Hinora Ferenc: Tudni kell delegálni és vitázni

Precíz stratéga, tudatos és hiú. Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség májusban újraválasztott elnöke azt mondja, ezek a tulajdonságai predesztinálták arra, hogy innovatív szakemberré váljon, és mindezek a tulajdonságai tették jó cégvezetővé. A Hinora Marketing Group (HMG) sikere viszont a csapat teljesítményén múlott és múlik ma is.

1999 óta vállalkozó, 19 éves korától marketinggel foglalkozik, ahogy ő fogalmaz, beleszületett a Magyarországon akkor még fiatal szakmába. A 2001-ben az általa alapított HMG a kezdetekben a médiaszolgáltatásokra fókuszált, de ma már a nagy reklámügynökségek versenytársaként négy kiemelt divízójukkal – kreatív és stratégia, digitális, PR & Social és média – a hazai reklámpiac egyik meghatározó szereplőjévé vált.

– Az egyetem mellett sportújságíróként és hirdetésszervezőként kerestem pénzt. De már akkor sem hirdetési felületet adtam el az ügyfeleimnek, hanem médiapiaci körképet készítettem, és tanácsadói szolgáltatást nyújtottam. A Hinora Marketing Group az első években csak médiát tervezett és foglalt, de tudatosan úgy bővítettem a szolgáltatásokat, hogy mielőbb teljes körű marketingstratégiát tudjunk kínálni az ügyfeleinknek. Ma már nem a média a HMG fő területe.

És ma már kicsinek sem mondhatjuk a tavaly nyolcszázmillió forintos árbevételt elért ügynökséget. Hogyan tud megnőni és versenyben maradni a nagyok mellett egy kis hazai vállalkozás?

– Sok függ az indulástól. Kezdetben mindent én csináltam, majd négy év után csatlakozott hozzám a testvérem, Hinora Bálint. Organikusan fejlődtünk. Mindig éreztük, mikor kell új szolgáltatást bevezetni, és mikor kell új szakembert bevonni, aki nálunk jobban ért adott területhez. A közösségi médián való kommunikációhoz szükséges tudás nálunk már akkor megvolt, amikor még a magyar piacon a közösségi médiáról is kevesen tudtak. Tizenhat év alatt sikerült átrendezni az ügyfélkörünket: ma a megrendelőink hetven százaléka nagyvállalat, és csak harminc százalék a kkv. Az is megkülönböztet bennünket más ügynökségektől, hogy mi valódi marketingesek vagyunk, akik először marketingstratégiát alkotnak, aminek része a reklámügynökségi szolgáltatás. A mi szakmánkban azonban a minőségi szolgáltatás mellett az egyéni szimpátia szerepét sem szabad lebecsülni. Hogy tudsz elnyerni egy megrendelést? Ha a szakmai érvek mellett a versenytársadnál szimpatikusabb vagy az ügyfélnek. Gyakran idézem Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség egyik alapítójának mondását: ha nem mi vagyunk adott cég ügynöksége, legalább legyünk mi a legjobb alternatíva. Ha valaki azt mondja, hogy köszönöm, nekem van ügynökségem, igyekszem bebizonyítani számára, hogy a HMG a legjobb alternatíva.

Mi a legnagyobb kihívás egy kicsiben induló ügynökség számára?

– Hogy megtalálja és megtartsa azokat az embereket, akikkel nagyra nőhet. A mai napig mindennapos feladat a legjobbak vonzása. Egyrészt, mert bővül az ügyfélkörünk, másrészt mert a marketingszakma dinamikusan fejlődik. Folyamatosan újabb és újabb módszerek, kommunikációs csatornák jelennek meg, ami újabb csapattagok bevonását indokolja. Kialakítottunk egy speciális struktúrát, ami a lehető legmagasabb szintű ügyfélkiszolgálást teszi lehetővé. A húsz–huszonöt főből álló belsős csapatunk mellett létrehoztunk egy körülbelül ötven főből álló szakértői kört, az h-Cloud-ot. Ők szintén hinorás mezben jelennek meg a munkák során, de projektalapon kapcsolódnak hozzánk. Hiszünk ebben a modellben: így tudjuk a leggyorsabban – a piacot megelőzve – biztosítani az ügyfeleinknek a legújabb tudást. Nem én vagyok a legjobb marketingszakember az országban, de én vagyok ezen a területen az egyik legjobb vezető. Rendelkezem azokkal a képességekkel, amelyek ahhoz kellenek, hogy sikerre vigyem a legjobb marketingeseket. Az az álmom, hogy olyan céget irányítsak, amelyben mindenki jobb szakember, mint én. Mert akkor fog jól működni a vállalkozás. Szerencsére jó úton haladok efelé.

Lassan húsz éve ugyanazzal a lendülettel megy előre. Mi tud valakit mozgásban tartani ennyi éven át?

– A marketingszakma folyamatosan változik, és ezáltal folyamatosan új kihívások elé állít, ami izgalomban tart. Rengeteg időm megy el azzal, hogy olvasok, tanulmányozom a legújabb marketingtrendeket, információkat gyűjtök a nemzetközi szakmai életből, figyelem a fejlődést, és képzem magam. Mivel jó stratéga vagyok, mindig alakítom a trendeket legalább a saját ügyfeleink körében. Számtalan olyan sikertörténetünk van, amikor azzal, hogy eltértünk a hagyományostól, kiugró eredményt hoztunk az ügyfelünknek. Bizonyos marketingcsatornákat akkor kell használni, amikor még más nem teszi, vagy – ha már sokan élnek vele – más módon kell közelíteni hozzá. Ehhez viszont az kell, hogy erős bizalmi kapocs legyen megbízó és megbízott között, és persze szükség van bátorságra is, hogy valaki merjen letérni a hagyományos útról. Ahogy korábban mondtam, a mi szakmánkban nagyon fontos a szimpátia. Például ilyen esetekben is. A másik fontos motivációm a hiúságom. Hiú ember vagyok, aki nem adja a nevét csak a legkiválóbb dolgokhoz.

Hogyan motiválja a munkatársait, hogy ők is ezen a hőfokon égjenek?

– Mindenkit másképp, a személyiségének megfelelő módon. Van olyan kollégánk, aki pályakezdőként jött az ügynökséghez, és ma vezetőtársam. Az üzleti életben engem kizárólag az objektív dolgok befolyásolnak, és a cégvezetés az üzleti élet része. Nem értek egyet például azzal, hogy a fizetés nagyságát kizárólag az adott pozíció határozza meg. Cristiano Ronaldo azért a legjobban fizetett focista, mert kiemelkedő a teljesítménye. Ez a mérce az üzleti életben is igaz: ha valakinek kiugró a teljesítménye, miért ne kereshetne többet, mint mások hasonló beosztásban? Ha valakin azt látom, hogy folyamatosan fejlődik, és ezáltal folyamatosan plusz értéket teremt a cégnek és így az ügyfeleknek, a fizetésének is fejlődnie kell. Könnyen veszek fel embert, de könnyen meg is válok tőle, ha nem az elvárásoknak megfelelően teljesít. Dolgoztam profi fejvadászokkal, válogattunk új kollégákat többkörös kiválasztási procedúrában. De mindig a gyakorlatban derül ki, hogy egymásnak vagyunk-e teremtve. Mint egy házasságban: ha nem tudunk azonosulni egymás kultúrájával, értékrendjével, az együttműködésünk nem lesz hatékony akkor sem, ha adott területen az illető a legnagyobb szaktekintély. Ezért mondom, hogy a legnagyobb kihívás a csapatépítés. És lehet, hogy én vezetem a csapatot, ugyanakkor én is csapattag vagyok, miközben irányítom az embereket. Egy reklámügynökségénél az elvont művésztől a menedzsertípusig számtalan személyiség megtalálható. Nekem az a dolgom, hogy összefogjam őket, és egy irányba tereljem a munkájukat.

Könnyedén delegál feladatokat?

– Most már igen. De a mai helyzet egy hosszú folyamat eredménye: fel kellett építeni a csapatot, akinek átadom a feladatot, kellően éretté kellett válni ahhoz, hogy a delegálás szükségszerűségét belássam, és meg kell tanulni átadni a feladatot. Mérhetetlenül maximalista vagyok, ezért nehéz nekem megfelelni. Soha nem követek el hibát, de nem azért, mert annyival okosabb vagyok másoknál, hanem azért, mert annyira precíz vagyok, hogy a hibaszázalékot nullára redukálom. Meg kellett tanulnom elfogadni, hogy a kollégáim esetleg nem ilyen precízek, lehet, hogy hibáznak, ennek ellenére át kell adnom feladatokat, mert ez a cégfejlődés útja.

Elfogadja más véleményét?

– Meg lehet győzni. De ez sem volt mindig így. Körülbelül öt éve tudok vitatkozni. Azt azonban nem szeretem, ha valaki csak nemet mond. Mondjon alternatívát, és győzzön meg az álláspontjáról. Amúgy ma már jólesik kimondani, hogy meggyőztél, ha a másik ötlete tényleg jobb. Becsülöm azokat, akik vitatkoznak. Aki bólogat, az vagy nem érti a feladatot, vagy nem érdekli, hogy lehetne-e jobban elvégezni. Egyik sem ideális munkatárs.

Másodszor is megválasztották a Magyar Marketing Szövetség elnökének. Ahogyan az üzleti szerepre, erre is tudatosan készült?

– Nem, soha nem gondolkodtam abban, hogy én egy nonprofit szervezetben szerepet vállaljak. Amikor a HMG elért egy bizonyos méretet, a hatékonyság érdekében felosztottuk a vezetői szerepeket: a testvérem lett a mindennapi feladatokért és működésért felelős, én pedig a vállalat hosszú távú stratégiájáért. Ekkor határoztuk el azt is, hogy részt fogunk venni a hazai szakmai szervezetek munkájában. Csatlakoztunk több szövetséghez, de a részvételnek akkor van értelme, ha szerepet is vállalunk a munkájukban. Így kerültem az MMSZ mindennapjaiba, amelynek elnöksége fantáziát látott bennem és az általam vázolt stratégiában. Az első négyéves elnöki ciklusom alatt ezt a bizalmat sikerült megfelelő tartalommal megtöltenem. Most az a feladatom, hogy olyat alkossak, amivel nyomot hagyok. Ez megint a hiúságom: sikerre kell vinnem, amihez a nevem adom.

Ugyanazokkal a módszerekkel lehet a szövetséget sikerre vinni, mint a céget?

– A vezetési stílusom ugyanaz. Persze meg kellett szokni, hogy az elképzeléseimet az elnökségnek és a közgyűlésnek jóvá kell hagynia, és azt is, hogy egy nonprofit szervezetnél lassabban mennek a folyamatok, mint egy profitorientált vállalkozásnál.

A rendszerváltás után az éledező piacgazdaságban komoly szerepük volt a szakmai szervezeteknek a vállalkozói kultúra kialakításában. Mi a feladatuk ma?

– A kilencvenes években valóban szinte egyedüli információs pontként működtek, ezért nem is kellett harcolni a tagokért. Az online világ térhódításával azonban csökkent a szakmai szervezetek ereje. Ma viszont annyira sok az információ, hogy szükség van egy objektív szűrőre. Az MMSZ – az egyéb, például érdek-képviseleti és edukációs feladatai mellett – az első számú eligazodási pont: segítünk megszűrni a rengeteg elérhető információt például a trendekről, a változásról, az eszközökről, a jogszabályról és a piaci szereplőkről.

Stratégiát alkot a Hinora Marketing Groupnak, az ügynökség ügyfeleinek és az elmúlt öt évben a hazai marketingszakmának. Meddig lehet megújulni?

– Ma úgy látom, körülbelül ötvenéves koráig lehet valaki hatékony marketinges egyrészt a folyamatosan rá nehezedő pszichés nyomás, másrészt az állandóan megjelenő technikai újdonságok miatt. Most harmincnyolc éves vagyok, tizenkét év múlva már nem szeretnék ennyi időt tölteni a trendek alakításával. A cégutódlás nagyon hosszú folyamat, amire időben fel kell készülni. Jelenleg hárman – Hinora Bálint, Nagy Márton kreatív és stratégiai igazgató és én – tulajdonoljuk a Hinora Marketing Groupot, de keresem azokat, akikkel bővülhet ez a kör, és együtt tudok dolgozni tulajdonosi szinten.

Sebők Orsolya

Véleményvezér

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája?

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája? 

Még egy lépcsőt lejjebb lépett a magyar belpolitika.
Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül 

Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat

Kormányváltó hangulat 

Oda a Fidesz népszerűsége.
Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo