Családi vállalkozás cikkek
Kulcstényező a sikeres családi vállalkozáshoz
Hagyomány és fejlődés – a kettő egyensúlyának megteremtése az egyik leggyakoribb kihívás a családi vállalkozások tartós örökségének kiépítésében.
Kevesebb lesz a profit, pesszimisták a családi vállalkozások
Az előző negyedévi jelentős javulást követően év végére mérséklődött a hazai családi cégek hangulata, a K&H családi vállalatok index 0 ponton áll.
Digitális fejlesztési hullám a hazai családi cégeknél
Több mint felük már stratégiai szinten foglalkozik ezzel, minden ötödik vállalat pedig ezeknek a fejlesztéseknek köszönheti versenyelőnyét.
A családi cégek jobb eredményeket érnek el, mint a társas vállalkozások
Csökkenő családi vállalkozás szám mellett nőtt a milliárdos árbevételű családi vállalkozások száma, amely közelít a 3 ezerhez.
Van, ami még nem központi kérdés a családi cégeknél, pedig az idő lassan sürget
Két évük van a minimum 250 főt foglalkoztató cégeknek arra, hogy beépítsék üzleti folyamataikba az ESG szempontokat.
Megvan a siker titka a családi vállalkozások számára
A KPMG szerint sikeresebbek a kifelé is nyitott családi vállalatok.
Kihívásokkal teli évnek néznek neki a családi vállalatok
A magas energiaárak továbbra is velünk maradnak, a legnagyobb nehézséget azonban a megugró kamatköltségek és a munkaerő megtartása jelentheti idén a családi cégeknek.
Hol tartanak a női cégvezetők?
Több mint ezer társasággal nőt a tisztán női cégvezetőkből álló társas vállalkozások száma 2022-ben.
Hogyan teljesítenek a legnagyobb családi vállalkozások?
A globális gazdaságnál is gyorsabban növekednek a családi vállalkozások.
Van, amiben jobbak a családi cégek, mint az egész vállalati szektor
Kissé innovatívabbak a hazai családi cégek, mint a vállalati szektor általában .
Egyre nehezebb helyzetben a hazai családi cégek - mi jelenthet kiutat?
A folyamatos áremelkedés most szemléletváltozást hozhat a hazai családi tulajdonú cégeknél.
Miben jók a családi cégek? Most kiderült
A hatodik K&H családi vállalatok kiválósági díj nyertesei hosszú távú stratégiájukkal küzdötték le az utóbbi év akadályait.
Generációváltás: a családi cégek számára nem alternatíva az eladás?
A családi vállalkozások tulajdonosainak 81 százaléka a tulajdonlás megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást – derül ki a Moore Hungary és az Opten közös felméréséből. A cég megfelelő feltételek melletti értékesítését mindössze a tulajdonosok 14 százaléka tartja a legjobb opciónak.
Nagyon várja a német cégeket a kormány
Tovább kell erősíteni a német gazdaság gerincét alkotó családi vállalkozások magyarországi jelenlétét, és tanulni kell tőlük - hangsúlyozta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Stuttgartban, ahol magas magyar állami kitüntetést adott át a német családi vállalkozások legfőbb érdekképviselete alapítójának.
Mire kell figyelni a családi vállalkozások adásvételekor?
A családi vállalkozások nemzeti gazdaságokban betöltött szerepe kiemelt a közép-európai régióban. Ezek a vállalkozások sok területen jelentősen különböznek a nem családi tulajdonban működő vállalkozásoktól, és számos jogszabályi rendelkezés is eltérően érinti őket. Ilyenek például a felvásárlásokkal kapcsolatos rendelkezések, melyek be nem tartása komoly büntetést is vonhat maga után.
A magyar kkv-knak bírniuk kell a tempót - mit hozhatnak a kormány új intézkedései?
A digitalizálódó gazdaság, a dolgok internetének térnyerése az üzleti folyamatokban azt eredményezi, hogy a cégek működésében egyre fontosabbá válnak a szoftverek, szenzorok és a munkaerő tudása.
Nehéz a visszakapaszkodás a leszakadó kkv-knak
Nőtt a leszakadó vállalkozások aránya a hazai kkv-k piacán. Míg a szektort a szolgáltató és az építési vállalkozások húzzák, a mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalatok nehezebben boldogulnak a mai üzleti környezetben – egy friss felmérés szerint.
Nem a generációváltás a fontos, hanem az odavezető út?
Egy családi vállalkozás életében előbb-utóbb eljön az a mérföldkő, ahol az előző nemzedék átadja a stafétabotot a következő generációnak. A hatékony családi vállalkozás megteremtése hosszú folyamatot ölel fel, amely közös út során számos kommunikációs és üzleti akadállyal nézhet szembe egy generációváltó család.
Nem mindegy, mit nevezünk családi vállalkozásnak
Málta mellett most már Csehországban is jogszabály határozza meg, mit tekintsünk családi vállalkozásnak. Mert nem is olyan könnyű megmondani, mi is minősül családi cégnek. Nem könnyű, de annál fontosabb.
Generációváltás: fiamnak vagy profi menedzsernek adjam át a cégvezetést?
A generációváltást csak a cégek húsz százaléka éli túl.
Gyereknap a családi cégeknél
A többszemélyes családi cégekben a legmeghatározóbbak a családi kapcsolatok, hiszen ezekben a cégekben már nem csak a család és a munka, de a cégjog is erősen összekapcsolja a családtagokat.
Az utódkeresés Versacce-nál és a Starbucksnál sem ment könnyen
Előttem az utódom – színvonalban meg alattam vagy felettem, legalábbis a legnagyobb hírverést keltő esetekben. A nagy nemzetközi cégeknél sem egyszerű megtalálni a megfelelő személyt, akivel sikeres lehet a generációváltás a cég élén. Sokszor nem is a család berkeiből kerül ki az alkalmas CEO.
Zsidai Roy és a családi örömüzlet
Nem vendéglátósnak, hanem közgazdásznak tanult Zsidai Roy. Előbb foglalkozott pénzügyi és telekommunikációs vállalatokkal, aztán átvette a szülők nyolcvanas években alapított gasztrovállalkozását. A szülei által alapított és vezetett sikeres Pierrot éttermet és az azzal szemben lévő 21 Magyar Vendéglőt működtető családi cégből tizenkét év alatt több mint négyszáz főt foglalkoztató, három országban jelen lévő, pillanatnyilag tizenhét egységből álló gasztrobizniszt épített Zsidai Roy.
Ahol a közmunka versenytárs, és az időben adott fizetés a motiváció
Nemcsak a nagyvállalatok szervezett toborzási rendszerével és juttatásaival, de sokszor még a közmunkával is versenyezniük kell a kisvállalatoknak a szakképzett munkaerőért. A nyomást érzik a cégvezetők, de egyelőre kevés a valóban tudatos lépés. Az ismeretségekben és a rugalmasságban bíznak inkább – derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) és a BGE Budapest LAB kutatási programjának keretében készült kutatás eredményeiből.
Van, hogy a családi példa rettent el a vállalkozástól
Vajon előnyt vagy hátrányt jelent egy új üzlet beindításában, ha a családban van már vállalkozói tapasztalat? Az elsőre talán egyszerűnek tűnő kérdésre valójában mégsem olyan egyértelmű a válasz, mert olyan is előfordul, amikor éppen ez az elrettentő példa.
Családi örömüzlet
A generációváltás a magyar családi vállalkozások jelentős részét érinti. Mit tehetnek, milyen lehetőségeik vannak ebben a helyzetben? A Piac & Profit most megjelent számában többek között ezt a témakört járjuk körül, bemutatva olyan inspiráló példákat, mint Zsidai Roy, aki nemcsak megtartotta, de sikeresen tovább is fejlesztette szülei vállalkozását! Keresse az újságárusoknál.
Zsidai Roy: családi örömüzlet
Nem vendéglátósnak, hanem közgazdásznak tanult Zsidai Roy. Előbb foglalkozott pénzügyi és telekommunikációs vállalatokkal, aztán átvette a szülők nyolcvanas években alapított gasztrovállalkozását. A Pierrot étteremből és az azzal szemben lévő 21 Magyar Vendéglőből álló családi cégből tizenkét év alatt több mint 400 főt foglalkoztató, három országban jelen lévő, tizenhét egységből álló gasztrobizniszt épített Zsidai Roy.
Amikor a cégvezetés már a vasárnapi családi ebédeket is megbolygatja
A Piac & Profit által rendezett Generációváltás finisben – A sikeres cégutódlás receptje című konferencia előadásaiban a cégvezetés átadásának folyamatokat megőrző, technokrata megközelítése mellett nagy hangsúly tevődött a családi dinamikák, az érzelmi gócpontok kezelésére is.
Előttem az utódom?
Már a nyugdíj felé kacsingat a rendszerváltáskor az üzleti életbe lépett generáció, de a cégük átadásánál számos probléma felmerülhet. Az utódlást jól elő kell készíteni, és a folyamat cégjogi, illetve adózási meglepetésekkel is szolgálhat. Egy rendhagyó kettős interjúban a téma szakértőit kérdeztük a generációváltás kihívásairól.
Top-beszállító lett a családi vállalkozás
Új üzemcsarnokot avatott Sopronban a HIRSCHLER-GLAS Kft. Az Európa három visszapillantó-gyártó nagyvállalata között szereplő magyar családi vállalat a több mint 413 milliós befektetéssel megvalósuló beruházás révén tovább tudja bővíteni gyártókapacitását, s immár 85 főnek ad stabil munkahelyet.
Pénzt érhet egy jó családi sikersztori
Az előttünk álló években a családi vállalatok legégetőbb kihívása a generációváltás lehet, ami közvetlen hatással lesz a gazdaságra. A jó példák felkarolására és elismerésére a K&H idén is meghirdeti a "Családi vállalatok kiválósági díjat", amely a családi cégek hosszú távú fenntartható működését, valamint társadalmi felelősségvállalását is értékeli.
Bizakodók a családi vállalkozások, de van mitől félniük
A családi vállalkozások kétharmada a bevétele és nyeresége növekedését prognosztizálja a következő 12 hónapra, derül ki a Deloitte Private felméréséből. Az ilyen cégek a fejlődésüket főleg belső erőforrásokkal finanszírozzák, a tőzsdei megjelenést csak kevesen fontolgatják, ugyanakkor a lízing vagy hitellehetőségekkel egyre bátrabban élnek.
Lemondanék, de ki veszi át a helyemet?
Finoman fogalmazva is helyzet van a magyar családi vállalkozások körében, jelentős részüknél ugyanis érik a generációváltás az alapítók kiöregedése miatt. Egy hiánypótló magyar kutatás szerint azonban harmaduknál nincs kinek átadni a céget, és ahol van is utód, ott sem lesz könnyű a váltás.
Kevés családi vállalkozás éli túl a generációváltást
A nemzetközi tapasztalatok alapján háromból csak egy családi vállalkozás éri meg a második generációt, ezért az utódlás kérdésköre sorsdöntő, halogatása biztos út a kudarchoz – derül ki Peter Leach, a Deloitte UK partnerének ’Családi Vállalkozások’ című könyvéből.
Nem veszi át a gyerek a céget: keressünk menedzsert?
A rendszerváltás után vállalkozásokat alapító generáció tagjai most abban a dilemmában vannak, hogy eldöntsék, a gyerekeik megfelelőek-e a cég vezetésére, vagy hozzanak a családon kívülről profi menedzsert. Nem egyszerű a döntés. Mert a cég is olyan, mint egy saját gyerek. A Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján megoldásokat vázoltak fel az előadók.
A jövőt veszi meg a befektető, nem a múltra kíváncsi
Elérte a nyugdíjkorhatárt az a generáció, amely kényszervállalkozóként a rendszerváltás után hozta létre a KKV-szektor széles középmezőnyét. Kire bízzák a céget? A cégutódlás lehetséges módjait taglalták a Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján.
Kínai kézbe kerülhet a C&A
Európa egyik leggazdagabb családja sajtóértesülések szerint eladná a tulajdonában álló C&A ruházati kiskereskedelmi hálózatot. A Der Spiegel információi szerint kínai lehet a vevő.
Cégutódlás: bevegyük a gyereket a vállalkozásba?
Nyugdíjba vonulnának a rendszerváltás után vállalkozásba kezdő cégvezetők. Szakértők azt mondják, hogy az alapító inkább ne vegye be a gyerekét a cégbe, bízza profi mendedzserre a vezetést. A többség mégis hajlik a nepotista megoldásra. Erről is szó esett a Piac & Profit A növekedés csapdái 2017 című konferenciáján.
Családi vállalkozásból is lehet világcég
Nem csak kicsi, lokális piacot kiszolgáló cégek lehetnek a családi vállalatok. Számos cég működik akár globálisan is, amik száz százalékig az alapító és családja kezében vannak. Az alábbiakban a Dyson nyomán összegyűjtöttünk néhány tippet az ambiciózus vállalkozóknak, akik nagyban gondolkoznak, de azért a családban tartanák az ügyeket.
Ki kell bírni együtt, a jövő érdekében
A hazai családi vállalatok jelentős részének égető probléma a generációváltás. A siker érdekében muszáj tudatosan tervezni és szembenézni azzal, hogy a cég és a világ is változott az elmúlt évtizedekben. A fiatalok mások, de erre tekintsünk inkább lehetőségként!
Digitális készségek nélkül ma már nincs siker
Big data, adatelemzés, vagyis digitális fejlődés nélkül ma már nincs siker. Az informatika kihagyhatatlan elem, bármely szektorban mozgunk is.
A királyfi csak a mesében jó vezető
„Csak a mesében igaz, hogy a királyfi a legjobb választás az ország vezetésére – mondja Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter cégutódlás-specialistája. – A valóságban a generációváltás problémáját csak az a vállalat tudja sérülés nélkül megúszni, amelyik időben felkészül, és fokozatosan valósítja meg a szükséges változtatásokat.”
A pápa sem maga választja az utódját, a cégvezetőnek sem kéne
A családi vállalatok többsége belebukik a generációváltásba, szakértők szerint sok esetben az érzelmi telítettség miatt. Muszáj a lelki kérdéseket is kezelni a sikeres továbbéléshez, de a gondolkodást ott kell kezdeni, hogy miért az alapító választana egyáltalán utódot?
A családi vállalkozásokban megbízhatunk
Bár a hazai tulajdonú cégek sok problémával küzdenek, a családi vállalkozások számos tekintetben kiemelkednek e nagy tömegből, többségük lényegesen megbízhatóbb az átlagosnál – derült ki az Opten adataiból.
A jó munkaerő a siker kulcsa
Az alacsony növekedési környezet és a munkaerőpiaci nehézségek ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások - derül ki a KPMG felméréséből. A megkérdezettek szerint egy vállalkozás általában véve akkor sikeres, ha képes magához vonzani és megtartani a jó munkaerőt, illetve nyitott az innovációra.
Adócsökkentés miatt kezeli csak a családi vagyont Soros
A gazdagok megadóztatásáért kampányol, ő viszont minden jogos eszközt megragad, hogy minél kevesebb adót fizessen több mint 25 milliárd dolláros vagyona után az amerikai államnak. 2011-ben pont azért tette ki a külső befektetőket az alapjából, hogy családi vagyonkezelőként vigye tovább az üzletet. A családi alapok ugyanis előnyösebb adózást élveznek.
Ennyi kéne ahhoz, hogy növekedni kezdjen a családi cég
A vállalkozások közel negyede nehezen tör ki az otthoni keretekből – derül ki a CIB Bank és a BellResearch közös kutatásából. Itthon a kisvállalatok 22 százaléka ugyanis egy-két személyes családi vállalkozásként működik, pedig néhány egyszerű ötlettel valódi, nyereséget termelő gazdasági szervezetté válhatnának. A CIB szakértői összeállítottak egy listát arról, mit kell ezért tennie a tulajdonosoknak.
A külföldi többet fizet, a magyar tudja, mit vesz
Továbbra is a stratégiai befektetők dominálnak a hazai cégfelvásárlások piacán, azonban jelentősen megnőtt a határon belüli tranzakciók aránya, egyre több a magyar befektető. A családi vállalkozások körében azonban kisebb eladási hullámra lehet számítani az elkövetkezendő években.