Gyereknap a családi cégeknél

A többszemélyes családi cégekben a legmeghatározóbbak a családi kapcsolatok, hiszen ezekben a cégekben már nem csak a család és a munka, de a cégjog is erősen összekapcsolja a családtagokat.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai cégstruktúra jelentős része mikrovállalkozás, ezek döntő többségében kiemelt szerepe van a családoknak. A családtagok lehetnek aktív vagy passzív érintettjei is az ilyen típusú vállalkozásoknak, de kétségkívül a céges ügyletek szorosan kihatnak a családtagok mindennapjaira. Vállalkozási forma tekintetében a leginkább érintett vállalkozástípusok az egyéni vállalkozók, az egyszemélyes cégek, valamint a több családtagot is felvonultató többszemélyes vállalkozások.

Jelenleg mintegy 500 ezer egyéni vállalkozó, 130 ezer egyszemélyes cég működik Magyarországon. E formák mellett még megtalálható 108 ezer olyan társult vállalkozás is, ahol a család több tagja is tulajdonos, vagy cégjegyzésre jogosult. Ezek közül a többszemélyes családi cégekben a legmeghatározóbbak a családi kapcsolatok, hiszen ezekben már nem csak a család és a munka, de a cégjog is erősen összekapcsolja a családtagokat.

Kép: PP archív

A családi jelleg nagy általánosságban pozitívan hat a cég működésére, a statisztikák alapján a családi vállalkozások 75 százaléka átlag feletti megbízhatósággal rendelkezik. A családi vállalkozások sikere abban is tetten érhető, hogy közülük sokan nőtték ki magukat milliárdos nagyvállalatokká. Jelenleg közel 1800 családi vállalkozás éves árbevétele haladja meg az 1 milliárd Ft-ot.

A családtagokat felvonultató vállalkozások 60 százaléka kizárólagos családi vállalkozás, azaz az összes tulajdonos és aláíró ugyanannak a családnak a tagja, mert sokan nem bíznak a családon kívüli szereplőkben, vagy egyszerűen a cég mérete még nem indokolja a menedzsment bővítését külső tagokkal.

A kapcsolattípusokat vizsgálva a többgenerációs családok alkotják a családi cégek többséget. A családi cégek 57 százalékában azonosítható apa–gyermek kapcsolat, és mintegy 36 százalékukban anya–gyermek kapcsolat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo