Védik a biztos kasszát a családi vállakozások

A családi vállalatok forrásbevonási gyakorlatukban is eltérnek a befektetők tulajdonában álló cégektől: ahogy a működésük, a külső forráshoz való viszonyuk is konzervatívabb ahogy az is, hogy mit tesznek a megtakarításokkal.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokáig nem kérdés a külső forrásbevonás, hiszen az első generáció, sőt gyakran még a második is, visszaforgatja a jövedelmét, és alapvetően ebből a cash flow-ból finanszírozza a vállalat növekedését.

– A családi cégek nem rövid távon szeretnék a profitjukat maximalizálni. A konzervatív finanszírozási szerkezetüknek köszönhetően a hitelfelvétel kevésbé jellemző rájuk. Ha mégis eladósodnak, általában lényegesen kisebb mértékben, mint a tőzsdei cégek. A már nagyobb, sokgenerációs családi vállalatok jellemzően a tulajdonuk egy hányadát tőzsdére viszik. Az angolszász modellben, ahol jelentős a tőkepiacok szerepe, a tulajdon ötven százalék feletti hányada is tőzsdére kerülhet. Ezekben az országokban akár huszonöt százalék alatti részesedéssel is jó döntési helyzetben marad a család, ahogyan ezt a Ford vagy a Walmart esete is bizonyítja. A kontinentális modellben a nyilvános kibocsátás kevésbé jellemző. Jobbára a bankok szereznek tulajdont, illetve sokszor egy másik család vásárolja be magát a családi vállalatba – mutat rá Varga Szabolcs, a Bank Gutmann magyar irodájának vezetője.

Kép:Fotolia

Igaz, két hasonlóan domináns családfő megjelenése a döntéshozói testületben nem mindig problémamentes, ahogyan a Porsche és Piëch család viszálya is mutatja. Igaz, van jó példa is: a Zwack és az Underberg családi konszern kiválóan működik.

Elvileg a magántőkealapok is szerepelnek a potenciális finanszírozási formák között, de valójában ezek és a családi vállalat filozófiája egymástól nagyon eltér. Előbbi a gyors megtérülési és kiszállási lehetőségeket keresi, utóbbi épp ezzel ellentétesen, hosszú távon és lassan nő.

– Előbb-utóbb azonban a családi cégek tulajdonosai is helyet keresnek a megtakarításaiknak. Mivel a hosszabb távú, biztonságos megtakarítási megoldásokra nyitottak, szívesen fektetnek hozzájuk hasonló családi vállalatokba, erre jó példa az USA-ban maga Warren Buffett. Különösen, hogy a szegmens működési logikáját jól ismerik. A befektetési szándékkal történő részesedésszerzést ne keverjük össze a Porsche–Piëch házassággal. Amiről most beszélünk, ott szó sincs arról, hogy a család beleszólna a másik család vállalatának működésébe – teszi hozzá Varga Szabolcs, aki szerint az ilyen típusú bizalmi befektetés szerepe a jövőben erősödni fog.

Befektetni, de mibe?

Egy érett, sokgenerációs cégnél a magánvagyon és a cégvagyon előbb-utóbb elkülönül egymástól: a nemzetközi példák tanúsága szerint – ideális esetben – a teljes vagyonból hozzávetőleg egyharmadot képvisel a cégvagyon, egyharmad rész van reáljavakban, például ingatlanokban, és ugyanekkora hányadot különböző pénzügyi befektetésekben tartanak. A diverzifikáció segít a válságok túlélésében, valamint lehetővé teszi a bajbajutott iparági szereplők felvásárlását.

– A családi cégekre jellemző, hogy a nehéz években, amikor más típusú vállalat inkább összehúzódik, ők aktívan jelennek meg a piacon. A magánvagyon elkülönülése a harmadik generációtól lesz releváns, épp ezért a vagyon elbukásának veszélye is ekkor a legnagyobb. Nem véletlenül tartja a több ezer éves kínai közmondás, hogy rizsföldtől rizsföldig három generáción át vezet az út.

A családi vállalatok a magánbefektetéseiknél is óvatosan kezelik a tőkepiaci eszközöket, inkább a reáljavakat – ingatlan, föld, mezőgazdasági befektetések és a fő tevékenységükhöz kötődő más cégekbe való direkt invesztálás lehetőségét keresik. Utóbbi összhangban van az ilyen vállalatokra jellemző hosszú távú stratégiával: ebből nőhet ki egy olyan fejlesztés, amely a vállalat szükségszerű megújulásához jelentősen hozzájárul. A vagyon egy részét pedig normál pénzügyi befektetésekben fialtatják, aminek oka Varga szerint a kockázatok porlasztása.

Vagyonmegőrzés hosszú távon
Magyarországon épp egy éve teremtette meg a jog a bizalmi vagyonkezelés intézményét. Ezzel egy angolszász trust modell jelent meg a kontinentális magyar jogrendben, bár Európában elterjedtebb a magánalapítványi szabályozás. Míg a magánalapítvány egy jogi személy, a bizalmi vagyonkezelés esetén csak egy szerződés van a bizalmi vagyonkezelő és a vagyonrendelő között. A bizalmi vagyonkezelés intézményéről itt olvashat részletesen.
– Ezek a befektetések általában száraz puskaporként szolgálnak a potenciális felvásárlásokhoz. Közép-Kelet-Európában azonban többnyire még a vagyon nagyobb része van a cégben, és a családi vállalat alapítója legfeljebb az ingatlanjait szervezte ki, hogy a vállalkozás operatív kockázata ezt a vagyonrészt ne érintse. Amennyiben az első generációnak van szabad tőkéje, ők a konzervatívabb bankbetéteket és állampapírokat keresik. A második generáció tagjai már nyitottabbak a kockázatosabb befektetésekre is, de rájuk is jellemző, hogy a generációkon átívelő lehetőségeket preferálják – mutat rá az Ausztriában családi vállalatként működő, s az ilyen cégek tulajdonosai befektetéseinek kezelésére szakosodott Bank Gutmann szakembere.

Miből fog élni a leköszönő alapító?

A családi vállalatok vagyonkezelési problémájának egyik leglényegesebb pontja a generációváltás. Magyarországon a hatvanas–hetvenes éveikben járó alapítók közül többen már szívesen hátradőlnének, és a fiatalabb generáció is ott topog az ajtóban szerepet és tulajdont kérve a családi cégben. De vajon mi fogja pótolni a kieső jövedelmüket?

Hullámban jön a váltás, fel kell készülni!
Magyarországon néhány éven belül a generációváltás válik a családi cégek legégetőbb kérdésévé, és így a magyar gazdaságot is erősen befolyásoló tényezővé. Az alapítók leköszönnének. De hogyan tovább?
Az egyik lehetőség, hogy a leköszönő generáció olyannyira megbízik az utódokban, hogy az operatív vezetést átadva reméli, hogy a következő generáció is képes lesz olyan sikeresen működtetni az üzletet, hogy abból – akár osztalék formájában – tud juttatni a kimenőknek.

Ennél tudatosabb megoldás, ha az idősebb generáció tagjai, amikor átadják a céget, kivesznek maguknak egy bizonyos összeget, amit befektetnek, és a hozamából megélnek a hátralévő éveikben. Ez az összeg ugyan hiányozni fog a vállalatból, de ez már a következő generáció felelőssége.

– A generációváltás az operatív vezetés és a tulajdonjog átadását jelenti. A kettő időben elválhat egymástól, de a családi vállalatot kutató műhelyek azt tapasztalták, hogy amíg nem a saját tulajdonáért dolgozik a következő generáció, a motiváltsága is alacsonyabb – teszi hozzá Varga Szabolcs.

A vagyonátadás dilemmája, hogy hogyan lehet a felhalmozott összeget hosszú távon, sok generációra nézve megőrizhetővé tenni. Erre kínál megoldást például a családi alapítvány vagy a nálunk 2014-ben bevezetett bizalmi vagyonkezelés intézménye.

 

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo