Nem veszi át a gyerek a céget: keressünk menedzsert?

A rendszerváltás után vállalkozásokat alapító generáció tagjai most abban a dilemmában vannak, hogy eldöntsék, a gyerekeik megfelelőek-e a cég vezetésére, vagy hozzanak a családon kívülről profi menedzsert. Nem egyszerű a döntés. Mert a cég is olyan, mint egy saját gyerek. A Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján megoldásokat vázoltak fel az előadók.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A cég még mindig a legjobb profittermelő motor. Az idő nem nekünk dolgozik, ezt tudomásul kell venni. Óriási az értékvesztés kockázata. Sokkal nehezebb valamit felépíteni a nulláról, mint fenntartani. Az első generációs cégek 50 százalékának van utódlási stratégiája, ennek 7 százalékánál van leírva. Hogy ezt értik alatta, ehhez lehet viszonyulni", mondta Salzmann Zoltán, a Salzmann & Partners Vezetési Tanácsadó szervezetfejlesztője a Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján.

Túlnőtt rajtunk a cég

"Felépítünk racionálisan egy céget, amin aztán az érzelmi dolgok elhatalmasodnak", mondta Virág Rajmund, a Hammel & Hochreiter utódlás-specialistája. A rendszerváltás után gründolt cégek vezetői nem voltak jelen, amikor a gyerekeik felnőttek, mindig a telepen voltak, az irodában, most lelkiismeretfurdalásuk van, átadnák nekik a boltot, de a gyereknek már vagy elege lett, kiégett a harmincas éveire és elment máshová alkalmazottnak, vagy a saját cégét építi, mondta Virág.

Salzmann Zoltán
(fotó: PP)

Elégetővé teszi a generációváltás szükségességét, hogy "ötven fő felett már nem lehet kézivezérléssel irányítani egy céget, ez a cégméret már átláthatatlan," mondta Macher Márta, a Macher Zrt. vezérigazgatója. Amikor a cégvezető nyugdíjaskorban ér, "érdemes a tulajdonosi és operatív feladatokat szétválasztani", tette hozzá Virág.

Akarom is, meg nem is

A leggyakoribb hiba, amibe a kényszervállalkozóként indult, negyedévszázad alatt jól menő vállalkozást felépítő cégvezetők elkövetnek, hogy nem tudják elengedni a már-már gyermekükként "felnevelt" céget. Egyfelől azt kommunikálják, hogy eladnák, másfelől azonban képtelenek erre. Márpedig ahogy a mondás tartja, "céltalan hajósnak semmilyen szél sem kedvez."

"Ritka, hogy az átadó pontosan definiálja, kire van szüksége", mondta Horváth Soma, a KKV Műhely ügyvezetője. "Ha eldönti, hogy vissza akar vonulni, fel kell tennie a kérdést: Mi a célom az időmmel?", amíg ez nem világos, addig nem lesz motivációja a háttérbe vonulásra az operatív ügyekben.

"Hiba azt hinni, hogy az utódlás csak a mi problémánk. Nem akarjuk mutatni másoknak. De ha új arcok jönnek a főnök irodájába, az a munkatársaknak is feltűnik előbb-utóbb", mondta Salzmann. Az sem ritka, hogy az alkalmazottak már látják, kell egy utód, de a vezető ezt még nem ismerte fel.

fotó: PP

"A rengeteg köteléket, ami a család és a cég között van, el kell vágni", hangsúlyozta Boár György, az OrienTax Adótanácsadó Zrt. Tax Managere. Ezt a leválást nehéz megtenni.

Mert amikor a cégvezetés és a tulajdonrész átadásáról van szó, valójában "hatalomról beszélünk. Mindannyian ragaszkodunk a hatalmunkhoz. A tulajdon mögött birtoklás áll, azaz hatalom", mondta nyitóbeszédében Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője.

Elengedés

Borbély szerint ezek a fő szempontok:

  • Újra meg kell nézni a céget: "Működik-e majd nélkülünk?"
  • Lehet, hogy van jobb modell.
  • Dönts. Eladod (befektetőnek) vagy leadod (új vezetőnek)?
  • "Itt sokan megállnak. Halogatnak. A rossz hír, hogy ezt akárhányszor tudjuk ismételni. Ez hamis biztonságérzetet kelt. Lustaságot okoz, kifogásokat generál, tagadást szül, pánikot teremt. Ilyen sorrendben", véli Borbély.
  • Megkezdődik a hárítás, a felelősség elkerülése, ami jelentkezhet valamiféle köztes megoldásban, amikor a cégalapító még ott van, de már egyre kevésbé. Folyik egyes feladatok delegálása, a felelősség tudattalan átruházása másokra, mégsem képes rászánni magát a kilépésre a főnök.
Milyen legyen az utódom?

A cégvezető gyakran "a saját klónját keresi, és azzal fog hadakozni. Mert ha az illető ugyanolyan talpraesett lenne, mint ő, akkor már a saját vállalkozását építené", mondta Virág Rajmund.

Borbély László szónokol.
(fotó PP)

Manapság "csak a kompetenciában hiszünk," mondta Borbély. Csakhogy ennél a rangidős generációnál "elmúlik a gyors, hatékony döntéshozatali kompetencia." A vezető "következetlen utasításokat ad," s csak tetézi a helyzetet, hogy nem hajlandó belátni tévedéseit, mert hozzászokott, hogy húsz-harminc éven át mindenhez értett, mindent ő tudott a legjobban. Ha nem, akkor életbe lépett az egyes pont. Ez irracionálisnak hangzik. Az is."

Ekkor áll be a hírnévvesztés a cégben. Vigyázni kell, mert a "kiégett szervezetben gyorsan ragad a kiégés. És ez általában nem látszik", figyelmeztetett Borbély.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo