Harcolnak a jó munkaerőért, de optimisták a családi vállalkozások

Továbbra is optimisták a családi vállalkozások Európában: 70 százalékuk pozitív kilátásokról számolt be, ugyanakkor a jövedelmezőség visszaesése és a tehetséges munkaerőért folytatott harc nagy kihívást jelent számukra.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

magyarországon az utódlás a gond - Kép: SXC

A családi vállalkozások 70 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Ennek ellenére a jövedelmezőség visszaesése egyre többeket aggaszt: egy év alatt 9 százalékkal (47 százalékra) nőtt azon válaszadók száma, akik ezt a problémát tartják a legnagyobb kihívásnak – derül ki a KPMG és a European Family Business által közösen végzett „European Family Business Barometer” című felmérésből.

A tehetségekért folytatott harc a megkérdezettek 42 százaléka szerint égető probléma a cégek számára; júniusban még 6 százalékkal kevesebb válaszadónak okozott gondot ez a témakör. Jelentősen nőtt a munkaerő költsége miatt aggódók száma: míg egy évvel ezelőtt csupán a válaszadók 15 százaléka, ma már 29 százaléka szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, amivel szembesülnek. Éppen ezért nem is meglepő, hogy a válaszadók fele örülne a munkaerő-piaci szabályozás reformjának.

A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy a családi vállalkozásokra továbbra is a növekedés jellemző. A válaszadók 54 százaléka számolt be bevételeinek emelkedéséről (júniusban ez a szám 44 százalék volt). Az utóbbi fél évben a válaszadók 48 százaléka növelte munkavállalóinak számát is.

Magyarországon az utódlás a probléma

„Magyarországon a családi vállalkozások növekedését, fejlődését az organikus fejlődés mellett leginkább a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja támogatja, ami nagy népszerűségnek örvend. Ennek ellenére még mindig probléma az alulfinanszírozottság, különösen a felvásárlások finanszírozása kapcsán. Probléma a bizalomhiány, illetve az ennek következtében kialakuló nagyon központosított vezetési struktúra, illetve az is, hogy a cégutódlásra nincs kidolgozott stratégia, ami miatt sok társaság nem tudja majd folytatni tevékenységét a jövőben” – mondta Mádi-Szabó Zoltán, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.

„Az eredmények újból azt mutatják, hogy a családi vállalkozások fejlődnek. Ugyanakkor, ahogy azt már az előző felmérések alkalmával is láttuk, egyre nő a jövedelmezőség miatti nyomás, és aggasztó a tehetségekért folytatott harc valamint a munkáltatás komplexitása. Ez egy jelzés a döntéshozók számára, hogy sürgős beavatkozásra van szükség” – tette hozzá Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

HOGYAN MARADHAT A VAGYON A CSALÁDBAN?
A leköszönni készülő vezetők egyik legnagyobb problémája, hogy ezeket a vállalatokat – és az általuk képviselt vagyont – hogyan tartsák egyben. Ennek részben érzelmi okai vannak, hiszen a cégvezetők a saját teremtményükként kezelik a cégüket, illetve komoly felelősséget éreznek munkavállalóik iránt, de nyilván gazdasági megfontolás is áll mögötte. Öröklés, bizalmi vagyonkezelés vagy magánalapítvány? Hogy tartható fent az alapítói akarat?

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo