Válaszúton a családi vállalkozások

Negyedszázaddal a vasfüggöny lehullása után válaszút előtt állnak a közép- és kelet-európai családi vállalkozások, mivel kritikus döntéseket kell hozniuk a jövőt illetően. A vállalakozások 40 százaléka tervez tulajdonosválást, miután sok tulajdonos nyugdíjba készül az elkövetkezendő öt évben - derült ki a PwC „CEE Family Business Survey: Family businesses at a crossroads” című tanulmányából.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 61%-a tervezi, hogy átadja vállalatát a jövőben a következő nemzedéknek, míg 28%-uk szeretné eladni vagy külső finanszírozókat bevonni üzletébe. „Annak érdekében, hogy a következő generáció hatékonyan vehesse át az üzletvezetést, előbb tapasztalatra van szükségük. Így meglepő, hogy a közép- és kelet-európai családi vállalkozások többsége nem jelölte ki a jövőbeli vezetőket, illetve nem rendelkezik formális utódlási tervvel” – mondja Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa

A megkérdezett vállalkozások mindössze 39%-a rendelkezik utódlási tervvel legalább néhány pozícióra vonatkozóan, míg globálisan ez az arány 53%. Hasonlóképpen, a régió családi vállalkozásainak csupán 29%-a foglalkoztat családtagot a következő generációból, míg világszerte a családi vállalkozások 55%-a.

A családi vállalkozásoknál a vezetéssel kapcsolatos konfliktusok nagyon rossz hatással lehetnek a családi viszonyokra, a jelentkező problémák ugyanakkor, mint például haláleset, válás, betegség vagy baleset, káoszba dönthetik a céget. Megfelelő eljárások azonban segíthetnek megelőzni, hogy az üzlettel kapcsolatos félreértések ne fajuljanak családi válsággá, illetve fordítva: a válságok se befolyásolják kedvezőtlenül az üzletvitelt. Ugyanakkor a családi vállalkozások mindössze 52%-a rendelkezik kidolgozott eljárással a konfliktusok kezelésére vonatkozóan, ez jóval alacsonyabb, mint a 83%-os globális átlag.

Növekedés a piaci kihívások ellenére

A nehéz piaci környezet ellenére a családi vállalkozások továbbra is jól teljesítenek és optimisták a jövőre vonatkozóan. A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 67%-a növekedett az utóbbi évben, és 90%-uk számít további növekedésre a következő öt évben. (A családi vállalkozások egyértelműen versenyképesek a 21. században is. Jobban átvészelték a válságot is. Hogy miért, és, hogy mik lehetnek az esetleg hátrányok, arról itt olvashat részletesen.)

Hullámban jön a váltás, fel kell készülni!
Magyarországon néhány éven belül a generációváltás válik a családi cégek legégetőbb kérdésévé, és így a magyar gazdaságot is erősen befolyásoló tényezővé. Az alapítók leköszönnének. De hogyan tovább?
A közép- és kelet-európai családi vállalkozások több mint fele véli úgy, hogy a geopolitikai kockázatok gátolják a növekedést: 54%-uk szerint az elkövetkező öt év legnagyobb kihívása a gazdasági környezet, valamint a politikai instabilitás, míg 51%-uk aggódik a folyton változó piaci környezet miatt.

Növekedési lehetőségek a külföldi piacokon

A közép- és kelet-európai vállalkozások a növekedés érdekében új üzleti lehetőségek után kutatnak. A régióbeli családi vállalkozások 78%-a értékesít jelenleg külföldön; a külföldi értékesítés átlagosan a bevétel 21%-át teszi ki. A régió vállalatai 2019-ig 29%-ra szeretnék növelni a külföldre irányuló értékesítést, és döntő többségük főleg Európán belül próbál terjeszkedni.

Ahogy egyre több tapasztalatra tesznek szert, úgy próbálják egyre strukturáltabbá tenni vállalkozói kultúrájukat a régióban működő családi vállalkozások. Mind többet fektetnek üzletvitelük professzionalizálásába. A régión belül a válaszadók 52%-a emelte ki a professzionalizmust mint a legfontosabb kihívások egyikét, míg ezt globálisan a válaszadók csupán 40%-a említette.

Egy professzionálisabb szervezet létrehozásához a siker kulcsa a megfelelő emberek megtalálása; a régiós családi vállalkozások 61%-a gondolja úgy, hogy a tehetséges munkatársak megtalálása az egyik legfőbb kihívás a következő öt év során.

Technológia és innováció

A gyors technológiai változás a fő hajtóerő a piacon. A régiós családi vállalkozások 43%-a gondolja úgy, hogy a technológia átalakítja majd az üzleti tevékenységet a következő öt év alatt. Ezenfelül 73%-uk lát reklámlehetőséget a digitális csatornákban, továbbá a lehetséges előnyök kiaknázása céljából a válaszadók 70%-a látja szükségesnek az új digitális lehetőségek kihasználását.

Általánosan elmondható, hogy a kelet- és közép-európai régió családi vállalkozásai kevésbé koncentrálnak az innovációra mint máshol. A régiós családi vállalkozások 46%-a tekinti az innováció szükségességét a legfőbb kihívásként, míg globálisan 64%-uk vallja ezt. Ahogy egyre jobban globalizálódik az üzletvitel, a régiós vállalkozások számára egyre nagyobb fenyegetést jelenthet a náluk jóval innovatívabb külföldi versenytársak piacra lépése.

Mi családi?
Arra, hogy ma mit tekintünk családi vállalatnak, számtalan definíció létezik, de Magyarországon nincs hivatalosan elfogadott verzió. Az Európai Unió 2009-ben a világszerte használatos 90-féle megfogalmazásból a következőt választotta: családi vállalkozásnak minősülnek, méretüktől függetlenül azon gazdasági társaságok, amelyek irányításában a tulajdonos mellett legalább még egy családtag részt vesz, valamint a család tulajdoni hányada meghatározó – nyílt részvénytársaság estén minimum 25, zárt részvénytársaság esetén minimum 50 százalékos – szerepet biztosít a családnak a tulajdonosi döntésekben. A definíció alapján toborozza tagjait az aktív nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkező Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület az évi legalább egymilliárd forint forgalmú családi vállalatok közül. A Családi Vállalkozások Országos Egyesülete viszont a működési időt tartja meghatározónak. Szerintük az árbevételtől függetlenül a legalább tíz éve családi kézben lévő és családtagokat is alkalmazó cégek számítanak a piac stabil szereplőinek, amelyeket jogszabályi módon is fontos lenne támogatni. A családi vállalkozások viszonyai sajátos feladatokat és problémákat kreálhatnak, amik nehezítik a hatékony működést. A jobb megértés érdekében a Piac&Profit szakértője segít áttekinteni a legfontosabb életciklusokat.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo