Így vívhatja ki alkalmazottai bizalmát az új főnök

A bizalom nem olyasvalami, amit egyik napról a másikra ki lehet vívni másokban. Ha új főnökként olyan taktikákat viszünk bele vezetési stílusunkba, amikkel őszintén érzékeltetjük az új beosztottjainkkal, hogy fontos a véleményük, az előbb-utóbb meghálálja magát. Kialakul a konstruktív együttműködés és a bizalom az új felettes és az összeszokott team között, mert annak tagjai rájönnek, hogy az ő érdeküket is szívén viseli a boss.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Könnyen inába szállhat a bátorságunk, ha újonnan kinevezett főnökök leszünk. Akár a cégen belül kaptunk előléptetést, akár céget váltottunk, alkalmazotti minőségükben, a nexus tekintetében újak a beosztottak, akár ismerjük őket valamelyest a cégen belülről, akár vadidegenek, mert új a munkahely. És az ő szemükben méretődünk meg, mint a felettesük. Van néhány alapelv, aminek betartásával viszonylag hamar le lehet szerelni a főnökkel kapcsolatos félelmeiket és bizalmatlanságukat.

1. Kompetencia: rábízni feladatokat és döntéseket másokra

Ezt úgy mondják angolul, hogy empowering. Szó szerint hatalmat, erőt adni a kezükbe. Felhatalmazni őket.

Időnként az a leghatékonyabb dolog, amit egy új főnök tehet, hogy kilép a figyelem középpontjából, és a már összeszokott team tagjaihoz fordul tanácsért. Először is meg kell ismerkedni a munkájukkal, az eredményeikkel, a csoportdinamikával, ami szerint működnek, hogy tudni lehessen, min érdemes változtatni (előfordulhat, hogy nem mindenen, sőt kevés dolgon kell).

Olyan gesztusok is számítanak, hogy a team egyik oszlopos tagjára kell hagyni, ha valami jó hírt kell bejelenteni.Felesleges minden pozitív pillanatot elorozni előlük és kisajátítani főnökként. Hagyni kell, hogy a sajátjukként éljék meg.

Érdemes lehet laposabbá tenni a szervezet ránk eső részét, amit főnökként átlátunk, minimalizálni a hierarchiákat, hogy mindenkinek nőjön a részvétele a dolgok menetének alakításában. Ha egy értekezlet releváns bizonyos személyek munkájára nézve, igenis hívjuk be őket, nekik is legyen szavuk a döntésekben, attól függetlenül, hogy a felső vezetők értekezletéről van-e szó vagy egy alacsonyabb szintű alkalmazottakkal folytatott munkamegbeszélésről.

Kép: Pixabay

2. Szókimondás

Ha bizonyos új döntések nem tetszenek a kollektívának, nem szabad elmismásolni a dolgot. Vessük fel az értekezleten, akár provokatív módon: "Tudom, hogy ez most mindenkit idegesít. Senkinek sem tetszik az új döntés. Úgyhogy beszéljük meg, ki hogyan érez felőle."

Ez demokratikus szellemet szül, s a munkavállalóknak nem lesz az az érzésük, hogy pusztán eszközök és bábuk egy autokratikus főnök utasításos munkamódszerében.

A bizalmat úgy lehet felépíteni, ha a többi ember látja, hogy mi is bízunk bennünk, odafigyelünk a véleményükre és valóban megfontoljuk az érveiket, a szempontrendszerüket.

3. Csapatszellem

A főnöknek mindig úgy kell nekifutnia egy-egy új kihívásnak, hogy teamben gondolkodjon.

A konstruktív hozzáállásnak része, hogy a felettes nem azt kérdezi, ki mit rontott el, hanem azt, hogy "hogyan segíthetnék, hogy túléljük ezt?"

Meg kell adni a lehetőséget a beosztottaknak, hogy a panaszaikkal és a megoldási javaslataikkal egyaránt előálljanak.

 

Forrás: Fortune, World Economic Forum

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo