Szeicz András cikkei
Szeicz András cikkei
A legjobb oldalak önképzéshez
A lifelong learning manapság divatos kifejezés, ahogy az internetes önképzésnek is meglett a maga kultusza, sőt a legtöbb munkahelyen elvárás, hogy az ember fejlessze magát. Oldalak százai jöttek létre pont ezért, ezek közül felsoroltunk ötöt, amit mindenképp érdemes megnézni.
Trump és az online marketing
Az online marketinggel foglalkozók tudják, ez az egyik legdinamikusabban változó terület ma. Számos platform létezik, ám ezek jelentős része a Facebook és a Google kezében van. A két óriásról beszélgettünk a szakma legjobbjaival, érintve a legfontosabb 2018-as trendeket. Arra is fény derült, hogyan hatott Trump megválasztása a magyar kkv-k online marketingjére.
Könyvajánló marketingeseknek
Sok kisvállalkozó – erőforrás hiányában – maga foglalkozik cége marketingfolyamataival is. Összeszedtünk néhány olvasnivalót azoknak, akik marketinggel foglalkoznak, vagy azzal szeretnének majd valamikor foglalkozni. Brandépítés, marketing automatizálás, design – többek között ezekről a témakörökről találhatunk hasznos és inspiráló részeket az alábbi könyvek oldalain.
Diadalív vagy síremlék?
A kkv-k jelentős része folytat valamilyen kutatás-fejlesztési tevékenységet, de sok esetben nincsenek tisztában ezzel. Pedig, ha megfelelően azonosítjuk cégünkben a K+F-folyamatokat, rengeteg lehetőség nyílik meg előttünk, az adókedvezményektől kezdve a pályázati támogatások lehívásáig. Glósz Andrea, a Glósz és Társa Kft. ügyvezetője segített eligazodni az innovációmenedzsment legfontosabb elemei között.
Kihallgatják a netet
Márkánk sikeréhez muszáj ismernünk, kik és hogyan nyilatkoznak róla az interneten. De az egyszerű megfigyelés ma már kevés. A social listening ennél többet jelent, ez a közösségi média csatornáinak monitorozása és a kinyert adatok elemzése a márkánk, versenytársaink, termékünk és az üzleti környezetünk szempontjából.
Van, ahol csendes, van ahol pörgős a karácsony
A karácsony közeledtével változik a cégben az élet is. Attól függően, hogy mit csinál a vállalkozás, vagy irdatlan pörgés lesz vagy csend és nyugalom. Nyilvánvalóan az utóbbi a könnyebb és kényelmesebb útja az évvégének, azonban vannak olyan vállalkozások, amelyek bevételük jelentős részét a karácsonyi időszakban termelik meg. Nem könnyű az évvégéből kihozni a maximumot, különösen, ha kis cég vagyunk.
A referencia értéke
Lovász Károly egy fővárosi panelház földszinti „nyílászáró-stúdiójában” indította el cégét, mely mára országosan ismert – az egyik legnagyobb szakmai mérnöki gárdával rendelkező – alumínium nyílászáró-tervező és -kivitelező szakműhely lett. A KAV Hungária ügyvezetője úgy gondolja, hogy a legfontosabb érték a nevünk becsülete, egy cég jó csapat nélkül csak egy halom papír és pecsét.
Óvatosan a tigrisekkel
A sharing economy rendszerében mindenki vállalkozóvá és egyben magányos dzsungelharcossá válik. Az eddigi kollektív megjelenés helyett ez egy rengeteg szereplős szabadversenyt hozhat magával dr. Bőgel György, a Közép-európai Egyetem professzora szerint, akivel arról beszélgettünk, milyen lehetőségek és veszélyek rejlenek az új gazdasági modellben.
Útmutatás ötletgazdáknak
A harminchét éves Bányai Zsolt a Virgo Systems technológiai igazgatója volt, amikor a cég az iwiw-et létrehozta, később a cég termékfejlesztési vezetője lett. A szakember informatikatanárnak készült, ám most termékek elindulását segíti sokszor tréningszerű módszertanokat bevetve azért, hogy az ötletgazda jobban átlássa a saját elképzelését. Ezeken az első lépéseken múlik, hogy az eredmény siker vagy bukás lesz-e.
Szeretettel kell harcolni
Egy tudásszervezetben az emberek szerepe meghatározó, éppen ezért fontos, hogy motiváltak és elkötelezettek legyenek. Olykor változtatások, fejlesztések szükségesek az eredményesség növeléséhez, a szervezetfejlesztés azonban harc, amiben könnyű elbukni támogatók nélkül.
Kik laknak az utcádban?
Ha mindenki rendet tart a saját háza táján, akkor mindenhol rend lesz – mondja Horváth Gáspár, aki az egyetem után kezdte el építeni a Miutcánk.hu-t. Az oldalon olyan lokális közösségek jöhetnek létre, amelyben az egymáshoz közel lakók segíthetik ki egymást egy létrával vagy egy fúróval éppen. Ez a sharing economy lényegében. A kérdés, hogy az alapvetően bizalmatlan magyar társadalomban mindez hogyan működik.
Több csatorna, több adat
A különböző csatornák keveredését és integrálódását a vásárlói és ügyféligények változása hozza el. Valaki szeret otthon, online informálódni és döntést előkészíteni, majd fizikailag megfogni az árut egy boltban mielőtt vásárol. Mások éppen fordítva: szeretnek élő emberrel konzultálni, személyes törődést kapni, de a végső vásárlási döntést inkább később, egy online csatornán, esetleg ár-összehasonlítás után hozzák meg. De bármelyik csatornán érkezik is az érdeklődő, mindig szerezhetünk olyan adatokat, melyek a későbbiekben segítik az értékesítést.
Vásárlásgeneráló ügyfélélmény
Míg régen azon volt a hangsúly, hogy minél nagyobb tömegeket érjünk el, ma már a személyességre kell összpontosítania annak, aki sikerekre vágyik. Ami ennél is fontosabb, hogy ezt a személyre szabott kommunikációt minden csatornán és minden eszközön gördülékenyen kell tudni lefolytatni, átjárást biztosítva a csatornák között.
Webshopot indított? Öt eszköz a sikerhez. Első rész.
Elindította vadiúj, csini online áruházát. Szép a design, egyedi a logó, logisztika, könyvelés pipa. Ugyan névadáskor figyeltek arra, hogy könnyen megtalálható legyen az oldal, ez mégse lett elegendő a sikerességhez. De jó alapokra könnyű építeni, íme néhány eszköz, amivel megtolhatja szekerét. Cikksorozatunk első része a tartalomról szól.
Mesterséges intelligencia segít majd
Ma már nem kell senkinek bemutatni a LogMeInt. Az 1998-ban alapított cég Budapestről indult, de azóta nemzetközi vizeken evez, idén pedig beléptek a mesterséges intelligencia és a chatbotok piacára.
Nem magunknak fejlesztünk
A fiatal fejlesztőkből álló Bitrise szintén fejlesztőknek nyújt szolgáltatást. A magyar startup komoly sikereket ért el nemzetközi szinten, aminek egyik bizonyítéka, hogy olyan partnerekkel büszkélkedhet, mint az Amazon vagy a HipChat.
Az igazi márkaépítés értékközvetítésről szól
Brand nélkül csak egy árucikk vagyunk. A branding ma elsősorban emberekről, élményekről és történetekről szól. De legfőképp értékközvetítésről. Cégünk értékeit a vezető, a munkatársak, a termék és a szolgáltatás együtt adják és formálják. A Piac és Profit Brandépítés 2017 konferenciáján a szakemberek különböző nézőpontok alapján mutatták be, hogy mit is jelent manapság a márkaépítés.
Kevés pénzből is lehet jó a honlap
Akár éttermünk van, akár egyéni vállalkozóként keressük a megbízásokat, egy honlap segít abban, hogy megismerjék cégünket, megismerjenek minket. Az online jelenlét még mindig sok vállalkozónak idegen téma, vagy ami rosszabb, egy kötelező rossz, amennyiben nem látja meg az ezzel járó előnyöket. Ennek két eredménye szokott lenni: vagy nagyon sok pénzt fizetünk egy erre szakosodott cégnek, vagy nagyon kevés pénzből választunk egy összecsapott megoldást. Mondani se kell, hogy egyik sem jó. Ha programozni nem is tanulunk meg, már azzal, hogy a koncepciót magunk találjuk ki, sok pénzt spórolhatunk meg, és a végeredmény is nagyságrendekkel jobb lehet. De hogyan kezdjünk hozzá?
A kulcsszó az ügyfélismeret
Lévai Richárd online marketinges, social media szakértő. Már az Iwiw-korszak idején érdekelték a közösségi médiában rejlő marketinglehetőségek. Tanácsokat nemcsak a cégén keresztül ad, de blogolni is régóta szeret a témában. A lámpalázról és a Facebook jövőjéről beszélgettünk.
Az új varázsszó: CCXP
Ügyfélélmény. Egyre többször találkozunk vele, lassan bekúszik a mindennapi vállalati kultúrába. Aki nem is tudja, mit jelent valójában, az is hallott róla, kíváncsi rá. De vajon tényleg ennyire fontos? Tolnai Ákossal, az egyetlen Magyarországon élő CCXP szakértővel beszéltünk.
Jó esetben a "bio" nem cél, hanem mellékhatás
A sajtburgernek is volt fénykora. 1988-at írtunk, amikor az első hazai McDonald’s megnyitott a Régiposta utcában, amely vélhetően pár napig a legnépszerűbb hely volt Budapesten. Aztán ez is lecsengett, és a rendszerváltás után nem sokkal már egyre gyakrabban hangzottak el a „bio” és „öko” szavak. 2014–2016 között 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke, amiből élelmiszerre 360 milliárdot költöttünk a Tudatos Vásárló Piaci Jelentés eredménye szerint. Az ökogazdálkodás mégsem virágzik, aminek a szigorú szabályok és az előállítási költségek miatti magas ár a fő oka.
Előbb vagy utóbb, de a kkv szektornak is komolyan kell vennie a digitalizációt
A vasárnap esti ráhangolódás után hétfő reggel megnyitott a jubileumi, huszadik SAP Forum Hungary Siófokon, mely több mint ezer látogatót fogad a három nap alatt. Az izgalmas szakmai és szabadiős programok között lehetőségünk volt beszélni Ablonczy Balázzsal, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával a trendekről és a kkv-k helyzetéről is.
Az önfejűség kudarcot szül
Mark Zuckerberg életútja, a Prezi története vagy pusztán a kihívások motiváló ereje – erős családi háttérrel vegyülve – sok fiatalt ösztönöz arra, hogy saját céget alapítson. Sokuk sorsa mégis a gyors bukás.
Ha így folytatja Elon, tényleg eljutunk a Marsra
A hidegháború végével az űrverseny is véget ért, pedig talán ez volt az egyetlen értelmes hozadéka a keleti és a nyugati boszorkány állandó izmozásának. Fájó pont is volt a NASA-nak, amikor a sikeres Holdra szállás után nem a Marsra szállás előkészítéséhez szükséges költségvetést szavazták meg, hanem az űrsiklóprogramét.
Nem magunknak fejlesztünk
A fiatal fejlesztőkből álló Bitrise szintén fejlesztőknek nyújt szolgáltatást. A magyar startup komoly sikereket ért el nemzetközi szinten, aminek egyik bizonyítéka, hogy olyan partnerekkel büszkélkedhetnek, mint az Amazon vagy a HipChat.
El kell mozdulni az értelmezés irányába
Ma már nem kell senkinek bemutatni a LogMeIn-t. Az 1998-ban alapított cég Budapestről indult, de azóta már nemzetközi vizeken evez, idén pedig beléptek a mesterséges intelligencia és a chatbotok piacára. Ennek okairól és a jövő ügyfélszolgálatáról beszélgettünk Bisztrai Dáviddal, a LogMeIn fejlesztési igazgatójával, a budapesti Machine Learning csapat vezetőjével.
Ne a tetővel kezdjük a ház építését!
Ma már több csatornán is értékesítenie kell egy cégnek ahhoz, hogy versenyben tudjon maradni. Ennek megfelelően az omnichannel értékesítés egyre több kkv működésének a része, azonban minél több csatornánk kommunikálunk, annál nehezebb a fontos információkat átláthatóan kezelni. Egerszegi Krisztián, a MiniCRM cégvezetője szerint nem kell a papírfecnik világából egyből a legmodernebb technológiákra átállni, de el kell kezdeni fokozatosan kilépni a komfortzónánkból, ha a jövőben is sikeresek akarunk lenni.
Az olyan cégek, mint a Facebook, az emberek idejére vágynak
Online marketinges, social media szakértő. Már az iwiw-korszak alatt érdekelték a közösségi médiában rejlő marketinglehetőségek. Tanácsokat nemcsak a cégén keresztül ad, de blogolni is régóta szeret a témában. Annyira, hogy a Közösségi kalandozások néven futó oldal egyre ismertebbé tette a nevét, ma pedig már a téma legelismertebb hazai szakértői között tartják számon. Lévai Richárddal beszélgettem a lámpalázról és a Facebook jövőjéről.
A jó ügyfélélményért ki kell lépni a komfortzónából
Az omnichannel értékesítés ma már nem csak egy követhető módszer, de a sikerhez vezető út egyik kihagyhatatlan lépcsőfoka. Az új ügyféligények elmossák a határokat a hagyományos és online értékesítés között, így hiába volt valaki eddig sikeres az e-kereskedelemben, ha nem akar lemaradni, fel kell kötnie a nadrágot a hagyományos üzletmenetek terén is. Arany Jánossal, az SAP Hybris üzletág vezetőjével beszélgettünk a többcsatornás értékesítésről.
Funkcionalitás és design
Mindannyian szeretjük a szép honlapokat. Egyre több vállalkozás jön rá, hogy a versenyben maradáshoz követni kell a trendeket. Ennek következményeként egyre több minimalista designnal ellátott oldallal találkozhatunk, ami üdvözlendő, de csak akkor, ha mindez nem megy a funkcionalistás rovására.
Sporttámogatás: célba érnek a pénzek
A vállalatvezetők közül sokan felismerték: az alkalmazottak egészségének megőrzésére költött pénz hosszú távon megtérülő beruházás. De nem csak ezért kap ma nagyobb szerepet a sport az üzleti életben. A médiamegjelenéseket is generáló támogatás PR-értéke magas, segít a márkaépítésben, beépíthető a vállalat társadalmi felelősségvállalásába és nem utolsósorban költséghatékony, akár ha a béren kívüli juttatások bérnél kedvezőbb adójára, akár ha a társasági adót csökkentő látvány-csapatsportok támogatására gondolunk.
Mit csináljunk a cégben a nyári holtszezon alatt?
Itt a nyár, tenger, Balaton. Pár nap szabadságot ilyenkor még a sztahanovisták is kivesznek. A turizmus csúcsra pörög, jól megy a fagyiárusoknak, a jégkrémgyártóknak, és sörből is ilyenkor fogy a legtöbb. Azonban más szektorok szereplői ilyenkor általában kényszerpihenőre mennek, lelassul az üzlet és a cégen belüli élet is. De azért nem érdemes mindennel leállni, sőt egyes területeket ilyenkor lehet a legjobban felpörgetni.
Kicsikként is lehetünk filantrópok
Néhány évtizede elindult, és egyre erőteljesebben működik a CSR mint menedzsmentirányzat, amely a környezettudatos szervezeti tevékenység megvalósítására törekszik. A kisvállalatok számára is lehetőség ez arra, hogy felvegyék a versenyt a nagyokkal. Versenyelőnyt jelent, ha a cégnek nemcsak mennyiségi, hanem minőségi követői is vannak. Azonban nem minden CSR tevékenység olyan, hogy arról megéri PR-közleményt kiadni! Könnyen kínos eredménye lehet annak, ha nem tudjuk, hol van a határ az alapvetően korrekt viselkedés, az adományozás és a vállalati társadalmi felelősségvállalás között.
Mit ad a dizájn?
Sok kkv életében a dizájn a mai napig a prioritási lista vége felé áll, pedig ha jó, az komoly versenyelőnyt jelent. A megjelenés nemcsak a szépségről, átláthatóságról és a felhasználói élmény fokozásáról szól, hanem sokat elárul szervezetünk gondolkodásáról és versenyképességéről is.
Öt hasznos applikáció az üzlethez
Az üzleti életben nem csak fejleszteni, de használni is érdemes az alkalmazásokat. Míg néhány éve csak a levelezésünket és dokumentumaink olvasását intéztük telefonon, ma már a költségvetést, konferenciabeszélgetést vagy projektfolyamatokat is kezelhetünk okostelefonok segítségével. Összeszedtünk ötöt a szerintünk leghasznosabb, üzletmentet segítő applikációk közül.
Alkalmazásokkal kell alkalmazkodnunk a változó világhoz
Akár egy nagyobb vállalatot irányítunk, akár csak most vágtunk bele egy kisebb cég vezetésébe, számolnunk kell azzal, hogy a saját mobilalkalmazás létrehozása lassan elengedhetetlen része ismeretségünk és márkánk felépítésének. A világ legnagyobb közösségi oldalának statisztikáiból jól kiolvashatóak a mai trendek: 1,9 milliárd ember van fent a Facebookon, ebből 1,15 milliárd naponta használja a Facebook mobilalkalmazását is, és egyre többen vannak, akik csak mobilon használják a közösségi oldalt. A fiatalabb generáció tagjai már többet nézik az okostelefonjukat, mint a tv-t, a vállalkozóknak pedig alkalmazkodniuk kell a változó világhoz.
Piac és Profit konferencia: országszerte segítenek pénzhez jutni az MFB pontok, ha jó a projektünk
A kkv szektorban állandó kérdés, honnan lehet még a növekedéshez szükséges pénzhez hozzájutni. Az MFB pontok ebben komoly segítséget jelentenek. A Piac és Profit legutóbbi konferenciáján Kolozsvári-Serényi Laura, az MFB Csoport értékesítési osztályának főmunkatársa segített kiigazodni a használatukon.
Piac és Profit konferencia: nem létezik digitális átállás, csak új üzleti modell
Egy digitális társadalomban, a negyedik ipari forradalom közepén élünk, és mint tudjuk, a hazai cégek kissé le vannak maradva a digitális átállásban európai viszonylatban is. Ugyanakkor valóban érdemes átállni? Kurtisz Krisztián, az UNIQA Biztosító Zrt. vezérigazgatója a Piac és Profit konferenciáján elmondta, hogy az elmúlt évek legnagyobb üzleti sikereit vizsgálva az derül ki, hogy érdemesebb egy új üzleti modellt kitalálni, mint egy régit digitalizálni.
Véssük fel: a bizalmi tőke nem kívülről jön!
A kölcsönös bizalom a cég sikerének egyik legfontosabb építőköve lehet, legyen szó akár az alkalmazottakról, akár az üzlettársakról. A bizalom kötőanyaga a szervezetnek, minősége alakítja az egyes részek közötti együttműködést. Ha megfelelő mértékben kialakul, csökkenti a működési kockázatot, növeli a hatékonyságot. Azonban még a legjobb vezetőknek is tanulniuk kell bízni és bizalmat építeni.
Csendes, pénznyelő kampányok helyett inkább szaxofonozzunk az MTV-n!
A múlt héten tartott Marketing Szuperkonferencián Wolf Gábor marketingszakértő az úgynevezett legendás kampányok köré fűzte előadását, amelynek legfontosabb gondolatait foglaltuk össze. A szakértő szerint minden cégnek kell, hogy legyen évente egy nagy kampánya, amivel bekerülhet a sajtóba, és a közbeszéd tárgya lehet.
A tapasztalat segít, hogy megszeressenek
A Simpsons rajongók jó eséllyel látták a rajzfilmsorozatból készült egész estés művet. Egy kis felhajtás mindig kell, de a stúdió többet akart néhány, a Broadway-Seventh Ave Local metróvonal állomásain elhelyezett, jól sikerült plakátnál. Élménymarketing lett a javából.
A főnöknek sem jó egyedül
A cégalapítástól eljutni a sikeres kisvállalkozásig, mely az évek alatt több tucat alkalmazottal bővülve belép a középvállalkozások világába, egy szép történet. De ennél a pontnál szokott sokszor rossz irányt venni, hiszen a növekedést is tudni kell kezelni. Aki céget alapított, és sikerre vitte, az vélhetően vállalkozó szellemű, kreatív ember, ösztönös vezető. A cég fejlődésének egy pontján azonban meg kell oldani az utódlást, amin a tapasztalatok alapján több cég elvérzik.
Szeretnénk hinni abban, hogy méltányos lehet ez a rendszer
Ma már a sarki boltban is a világ minden tájáról érkező termékekkel találkozhatunk, a nagy áruházakban pedig kifejezetten szeretünk a nemzetközi részleg különlegességei között válogatni. Azonban ezek az áruk nagyon hosszú utat tettek meg idáig: el –és előkészítőik sokszor a harmadik világ szegénységében tengődve állítják elő a nyugaton aztán felárazott termékeket.
A munkaadó is rosszul jár a túl alacsony bérrel
Sok kkv azt a startégiát alkalmazza bértárgyaláskor, hogy a lehető legkisebb összegre törekszik, amiért még hajlandó az állásra jelentkező náluk dolgozni. Ez általában egy kényszerstratégia, mivel a hazai cégek sincsenek könnyű helyzetben, azonban mindent összevetve, a „szükséges minimum” hozzáállással több veszteséget okoznak maguknak a vállalatok, mint amennyit nyernek vele.
Hiába népszerű, mégse kap helyet street food
Ma 20-30 büfékocsi hajt keresztül az Erzsébet hídon rendőri kísérettel, hogy a truckok működésének belvárosi engedélyeztetésére hívják fel a figyelmet. Vad-Horváth Zoltán, a Street Food Egyesület elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a felvonulással azt szeretnék demonstrálni, hogy a mozgóárus jogkörbe tartozó büfékocsik igényes járműveket, kiforrott arculatot és minőségi szolgáltatást takarnak, amik nem rontanák a városképet közterületen sem.
Sokan bezárhatnák a boltot, ha holnap megszűnne a Facebook
Téves az az elképzelés, mely szerint az online közösségi terek csak kapcsolat –és márkaépítésre jók. Már most komoly szerepet kapnak ezek az oldalak az értékesítésben is, és a jövőben ez egyre inkább így lesz. Ezt támasztják alá a már ma is szembetűnő trendek, és az RG Stúdió Kft. friss kutatása is.
A mogyorós pele az év emlőse, itt a Pelefesztivál!
A Vadonleső Program 2017-ben a mogyorós pelét jelölte az év emlősének. Az éves rendezvényhez gyerekeknek szóló pályázatok, előadások, pelefesztivál és pelebarát kiskerti programok is kapcsolódnak.
Ingyenes képszerkesztők kezdőknek is
Minden vállalkozásnál szükség lehet olykor egy jó képre vagy bannerre, azonban sok helyen nincs lehetőség külön erőforrást allokálni minden ad-hoc jellegű, kisebb designmunkára. Összeszedtünk 4 ingyenes képszerkesztő szoftvert, kezdőknek és haladóknak egyaránt.