Indulhat a roham a magyar cégekért

Továbbra is kivárás jellemzi a cégfelvásárlásokat a közép-kelet európai régióban. 2016 harmadik negyedévében mindössze 45 üzlet köttetett, 2,3 Mrd USD értékben az 500 millió dollár alatti, úgynevezett közepes méretű tranzakciók területén. Ez 43%-os visszaesést jelent az előző év hasonló időszakához képest; ezzel az elmúlt 8 év legalacsonyabb teljesítményét nyújtva. Az országokon belüli akvizíciók domináltak, de csökkent a magántőke befektetések volumene – hívta fel a figyelmet a BDO Magyarország.

Kép: Pixabay

Ahogy az elmúlt negyedévben, így most is az ipar és vegyipar szektor volt a legerősebb a felvásárlási ügyletek ötödével. Ezt a kiskereskedelmi (17,8%), az üzleti szolgáltatások (15,6%) és a Technológia, Média és Telecom (13,3%) szektor követte. A legalacsonyabb üzletkötési szám ezúttal a pénzügyi szektorban volt látható, a 3 üzlet a piac 6,7%-át jelentette. A gyenge eredmény ellenére a régióban továbbra is fontos marad a szektor, hiszen a megkötött 3 üzletből kettő (a grúziai és lengyel pénzintézet) a régió legnagyobb üzlete közé tartozik.

A tíz legnagyobb üzletkötés összesen 1,4 Mrd USD-t ért, ami a tranzakciós érték mintegy 60%-a. Az év harmadik negyedévében megfigyelhető érdekes jelenség volt az országokon belüli tranzakciók száma – a top10 üzletből 7 esetében az ajánlattevő és a felvásárolt vállalat is az ugyanazok országban volt. Ezek közül Lengyelországé 3 tranzakcióval a legnagyobb szám.

Kitekintés 2016 végéig

A növekvő üzleti optimizmus hatására erősödő aktivitást várhatunk az év hátralevő részére. Az eladási és vételárak közelítenek egymáshoz, a magántőke és adósságfinanszírozás is egyre elérhetőbb, amik következtében számíthatunk a M&A tevékenység mind mennyiségében, mint mértékében való növekedésére. A piacon elérhető információk alapján jelenleg 766 folyamatban lévő, vagy várható akvizíciót látunk, amivel a régiónk a harmadik helyre lépett, majdnem utolérve Kínát - magyarázza Boross Ákos, a BDO Magyarország pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere, a Horizons CEE&CIS régió szerzője. Ha az alapkamatok továbbra is alacsonyak maradnak és az üzleti bizalom továbbra is növekszik, akkor erős utolsó negyedév elé nézünk. (A startupok egyébként a befektetők kedvencei!)

Egy angyal finanszírozhatja a nagy ötletet
Amennyiben a vállalkozások befektetőket szeretnének találni fejlesztéseik és projektjeik megvalósításához, különböző életszakaszaikban a kockázati tőkepiac különböző szegmenseiben kell keresgélniük – egy klasszikus tőkebefektető például nem fog ötleteket finanszírozni, ahogy a széleskörű nemzetközi piacra lépést sem egy akcelerátortól kell várni. Hogy a tőkebefektetés-kereséssel időt spóroljanak, és ne kopogtassanak feleslegesen egy-egy piaci szereplőnél, érdemes tájékozódni arról, hogy jelenleg kikkel társulhatnak. Míg a magyar piac alakulását nagyrészt a klasszikus kockázatitőke-befektetők határozzák meg, manapság az inkubátorok mellett az üzleti angyalok is egyre nagyobb szerepet kapnak a tőkepiacon.
A BDO Heat Chart alapján továbbra is az ipar és vegyipar szektort várjuk győztesnek 198 üzletkötéssel (26%), mögötte a kiskereskedelem 165 (22%) és a TMT (technológia, média és telekommunikáció) 112 (15%) lehet dobogós. Az ábra másik végén a gyógyszeripar, gyógyászati és biotech szektor 33, a leisure (szórakoztatás szektor) 36 előre látható akvizícióval rendelkezik.

Annak ellenére tehát, hogy az elmúlt negyedévre jósolt aktivitás nem valósult meg, az utolsó negyedévben növekedésre számítunk. Az elemzők arra számítanak, hogy a stratégiai vásárlók fogják dominálni a piacot, mert az organikus növekedés kilátásai korlátozottak. Továbbra is jelentős elérhető szabad tőkét látunk, hiszen az elmúlt időszak tőkehalmozásai következtében felgyűlt pénznek mindenképpen helyet keresnek. A pozitív makroökonómiai hatások és az országokon átnyúló befektetők folyamatos érdeklődésének eredményeképp hiszünk az M&A piac határozott növekedésében.

A magyarországi fúziós és cégfelvásárlási piac a régión belül is kicsinek mondható, a hazai piacon a tranzakciók többsége 50 millió USD alatti. A hazai piacon elsősorban a TMT (technológia, média, telekom), az ipari (elsősorban autóipar), valamint az ingatlan szektorban észlelhető erős aktivitás, és ez várhatóan az év hátralévő részére is jellemző lesz” – tette hozzá a BDO Magyarország szakértője. Középtávon a hazai tranzakciós aktivitás egyik fő motorja lehet, hogy a magyar középvállalatok egy részénél generációváltás vált időszerűvé, ugyanakkor az idősödő tulajdonosi kör sokszor nem tudja kinek továbbadni a vállalat vezetését, így a cégeladás mellett döntenek.

Most lesz érdemes eladni a céget
Az EVCA (Európai Kockázati- és Magántőke Egyesület) legfrissebb statisztikája szerint 2014-ben összesen 1,47 milliárd euró tőke áramlott a közép-kelet-európai régió magántőke alapjaiba – több mint háromszor annyi, mint 2013-ban – melynek legnagyobb része, 80%-a ún. buyout alapokhoz került. A tőkeáramlás is egyértelműen azt mutatja, hogy a magántőke alapok is cégfelvásárlásokat terveznek az elkövetkező időkben, melyhez vélhetően már most megkezdik a potenciális célpontok, vállalkozások feltérképezését, beazonosítását.

Véleményvezér

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya 

Hiányoznak az alapfeltételei egy jóléti Magyarországnak.
Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik

Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik 

Az állam kiegyensúlyozó szerepe felborult.
Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból 

A szírek hazavágynak.
Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos

Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos 

A nagy fideszes trükk.
Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból

Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból 

A képek mindennél beszédesebbek.
Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája?

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája? 

Még egy lépcsőt lejjebb lépett a magyar belpolitika.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo