt a tündérmese 

A megfelelő utód megtalálása nehéz feladat, nem csak azért, mert nem szívesen bízza rá valaki az élete munkájával felépített vállalkozást másra, hanem mert a jelölt sem mindig felel meg az elvárásoknak. Még a tündérmesének induló történet is rosszul végződhet.

Családtagot felvenni a legkönnyebb, kirúgni a legnehezebb 

A családi vállalkozások egyik legkecsegtetőbb előnye az, hogy anyagi- és karrier lehetőségeket biztosítanak a családtagok számára. Utódlást fontolgatva az alapító generáció a legtöbb esetben előre eltervezi, hogy milyen pozíció és jövedelmi lehetőségek várnak a második generációra, ha érdekli a családi cég. De mi van, ha a gyerek nem válik be?

Miért küzdünk egyedül, árral szemben? 

A ma működő félmillió kis- és középvállalat adja a magyar gazdaság gerincét. Állandó problémákkal küzdenek, mint a munkaerőhiány, vagy az egyre élesebb árverseny. Mégsem vesznek igénybe szakértői segítséget, több mint felüknek még weboldala sincs és harmaduk egy fillért sem fordít marketingre.

Növekedés? Az már a múlt 

25 év után, amikor a hazai cégek a növekedésre koncentráltak leginkább, természetes módon eljön a cégátstrukturálás időszaka. A sikeres vállalkozásoknál portfóliótisztításra, a következő generáció belépésére vagy éppen egy jól megszervezett exitre készülnek. Erre azonban lelkileg is készen kell állni.

Fel kell öltöztetni a menyasszonyt a jó üzlethez 

Több száz eladó ígéretes magyar cég jelenhet meg az elkövetkező időszakban a piacon, ami az eladási ár csökkenéséhez is vezethet. De vannak jelek, ami miatt mégis megérheti az elkövetkező időszakban piacra dobni a cégünket – véli Horgos Lénárd, a HVCA elnökségi tagja.

Így lesz biztonságban a családi vagyon 

A felelős vállalkozó családok egyedi alapelvek és szabályrendszerek felállításával gondoskodnak arról, hogy a változások forgatagában a családi vagyon biztonsága garantált legyen. Ennek leginkább rendezett formája a családi alkotmány. Szakértőnk mintával segít, hogy elkészíthessünk a sajátunkat.

Vége lesz az új generációval a családi cégeknek? 

A családi vállalkozások számára sok esetben a véget jelenti a generációváltás, mégis kevesen terveznek tudatosan. Pedig a jól működő vállalkozások megmaradása nem csak családi, hanem nemzetgazdasági érdek is. De azt is tudomásul kell venni, ha az utódok más utat választanak.

Hány éve van még a cégemnek? 

A generációváltást a családi vállalkozások jelentős része nem éli túl, ezért a vállalkozók nagy része igyekszik a végtelenségig kitartani. Az egyedi kultúrát nehéz átadni, ahogy megbízható utódot találni sem könnyű. Tudatos felkészüléssel azonban a kihívások kezelhetők - ebben segít szakértőnk.

Most a stabilitásra koncentrálnak a cégek 

A tavalyinál kevésbé, de még mindig mérsékelten optimisták a hazai kkv-k a CIB Stafétabot kutatásának eredményei szerint. Minden második vezető másképp tennie valamit, ha visszamehetne az időben, most viszont a hatalmas lépések – például az export beindítása – helyett inkább a stabilitásra koncentrálnak.

Generációváltás: könnyű csapdába esni 

A magyar családi vállalkozások életében nem a szakemberhiány vagy az ügyfelek megtalálása jelenti a legnagyobb problémát, hanem a kiöregedő cégvezetői nemzedék pótlása – vélik a Human Map Vezetéslélektani és Menedzsmentmódszertani Központ szakértői.

Ki is kell érdemelni a vezetést 

Sok hazai cég áll vezetőváltás előtt, hiszen a legtöbb, a rendszerváltás utáni években alapított vállalkozás vezetője már nyugdíjas korú. Hogyan érdemes nekifogni, milyen feltételeknek kell teljesülnie a sikeres átmenethez? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Szabó Zsolt Roland, a Corvinus Egyetem adjunktusának segítségével.

Túlélni többszáz évig? Van, akinek sikerült 

A családi vállalkozások vezetőnek általában az az álma, hogy a következő generációk építik majd még tovább, még nagyobbra az általuk alapított céget. Van, ahol ez annyira bejött, hogy már évszázados történetekről beszélhetünk.

Védik a biztos kasszát a családi vállakozások 

A családi vállalatok forrásbevonási gyakorlatukban is eltérnek a befektetők tulajdonában álló cégektől: ahogy a működésük, a külső forráshoz való viszonyuk is konzervatívabb ahogy az is, hogy mit tesznek a megtakarításokkal.

Válaszúton a családi vállalkozások 

Negyedszázaddal a vasfüggöny lehullása után válaszút előtt állnak a közép- és kelet-európai családi vállalkozások, mivel kritikus döntéseket kell hozniuk a jövőt illetően. A vállalakozások 40 százaléka tervez tulajdonosválást, miután sok tulajdonos nyugdíjba készül az elkövetkezendő öt évben - derült ki a PwC „CEE Family Business Survey: Family businesses at a crossroads” című tanulmányából.

Egyre menőbb az idősebb 

Markáns változásról tanúskodik az mtd Tanácsadói Közösség felmérése, a munkáltatók körében ugyanis egyre inkább előtérbe kerülnek az ötven feletti munkavállalók, akiket megbízhatóbbnak tartanak a fiataloknál.

Hullámban jön a váltás, fel kell készülni!  

Magyarországon néhány éven belül a generációváltás válik a családi cégek legégetőbb kérdésévé, és így a magyar gazdaságot is erősen befolyásoló tényezővé. Az alapítók leköszönnének. De hogyan tovább?

Mi kell a fiataloknak? Figyelem, személyre szabottság, csocsó 

A cégek versenyképessége megőrzésének fontos eleme a fiatal tehetségek bevonzása. De mit tegyünk és mit ne, hogy vonzó munkahely legyünk az Y generáció számára?

A Földért kampányol a 14 éves "Anti-Bieber" 

Ha Justin Bieber az elkényeztetett tiniceleb céltalan idétlenkedését jelképezi a modern társadalomban, a 14 éves ökoaktivista, Xiuhtezcatl Martinez ennek az ellenkezőjét, a globális felelősséget és a jövőtudatos gondolkodást.

Az idő mindent megváltoztat – készüljön fel rá! 

A családi vállalkozások viszonyai sajátos feladatokat és problémákat kreálhatnak, amik nehezítik a hatékony működést. A jobb megértés érdekében a Piac&Profit szakértője segít áttekinteni a legfontosabb életciklusokat.

Félnek a vállalkozástól az Y-srácok 

A magyar fiatalok 85 százaléka biztos benne, hogy sikeres lesz az életében. Bár a fiatalok jelentős többsége szerint a vállalkozók a fejlődés motorjai, a többség alkalmazottként látja magát a jövőben.

Új generáció: gond lesz? 

Megjelent a Piac & Profit áprilisi száma. Az innovatív üzletemberek szórakoztató magazinjában többek között olvashat patinás márkákról és híressé vált családi vállalatokról. A címlapsztoriból kiderül: miért lehet veszélyes a magyar gazdaság számára, hogy a hazai családi vállalatok hullámszerű generációváltás előtt állnak.

Cégátadás: háromból egy családi vállalatnak nem sikerül 

A cégátadás egy vállalat életében talán a legbonyolultabb, és legkörültekintőbb előkészítést igénylő feladat, különös tekintettel a hagyományos családi vállalkozásokra, ahol az alapító első generációs vezető stafétaátadása a családi-tulajdoni viszonyok miatt még több kockázatot hordoz, és még alaposabb stratégiai tervet kíván.

Mindig lehet üzletrészt örökölni? 

Főszabályként örökölni lehet egy adott kft.-ben az elhunyt tagot megillető üzletrészt. Ilyen esetben az örökösnek igazolnia kell az örökösi minőséget a kft. ügyvezetőjének és kérnie kell az ügyvezetőtől a tagjegyzékbe való bejegyzését. Az örökösi minőséget a jogerős hagyatékátadó végzés alapján lehet igazolni.

Harcolnak a jó munkaerőért, de optimisták a családi vállalkozások 

Továbbra is optimisták a családi vállalkozások Európában: 70 százalékuk pozitív kilátásokról számolt be, ugyanakkor a jövedelmezőség visszaesése és a tehetséges munkaerőért folytatott harc nagy kihívást jelent számukra.

Sokan fejlesztenének pályázati pénzből - ha hallottak volna róla 

Pénzügyi tanácsadóval a hátuk mögött szívesebben fejlesztenek és növekednek a hazai kisvállalkozások vezetői. A cégek életében kulcsszerepük lehet a külső pénzügyi tanácsadóknak, például ha nem várt esemény következik be.

A tiszteletben van az igazi generációs különbség? 

A munkahelyeken óhatatlanul több generációnak kell gördülékenyen együttműködnie - ez nem mindig könnyű. De hogy lehet sikeres?

Bemutatjuk az új Ptk. titkos befutóját!  

Az új Ptk. számos területét részletesen tárgyaltuk már, nem sok szó esett azonban eddig a Magyarországon a törvény által bevezetett bizalmi vagyonkezelő intézményéről. Pedig az angolszász országokban több száz éves múlttal rendelkező intézmény számos lehetőséget rejt a vagyon biztosításától a céges generációváltás problémáinak megoldásáig. A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek megismerni.

A sikeres vezető utánpótlás öt alapfeltétele 

Mennyire erős a cserepad? Cége fiatal tehetségei tettre készen toporognak az oldalvonal mellett, hogy végre megcsillogtathassák tudásukat? Netán foghíjas az utánpótlás és egyébként is bóklászik néhány a dinoszaurusz a pályán? Ki fog a szezon végén hosszabbítani és hányan tárgyalnak átigazolásról az ősi riválisokkal?

Kié lesz a cég? Baljós árny a vállalkozások felett az utódlás 

Magyarországon a nagy cégalapítási hullám 20-25 éve söpört végig, így a vállalkozások nagy része hamarosan tömegesen szembesül majd az utódlás kérdésével. A családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a generációváltás, amit a cégek csupán harmada él túl.

Lejár a lelkes amatőrök kora 

Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a csupán 16 százalékuk számol be jól megtervezett utódlási folyamatról.

A szarka és a farka - avagy ki lesz jó vezető 

Minden vállalat életében fontos és elkerülhetetlen kérdés, hogy az állományból ki lesz majd az a szerencsés, aki a későbbiekben a jelenlegi vezetők helyébe léphet, és tovább viheti tevékenységüket. Azonban kiválasztani azt, aki a leginkább rátermett erre a feladatra, már nem olyan egyszerű. A tapasztalatok ráadásul azt támasztják alá, hogy vezetői kinevezésekkor gyakran döntünk rosszul, hiszen ha jól döntenénk, senki sem panaszkodna oly gyakran főnökeikre. Ráadásul számtalan olyan felmérés létezik, ahol a válaszadók a munkahelyi elégedetlenségük fő okának vezetőjüket nevezik meg…
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére

Költségkímélés

Jövőre újra drágulhatnak a bankszámlák

Jövőre újra drágulhatnak a bankszámlák 

Ugyan a bankok önkéntes moratóriuma 2026 júniusáig befagyasztotta a lakossági számlák díjait, a jövő év második felében várhatóan 4,6 százalékos emelés jöhet.

Pénzszerzés

Karácsony után jött a kijózanodás: kölcsönből élünk tovább

Karácsony után jött a kijózanodás: kölcsönből élünk tovább 

A karácsonyt követő napokban az üzletek szinte az ünnepek előtti forgalmat bonyolítják.

Jogi kisokos

Halasztott fizetés? Szigorúbb szabályok jönnek

Halasztott fizetés? Szigorúbb szabályok jönnek  

Nem tűnik el a halasztott fizetés, csak szabályozottabb lesz.

Gazdaság

Karácsony után jött a kijózanodás: kölcsönből élünk tovább

Karácsony után jött a kijózanodás: kölcsönből élünk tovább 

A karácsonyt követő napokban az üzletek szinte az ünnepek előtti forgalmat bonyolítják.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo