Családtagot felvenni a legkönnyebb, kirúgni a legnehezebb

A családi vállalkozások egyik legkecsegtetőbb előnye az, hogy anyagi- és karrier lehetőségeket biztosítanak a családtagok számára. Utódlást fontolgatva az alapító generáció a legtöbb esetben előre eltervezi, hogy milyen pozíció és jövedelmi lehetőségek várnak a második generációra, ha érdekli a családi cég. De mi van, ha a gyerek nem válik be?

Minden esetben rendkívül kínos elmozdítani egy családtagot pozíciójából: káros a családtag karrierjére és a családi harmóniára nézve egyaránt. Még kínosabb az ügy, ha vezetői pozícióból kell elmozdítani egy családtagot, örököst. Ilyenkor ugyanis legtöbbször a leköszönő vezető tulajdonrészéről is dönteni kell. Egy családtag eltávolítása a cégből nyomot hagy a szervezetben és az üzleti környezetben egyaránt – a kollegák és a beszállítói- és ügyfélkör megkérdőjelezheti az alapító generáció ítélőképességét, ami visszahathat jövőbeni üzleti kapcsolataikra. Mindenki számára nehéz túllépni egy ilyen szituáción; sokszor sajnos generációváltások buknak el a nem megfelelő utódlási döntéseken magukkal rántva az egész céget és a család megélhetését.

A fejlődés érdekében konfrontálódik vagy a túlélés érdekében tagad?

Mi a megoldás? Röviden: a transzparencia. Vagyis, a fejlődés érdekében nyíltan ki kell mondani, meg kell kérdezni, meg kell beszélni, konfrontálódni kell. A világ szerencsésebbik történelmi fejlődésű országaiban 4-5 generációs családi vállalkozások ezt nagy sikerrel csinálják. Miért ne tehetnék ezt akkor a magyar családi vállalkozások is? Sajnos ma Magyarországon munkám során nem azt tapasztalom, hogy a nagy többség a fejlődés érdekében konfrontálódna, hanem azt, hogy a túlélés érdekében tagad.

Különösen hasznos az őszinte és nyílt párbeszéd utódlási helyzetben. A jól megtervezett és levezényelt generációváltások, ahol a megfelelő családtag(/-ok) örökli a céget, szinte minden esetben új magaslatokba emeli a céget és a családot egyaránt.

Ha menni kell, hát...
Kép:Fotolia

Nem létezik egy konkrét módszertan, hiszen minden család és cég egyedi, azonban a legsikeresebb generációváltó családi vállalkozások az alábbi stratégiákat alkalmazzák:

  1. Lehetőségek vs. feltételek. Az alapító vagy szülői generációnak világosan meg kell határoznia, hogy milyen (anyagi-, karrier) lehetőségeket biztosít a cég a családtagok számára: cégen belül milyen pozíciót tölthetnek be családtagok, milyen gyorsan juthatnak előre, mennyi lesz a jövedelmük és milyen döntésekbe lesznek bevonva? Fontos, hogy világos legyen az is, hogy ezek a lehetőségek milyen feltételek teljesülése mellett érhetőek el.
  2. Tanulmányi végzettség. Szinte állandó feltétele a családi cégbe való felvételnek a megfelelő szintű iskolai végzettség megszerzése. Itt nem elsősorban a tanulmányi terület számít, hanem a megfelelő szint: középfokú vagy felsőfokú végzettség a cég tevékenységétől függően. Sok helyütt tapasztalom, hogy bölcsészek vagy mérnökök például rendszerint kiválóan teljesítenek cégvezetőként a versenyszférában, pedig nem vezetésszervezést és pénzügyet tanultak. Ma már alapdiplomákat kiegészítő posztgraduális képzésekkel kiválóan lehet vegyíteni a szakterületeket, pl. mérnök + MBA, közgazdász + jog.
  3. Szakmai gyakorlat más cégnél. Gyakran feltétel és egyben kiváló fejlődési lehetőség a fiatal generáció számára, ha első éveiben más cégnél, esetleg profibb cégnél, nem szülői felügyelet mellett szocializálódik a munka világában, rendszerint 3-5 évig, mielőtt csatlakozna a családi vállalkozáshoz. Fontos figyelembe venni a másik cégnél elért szintet: junior menedzseri pozíció után határozottan nem ajánlott a ”postázóba” küldeni a leendő örököst a családi vállalkozásban.
  4. Egy potenciális cégvezető utódot hagyni kell, hogy saját maga élje meg a kudarcokat és találja meg a maga feltámadási technikáit.
    Érdemi alapú kiválasztás. Legyünk őszinték, ez nagyon nehéz feladat az alapító / szülő cégvezető(k) számára. Racionális érvek mentén értékelni a családtag szakmai teljesítményét szívtelen feladatnak tűnhet. A versenyben azonban lépést kell tartani és a transzparens, érdemi alapú kiválasztás igenis megtérül. Az érdemi alapú kiválasztás megköveteli a családtagtól – legyen akár közvetlen családtag utódlási helyzetben vagy távolabbi rokon egyszerű beosztott pozícióban–, hogy megfeleljen a felvételi követelményeknek (általában: tanulmányi háttér és szakmai képességek) és alkalmasabb legyen a nem családtag jelölteknél. Ha így kerül vezetői pozícióba egy családtag, a nem családtag kollegák később sem fogják a vezetékneve miatt fúrni, fölösleges ellenállásba nem ütközik és végül hiteles vezető válhat belőle. Ha így kerül vezetői pozícióba egy családtag, a vezetékneve valóságos előnyt fog neki adni.
  5. Saját megélt kudarcok és sikerek. A fiatal generációt gyakran éri a vád, hogy nem elég kemény, nincs meg benne a felelősségvállalás és a kellő agresszió, ami egy üzleti vállalkozás sikerre viteléhez szükséges. Ne felejtsük el azonban, hogy a legtöbb esetben a szülői generáció teremti meg ennek a körülményeit: stabil anyagi háttér, jó iskolák, túl sok választási lehetőség, nincs különösebb kihívás, a gyereknek sohasem kell magát különösebben megfeszítenie saját fejlődése érdekében. Ha ilyen módon kimaradt a gyerek fejlődéséből az önállóság és a kihívás, a családi cégben minél hamarabb teret kell ennek biztosítani nem túl kockázatos, önálló felelősségi területtel és döntési jogkörökkel járó pozícióban. Egy potenciális cégvezető utódot hagyni kell, hogy saját maga élje meg a kudarcokat és találja meg a maga feltámadási technikáit. Egy-két ilyen pofon után egy korábban arrogánsabb örökös is általában magától elkezdi kérni a szülői generáció tanácsait. És ez sokkal jobb, mintha a szülők erőltetnék rá a saját módszereiket.
  6. Nem családtag mentor. Kifejezetten hasznos, ha a fiatal generáció tagjainak szakmai felügyeletét egy nem családtag vezető látja el. Ennek az előnye abban rejlik, hogy a kiszemelt utód a családi érzelmi száltól mentes folyamatos vezetői visszajelzést kap, amit aztán képes megversenyeztetni a szülői vezetői visszajelzéssel, majd racionális következtetéseket levonni.
Hogyan tovább?

A fenti módszerek alkalmazása nem kifejezetten komplikált folyamat, az általam újonnan megismert családi vállalkozások 90%-a azonban mégsem alkalmazza. A családok, amelyek mégis megteszik, a legtöbb esetben kérik közreműködésünket, hogy az így körvonalazott szabályokat és törvényeket írott családi alkotmányként rögzítsük. Ezen családok cégei sokkal sikeresebbek pénzügyileg és szervezetileg egyaránt. A családi harmónia stabilabb és a kiszámíthatóság miatt a családi kapcsolatok minősége is magasabb. Nem könnyű transzparensen kezelni a családi vállalkozás anyagi- és karrierlehetőségeit, de szükséges.

Egy családi vállalkozás írott és íratlan szabályai, törvényei (család alkotmánya) az iránytű, amely generációkon át navigálja a családot és a céget a fejlődés és a sikeres önmegvalósítás útján. A családi vállalkozóknak tehát fel kell tenniük a nehéz kérdéseket, ki kell dolgozniuk a szükséges döntési mechanizmusokat és választási lehetőségeket, ugyanis a változás vagy válság legtöbbször váratlanul jelentkezik. Senki sem látja a jövőt, a felkészültség viszont a felelős családfők és családi cégvezetők számára váratlan helyzetekben is mindig megsúgja, mi a helyes döntés.

Horváth Dénes Reorganizáció Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft.

 

Véleményvezér

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo