Harcolnak a jó munkaerőért, de optimisták a családi vállalkozások

Továbbra is optimisták a családi vállalkozások Európában: 70 százalékuk pozitív kilátásokról számolt be, ugyanakkor a jövedelmezőség visszaesése és a tehetséges munkaerőért folytatott harc nagy kihívást jelent számukra.

magyarországon az utódlás a gond - Kép: SXC

A családi vállalkozások 70 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Ennek ellenére a jövedelmezőség visszaesése egyre többeket aggaszt: egy év alatt 9 százalékkal (47 százalékra) nőtt azon válaszadók száma, akik ezt a problémát tartják a legnagyobb kihívásnak – derül ki a KPMG és a European Family Business által közösen végzett „European Family Business Barometer” című felmérésből.

A tehetségekért folytatott harc a megkérdezettek 42 százaléka szerint égető probléma a cégek számára; júniusban még 6 százalékkal kevesebb válaszadónak okozott gondot ez a témakör. Jelentősen nőtt a munkaerő költsége miatt aggódók száma: míg egy évvel ezelőtt csupán a válaszadók 15 százaléka, ma már 29 százaléka szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, amivel szembesülnek. Éppen ezért nem is meglepő, hogy a válaszadók fele örülne a munkaerő-piaci szabályozás reformjának.

A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy a családi vállalkozásokra továbbra is a növekedés jellemző. A válaszadók 54 százaléka számolt be bevételeinek emelkedéséről (júniusban ez a szám 44 százalék volt). Az utóbbi fél évben a válaszadók 48 százaléka növelte munkavállalóinak számát is.

Magyarországon az utódlás a probléma

„Magyarországon a családi vállalkozások növekedését, fejlődését az organikus fejlődés mellett leginkább a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja támogatja, ami nagy népszerűségnek örvend. Ennek ellenére még mindig probléma az alulfinanszírozottság, különösen a felvásárlások finanszírozása kapcsán. Probléma a bizalomhiány, illetve az ennek következtében kialakuló nagyon központosított vezetési struktúra, illetve az is, hogy a cégutódlásra nincs kidolgozott stratégia, ami miatt sok társaság nem tudja majd folytatni tevékenységét a jövőben” – mondta Mádi-Szabó Zoltán, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.

„Az eredmények újból azt mutatják, hogy a családi vállalkozások fejlődnek. Ugyanakkor, ahogy azt már az előző felmérések alkalmával is láttuk, egyre nő a jövedelmezőség miatti nyomás, és aggasztó a tehetségekért folytatott harc valamint a munkáltatás komplexitása. Ez egy jelzés a döntéshozók számára, hogy sürgős beavatkozásra van szükség” – tette hozzá Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

HOGYAN MARADHAT A VAGYON A CSALÁDBAN?
A leköszönni készülő vezetők egyik legnagyobb problémája, hogy ezeket a vállalatokat – és az általuk képviselt vagyont – hogyan tartsák egyben. Ennek részben érzelmi okai vannak, hiszen a cégvezetők a saját teremtményükként kezelik a cégüket, illetve komoly felelősséget éreznek munkavállalóik iránt, de nyilván gazdasági megfontolás is áll mögötte. Öröklés, bizalmi vagyonkezelés vagy magánalapítvány? Hogy tartható fent az alapítói akarat?

Véleményvezér

Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo