Sok vállalkozás online marketingjében a Google két legfontosabb eszköze általában a SEO (keresőoptimalizálás) és az AdWords. Mindkét eszköz nagy figyelmet kap, az organikus úton megszerezhető látogatók miatt azonban az előbbitől sok cég a mai napig csodát vár. Nekik különösen jó tudni, hogy 2017-ben a Google szétválasztotta az asztali és a mobil indexét, tehát az okostelefonunkon már elsősorban mobilbarát, gyors és ergonomikus oldalakat ad ki találati eredményként a keresőóriás.
A versenyben maradáshoz hirdetni kell
A kizárólag SEO-val lavírozó cégek számára rossz hír, hogy bár a keresőoptimalizálás még mindig nagyon fontos, a Google egyre inkább előtérbe helyezi a fizetős megoldásait.
– Ezt az is jól mutatja, hogy a találati listában most már négy fizetős elem jelenik meg az organikus eredmények előtt, ha pedig mobilon nézzük a találati listát, akkor görgetés nélkül csak a fizetett hirdetéseket látjuk – mondja Fehér Márton, aki arra figyelmeztet, hogy a versenyben maradáshoz elkerülhetetlen lesz a fizetett hirdetések használata, mert pusztán keresőoptimalizálással nem tudunk kellően nagy piaci részesedést kiszakítani. Előbb-utóbb tehát az a néhány cég is AdWords felhasználó lesz, amelyek jelenleg még nem használják a Google hirdetési lehetőségeit. A fizetős rendszerrel kapcsolatban Fehér Márton szerint a tavalyi év legnagyobb eseménye az új kezelőfelület életbe lépése volt.
Automatizmusokra épülő világ
Ahogy a marketingszakma egésze, a Google AdWords is egyre inkább az automatikus megoldásokat helyezi előtérbe. A manuális beállításokat inkább elrejtik, ami önmagában nem lenne baj. Az viszont okozhat gondot, hogy az AdWords megoldásait a globális vagy az amerikai piacokon tesztelték, így hazánkban nem ugyanolyan hatékonysággal működnek: egy átlagos hazai cégnek nincs annyi kattintása, adata, konverziója, nem hirdet olyan volumenben, hogy az algoritmusok kellő profizmussal kezeljék a hirdetéseket.
– Azt szoktam javasolni, hogy kisebb költségvetés, kevés rendelkezésre álló adat esetén szánjanak időt és energiát a manuális beállításokra. De a nagyobb összeggel gazdálkodóknak is résen kell lenniük, mert ugyan okos az automata rendszer, de pikk-pakk beviszi az embert a sűrűbe, és beállít olyan dolgokat, amiről a laikusnak fogalma sincs, hogy mi az – mondja a tréner.
Ahogy a cégek kezdik jobban felismerni az online marketingben rejlő lehetőségeket, egyre több pénzt költenek el ezen a területen. A hatás sem marad el: folyamatosan drágulnak a hirdetések, így egyre kevésbé engedhető meg a hibázás. Tőlünk nyugatabbra már nyolc-tízszeresek a kattintásárak, ezért ott már a hibák is nagyon fájnak. Itthon még nem ilyen éles a verseny, de ebbe az irányba változik.
A Facebook hirdetési lehetőségeinek ára is felfele megy, de Lévai Richárd közösségi marketingspecialistának 2017-ről a 2016-os amerikai választások jutnak eszébe elsősorban.
– Mikor Trump megválasztása után magához tért a világ, támadni kezdték a Facebookot a választást befolyásoló álhírek miatt. A cég első reakciója a tagadás volt, de azért elindítottak egy sor vizsgálatot, ami alátámasztotta, hogy rengeteg olyan hirdetés futott akkoriban, ami álhírekkel teli oldalakra vitte az embereket – magyarázza a közösségi felület körüli eseményeket a specialista. Ennek hatására Zuckerberg csapata szigorításokat vezetett be, amelyek egy része a hazai kkv-kat is érinti. Például már nem tudunk előnézetet változtatni a kitett linknél, és nem tudunk hirdetést direkte munkahelyre célozni.
– Ez volt 2017 fő eseménye a Facebooknál, minden más a már folyamatban lévő trend továbbgyűrűzése volt csupán – mondja Lévai Richárd.
A szakember szerint egyre jobban tudatosítani kell magunkban, hogy a Facebook nem csupán egy felület, hanem egy cég, aminek a kezében ott van még az Instagram, a WhatsApp és a Messenger is. A top öt közösségi hálóból ma már három a Facebook kezében van.
– Ha cégként akarok a közösségi médiában kommunikálni, akkor nagyon komolyan meg kell ismernem a saját piacomat, hiszen nem mindegy, melyik csatornába mennyi pénzt és energiát ölök – tudjuk meg a szakembertől, aki szerint ugyanilyen fontos tisztában lenni a legújabb lehetőségekkel is. Ott van például a huszonnégy óráig élő sztorifunkció, amit még a Snapchattől nyúlt le a Facebook, de azóta beépítették szinte mindegyik felületükbe.
– Sokaknak ezek az elemek játéknak tűnnek csupán, mégis azt látjuk, hogy ezek a rövid ideig élő tartalmak is képesek forgalmat terelni és vásárlást befolyásolni.
Bizonytalanul Facebookoznak a magyar cégek
– Tavaly decemberben volt egy kutatásunk, amiből kiderült, hogy a magyar kkv-k intenzíven használják a Facebookot, de közben egyre bizonytalanabbak is. Ennek egyik oka, hogy ingadozik az elérések száma, a hirdetési költségek pedig drasztikusan emelkedtek. Két év alatt háromszorosára növekedtek az árak, ha csak az eléréseket vesszük alapul. Ezt érzik a cégek is. Van egy hirdetési kényszer, miközben nőnek a kiadások, ami sokaknak fejtörést okoz – tudjuk meg a hazai social media gurutól. Szerinte hozzászoktunk bizonyos kommunikációs típusokhoz: szövegeket, képeket, linkeket osztunk meg. Ezeknek most is megvan a létjogosultságuk, de ma már a videókra kéne koncentrálni, sztorikat kéne csinálni, chatbotokat kéne fejleszteni, és számos új, energiát igénylő terület is képbe kerül idén. Már csak azért is, mert az új lehetőségek kihasználásával behozhatjuk azt a forgalmat is, ami a drágulás miatt egyébként kiesett volna.
De például a mozgóképben sok cég nem lehetőséget, hanem gondot lát, mondván, miből fognak ők hetente megfizetni egy egész stábot ahhoz, hogy versenyképes anyaguk legyen. Lévai szerint nem stábra van szükség, hanem szemléletváltásra. Egy telefonnal is lehet olyan anyagot csinálni, ami kellő értéket közvetít az adott célcsoportnak. Ehhez technikákra, kreativitásra és csak néhány eszközre, egyszerű vágószoftverekre van szükség. Utóbbiak ott vannak a mai okostelefonokban.
– Mindenkit arra bíztatnék, kezdjen el megismerkedni telefonja felvételfunkciójával, mert egy élő videó a Facebookon tényleg nagyot hasíthat – tanácsolja a marketingszakember.