Lejár a lelkes amatőrök kora

Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a csupán 16 százalékuk számol be jól megtervezett utódlási folyamatról.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

Összességében a nehéz gazdasági környezet, a képzett munkaerő hiánya, az innovációs kényszer és a szabályozások általi nyomás növekedése ellenére a családi vállalkozások dinamikusak és rugalmasak maradnak. Jelentőségük nagy, hiszen a világ GDP termelésének 70-90 százalékát teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.

A professzionális megközelítés azonban egyre fontosabbá válik a folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására – derül ki a PwC legújabb kutatásából. Míg 2012-ben alig észlelték, az idén már a válaszadók 40 százaléka egyetért azzal a megállapítással, hogy ez a fő kihívás a családi vállalkozások életében a következő öt évben. De maguknak a családoknak is szakszerűbb üzleti magatartásra kell törekedniük a siker érdekében.

„Egyértelmű, hogy új kihívások várnak a családi vállalkozásokra, hiszen a verseny egyre intenzívebb, nő az árleszorító hatás, miközben a változás egyre gyorsabb. Ebben a környezetben a családi vállalkozások számára kritikus alkalmazkodási képességük fejlesztése, az innováció és a professzionalizmus növelése” – mondta Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa. (A válság alatt a családi vállalkozások nagy része a családi ezüstöt is betolta a cégbe, de úgy tűnik, megérte.)

Növekvő versenyképesség és volatilitás

Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalkozások jó formában vannak: a válaszadók 65%-a számol be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70%-uk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12%-hoz képest nagyobb részük, 15%-uk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.

Ezért buli a családi vállalkozás. És miért nem?
Családi vállalkozásra adni fejünket nehéz döntés. Nem is mindig végződik jól, de ha igen, akkor megéri. Jó önismeret, nagy türelem és nem kevés pénz is kell hozzá. Tökéletes recept nem létezik, próbálkozni nem érdemes, de ha belevágunk, komoly előnyökkel számolhatunk.
Ugyanakkor egy év alatt 43%-ról 49%-ra nőtt azoknak a vezetőknek a száma, akik amiatt aggódnak, hogy nem tudnak szakképzett munkaerőt alkalmazni, míg az általános gazdasági helyzetet jelentős kihívásként értékelők aránya 60%-ról 63%-ra emelkedett.

Az ész győzedelmeskedik a szív felett

A 2012-es kutatás óta a vizsgált vállalatok az üzletiesebb gondolkodást részesítik előnyben. A legfontosabb prioritás számukra a vállalkozásuk fennmaradása és a profitabilitás növelése, amelynek érdekében a kevésbé praktikus megfontolások – mint például a család és közösség – háttérbe szorulnak.

Két évvel ezelőtt a megkérdezettek 70%-a felelősnek érezte magát azért, hogy támogassa a közösségi kezdeményezéseket. Idén már csak 59%-uk gondolta így. „Ha alaposan elolvassuk az interjúkat, egyértelmű, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, hogy a recesszió ideje alatt megtették a magukét a közösség támogatása terén azzal, hogy segítettek megőrizni a munkahelyeket” – emeli ki Dr. Antall György.

Diverzifikálni kell a túlélésért?

Az idei eredmények alapján a megkérdezett vállalkozások 68%-a exportál, háromnegyede a következő öt éven belül tervezi. A külföldi áruforgalom az összes megkérdezett bevételének negyedét teszi ki. A nemzetközi kereskedelemben a legambiciózusabbak agresszív növekedést terveznek, 100 millió dollár feletti bevétellel rendelkeznek, és a gyártóiparban vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Földrajzilag a kelet-európai, a BRIC és a MINT országok (Mexikó, Indonézia, Nigéria, Törökország) a legtörekvőbbek.

VANNAK GONDJAIK
Súlyosan megérezték a gazdasági válságot, de optimisták a magyar családi vállalkozások. Azonban még mindig komoly problémájuk a generációváltás, súlyosnak érzik az adminisztrációs terheket és örömmel látnák, ha a jogi szabályozás életszerűbb lenne.
Ám kevés vállalkozás tervezi, hogy újabb országok felé nyit– többségük főként a szomszédos vagy a hasonló nyelvű, kultúrájú országokat veszi célba. „Ez arra utalhat, hogy a megfelelő készségek és magabiztosság hiányában nem mernek új régiók felé nyitni. Sok családi vállalkozásnak külső szakértőre lenne szüksége a hiányzó tudás és készségek megszerzéséhez, miközben új növekedési lehetőségeket szalaszthatnak el” – tette hozzá Dr. Antall György.

A digitális átállás szükségszerűsége

A megkérdezettek 81%-a a technológiai fejlődést emelte ki a három fő globális trend közül, amelyek vállalkozásukat átalakíthatják. A családi vállalkozások hasonlóan vélekednek erről: 79%-uk sorolta a technológiai fejlődést a három legfontosabb trend közé.

A válaszadók 72%-a kész alkalmazkodni a külső hatásokhoz, miközben belső szervezeti átalakításokra van szükségük ahhoz, hogy az új technológiák minden lehetőségét kiaknázzák és megelőzzék versenytársaikat. A digitális technológiákban rejlő kereskedelmi lehetőségeket leginkább az olyan növekvő piacokon ismerték fel, mint Románia, Kína, Kenya, India és Malajzia.

A családi vállalkozások professzionalizmusának növelése

Hogy valósulhat meg a professzionalizmus növelése a családi vállalkozások esetében? A kutatás néhány tanáccsal is szolgál: érdemes struktúrát és fegyelmet kialakítani a vízió megvalósítása érdekében, a befektetett energiát célzottan összpontosítani. Továbbá ajánlott a család életében rendszert, szabályokat bevezetni, a döntéshozatal infrastruktúráját kialakítani és formális kommunikációs csatornákat létrehozni.

Az utódlás sikere

Talán sehol sem olyan fontos a professzionális megközelítés, mint a vállalkozás folytatását lehetővé tevő utódlás megtervezésekor.  Nagy a kihívás, egy statisztika szerint a családi vállalatok mindössze egyharmada éli túl az első generációváltást, és mindössze tizede a másodikat. A megkérdezett családi vállalkozások csupán 53%-a jelezte, hogy van valamilyen tervük legalább néhány vezető pozíció utódlási kérdésére, de a tervek csupán 30%-a megfelelően dokumentált. Pedig ez egy nagyon lényeges kérdés, ahogy Dr. Antall György is hangsúlyozza: „Egy ötlet akkor válik tervvé, ha azt le is írjuk. Ezt a családi vállalkozásoknak éppen olyan elkötelezettséggel és energiával kell figyelembe venniük, mint az üzlet más területeinek fejlesztését. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás léte forog kockán.”

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo