Mit ad a dizájn?

Sok kkv életében a dizájn a mai napig a prioritási lista vége felé áll, pedig ha jó, az komoly versenyelőnyt jelent. A megjelenés nemcsak a szépségről, átláthatóságról és a felhasználói élmény fokozásáról szól, hanem sokat elárul szervezetünk gondolkodásáról és versenyképességéről is.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Rengeteg kkv fut Magyarországon innovatív címszó alatt, de paradox módon sokuk honlapdizájnja a 2000-es évek elejét idézi. A fejlesztőcsoportok általában elegendő erőforrást használhatnak arra, hogy valóban hasznos és funkcionális mobilalkalmazást, honlapot, programot készítsenek, a kinézetre azonban már nem szeretnek időt és pénzt költeni a cégek. Ennek következményeként sokszor kifejezetten jól sikerült termékek is a süllyesztőben kötnek ki, pusztán azért, mert az elavult dizájn és zavaros felhasználói felület miatt az első benyomás rossz.

A dizájn az egyik legfontosabb elem a fogyasztókkal való kommunikációban, és mint ilyennek, letisztultnak, érthetőnek kell lennie, innovációt kell sugároznia. Ám ahogy Henrik Fisker formatervező mondta: amíg a dizájn nem termel hasznot, addig csak művészet. De mikor fog hasznot hozni cégünknek?

Kép: Fotolia

Alulkalkulált a költségvetésben

Varga Ferenc, a Brandcontrol ügyvezető igazgatója szerint a dizájn az üzlet része, és mint ilyen, megkerülhetetlen.

– A dizájn a vizuális jelrendszere egy vállalkozásnak. Megtestesíti mindazt, amit a vállalkozás tulajdonosai célközönségük ízléséről gondolnak. Ezzel együtt óriási lehetőség is az üzleti szférában, hiszen megkülönböztet, vonzóvá tesz, divatot teremt, és segít az eladásban. Az üzleti célok elérését hatékonyan csak a nemzetközileg értelmezhető színvonalon kidolgozott dizájn segítheti – mondta Varga Ferenc.

Általában a hazai vállalkozások üzleti terveiben vagy alulkalkulált, vagy nem is szerepel dizájnra vonatkozó költség. S ami még nagyon jellemző: ha ezen a területen már volt fejlesztése, befektetése a cégnek, úgy gondolja, az utána következő években nem kell további költséget, erőforrásokat áldozni rá. Ez azonban folyamatos tevékenység, mint például a marketingkommunikáció.

– A fogyasztói igények, elvárások egyre magasabbak. Dizájnszempontból a csomagolások, kommunikációs anyagok, arculatok egyre kiegyenlítettebbek az élvonalban. Ma már elvitathatatlan a dizájn szerepe, egy kis étterem számára épp annyira fontos, mint egy nemzetközileg is ismert brandnek. A dizájn felgyorsítja, lerövidíti az utat a kommunikációban, üzeneteink célba juttatásánál, tehát profitot termel – magyarázta a szakember.

Se túlbecsülni, se alábecsülni nem szabad

A dizájn a márkázásban az egyik alapelem. Túlbecsülni vagy alábecsülni a jelentőségét azonban egyaránt hiba. Az első esetben a vezetők a kinézettől várnak mindent, de egy jó csomagolás önmagában nem elég. Azok viszont, akik alulértékelik a megjelenést, a dizájnfejlesztést sokszor úri huncutságnak, az alkotók önmegvalósító játékának és fölösleges kiadásnak tartják. Az ilyen gondolkodás következménye, hogy minden törekvésünk ellenére a konkurens termékre esik a fogyasztó választása. És amikor megkérdezzük a vásárlót, hogy végül mi alapján döntött, könnyen futhatunk abba a válaszba, hogy „csak”.

– Ez gyakori válasz. Sokan nem tudják megmondani, miért esett a választása adott termékre a polcon lévő több azonos árú és összetételű közül. Ez a szubjektivitás hatalma. Az igényes, minőségi dizájn segíthet a „csak”-faktort felénk billenteni– hívta fel a figyelmet Varga Ferenc a dizájn fogyasztókra való hatására.

A legtöbb vállalkozás vezetője viszont nem is tudja, nem is érzékeli, hogy ezen a területen bármilyen probléma volna a cégénél. Ők azok, akik fel sem mérik vállalkozásuk állapotát dizájn és a brand szempontjából. A probléma ismerete a legelső és legfontosabb lépés. Ezután jöhet a dizájn megfelelő beépítése a kommunikációba és az értékesítésbe, amihez érdemes lehet magas színvonalon dolgozó partnert keresni, hogy valóban elérjük a kívánt hatást.

Tudnunk kell, mit szeretnénk

Tervezőgrafikáról már az ipari forradalom óta beszélhetünk. Azóta rengetek korszakváltáson ment keresztül a terület, míg eljutottunk a ma követendő minimalista vonalhoz. Aki az online piacon akar ringbe szállni, annak figyelembe kell vennie a mai trendeket. Fontos, hogy letisztult, átlátható felületet mutassunk a felhasználóknak, és ne csak a funkcionalitást, de a szépséget is szem előtt tartsuk. A dizájn kialakításakor törekednünk kell arra, hogy a legkisebb káoszt is elkerüljük. Ne akarjunk minden négyzetcentiméteren eladni, maradjunk letisztultak, ügyeljünk a tipográfiára és az átlátható navigációra: ha menürendszerünk túl sok pontból áll, az olyannyira megnehezítheti az oldallátogató számára a lényeges menüpont kiválasztását, hogy jó eséllyel a honlap elhagyása mellett dönt inkább.

Alkalmazásokkal kell alkalmazkodnunk a változó világhoz
Akár egy nagyobb vállalatot irányítunk, akár csak most vágtunk bele egy kisebb cég vezetésébe, számolnunk kell azzal, hogy a saját mobilalkalmazás létrehozása lassan elengedhetetlen része ismeretségünk és márkánk felépítésének. A világ legnagyobb közösségi oldalának statisztikáiból jól kiolvashatóak a mai trendek: 1,9 milliárd ember van fent a Facebookon, ebből 1,15 milliárd naponta használja a Facebook mobilalkalmazását is, és egyre többen vannak, akik csak mobilon használják a közösségi oldalt. A fiatalabb generáció tagjai már többet nézik az okostelefonjukat, mint a tv-t, a vállalkozóknak pedig alkalmazkodniuk kell a változó világhoz.
Persze mindennek vannak végletei. Varga Ferenc szerint akkor lépjük át a határvonalat, amikor a megjelenés már nem fejt ki funkcionális hatást, nincs konkrét célja a vizuális megoldásnak, vagy amikor célt téveszt a dizájn, és nem a kitűzött szándékot szolgálja. A dizájn vizuális nyelv, ami szakmai tudás nélkül értelmetlen halandzsa csupán. Döntsük el, milyen cselekvésre szeretnénk ösztönözni a honlapunkat felkeresőket. Eladni szeretnénk nekik? Azt szeretnénk, hogy kapcsolatba lépjenek velünk? E-mail-adatbázisunkat akarjuk növelni hírlevél-feliratkozásokkal? A tartalomnak és a dizájnnak a céljainkhoz kell igazodniuk.

A dizájnra költött pénzt mindig befektetésként kell kezelnünk, amellyel növeljük vállalkozásunk immateriális tőkeértékét.

– Ma ez a tőkeérték nagyban meghatározza vállalkozásunk piaci helyzetét és jövőjét. A dizájn elsődleges a változások piaci kommunikációjában, az információk eljuttatásában. A változás a piac mozgatórugója, a változáshoz való alkalmazkodás képessége pedig vállalkozásunk életképességét, versenyképességét is jelenti – hívja fel a figyelmet Varga Ferenc.

Ahogy Henrik Fisker formatervező mondta: amíg a dizájn nem termel hasznot, addig csak művészet.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo