A 250 millió forintos nettó árbevétel alatti vállalkozások és egyéni vállalkozók körében fejlesztésekkel, pályázatokkal és utódlással kapcsolatban végzett reprezentatív kutatás eredményei szerint a vállalkozások több mint fele, 55 százaléka hallott már pályázati lehetőségekről, 22 százalékuk pedig rendszeresen figyeli és keresi is az ilyen forrásokat. Sokan vannak olyanok, akik az elmúlt egy évben kifejezetten a saját fejlesztéseikhez illeszkedő pályázatot találtak: ezt az összes megkérdezett 45 százaléka jelezte, a 101-250 millió forint árbevételű cégek közül pedig 57 százalék. Érdekes ugyanakkor, hogy még mindig többen használhatnák ki ténylegesen a pályázati forrásokat, mivel jelenleg mindössze a vizsgált kisvállalkozások 14 százaléka vett igénybe ténylegesen ilyen lehetőséget – derült ki a CIB Bank megbízásából készített kutatásból.
Pedig jó néhány pályázatnál már most eldördült a startpisztoly!
„Vannak szép számmal olyan cégek, akik még nem halottak a pályázati lehetőségekről, vagy tudják, mi a nekik szóló pályázat, de nem használták ki ténylegesen a pályázati forrást. Mind a pályázatok, mind a kisvállalatoknak szóló banki források kapcsán az eredmények megerősítenek bennünket abban, hogy összességében fontos szerepe van tanácsadóknak a javasolt finanszírozási lehetőség megismertetésében” – emelte ki Bodnár Zoltán, a CIB Kisvállalati Szegmens vezetője.
Sokan fejlesztenének pályázati pénzből
A CIB felmérésének eredményei szerint a kisvállalkozások jellemzően üzletbővítésre költenék a pályázati pénzeket. A megkérdezett cégek mintegy fele fejlesztésekre fordítaná az összeget (29% kisebbekre, 25% nagyobbakra), 11 százalék létszámbővítésre és munkahely-megtartásra, míg 7 százalék önfejlesztésre és képzésre költené a pályázaton nyert pénzt. A pályázatokról tájékozott cégvezetők közül a legtöbben, közel 40 százalék a médiából értesül a lehetőségekről, és 32 százalék keresett fel pályázati tanácsadót, illetve közel ugyanennyien tudakozódtak releváns honlapokon és szakmai oldalakon (31% és 30%).
Kihívás a nem várt, hirtelen változás
A külső tanácsadók külső szemként is működhetnek, akik ismerik a vállalkozás működését, különösen, ha nem várt eseménnyel – legyen az hirtelen növekedés, vagy akár a célpiac zsugorodása – találják szembe magukat a vezetők, vagy ha a stafétabot átadása válik időszerűvé. Ami a cégvezetés átadásának kérdéskörét illeti, a megkérdezettek 14 százaléka tervezi úgy, hogy maximum 1-2 évig vesz részt aktívan a cégvezetésben, 60 százalék azzal számol, hogy még legalább 6 évig ő lesz a vállalkozás vezetője. A vállalkozás méretének bővülésével jellemzően gyakrabban bevonják a cég életébe a családtagokat a kisvállalkozások vezetői. A 100 millió forintnál kisebb árbevételű cégek esetében csak 21 százalék jelezte, hogy főállásban dolgoznak a tulajdonos családtagjai a vállalkozásban, míg 100 millió felett ez a szám 46 százalékra bővül.
Intő jel, hogy a vállalkozó és környezete, családja jellemzően nincs megfelelően felkészülve a nem várt eseményekre, sőt, sok helyen a vezetőnek nincs helyettese sem (52%). Érdekesség, hogy a jövőbeli vezető kiválasztásánál a legfontosabb szempont a releváns szakmai tapasztalat és az, hogy dolgozzon vagy álljon kapcsolatban az adott céggel. „A külső banki tanácsadó segíthet az átmeneti időszakokban is például úgy, hogy közreműködésének köszönhetően kiszámítható és stabil likviditással működik a cég egy generációváltás alatt is, vagy nehezebb gazdasági időszakokban.” – tette hozzá Bodnár Zoltán.