Kulcstényező a sikeres családi vállalkozáshoz

Hagyomány és fejlődés – a kettő egyensúlyának megteremtése az egyik leggyakoribb kihívás a családi vállalkozások tartós örökségének kiépítésében. Az ilyen cégeknek fel kell ismerniük, mikor helyes ragaszkodni a hagyományokhoz, és mikor kell fejest ugrani az ismeretlenbe anélkül, hogy ezzel elveszítenék azokat az értékeket, amelyekben a vállalkozás igazán egyedi. Az örökség lényegének jövőközpontú szemlélete a jövő generációinak sikere érdekében is fontos szempont – állapította meg kutatásában a KPMG.

A KPMG 2023 második felében 2683 családi vállalkozás vezetőjét kereste meg 80 országból, illetve régióból, hogy megvizsgálja az örökség valódi lényegét, és azt, hogyan lehet ezt használni a fenntartható és versenyképes növekedés érdekében.

Az örökség lényegének feltárása

Az örökség a családi vállalkozások fontos eleme, amely összeköti a generációkat, és meghatározza a vállalkozás hosszútávú jövőképét. Az örökség azonban egyszerre lehet eszköz és teher is, hiszen az identitás és az inspiráció forrásaként szolgál, de potenciálisan akadályozhatja az innovációt és a változásokat. Ha a vezetők túlzottan ragaszkodnak a hagyományokhoz, és folyamatosan arra hivatkoznak, hogy ezt náluk "mindig is így csinálták", az több probléma forrása lesz, megzavarja a családi kapcsolatokat, és végül az innovációra és alkalmazkodóképességre összpontosító fiatalabb generációk szembeszállhatnak a stabilitást és biztonságot preferáló idősebbekkel. Ez az örökségi paradoxon. A helyzet megoldása nyitottságot és kompromisszumkészséget követel az érintettek részéről.

A sikeres családi vállalkozások tudatosan formálják értékké örökségeiket
A sikeres családi vállalkozások tudatosan formálják értékké örökségeiket
Fotó: Depositphotos

A KMPG arra kérte a családi vállalkozások vezetőit, hogy azonosítsák azt az örökséget, amely a legjobban jellemzi cégüket. Leírásuk a felmérésben szereplő négy fő örökségi összetevő – az anyagi, biológiai, társadalmi és identitásbeli – legfontosabb jellemzőin alapult. Az interjúk egyik tanulsága az volt, hogy ezen a négy összetevőn kívül a vállalkozói örökségek is felbukkantak fontos összetevőként. A felmérés megmutatja, hogy a különböző generációk egyedi szempontjaik és prioritásaik alapján érzékelik örökségük fontosságát, így annak építésére és fenntartására irányuló stratégiák is eltérnek.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo