A családi vállalkozásokban megbízhatunk

Bár a hazai tulajdonú cégek sok problémával küzdenek, a családi vállalkozások számos tekintetben kiemelkednek e nagy tömegből, többségük lényegesen megbízhatóbb az átlagosnál – derült ki az Opten adataiból.

Kép: Pixabay

A hazai cégbázis döntő többségét mikrovállalkozások alkotják. E cégek nagy része nem a tőkeerősségéről és stabilitásáról híres, ennek ellenére láthatóak azért pozitív példák is a cégstruktúrában. A kis létszámú vállalkozásoknak sok különböző formája működik hazánkban, jelentős részük egy-egy magánszemély köré épül. Ilyen a mintegy 350 ezer egyéni vállalkozó és közel 130 ezer olyan gazdasági „társaság”, ahol az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult személy is.

„Az egyszemélyes vállalkozások mellett viszont pozitív értelemben kiemelkednek azok a gazdasági társaságok, ahol a cégen belül a család több tagja is képviselteti magát vagy tulajdonosként, vagy aláíróként” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. A családi kapcsolatokat felmutató vállalkozások nemcsak megbízhatóbbak az egyszemélyes társaságoknál, de általánosságban kiemelkednek a teljes cégbázisból.

Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. „Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, 15 százalékuk pedig kiemelkedő megbízhatósági szempontból” – mondja az Opten igazgatója.

„A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet” – mondja a szakértő. (Persze néha még a tündérmese is befuccsolhat!)

Be kell látni, nem vagyunk tévedhetetlenek
Óriási kihívás előtt állnak a magyar családi vállalatok az elkövetkező években: nyugdíjba készülődik az a generáció, amely a rendszerváltás alatt és után elindította a sikeres családi cégek többségét. Azonban szakértők felhívták a figyelmet, hogy erre a kihívásra egyelőre felkészületlen a vállalatok és vezetőik többsége, így kétséges hogy túlélik-e a váltást. Pedig tudatos tervezéssel, felkészüléssel megelőzhető lenne, hogy belebukjon a váltásba az évek munkájával felépített cég.
Külön kategóriát képviselnek azok a családi vállalatok, akiknek a felelőssége bőven túlmutat a tulajdonosaikon. A jellemzően több száz főt foglalkoztató, sokmilliárdos árbevételű, de ugyanakkor családi tulajdonban lévő és a tulajdonos-családtagok által vezetett vállalatok az elmúlt években kezdtek komolyan foglalkozni a generációváltással. Bárány László, a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke szerint: „a terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa”. Hozzáteszi: „Tagvállalataink gyakorta kerülnek szembe olyan problémákkal, amelyek megoldásához komoly segítséget jelent a többi családi vállalkozás tapasztalata.” Az FBN-H-nak jelenleg 64 család a tagja, az általuk tulajdonolt vállalatok árbevétele 2015-ben meghaladta az 580 Mrd Ft-ot, összesített adóteljesítményük pedig az 50 Mrd Ft-ot, és mintegy 13 600 munkavállalót foglalkoztattak.

A családi vállalkozások tekintetében az egyik legérdekesebb jelenség, hogy mintegy 60 százalékuk olyan vállalkozás, ahol kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és cégjegyzésre jogosultak köre, azaz „külsős” magánszemélyek vagy cégek egyáltalán nem kapnak komoly szerepet a cég életében. Közel 1800 családi vállalkozás éri el ma az 1 milliárd forintos éves árbevételt, tehát ma már a gazdasági erejét sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.

A cégirányítást elemezve az derül ki, hogy az apa–gyermek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű. A családi cégek mintegy 60 százalékában találhatóak apa–gyermek kapcsolatok, és 40 százalékban anya–gyermek vagy testvérkapcsolatok. Ezekből a számokból az is kiderül, hogy a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap a cég irányításában. Ágazati eloszlást vizsgálva –  talán nem meglepő módon – a kereskedelem végzett az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással, ami részben a szektor nagyságrendjének is köszönhető. Arányaiban viszont a „tanácsadó” cégek kiemelkedőek, ahol a szektor cégeinek több mint 20 százaléka családi vállalkozásként működik.

Testvérek a cégben: meddig tart az egyenlőség?
A legtöbb családi vállalkozásban a testvérek között egyenlően osztják el az örökséget – pedig szakértőnk szerint a legtöbb esetben ez nem működik. A céget és a családi kapcsolatokat is kockáztatjuk vele. Szakértőnk segít, mi a megoldás.

Véleményvezér

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo