Cégvezetés & irányítás cikkek
Szembenézni mindig jobb
Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikerrel vegye a növekedés során elkerülhetetlen buktatókat, tudatos stratégiaalkotásra, a kockázatok szervezett kezelésére, vagyis minden területen nyílt szembenézésre van szükség. Hiába dugjuk homokba a fejünket, az sokszor még a túléléshez is kevés, nemhogy a növekedéshez.
Ki lesz az utód? Égető a gond a családi cégeknél
A jelentős gazdasági szerepű családi tulajdonú vállalkozásoknak speciális problémákkal kell szembenézniük az elkövetkező években. A generációváltás égető probléma számukra, ám mindezek ellenére a cégek közel felénél nincsen erre kidolgozott utódlási terv - mondta el Ékes Ákos a GazdaságTV-nek.
Nem elég megtalálni, a kezét is fogni kell
Nem könnyű megfelelő új kollégát találni! Hatalmas energiákat fordítunk erre a területre, de a tapasztalatok szerint arra már kevesebbet, hogy az új ember kezét az első napok után se engedjük el, és beilleszkedjen a csapatba. Ne hagyjuk magára, mert gyorsan elszaladhat, és kezdhetjük elölről az egész folyamatot.
Lejárt az üvöltöző főnökök ideje
A fiatalabb generáció az okoseszközök segítségével könnyebben hozzájut a szükséges információkhoz, ami sokszor magabiztosabbá teszi a kelleténél, és ez generációs konfliktusokhoz vezet a munkahelyen. Ezt pedig a vezetőnek kell feloldania, amit csak akkor tehet meg, ha szakít a tekintélyelvűséggel.
Másfélszer annyit dolgozunk otthon, mint az irodában
A munkavállalók oldaláról egyre inkább elvárás a távmunka lehetőségének biztosítása, a cégek többsége mégis ódzkodik tőle. Pedig számok bizonyítják, hogy hatékonyabbá teszi a munkát, persze csak ha megfelelő előkészítéssel állunk át.
Először a hatalomról kell lemondani a növekedéshez
A sikeres kisvállalkozások esetében eljön egy olyan pont, amikor már a növekedés is gond. Egy bizonyos szint felett muszáj alapvetően változtatni a szervezeten ahhoz, hogy az elbírja a további feladatokat. A vezetőnek ezt is magán kell kezdenie: az első pont, hogy lemond a totális hatalomról.
Ez olyan jó hír, hogy nagy bajt jelent
Rég volt, csaknem negyedszázada, ilyen alacsony a munkanélküliség Magyarországon. Ami azonban a felszínen jó hírnek tűnik, a valóságban óriási bajt jelent a gazdaságban: ha mindenkinek van munkája, akkor kit vegyenek fel a fejleszteni akaró cégek? Nem mintha nem lennének tartalékok, de az igazi gondot azonban az jelenti, hogy a vállalatok vezetőiben még nem tudatosult: most már mindennél jobban meg kell becsülni a munkaerőt.
Nem megy a brainstorming? Nem próbálta elég hosszan
Sokan nem hisznek a brainstorming hasznosságában, pedig a legtöbbször nem a módszerrel van baj, hanem azzal, ahogy használjuk. Például nem adunk elég időt neki.
Ezzel töltik a sikeres emberek a szabadidejüket
A sikeres emberek tudják, hogy az, amit a szabadidejükben csinálnak, komoly hatással van a karrierjük alakulására is. Ha igazán nagyot álmodunk, fontos, hogy a munkán kívüli időnkkel is tudatosan bánjunk.
A szemléletváltás adhat több munkát
Ahhoz, hogy a munkaerőpiac nagy számban alkalmazzon fogyatékkal élőket, valamiféle szemléletváltásra lenne szükség. A támogatási rendszer kibővítése fontos, de nagyobb lendületet a cégvezetők hozzáállásának megváltozása hozna. A szándék megvan, a miként a gond.
A családi vállalkozásokban megbízhatunk
Bár a hazai tulajdonú cégek sok problémával küzdenek, a családi vállalkozások számos tekintetben kiemelkednek e nagy tömegből, többségük lényegesen megbízhatóbb az átlagosnál – derült ki az Opten adataiból.
Mondatok, amiket soha ne ejtsünk ki a munkahelyünkön
Ha nem figyelünk oda, olyan dolgok is kiszaladhatnak a szánkon, amelyeket később nagyon megbánunk. A munkahelyen egyes teljesen ártalmatlannak tűnő mondatokkal is mély verembe áshatjuk magunkat.
Ősszel nagyon nehéz megtartani a melósokat
Bár a magyar munkavállalók nagy része szerint nyáron nehezebb munkát találni, mint ősszel, mégis sokan már rögtön a nyaralást követően belekezdtek a keresésbe. Az őszi időszakra vonatkozóan a dolgozók csupán 18 százaléka biztos abban, hogy nem szeretne munkahelyet váltani.
Kiszabadítjuk az időcsapdából!
A családos, dolgozó emberek életnek egyik legnagyobb kihívása az időgazdálkodás. A gyerek, óvoda, iskola, munkahely és háztartás háromszög csak az alap, emellé még társul számos egyéb nehezítő tényező. A több gyerek és a szakkörök, edzések hálójába néha a legrutinosabbak is belegabalyodnak. Néhány bevált praktikával enyhíthetünk a problémán.
Skype tippek üzleti felhasználáshoz
A Skype, amely először a családi, baráti kapcsolattartás eszköze volt, csendesen „üzleti rangra” emelkedett. Jellegéből adódóan személyesebb sok más kommunikációs csatornánál, de ez azért nem jelenti azt, hogy bármit lehet.
Ezekkel a szövegekkel égetjük magunkat a melóban
Ismerjük a régi mondást: ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna. Egy kis ízelítő azokból a fordulatokból, amikkel sokkal jobban járunk, ha elfelejtjük őket a munkahelyen.
Kicsi a cég, de segít
Sok esetben pénz, vagy kapacitáshiánnyal indokolják a cégek, hogy miért nem tesznek lépéseket a társadalmi felelősségvállalás erősítése érdekében. Pedig nem a hatalmas programokon, hanem az elkötelezettségen múlik a hatás - az alábbi kisvállalati példák is bizonyítják.
6+1 igazán hatásos tipp kapcsolatépítéshez
Bármennyit beszélünk is a közösségi médiás jelenlét fontosságáról és az információs társadalom elképesztő fejlődéséről, még mindig fontos, hogy képesek legyünk igazi, személyes kapcsolatokat építeni és fenntartani. Van pár hasznos tippünk hozzá.
Be kell látni, nem vagyunk tévedhetetlenek
Óriási kihívás előtt állnak a magyar családi vállalatok az elkövetkező években: nyugdíjba készülődik az a generáció, amely a rendszerváltás alatt és után elindította a sikeres családi cégek többségét. Azonban szakértők felhívták a figyelmet, hogy erre a kihívásra egyelőre felkészületlen a vállalatok és vezetőik többsége, így kétséges hogy túlélik-e a váltást. Pedig tudatos tervezéssel, felkészüléssel megelőzhető lenne, hogy belebukjon a váltásba az évek munkájával felépített cég.
A hobbiján keresztül lelhetjük meg az igazit
Amikor kevés a jelölt, és egyre kevesebb, talán mindennél fontosabb, hogy megleljük azt a munkatársat, aki nem kerül nekünk súlyos milliókba, mert néhány hónap múlva távozik. A megfelelő embert kiválasztani azonban nem könnyű feladat, sokszor az olyan lényegtelennek tűnő információ is segíthet, mint például mi a jelölt hobbija. Hogyan? Ehhez adunk most tanácsot.
6 eszköz a hatékony csapatmunkához
A közös jövőkép és világos kommunikáció az összetartó csapatok ismérve, de ennél többre van szükség a sikeres közös munkához.
A fél nap elmegy az e-mailekkel? Így nem fog
Rászoktunk, hogy szinte percenként csekkoljuk az e-maileket, pedig a legtöbb munkakörben ez nem elengedhetetlenül fontos. A többséget csak kizökkenti a munkából a folyamatos feladat váltás. Mi a megoldás? Az "email hacking". Ha a hekkelés a marketingben segít, miért ne működne az időgazdálkodásban?
10 jel, hogy tényleg kibírhatatlan a főnök
Sokan és sokszor panaszkodnak a főnökükre, az ember ezért sokszor már nem is veszi komolyan az ilyesmit. Az alábbi dolgok azonban azt mutatják, hogy a főnökkel valami tényleg nagyon nincs rendben...
A leglököttebb állásinterjú kérdések a legnagyobbaktól
Ha arra kérik a jelentkezőt, hogy mondja el, mik a szakmai erényei és hiányosságai, arra valami otthon begyakorolt klisével fog felelni. Neves vállalkozóknak vannak trükkös kérdései, amik kihozzák a lényeget. És némelyik meglehetősen vicces.
Ingyen nyelvórát ad az állam a vállalkozásoknak
Elsősorban a kis- és középvállalkozóknak (kkv) indít ingyenes, 300 órás nyelvtanfolyamokat az NGM, jelentette be Odrobina László szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár az MTI közlése szerint.
A jó munkaerő a siker kulcsa
Az alacsony növekedési környezet és a munkaerőpiaci nehézségek ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások - derül ki a KPMG felméréséből. A megkérdezettek szerint egy vállalkozás általában véve akkor sikeres, ha képes magához vonzani és megtartani a jó munkaerőt, illetve nyitott az innovációra.
Akin az innováció sikere múlik
A jelenlegi piaci környezetben minden vállalat nyomás alatt áll, hogy a versenyképesség megtartásához új üzleti modelleket kutasson, új piacok felé nyisson, és befogadjon olyan új technológiákat, amelyek segítségével szorosabbra fűzheti kapcsolatait az ügyfelekkel és partnerekkel. Számos ilyen, sikertényező jellegű változtatás az informatikához kapcsolódik, ami nagy felelősséget rak a szakemberek vállára. A NetIQ szakértői szerint azok a vállalatok sikeresek hosszú távon, amelyek sokoldalú, az innovációk iránt nyitott, stratégiai szemléletű informatikai munkatársakkal dolgoznak.
"Soha nem gondolkodtam kicsiben"
Az egyik legnagyobb hazai egészségpénztár tulajdonosa, Lukács Marianna a családi örökséget konvertálta cégvagyonná. A ma nyolcmilliárd forint forgalmú Patika-csoport alapítója szerint az egyik legfontosabb vezetői stratégia a kontroll. Minden üzletembernek szüksége van olyan bizalmasra, aki megerősíti, ha jól dönt, és rávilágít, ha hibás az elképzelése.
Ön a legokosabb ember, akit ismer? Nagyágyúk kedvenc interjúkérdései
Az okos üzletemberek tudják, hogy ha megkérdezik az álláskeresőt arról, mik a legnagyobb szakmai erősségei és hiányosságai, a válasz nem mindig lesz őszinte. Mert ez az, amit a leginkább begyakorolnak otthon a jelöltek. Körmönfontabb, kevésbé hagyományos kérdésekkel kell kipuhatolni a lényeget.
Lelkileg is rá kell készülni az otthoni munkára
Az online kommunikációs megoldások és az irodai eszközök fejlődésével már otthonunkban is éppen olyan hatékonyan tudjuk ellátni feladatainkat, mintha bent ülnénk az irodában. De ehhez tényleg csak a megfelelő technológiára van szükségünk? Vagy munkaszervezésben, esetleg lelkileg is fel kell készülnünk az otthoni munkára? El tudjuk kerülni, hogy az otthon végzett munka elhatalmasodjon az életünkön? A Leitz felmérése többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ.
Így kezelik a stresszt a sikeres emberek
A stressz sajnos része a legtöbb ember mindennapi életének, és mivel nem tudjuk elkerülni, különösen nem a munkahelyen, meg kell tanulnunk kezelni. A felmérések szerint a sikeres embereknek megvannak a módszerei, hogy hogyan tegyék ezt. Lássunk néhány használható tippet!
Miért hordják a sikeres emberek mindennap ugyanazt?
Jó lenne megszabadulni egy mindennapi gondtól? Lehet ez az, hogy mit vegyünk fel! Számos híres és sikeres ember úgy döntött, neki megteszi minden munkanapra ugyanaz az összeállítás, és volt rá oka. Nem kínossá, inkább ikonikussá váltak.
Jó vezetőnek születni kell?
A General Electric legendás főnöke, a 80 éves Jack Welch öt alapvető vezetői képességet azonosított és szerinte ebből csak kettő sajátítható el tanulással. Ön kitalálná melyek azok, amikkel születni kell?
13 jel, hogy valamin sürgősen változtatni kell
Előfordul, hogy úgy érezzük, a csapatunk már nem működik olyan hatékonyan, ahogyan szeretnénk. A gondokat sok minden jelezheti, olyan apróságok is, amelyekről nem is sejtjük, hogy a rossz munkaszervezés vagy a túlterheltség áll mögöttük.
5 dolog, amitől totál amatőrnek látszunk
Nem elég profinak lenni, annak is kell látszani! A szakmai fejlődés és tudás egy dolog, de rossz szokásokkal még akkor is totál amatőrnek nézhetünk ki, ha egyébként a szakma csúcsán vagyunk.
Ami bejön a házasságban, az bejön a cégvezetésben is
Viszonylag kevés ember gondolna erre, de egy sikeres cég vezetése és egy jól működő párkapcsolat között több a hasonlóság, mint gondolnánk, ugyanazok a képességek kellenek hozzá és ugyanúgy bukás a sorsa mindkettőnek a kellő hozzáállás nélkül.
Önnél mennyire erős a cserepad?
A magyar vállalkozások jelentős részénél mára aktuális kérdéssé vált a vezetői generációváltás, de a problémával nem ilyenkor kell foglalkozni, hanem akkor, amikor még évek vannak hátra a személycseréig.
Az igazán kreatív emberek 9 legjellemzőbb tulajdonsága
Bár a kreativitás elvileg vonzó tulajdonság, a kreatív embereket gyakran különcnek, furcsa figurának könyvelik el. Ez annyiban nem alaptalan, hogy sokszor néhány dologban valóban mások, mint az áltag emberek. Ha megértjük őket, megismerjük legjellemzőbb tulajdonságaikat, nem csak hatékonyabban dolgozhatunk velük, de tanulhatunk is tőlük.
Így érhetünk el igazán fontos embereket
Az üzleti életben rengeteg felesleges időt pocsékolunk el azzal, hogy sokszor el kell mondanunk ugyanazt. Részletesen kifejtjük az ajánlatunkat a titkárnőnek, hogy egyáltalán esélyünk legyen eljutni a döntéshozó helyetteséhez és így tovább. A siker egyik kulcsa – különösen az értékesítésben, de akár egy jobb megjelenési lehetőség megszerzésénél is –, hogy a megfelelő emberrel beszélhessünk. A döntéshozókat elérni azonban egyáltalán nem könnyű. Adunk néhány tippet, amivel könnyebb lesz.
Gyógyír káoszmegelőzésre
Még mindig nagyon sok vállalkozás nem készít stratégiai tervet. Álmaik vannak, de terveik hosszabb – 3-5 éves – távra nincsenek, nem hogy konkrét akcióik, a mindennapi feladatok szintjére lebontott elképzeléseikkel. Olyan utat kell építeni, amely az ötleteiktől a megvalósult céljaikig vezeti végig a vállalkozást. Szakértőnk segít!
4 dolog, amit a riói olimpiából tanulhatunk
A vállalkozások – különösen az induló vállalkozások – számos dologba bukhatnak bele könnyedén. A sales gondoktól a rossz menedzsment döntésekig, vagy a rosszul számított költségeik még áttekinteni is nehéz mindazt, ami gondot okozhat. Jó pár dolog végiggondolását segíti, ha megnézzük, mit tanulhatunk az olimpiából.
Állásinterjú: ezeket a kérdéseket illik feltenni, ha munkát keresünk
Az állásinterjún még a szakmai tapasztalatnál is fontosabb, milyen benyomást keltünk a leendő munkáltatóban. Ehhez hozzájárulnak a kérdések is, amelyeket az állásinterjún teszünk fel a HR-esnek vagy a főnöknek. Igen, nekünk is kérdeznünk kell! Azzal, amilyen kérdéseket felteszünk, belophatjuk magunkat a HR-es szívébe, de akár ki is buktathat a lehetséges jelöltek sorából.
Van itt melós, csak meg kell fizetni
Válságtanácskozás a Tesco-nál, pánik a balatoni lángossütőknél, kivesző kisiparosok, elbukott autóipari beruházások: a jelek szerint 2016-ban Magyarországon már nem a tőke, a beruházási szándék, a fejlesztési pénz hiányzik, hanem a munkaerő. Csakhogy a Piac & Profitnak nyilatkozó szakértő szerint lehet dolgozót találni – csak költeni kell rá.
5 tuti HR tipp kisvállalkozóknak
A HR feladata a kis cégekben sem csak az alkalmazottak felvétele és elbocsátása, esetleg a képzések megszervezése lenne, a kisebb vállalatok is sokkal többet várhatnak tőle. Lássunk 5 szakértői HR tippet, ami biztosítja, hogy a csapatunk hűségesen, magas színvonalon dolgozzon, és fejlődjön a vállalat és kollégák iránti közös felelősség érzete.
Hibázzunk, mint a legnagyobbak
A legtöbben remegve nézünk szembe, a hibáinkkal, pedig maga Albert Einstein mondta, hogy a kudarc a siker folyamatának egy állomása. Biztosak vagyunk benne, hogy ezt a meglátást a tapasztalat szülte számára. Igen, még a nagyok is hibáznak, de ami lényeges, hogy tanulnak belőle.
Üzleti Etikett: Búcsúzni csak szépen…
Az ősz közeledte sokak számára munkahelyváltást is jelent. Ma már természetes, hogy a karrierépítés során több munkahelyet is megjár valaki, sőt az Y generáció (a kutatások szerint) jellemzően nem is tervez igazán hosszú időt tölteni egy-egy munkahelyen. Így, ha úgy döntöttünk, az életünk egy korszakát lezárjuk és új fejezetet nyitunk, nem jelenti, hogy minden hidat felégetve kellene távoznunk, rossz szájízt hagyva kollégáinkban.
Álommunkahely egyszerűen
Sokat hallott mantra a „vállalati kultúra” szókapcsolat manapság. Szinte már közhelynek érezzük. Pedig a szakértők szerint ez az egyik kulcsa annak, hogy a tehetséges munkatársakat hosszú távon megtartsuk és a motiváltságuk is fennmaradjon – és ezt nem is olyan nehéz elérni.
Személyre szabott röghöz kötés
Mostanra minden fronton egyértelmű: 2016 a cégek számára a munkaerőhiányról fog szólni. A vállalatok közötti küzdelem ráadásul európai szintre emelkedik, hiszen a magyar bérszínvonal most már nemcsak a magyar terméket teszi vonzóvá – valójában csak eladhatóvá –, hanem a munkaerőt is elvándorlásra ösztönzi. A béremelés egy ponton túl kigazdálkodhatatlan. Mi az, ami segíthet?