Cégvezetés & irányítás cikkek


Adakozott Európa leggazdagabb embere, meg is kapta érte a magáét

Adakozott Európa leggazdagabb embere, meg is kapta érte a magáét 

Vitát váltott ki Spanyolországban a Zara divatmárka alapítójának 320 millió eurós (99 milliárd forintos) adománya, amellyel a rák elleni küzdelmet támogatja az állami egészségügyi intézményekben. Az egyik párt "egy milliomos alamizsnájának" nevezte a felajánlást.
Fekete bárányok - Miért nem juthatunk el oda, ahova menni szeretnénk?

Fekete bárányok - Miért nem juthatunk el oda, ahova menni szeretnénk? 

László Ervin 85 éves. A Magyar Tudományos Akadémia ma konferencia keretében köszönti a professzort, az MTA külső tagját, a Budapest Klub elnökét. Lapunk ezzel a máshol még nem publikált esszéjével tiszteleg a tudományfilozófus és zongoraművész előtt, aki Demcsák Máriával, a Piac & Profit alapító főszerkesztőjével 2000-ben együtt hozta létre Magyarországon az Üzleti Etikai Díjat.
Soha nem hiányzott még ennyi munkavállaló

Soha nem hiányzott még ennyi munkavállaló 

Továbbra is keresik az eladókat a boltok: soha ennyi üres álláshely nem volt a kereskedelemben, de a nemzetgazdaságban sem. 2017 elején harmadával nőtt az üres álláshelyek száma a kereskedelemben.
Alkalmazásokkal kell alkalmazkodnunk a változó világhoz

Alkalmazásokkal kell alkalmazkodnunk a változó világhoz 

Akár egy nagyobb vállalatot irányítunk, akár csak most vágtunk bele egy kisebb cég vezetésébe, számolnunk kell azzal, hogy a saját mobilalkalmazás létrehozása lassan elengedhetetlen része ismeretségünk és márkánk felépítésének. A világ legnagyobb közösségi oldalának statisztikáiból jól kiolvashatóak a mai trendek: 1,9 milliárd ember van fent a Facebookon, ebből 1,15 milliárd naponta használja a Facebook mobilalkalmazását is, és egyre többen vannak, akik csak mobilon használják a közösségi oldalt. A fiatalabb generáció tagjai már többet nézik az okostelefonjukat, mint a tv-t, a vállalkozóknak pedig alkalmazkodniuk kell a változó világhoz.
Érezhető volt a Tisztelt Ász! versenyzőin a Roland Garros hatása

Érezhető volt a Tisztelt Ász! versenyzőin a Roland Garros hatása 

Szombaton a szinte ismeretlen Jelena Ostapenko megnyerte a Roland Garros Grand Slam torna női döntőjét Simona Halep ellen, aki emiatt lemaradt élete első GS győzelméről, egyben a világelsőség megszerzéséről. Ilyen előzmények után a parlamenti képviselők, állami vezetők és volt miniszterek 37. Tisztelt Ász! versenyének amatőr teniszezői közül többen elhitték, hogy bárkit legyőzhetnek a verseny során.
Ezekre az adatokra leszünk kíváncsiak a jövő héten

Ezekre az adatokra leszünk kíváncsiak a jövő héten 

Nem lesz zsúfolt a makronaptárunk a következő héten, a statisztikai hivatal az áprilisi ipari termelés második becslését, valamint építőipari statisztikát közöl.
Nem a munkahelyünket, a főnökünket hagyjuk ott

Nem a munkahelyünket, a főnökünket hagyjuk ott 

Egy amerikai felmérés szerint a megkérdezettek egyharmada azért hagyja ott az állását, mert nem jön ki a főnökével. Van néhány tippünk, mi lehet ennek az oka.
Keveslik a béremelést, bruttó 200 ezret akarnak

Keveslik a béremelést, bruttó 200 ezret akarnak 

A Tesco által beígért béremelés több ezer embernek csak négyezer forintos emelést jelentene, a szakszervezeti vezető ősz elejére demonstrációkat ígér.
Piac és Profit konferencia: nem létezik digitális átállás, csak új üzleti modell

Piac és Profit konferencia: nem létezik digitális átállás, csak új üzleti modell 

Egy digitális társadalomban, a negyedik ipari forradalom közepén élünk, és mint tudjuk, a hazai cégek kissé le vannak maradva a digitális átállásban európai viszonylatban is. Ugyanakkor valóban érdemes átállni? Kurtisz Krisztián, az UNIQA Biztosító Zrt. vezérigazgatója a Piac és Profit konferenciáján elmondta, hogy az elmúlt évek legnagyobb üzleti sikereit vizsgálva az derül ki, hogy érdemesebb egy új üzleti modellt kitalálni, mint egy régit digitalizálni.
Itt van 7 indok, amiért a beosztottak utálhatják a főnöküket

Itt van 7 indok, amiért a beosztottak utálhatják a főnöküket 

Ha menedzserek, cégvezetők vagyunk, ezeket a rossz szokásokat kell kerülnünk, hogy ne váljunk közellenséggé az irodában. Ha pedig alkalmazottként a főnökünk túl sok tulajdonságára ismerünk rá az alábbi listában, akkor érdemes elgondolkodni, hogy hosszú távon is el tudjuk-e képzelni az életünket a cégnél.

Véssük fel: a bizalmi tőke nem kívülről jön! 

A kölcsönös bizalom a cég sikerének egyik legfontosabb építőköve lehet, legyen szó akár az alkalmazottakról, akár az üzlettársakról. A bizalom kötőanyaga a szervezetnek, minősége alakítja az egyes részek közötti együttműködést. Ha megfelelő mértékben kialakul, csökkenti a működési kockázatot, növeli a hatékonyságot. Azonban még a legjobb vezetőknek is tanulniuk kell bízni és bizalmat építeni.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult 

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt.

Röpködnek az eurók: a szlovákiai munkaerőhiány húzza fel a béreket a járműparban 

Félmillió forintnyi euró, plusz bónuszok: már ennyit lehet keresni egy szlovák autógyárban. És ez csak a kezdet, hiszen a képzett szakmunkásokért folyó harc északi szomszédunknál is fokozódik.

Így vívhatja ki alkalmazottai bizalmát az új főnök 

A bizalom nem olyasvalami, amit egyik napról a másikra ki lehet vívni másokban. Ha új főnökként olyan taktikákat viszünk bele vezetési stílusunkba, amikkel őszintén érzékeltetjük az új beosztottjainkkal, hogy fontos a véleményük, az előbb-utóbb meghálálja magát. Kialakul a konstruktív együttműködés és a bizalom az új felettes és az összeszokott team között, mert annak tagjai rájönnek, hogy az ő érdeküket is szívén viseli a boss.

Tim Ferriss karriergurunak 10 évébe telt megtanulnia ezeket a leckéket 

A 39 éves Tim Ferrisst nem csak karriertanácsai miatt imádja a publikum, de vonzó külseje miatt is. De sok-sok év kemény munkájával megszerzett bölcsességei miatt lett neves szerző és konferenciasztár. Íme, 10 karrier- és életvezetési tanácsa, amit mi is hasznosíthatunk.

Többet ad a design, mint hinnénk 

A vállalatok sikeres működésének alapvető feltétele a hatékonyság és a versenyképesség megőrzése, növelése. Ennek ellenére sokan nem gondolnak bele, hogy a munkavállalók tevékenységét az adott munkahely pszichológiája és berendezése is befolyásolja. Az innovatív irodaszer márkaként ismert Leitz legutóbbi tanulmánya szerint a vállalatok egyre gyakrabban kérik ki környezetpszichológusok tanácsát és kérdeznek meg viselkedési közgazdászokat arról, hogyan hat az irodai design a hangulatra és a teljesítményre, illetve milyen szempontok alapján is kellene kialakítani azokat a tereket, ahol maga a munkavégzés történik.

Kreatív irodakialakítással növelhetjük a munkakedvet 

Az elmúlt egy–másfél évben az irodát bérlők szempontrendszere megváltozott: a munkaerő megszerzése és megtartása soha nem látott kihívást jelent számukra. A szektoronként eltérő mértékben, de emelkedő béreken túl a cégvezetők a munkahelyi körülmények javításával tudnak versenyképesek maradni. A cégek jelentős részénél elsődleges szemponttá vált a ,,well-being” érzet megteremtése, felváltva a költségközpontú gondolkodást.

Így készítsük fel vállalatunkat a nyári szezonra 

Rémálommá is válhat a nyári szabadságolás: majd minden második magyar vállalatnál gondot jelent a nyári munkarend fenntartása, pedig néhány egyszerű szabály betartásával a legtöbb cégvezető könnyen felkészíthetné vállalatát a nyári szezonra.

Meglátták a lehetőséget a rugalmasságban a cégek 

Nyitottak a cégvezetők a rugalmas foglalkoztatásra egy friss felmérés szerint. A legfontosabb motivációt a hatékonyság növekedése, a vevői igények jobb kiszolgálása, illetve – és ez a jelenlegi munkaerő-hiányos helyzetben kulcsfontosságú tényező lehet – a munkavállalói igényeknek való megfelelés jelentheti.

Eljött az aktivista vállalatok kora? 

A vállalatok egyre többször a társadalmat megosztó, politikai témákban is felemelik a szavukat – legalábbis Amerikában. Trumpot például hirdetésekben igyekeztek meggyőzni a klímaegyezményben maradásról, most pedig, a negatív döntés után sorra állnak ki az elnökkel szemben. Itthon egyelőre az a cég, amelyik így tesz, vagy tenne, inkább csendben mond véleményt. De megéri a véleménynyilvánítás a kockázatot?

Nem fog menni az állam nélkül a körkörös gazdaság 

A körkörös gazdaság elméletét mára egyértelműen alátámasztja a gazdasági racionalitás is. De hiába a koncepcióval sikeres cégek akár tömegei is, a gazdasági szabályozás változása nélkül nem lesz áttörés - hangzott el a témában rendezett Circular Hungary konferencián.

Fiatal álláskeresők: rugalmasságot adnak a rugalmasságért 

Bár a fiatal álláskeresők körében alapvető elvárás a rugalmas munkaidő, cserébe ők sem utasítják el a túlórát abban az esetben, ha az nem fordul elő rendszeresen. Rugalmasságért cserébe tehát rugalmasság jár – ez derült ki a JobsGarden legújabb kutatásából, amelynek középpontjában a munkaidő jellege, mértéke és a fiatal munkavállalók túlórához való viszonya állt.

Nőügyekkel mégis foglalkoznak: nőközpontokat hozna létre a kormány 

Az országszerte létrejövő nőközpontok helyi szinten segítenék a nők foglalkoztathatóságát tanácsadásokkal vagy képzésekkel.

Lehet, hogy nem kéne beleélni magunkat a távmunkába? 

Magyarországon éppen mostanában kezdik a cégvezetők is meglátni a távmunka előnyeit, de van, ahol már éppen túl is vannak ezen az „őrületen”. Miért éri meg belevágni?

Elmondjuk, hogy születnek a legjobb céges mottók 

Az első benyomás fontossága tagadhatatlan, és ez a kkv-k esetében sincs másként. Kutatások bizonyítják, hogy a 80-90-es években születettek számára, már nem a fizetés a döntő szempont munkahely választás során, így még nagyobb szerepet kap a munkáltatói márka és az öndefiníció. Szakértőnk segít, mi a jó céges mottó és bemutatkozás titka, amikkel beférkőzhetünk az érdeklődők szívébe.

6 módszer, ami sikerre vihet egy induló céget 

Az induló cégek sokáig csak viszik a pénzt, de nem termelnek bevételt. Hogyan lehet átvezetni e nehéz kezdeti fázison a cégeket, hogy életben maradjanak? A The Lean Startup című könyvből kiderül. Ez a Facebook vezérigazgatójának, Sheryl Sandbergnek is az egyik kedvenc üzleti szakkönyve.

Kell a támogatás, de nem bárkitől 

Egyre több vezető ismeri fel, hogy olykor valóban neki is szüksége van segítségre. A coaching egyre inkább elfogadottá válik. Lassan a probléma ahelyett, hogy hol találjunk segítséget, sokkal inkább az, hogy hogyan válasszunk a lehetséges coachok közül.

Így ne fecséreljük el az időnket munka közben 

A leghatékonyabb munkavállalók ahhoz értenek, hogy minimális időráfordítással végezzék el maximális színvonalon a munkájukat. Lehetséges ez? Mi a titkuk?

Nem tud koncentrálni? Ez segít! 

A cégek a legokosabb és legkreatívabb elméket keresik a kulcspozíciókba. De pont ők azok, akiknek nehezükre esik a koncentrálás. Mert olyan sziporkázó az agyuk, hogy állandóan új ötletek kavarognak a fejükben. Márpedig korunk munkavállalóit 3 percenként megzavarják a munkában.

Az Instant Message 8 etikett szabálya 

Az IM gyorsasága mellett, a legkötetlenebb írásbeli kommunikációs mód. Egy sajátos határterület, ahol röviden, írásban „társalgunk”, ezért óhatatlanul túlzott kötetlenségre is csábít.

Vita az irodában? Így kezeljük jól 

Elkerülhetetlen, hogy néha konfliktus, parázs hangulat legyen a munkahelyen. A hangulatot fokozhatja egy rázósabb időszak, egy váratlan helyzet, egy szoros határidő. Azonban az, hogy a konfliktus természetes, nem jelenti azt, hogy ne kéne kezdenünk vele valamit.

A kultúra hozza a munkaerőt 

„Tud úszni? Nem. És ha megfizetem?” Hofi Géza réges-régi poénja tökéletesen ül azzal kapcsolatban is, hogy hogyan lehet megfelelő munkaerőhöz jutni munkaerőhiányos környezetben. A pénz ebben az esetben sem old meg mindent.

Öt biztos módszer, amivel bemutathatjuk a cégünk 

Ha pozicionálni szeretnénk vállalatunkat a kkv-k rengetegében, érdemes megfontolni, mit és hogyan mondunk el egy álláshirdetésben, vagy a nem értékesítési célú kommunikációnkban. Összegyűjtöttünk öt jó tanácsot, amit észben tartva minden vezető nagyot léphet előre a munkáltatói márkaépítés terén.

A főnöknek sem jó egyedül 

A cégalapítástól eljutni a sikeres kisvállalkozásig, mely az évek alatt több tucat alkalmazottal bővülve belép a középvállalkozások világába, egy szép történet. De ennél a pontnál szokott sokszor rossz irányt venni, hiszen a növekedést is tudni kell kezelni. Aki céget alapított, és sikerre vitte, az vélhetően vállalkozó szellemű, kreatív ember, ösztönös vezető. A cég fejlődésének egy pontján  azonban meg kell oldani az utódlást, amin a tapasztalatok alapján több cég elvérzik.

A cég érdeke a magánéletbarát munkahely 

A családbarát munkahely kialakítása a cégek érdeke is. De a szülőknek is fel kell készülnie, hogy elfogadják a segítséget - hangzott el a Dolgozó Szülők Napja rendezvényen.

Túlélési stratégiák stresszes munkahelyen 

A kiállhatatlan főnökök vagy az intrikus kollégák nemcsak megkeserítik az életünket, de csökkentik a produktivitásunk és az empátiánk, sőt még szívinfarktust is okozhatnak - derül ki a pszichológiai szakirodalomból. Ha nyolc méteren belül ülünk egy ilyen alaktól, nem árt résen lenni: nagy az esélye, hogy átvesszük a rossz viselkedésmintát.

Ezt keresik az állásra jelentkezőkben a cégvezetők 

Egy állás betöltéséhez szükséges szakmai tudása sok mindenkinek lehet, de olyan hozzáállása és személyisége, ami miatt kimagasodik a jelentkezők közül, már talán kevesebbeknek. Kicsit olyan ez, mint a karizma. Vagy megvan az emberben, vagy nincs. És ezeket a tulajdonságokat a CV-ből sem lehet kiolvasni.

Tücsök és hangya is kell a munkahelyi csapatba 

Nem csak a focipályán gond, ha mindenki csatárt akar játszani, hanem a cégben is. Ugyanakkor a legjobb vezetőnek is szüksége van jó hátvédekre. Lássuk, milyen személyiségtípusok alkotják az ütős csapat alapját!

Tárgyalástechnikák Ivanka Trumptól 

Nem esett messze az alma a fájától. Donald Trump imád alkudozni, a saját feltételeit rákényszeríteni az üzletfelekre, számára előnyös üzleteket kötni. Lánya, Ivanka is nagy mester a szerződéshez vezető folyamatban, jó taktikai játékos a tárgyalásban, de ő finomabban játszik, mint az apja. Néhány tipp Amerika First Daughterjétől, aki most már hivatalosan is elnöki asszisztens.

A munkaadó is rosszul jár a túl alacsony bérrel 

Sok kkv azt a startégiát alkalmazza bértárgyaláskor, hogy a lehető legkisebb összegre törekszik, amiért még hajlandó az állásra jelentkező náluk dolgozni. Ez általában egy kényszerstratégia, mivel a hazai cégek sincsenek könnyű helyzetben, azonban mindent összevetve, a „szükséges minimum” hozzáállással több veszteséget okoznak maguknak a vállalatok, mint amennyit nyernek vele.

A munkavállalók irányítják a munkaerőpiacot a jövőben 

Öt év alatt a munkaerőpiacon szükséges kulcskompetenciák harmada totálisan megváltozik - olyasmit kell tudni, amit a robotok nem vehetnek át. A cégeknek tehetségek kellenek a túléléshez, ők pedig a világ legváltozatosabb részeiről jöhetnek.

Nem harap az ISO - ha jól közelítünk 

Egyre több cég dönt az ISO szabvány bevezetése mellett. Azonban az kevés, ha a vezető látja ennek előnyeit. Szakértőnk abban segít, hogy hogy "adjuk be" a dolgot a kollégáknak.

A cégvezető kötelessége a personal branding 

Itthon még kevés cégvezető tudja, hogy önmagát is fel kell építenie, mint egy brandet. Pedig nyugaton egyre nagyobb a keletje a személyes márka építésnek. Versenyelőnyt jelent a vállalkozás számára, ha a vezető jól prezentálható és hiteles figura - mondta Serényi János kommunikációs szakember a Piac & Profit Cégvezetők Csúcstalálkozója 2017 konferenciáján.

Plusz bevételért építsünk munkáltatói márkát! 

Akár figyelünk rá, akár hanyagoljuk, munkáltatói márkánk létezik, és jelentős befolyással bír vállalatunk sikerére. Ahogy termékeinkről vagy szolgáltatásainkról véleményt alkotnak a vásárlók, magáról a cégről is kialakul egy kép jelenlegi és potenciális munkavállalóink fejében. Csak rajtunk áll, hogy élünk-e az azzal a lehetőséggel, hogy befolyásoljuk ezt a képet vagy hagyjuk, hogy külső hangok befolyásolják brandünket.

Kürti Sándor: Törekedni kéne rá a kutyának, hogy szalonna legyen 

Kürti Sándor, a Kürt Zrt. alapítója kedvenc könyveit, szerzőit ajánlotta a közönségnek fővédnökként a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozója 2017 konferencián, személyes történetekkel megtűzdelve.

6 tipp a motiváció fenntartásához, ha távol a cél 

Ha már a célegyenesben vagyunk egy projekttel, könnyű szárnyalni. Ha viszont még semmi eredmény, nehezebb fenntartani a motivációt. De nem lehetetlen!

Tanulni is lehet az Y és Z generációktól 

Legtöbbször együtt szokás emlegetni az Y és a Z generációkat, bár sokszor különbözik a munkamoráljuk, azonban mindkét generációra jellemző, hogy egyszerre több dologgal képesek párhuzamosan foglalkozni (multitasking). Az X generációhoz viszonyítva gyorsabban reagálnak, és képesek könnyedén egyik feladatból a másikba átállni, ami persze személyes attitűd kérdése is, viszont megtanulható, elsajátítható.

Napi 8 óra szenvedéstől a lelkes munkavégzésig 

Ha a munkavállalók minden nap csak „bejárnak” az irodába, és mechanikusan elvégzik a feladataikat, akkor óriási lehetőséget hagy ki a munkáltatójuk. Ha ugyanis egy cégvezető odafigyel arra, hogy a kollégák jól érezzék magukat az irodában, és élvezzék is azt, amivel napi 8 órában foglalkoznak, akkor cégük felé is nő a kötődésük, és hatékonyabban tudnak dolgozni. Ha pedig emellett még arra is gondot fordít, hogy az alkalmazottak azonosulni tudjanak a cég alapvető márkaértékeivel, akkor már nyert ügye van. A Leitz legújabb tanulmánya szerint bár sok vállalat szeretné úgy kialakítani irodáját, hogy az minél inkább közvetítse saját identitását, ennek ellenére a cégek 40%-ánál például az irodában még a márka színei sem köszönnek vissza.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Feliratkozás Cégvezetés & irányítás téma
heti hírlevelére
Akár 80 ezer forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén

Akár 80 ezer forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén 

A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 ezer forintján felül további 40 ezer forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál.
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport

A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport 

Közzétette éves jelentését a BioTechUSA-cégcsoport.

Költségkímélés

Hízott a bankok fetekelistája

Hízott a bankok fetekelistája 

Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma.

Pénzszerzés

Vigyázat, zseniális szélhámos tűnt fel a lakossági szolgáltatás piacon, százezreket bukhat

Vigyázat, zseniális szélhámos tűnt fel a lakossági szolgáltatás piacon, százezreket bukhat 

Nagyon érdemes megnézni milyen szolgáltatót hívunk, ha elromlik valami az otthonunkban.

Adózás

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt  

Az adóellenőrök országszerte ellenőrzik a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó termékek árusítóit az üzletekben, piacokon, kitelepüléseken és az online térben.

Jogi kisokos

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái 

A cégeknek nyilvánossá kell tenniük az új pozícióikhoz tartozó fizetési információikat, a meglévő munkavállalóknak is nyilvánosnak kell majd lenniük.

Klímablog

Mi lesz a fosszilis energiahordozókkal?

Mi lesz a fosszilis energiahordozókkal? 

Gyorsuló ütemben növekednek a beruházások az energiaátmeneti eszközökbe – így látja a területen befektetők csaknem háromnegyede.

Infokom

A legjobb befektetés, amit a cégek 2025-ben tehetnek

A legjobb befektetés, amit a cégek 2025-ben tehetnek 

A vállalatok részéről nem az a kérdés, hogy bevezessék-e a modern informatikai eszközöket, hanem az, hogy a munkavállalók tudják-e hatékonyan használni ezeket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo