Kihallgatják a netet

Márkánk sikeréhez muszáj ismernünk, kik és hogyan nyilatkoznak róla az interneten. De az egyszerű megfigyelés ma már kevés. A social listening ennél többet jelent, ez a közösségi média csatornáinak monitorozása és a kinyert adatok elemzése a márkánk, versenytársaink, termékünk és az üzleti környezetünk szempontjából.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vida Eszterrel, a SentiOne magyarországi PR- és kommunikációs vezetőjével beszéltünk arról, mire jó, ha „lehallgatjuk” az internetet.

Mi az a social listening?

A szakmai definíció szerint webes szöveganalitika, tartalomalapú kutatás. De én jobban szeretem azt mondani, hogy a webhagyomány útján terjedő igazságokat keressük és kutatjuk.

Ezt hogyan kell elképzelni a gyakorlatban?

A teljes magyar internetet figyeljük, tehát nemcsak a közösségi oldalakat, hanem a honlapokat, blogokat, fórumokat is. Attól függően, hogy milyen ország piacát vizsgáljuk, változik a figyelendő oldalak prioritási sorrendje, hiszen van, ahol nem dívik a Facebook, máshol nagyon népszerű a Snapchat. Minden forrással van egyezményünk, ami alapján kiszedhetjük a felületről a szükséges adatokat. Az általunk használt technológia automatikusan kigyűjti a szükséges információkat, de kell mellé az ember is. Alapvetően kvantitatív kutatásokat végez a rendszer, a kinyert adatokat fókuszpontok mentén rendezi, annak függvényében, hogy nemi bontásra vagyunk-e kíváncsiak, vagy épp arra, hogy egy adott márkanév kapcsán pozitívan vagy negatívan reagálnak-e az emberek az interneten. A tanulságokat és trendeket azonban magunknak kell levonni a kinyert adatokból ahhoz, hogy aztán megfelelő módon nyúlhassunk vállalatunk stratégiájához, ha az eredmény ezt szükségessé teszi.

Facebook videó hirdetések
2017 a Facebook videó és úgy általánosságban is a videó marketing éve volt. A Facebook publikusan is a videós tartalmakat kezdte el jobban támogatni az organikus elérés tekintetében az összes többi formátummal szemben. A Facebook videó hirdetés 5 alapszabályát írta meg a 7 Digits blog.
Hogyan támogatja ez a brandépítést?

A névválasztás erre talán az egyik legjobb példa, hiszen nem mindegy, hogy a cégünknek szánt név milyen kontextusban bukkant fel eddig a neten. Ezt érdemes végigzongorázni, különben meglepetések érhetnek. A ripple nevű kriptovaluta története ezt jól mutatja, hiszen van egy „coffee ripple” nevű szoftver is, de a ripple egyébként hullámzást, fodrozódást is jelent, így az Instagram tele van ilyen hashtagekkel. Ez ugye nem szerencsés, mert egyrészt összezavarhatja az embert, másrészt nehezebb így megtalálni őket a weben. De ugyanilyen fontos, hogy felmérjük, milyen hatást váltanak ki a kampányaink és a közösségi médiában közzétett tartalmaink az emberekből vagy épp a médiából. Emellett az igények felmérése is elengedhetetlen a sikerhez, tehát egyfajta piackutatást végezhetünk pusztán azzal, hogy figyelmesen „hallgatjuk” az internetet. Volt olyan ügyfelünk – egy fapados légitársaság –, ahol az online közzétett tartalmak elemzése során kiderült, hogy az emberek melyik desztinációt hiányolják legjobban a Budapestről induló, közvetlenül elérhető úti célok közül. A kereslet feltérképezésével, kifejezetten a már létező igényeket targetálva tudjuk a terméket fejleszteni vagy stratégiánkat felépíteni.

Magándetektívek is alkalmazzák ezt a szolgáltatást. Elsőre elmosolyodik rajta az ember, de el tudom képzelni, hogy valós célcsoportról van szó.

Valóban viccesnek tűnik elsőre, de nagyon vonzza az embereket az, hogy saját magukra, de másokra is rá tudnak keresni, és mindent láthatnak, ami róluk vagy másról megjelent az elmúlt öt évben az interneten. Ez persze nem csak a személynevekre igaz. Volt egy kutatásunk, amelyben fiatalok viselkedésmintáit kutattuk a dizájner drogokkal kapcsolatban. Azt hinné az ember, hogy egy ilyen érzékeny témánál kevés eredményt találni, de meglepetésre tele volt ezzel kapcsolatos tartalommal a közösségi média, és így azt is nagyon jól fel lehetett vázolni, hogy miként változnak ezeknek a szereknek a nevei. Ezek mind olyan adatok, amik akár egy rendőrségi nyomozást is komolyan segíthetnek.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo