A legtöbb mára megerősödött és milliárdos forgalmúra nőtt, több mint ötven főt foglalkoztató családi vállalat alapítója a hatvanas, hetvenes éveiben jár, és lassan inkább átadná a stafétabotot.
– Többféle modell létezik. A gyártó cégeknél sokszor már gyerekkorban magukba szívják a gyerekek a cég illatait, atmoszféráját, mígnem beleszeretnek a szakmába. Amikor pedig felnőnek, végigjárják a szamárlétrát, és megismerkednek a gyár minden porcikájával. Ezután veszik át a tulajdonos-csúcsvezetői pozíciót, vagy valamelyik részleget fogják irányítani. A másik gyakorlat, hogy a legjobb iskolák elvégzése, majd „idegenben” felépített karrier néhány éve után tapasztalatokkal felszerelkezve szállnak be a családi vállalatba. Utóbbi módszer általában az innovatív cégeknél vált gyakorlattá – mutat rá Boross Dávid, aki szerint az üzleti életben rendkívüli sikereket elért alapítóknak is tudomásul kell venniük, hogy a töretlen szárnyalás érdekében eljön az a pont, amikor át kell adniuk a stafétabotot.
A generációváltás hosszú, nemritkán két-három évre, de akár hat-hét évre is elnyúló folyamat. Sokáig a generációk együtt működtetik a céget, mielőtt a korábbi vezető teljesen háttérbe vonulna. A nemzetközi statisztikák szerint azonban az első átadás után mindössze a vállalatok egyharmada marad családi kézben, és az első három generáció alatt alakulnak ki azok a rutinok, amelyek később hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat továbbra is családi kézben maradjon. A siker titka a tervezettség. (A családi vállalkozások egyértelműen versenyképesek a 21. században is. Jobban átvészelték a válságot is. Hogy miért, és, hogy mik lehetnek az esetleg hátrányok, arról itt olvashat részletesen.)
Made in Hungary
A többprofilú cégből álló holdingok családi kézben tartásához nagyon sok gyerekre lenne szükség, és az sem biztos, hogy minden gyerek ugyanarra az életre vágyik, mint amit a szülei éltek. Magyarországon – miközben tömegesen jelentkezik a tulajdonosváltás szükségszerűsége – ma nincs piacuk a cégeknek, és ez kihat a vállalatok értékére is. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy sok esetben a családi cégek tulajdonosai és a menedzsmentje sem vált még el egymástól.
– A belföldi kereslet megteremtése növelné a hazai vállalkozások cégértékét, hozzájárulna ahhoz, hogy megtörténjen a generációváltás, és a vállalatok jó irányba kezdenének mozogni. Ha nem így lesz, és az alapítók nem tudnak belátható időn belül kiszállni, ezek a jól felépített vállalatok veszítenek a lendületükből, elindulnak lefelé. Ha garantálva látnám, hogy tegyük fel, a cégem értékének a hetven százalékát megkapom, és én választhatnám ki akár a piacról, akár a menedzsmentből, akár a családból azt, akit képesnek tartok arra, hogy továbbvigye a vállalatot, nem hezitálnék. A vevő fizetne, teszem azt, húsz százalékot, a többit pedig támogatott hitel formájában a bankok vagy az állam. A visszavásárlási opciót pedig megtartanám. Egyáltalán nem ördögtől való, ha a gyerek és a házastársa sem ajándékba kapja a céget, hanem a kedvezményes hitel segítségével kapcsolódna be a vállalkozásba – vázol fel egy lehetséges utat Rudas László, aki szerint sokan a hazai családi cégek alapítói közül azért nem merik elengedni a vállalatukat, mert nem látják biztosítva a jövőjüket. Magyarországon ugyanis a vagyonuk jelentősebb hányadát teszi ki a cég, szemben a nyugat-európai vagy amerikai gyakorlattal, ahol átlagosan a cégvagyon a cégvezetők magánvagyonának mindössze egyharmada.
Apán és fiún is múlik
Tőlünk nyugatabbra komoly állami programok segítik az alapítók visszavonulását és a cég tovább élését. Hollandiában például ötvenéves kortól jogosultak a tulajdonosok ingyenes tanácsadási szolgáltatásra, amely a stafétabot átadására készít fel. Egy rossz váltás a vállalat végét jelentheti, de az is, ha az alapítók nem ismerik fel, hogy már nem tudják kellő hatékonysággal működtetni, amit felépítettek.
Boross úgy véli, a generációváltást lassítja az is, ha az alapítók saját magukat keresik a gyerekeikben, és ha azt nem találják meg, nem adják át a vállalatot. Pedig a hiányzó képességek megfelelő menedzsmenttel pótolhatók lennének. És persze a fiataloknak is hatalmas a felelősségük: meg kell, hogy mutassák, mire alkalmasak, milyen hozzáadott értéket visznek a cégbe.
– Az idősebb generációnak látnia kell a siker esélyét, a következő generációnak pedig kell tudnia legalább akkora terhet viselni, mint az apáknak. Miután a családi vállalatban a munkatársak is szinte családtaggá válnak, az ő bizalmuk, elfogadásuk is kulcsa a sikeres generációváltásnak – teszi hozzá Boross.