Generációváltás cikkek


Újabb magyar a százévesek klubjában!

Újabb magyar a százévesek klubjában! 

A világon is kevés cég éli meg a 100 évet, hazánkban még kevesebb. A Győri Keksz, a Dreher és a Pick mellé most a bútoriparból zárkózott fel a Cardo. Érdekes lehet áttekinteni, hogy a 100 éves cégek klubjába került új magyar cégnek miként sikerült a túlélés.
Önnél mennyire erős a cserepad?

Önnél mennyire erős a cserepad? 

A magyar vállalkozások jelentős részénél mára aktuális kérdéssé vált a vezetői generációváltás, de a problémával nem ilyenkor kell foglalkozni, hanem akkor, amikor még évek vannak hátra a személycseréig.
Milliárdokat hozott a dorgálás

Milliárdokat hozott a dorgálás 

Adat volt, van, lesz. Ezt dr. Kürti Sándor, a KÜRT Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. alapítója, az igazgatótanács elnöke már 1989-ben is sejtette, bár akkor még számtalan más kompetencia is szerepelt a cégleírásban. Miután egy kanadai tanácsadó lehülyézte, kiválasztott egyet, így lett az adatmentés a cég brandje. A kemény dorgálás forintmilliárdokat hozott a KÜRT-nek.
Évekbe telhet összeomlás nélkül kiszállni

Évekbe telhet összeomlás nélkül kiszállni 

A magyar családi vállalkozások többsége a rendszerváltást követően jött létre, azóta pedig a hazai kkv-szektor meghatározó részévé váltak. Az elmúlt több mint húsz évet követően egyre többüknél vált aktuálissá, illetve szükségessé a tulajdonosváltás. A vezetői generációváltás azonban – ahogy azt a nemzetközi tapasztalatok is mutatják – számos kihívást és csapdát rejt magában, amely akár a teljes szektorra is komoly negatív hatással lehet, ezért valamennyi érintett családi vállalkozásnak érdemes még időben felkészülni a váltásra – írja a Széchenyi Tőkealap blogja.
Kapkodnak a versenytársak a magyar cégek után

Kapkodnak a versenytársak a magyar cégek után 

A Jeremie-alapok kifutásával illetve a magyar cégvezetői réteg elöregedésével mind több eladó cég jelenik majd meg az elkövetkező időszakban a piacon és a vevők is egyre aktívabbak, ugyanakkor fontos látni, hogy az eddigi felvásárlások jelentős részét éppen a konkurencia hajtotta végre
Hiába Ön a legjobb, nem lehet klónozni

Hiába Ön a legjobb, nem lehet klónozni 

A családi vállalkozások első generációs vezetői gyakran azt várják el a leendő utódtól, hogy egy fajta klónként minden pontosan úgy folytassanak, ahogyan ők elkezdték. A szakértő szerint ez egyrészt lehetetlen, de egyébként sem lenne kívánatos.
Komoly veszélyben a családi cégek

Komoly veszélyben a családi cégek 

A hazai kkv-szektort meghatározó családi vállalkozások többségét közel egy időben, a rendszerváltást követően alapították, emiatt a vezetőket érintő generációváltás problémája is egy hullámban, a következő öt év során éri el őket. Márpedig a nemzetközi tapasztalatok szerint a családi vállalkozások kétharmada nem él túl egy ilyen váltást, egy ekkora mértékű, az egész szektorra kiterjedő bedőlés pedig komoly gazdasági és társadalmi kockázatot rejt.
Befuccsolt a tündérmese

Befuccsolt a tündérmese 

A megfelelő utód megtalálása nehéz feladat, nem csak azért, mert nem szívesen bízza rá valaki az élete munkájával felépített vállalkozást másra, hanem mert a jelölt sem mindig felel meg az elvárásoknak. Még a tündérmesének induló történet is rosszul végződhet.
Családtagot felvenni a legkönnyebb, kirúgni a legnehezebb

Családtagot felvenni a legkönnyebb, kirúgni a legnehezebb 

A családi vállalkozások egyik legkecsegtetőbb előnye az, hogy anyagi- és karrier lehetőségeket biztosítanak a családtagok számára. Utódlást fontolgatva az alapító generáció a legtöbb esetben előre eltervezi, hogy milyen pozíció és jövedelmi lehetőségek várnak a második generációra, ha érdekli a családi cég. De mi van, ha a gyerek nem válik be?
Miért küzdünk egyedül, árral szemben?

Miért küzdünk egyedül, árral szemben? 

A ma működő félmillió kis- és középvállalat adja a magyar gazdaság gerincét. Állandó problémákkal küzdenek, mint a munkaerőhiány, vagy az egyre élesebb árverseny. Mégsem vesznek igénybe szakértői segítséget, több mint felüknek még weboldala sincs és harmaduk egy fillért sem fordít marketingre.

Növekedés? Az már a múlt 

25 év után, amikor a hazai cégek a növekedésre koncentráltak leginkább, természetes módon eljön a cégátstrukturálás időszaka. A sikeres vállalkozásoknál portfóliótisztításra, a következő generáció belépésére vagy éppen egy jól megszervezett exitre készülnek. Erre azonban lelkileg is készen kell állni.

Fel kell öltöztetni a menyasszonyt a jó üzlethez 

Több száz eladó ígéretes magyar cég jelenhet meg az elkövetkező időszakban a piacon, ami az eladási ár csökkenéséhez is vezethet. De vannak jelek, ami miatt mégis megérheti az elkövetkező időszakban piacra dobni a cégünket – véli Horgos Lénárd, a HVCA elnökségi tagja.

Így lesz biztonságban a családi vagyon 

A felelős vállalkozó családok egyedi alapelvek és szabályrendszerek felállításával gondoskodnak arról, hogy a változások forgatagában a családi vagyon biztonsága garantált legyen. Ennek leginkább rendezett formája a családi alkotmány. Szakértőnk mintával segít, hogy elkészíthessünk a sajátunkat.

Vége lesz az új generációval a családi cégeknek? 

A családi vállalkozások számára sok esetben a véget jelenti a generációváltás, mégis kevesen terveznek tudatosan. Pedig a jól működő vállalkozások megmaradása nem csak családi, hanem nemzetgazdasági érdek is. De azt is tudomásul kell venni, ha az utódok más utat választanak.

Hány éve van még a cégemnek? 

A generációváltást a családi vállalkozások jelentős része nem éli túl, ezért a vállalkozók nagy része igyekszik a végtelenségig kitartani. Az egyedi kultúrát nehéz átadni, ahogy megbízható utódot találni sem könnyű. Tudatos felkészüléssel azonban a kihívások kezelhetők - ebben segít szakértőnk.

Most a stabilitásra koncentrálnak a cégek 

A tavalyinál kevésbé, de még mindig mérsékelten optimisták a hazai kkv-k a CIB Stafétabot kutatásának eredményei szerint. Minden második vezető másképp tennie valamit, ha visszamehetne az időben, most viszont a hatalmas lépések – például az export beindítása – helyett inkább a stabilitásra koncentrálnak.

Generációváltás: könnyű csapdába esni 

A magyar családi vállalkozások életében nem a szakemberhiány vagy az ügyfelek megtalálása jelenti a legnagyobb problémát, hanem a kiöregedő cégvezetői nemzedék pótlása – vélik a Human Map Vezetéslélektani és Menedzsmentmódszertani Központ szakértői.

Ki is kell érdemelni a vezetést 

Sok hazai cég áll vezetőváltás előtt, hiszen a legtöbb, a rendszerváltás utáni években alapított vállalkozás vezetője már nyugdíjas korú. Hogyan érdemes nekifogni, milyen feltételeknek kell teljesülnie a sikeres átmenethez? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Szabó Zsolt Roland, a Corvinus Egyetem adjunktusának segítségével.

Túlélni többszáz évig? Van, akinek sikerült 

A családi vállalkozások vezetőnek általában az az álma, hogy a következő generációk építik majd még tovább, még nagyobbra az általuk alapított céget. Van, ahol ez annyira bejött, hogy már évszázados történetekről beszélhetünk.

Védik a biztos kasszát a családi vállakozások 

A családi vállalatok forrásbevonási gyakorlatukban is eltérnek a befektetők tulajdonában álló cégektől: ahogy a működésük, a külső forráshoz való viszonyuk is konzervatívabb ahogy az is, hogy mit tesznek a megtakarításokkal.

Válaszúton a családi vállalkozások 

Negyedszázaddal a vasfüggöny lehullása után válaszút előtt állnak a közép- és kelet-európai családi vállalkozások, mivel kritikus döntéseket kell hozniuk a jövőt illetően. A vállalakozások 40 százaléka tervez tulajdonosválást, miután sok tulajdonos nyugdíjba készül az elkövetkezendő öt évben - derült ki a PwC „CEE Family Business Survey: Family businesses at a crossroads” című tanulmányából.

Egyre menőbb az idősebb 

Markáns változásról tanúskodik az mtd Tanácsadói Közösség felmérése, a munkáltatók körében ugyanis egyre inkább előtérbe kerülnek az ötven feletti munkavállalók, akiket megbízhatóbbnak tartanak a fiataloknál.

Hullámban jön a váltás, fel kell készülni!  

Magyarországon néhány éven belül a generációváltás válik a családi cégek legégetőbb kérdésévé, és így a magyar gazdaságot is erősen befolyásoló tényezővé. Az alapítók leköszönnének. De hogyan tovább?

Mi kell a fiataloknak? Figyelem, személyre szabottság, csocsó 

A cégek versenyképessége megőrzésének fontos eleme a fiatal tehetségek bevonzása. De mit tegyünk és mit ne, hogy vonzó munkahely legyünk az Y generáció számára?

A Földért kampányol a 14 éves "Anti-Bieber" 

Ha Justin Bieber az elkényeztetett tiniceleb céltalan idétlenkedését jelképezi a modern társadalomban, a 14 éves ökoaktivista, Xiuhtezcatl Martinez ennek az ellenkezőjét, a globális felelősséget és a jövőtudatos gondolkodást.

Az idő mindent megváltoztat – készüljön fel rá! 

A családi vállalkozások viszonyai sajátos feladatokat és problémákat kreálhatnak, amik nehezítik a hatékony működést. A jobb megértés érdekében a Piac&Profit szakértője segít áttekinteni a legfontosabb életciklusokat.

Félnek a vállalkozástól az Y-srácok 

A magyar fiatalok 85 százaléka biztos benne, hogy sikeres lesz az életében. Bár a fiatalok jelentős többsége szerint a vállalkozók a fejlődés motorjai, a többség alkalmazottként látja magát a jövőben.

Új generáció: gond lesz? 

Megjelent a Piac & Profit áprilisi száma. Az innovatív üzletemberek szórakoztató magazinjában többek között olvashat patinás márkákról és híressé vált családi vállalatokról. A címlapsztoriból kiderül: miért lehet veszélyes a magyar gazdaság számára, hogy a hazai családi vállalatok hullámszerű generációváltás előtt állnak.

Cégátadás: háromból egy családi vállalatnak nem sikerül 

A cégátadás egy vállalat életében talán a legbonyolultabb, és legkörültekintőbb előkészítést igénylő feladat, különös tekintettel a hagyományos családi vállalkozásokra, ahol az alapító első generációs vezető stafétaátadása a családi-tulajdoni viszonyok miatt még több kockázatot hordoz, és még alaposabb stratégiai tervet kíván.

Mindig lehet üzletrészt örökölni? 

Főszabályként örökölni lehet egy adott kft.-ben az elhunyt tagot megillető üzletrészt. Ilyen esetben az örökösnek igazolnia kell az örökösi minőséget a kft. ügyvezetőjének és kérnie kell az ügyvezetőtől a tagjegyzékbe való bejegyzését. Az örökösi minőséget a jogerős hagyatékátadó végzés alapján lehet igazolni.

Harcolnak a jó munkaerőért, de optimisták a családi vállalkozások 

Továbbra is optimisták a családi vállalkozások Európában: 70 százalékuk pozitív kilátásokról számolt be, ugyanakkor a jövedelmezőség visszaesése és a tehetséges munkaerőért folytatott harc nagy kihívást jelent számukra.

Sokan fejlesztenének pályázati pénzből - ha hallottak volna róla 

Pénzügyi tanácsadóval a hátuk mögött szívesebben fejlesztenek és növekednek a hazai kisvállalkozások vezetői. A cégek életében kulcsszerepük lehet a külső pénzügyi tanácsadóknak, például ha nem várt esemény következik be.

A tiszteletben van az igazi generációs különbség? 

A munkahelyeken óhatatlanul több generációnak kell gördülékenyen együttműködnie - ez nem mindig könnyű. De hogy lehet sikeres?

Bemutatjuk az új Ptk. titkos befutóját!  

Az új Ptk. számos területét részletesen tárgyaltuk már, nem sok szó esett azonban eddig a Magyarországon a törvény által bevezetett bizalmi vagyonkezelő intézményéről. Pedig az angolszász országokban több száz éves múlttal rendelkező intézmény számos lehetőséget rejt a vagyon biztosításától a céges generációváltás problémáinak megoldásáig. A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek megismerni.

A sikeres vezető utánpótlás öt alapfeltétele 

Mennyire erős a cserepad? Cége fiatal tehetségei tettre készen toporognak az oldalvonal mellett, hogy végre megcsillogtathassák tudásukat? Netán foghíjas az utánpótlás és egyébként is bóklászik néhány a dinoszaurusz a pályán? Ki fog a szezon végén hosszabbítani és hányan tárgyalnak átigazolásról az ősi riválisokkal?

Kié lesz a cég? Baljós árny a vállalkozások felett az utódlás 

Magyarországon a nagy cégalapítási hullám 20-25 éve söpört végig, így a vállalkozások nagy része hamarosan tömegesen szembesül majd az utódlás kérdésével. A családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a generációváltás, amit a cégek csupán harmada él túl.

Lejár a lelkes amatőrök kora 

Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a csupán 16 százalékuk számol be jól megtervezett utódlási folyamatról.

A szarka és a farka - avagy ki lesz jó vezető 

Minden vállalat életében fontos és elkerülhetetlen kérdés, hogy az állományból ki lesz majd az a szerencsés, aki a későbbiekben a jelenlegi vezetők helyébe léphet, és tovább viheti tevékenységüket. Azonban kiválasztani azt, aki a leginkább rátermett erre a feladatra, már nem olyan egyszerű. A tapasztalatok ráadásul azt támasztják alá, hogy vezetői kinevezésekkor gyakran döntünk rosszul, hiszen ha jól döntenénk, senki sem panaszkodna oly gyakran főnökeikre. Ráadásul számtalan olyan felmérés létezik, ahol a válaszadók a munkahelyi elégedetlenségük fő okának vezetőjüket nevezik meg…

Ezért buli a családi vállalkozás. És miért nem? 

Családi vállalkozásra adni fejünket nehéz döntés. Nem is mindig végződik jól, de ha igen, akkor megéri. Jó önismeret, nagy türelem és nem kevés pénz is kell hozzá. Tökéletes recept nem létezik, próbálkozni nem érdemes, de ha belevágunk, komoly előnyökkel számolhatunk.

Öt indok, ami miatt minden vállalkozásnak kell ERP 

A modern vállalatirányítási rendszerek elengedhetetlenek egy olyan vállalkozásnak, amely beszállítói pozíció után vágyakozik, azonban minden vállalkozásnak hasznára válhatnak – hangzott el a Beszállítónak lenni jó című, a Piac&Profit által rendezett konferencián.

Hiányzik egy generáció a magyar mezőgazdaságból 

Éppen most zajlik a generációváltás folyamata a magyar mezőgazdaságban, ahol a fiatal gazdálkodók veszik át a termelést. Nincsenek könnyű helyzetben, a rendszerváltás miatt egy generáció teljesen kimaradt, akiknek most kellene döntéshozóknak lenniük.

Pluszterhek a „szendvicsgeneráción” 

A szülők még mindig gondoskodnak felnőtt gyermekeikről, de közben szép kort megélő idős szüleiket is támogatni kell. Ismerős? Egyre többen lesznek így.

Nem való a gyerek kezébe a vállalat? 

A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.

Hogyan maradhat a vagyon a családban? 

Gyakorlatilag megérett a nyugdíjra az a vállalkozói kör, akik húsz évvel ezelőtt kezdtek vállalkozni. Ezek az üzletemberek már jól működő kis-és középvállalkozásokat birtokolnak, és most már azon kell tűnődniük, hogyan tudják ezt a vagyont a családjuk számára továbbörökíteni.

Így lesz Ön a legjobb családi vállalkozó! 

A családi vállalkozásokhoz teljesen más vezetői erények szükségeltetnek, mint amilyenekkel egy "független" vállalkozásnál kell elsajátítani. Vannak, akik roppantul élvezik ennek a létnek minden pillanatát, vannak, akik agyérgörcsöt kapnak tőle. Az alábbiakban mutatunk néhány tulajdonságot, mely minden jó családi vezető sajátja.

A legtöbb cég belepusztul a generációváltásba 

Komoly változások előtt áll a családi vállalkozások egyharmada, ugyanis az elmúlt évtizedekben felnövekedett nemzedéknek kellene átvennie cégek vezetését. Ugyanakkor többségük erre egyáltalán nincs felkészülve.

Generációváltás kellene az agráriumban is? 

Az agrárgazdaság hosszú távú érdekeit szolgálná, ha megfelelő jogi környezettel értékesítésre ösztönöznénk azokat a földet öröklőket, akik nem maguk akarják megművelni a tulajdonukba került termőföldet
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben 

Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Pénzszerzés

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség  

 A Nemzeti Innovációs Ügynökség április 26-án induló XPAND programja a külföldi piacszerzésben segíti az innovatív magyar vállalkozásokat.

Gazdaság

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten  

A fővárosban 1,8, országos átlagban pedig 0,8 százalékkal nőttek az átlagos lakbérek márciusban.

Infokom

Hol tartanak a cégek a digitalizációban?

Hol tartanak a cégek a digitalizációban? 

A Digiméter negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációjának szintjét.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo